Maar even m'n stokpaardje. Als ik uittreed en vanaf een afstandje naar m'n eigen lichaam kijk, dan zit het bewustzijn niet in de hersenen. Dat zou wel heel vreemd zijn. Voor m'n gevoel ben ik me dan bewust in het lichaam waarvan ik, op dat moment, het gevoel heb dat ik dat ben. In de theosofie spreekt men van het astrale lichaam. Maar ik zeg liever dat het bewustzijn dan gecentreerd is in het astrale lichaam, terwijl het eerst gecentreerd was in het stoffelijk lichaam.peda schreef: 06 mar 2020, 12:59 Hallo Hopper,
In de grote Godsdiensten heeft God ( het Super-Bewustzijn ) altijd ongeschapen bestaan. God heeft vervolgens menselijke bewust zijnen ( zielen ) geschapen.
Een uitzondering hierop verkondigt Messenger. God heeft de Godsvonken niet geschapen, maar deze "' vonken "' bestaan ongeschapen, quasi als Goden in een mini-uitvoering van God Zelve. In het Oosten bestaat de opvatting van Transcendentie, een Super-Bewustzijnswereld, als de Bron Van Alles dat Bestaat. De Super-Bewustzijnswereld vloeit voortdurend uit, emaneert in een oneindige veelheid van geestelijke vormen en structuren die allen ook weer verder kunnen emaneren tot een fase wordt bereikt dat de Ultieme Oorsprong is "'vergeten"' , de stoffelijke wereld is dan bereikt. Hier kan een vergelijking met Plato's schaduwwereld ( de Demiurch als stof schepper ) worden gemaakt. Waar ik wel benieuwd naar ben, is waar jij het menselijk bewustzijn ( het Nirwana -ik, de stille getuige ) vandaan ziet komen en waarom in jouw optiek dit "' hogere "' menselijke bewustzijn zich koppelt aan de lagere stofvorm, t.w. de biologische mens. Is dat een soort van Kosmische Wet ?
Zoals ik niet denk dat het stoffelijk lichaam bewustzijn voortbrengt, denk ik ook niet dat het astraal lichaam bewustzijn voortbrengt. Sterker nog: het bewustzijn schept zich een astraal lichaam.
Omdat vanuit psychisch monistisch perspectief het bewustzijn zelf geen eigenschappen bezit als ruimte en tijd, is het bewustzijn eeuwig. Wat iets anders is dan eeuwig voortdurende tijd. Als het bewustzijn zich centreert in het lichaam, stoffelijk of centraal, dan schept het de ervaring van ruimte en tijd.
Ik denk niet dat je kunt zeggen dat het super-bewustzijn emaneert. Ons bewustzijn is het superbewustzijn, echter gecentreerd in een of ander lichaam en daardoor beperkt in zijn staat van Zijn.