Karma-yoga: de yoga van het Altruïsme.

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Snelheid
Man/Vrouw: M

Re: Karma-yoga: de yoga van het Altruïsme.

Bericht door Snelheid »

Tufkah schreef: 17 mar 2025, 14:43
J-W schreef: 17 mar 2025, 14:34

Het interesseert je echt geen bal he, een goede verstandhouding met anderen.
Dat krijg je blijkbaar als een natuurlijke mens meent geestelijk te zijn geworden maar geen afstand van zijn EGO heeft kunnen nemen.
Mensen die niet het fatsoen kunnen opbrengen om netjes en beleefd te reageren, daar hoef ik niks mee. Iemand als jij lijkt er wel zijn hobby van te hebben gemaakt om hier dagelijks de man te spelen en te oordelen. Ik vind het prima, ik aanschouw het en ga verder.
Laat uitgerekend @J-W altijd beleefd en netjes reageren;dit forumlid heb ik nog nooit hier een ander lid zien uitschelden enz enz.Hij stelt gewoon vragen aan jou en dat doet hij met respect;even toch maar hier van acte.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Dit is iets om te kopiëren naar het stoeptegel-topic en het er daar dan over te hebben :idea:

Hier a.u.b. on- topic blijven: zie mijn bericht van 11.34 uur.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Yours schreef: 20 mar 2025, 13:34 Dit is iets om te kopiëren naar het stoeptegel-topic en het er daar dan over te hebben :idea:

Hier a.u.b. on- topic blijven: zie mijn bericht van 11.34 uur.
Neen het geval speelt zich af in deze draad dus hier ook de afhandeling,en inderdaad daarna weer over naar het onderwerp.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Yours

Bericht door Yours »

Er is in dit topic al strijd genoeg geweest aangaande off-topic onderwerpen. :twisted:

BOT !
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Altruïsme in de natuur lijkt in te gaan tegen de oerbeginselen van natuurlijke selectie, immers hoe worden de genen voor altruïstisch gedrag van de ene generatie op de andere doorgegeven als die altruïstische individuen nooit zelf nakomelingen krijgen ? Het zogenaamde "probleem van altruïsme" stelt de wetenschap voor een raadsel.

Anderen boven jezelf stellen gaat dan ook tegen de natuur van de natuurlijke mens in, de natuurlijke mens is immers gevormd door miljoenen jaren evolutie. De natuurlijke mens is per definitie egoïstisch.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 20 mar 2025, 14:43 Altruïsme in de natuur lijkt in te gaan tegen de oerbeginselen van natuurlijke selectie, immers hoe worden de genen voor altruïstisch gedrag van de ene generatie op de andere doorgegeven als die altruïstische individuen nooit zelf nakomelingen krijgen ? Het zogenaamde "probleem van altruïsme" stelt de wetenschap voor een raadsel.
Ik denk dat de wetenschap niet alleen ‘een probleem’ heeft met altruïsten, maar bijvoorbeeld ook met geestelijke mensen die zich onderscheiden van natuurlijke mensen. ;)
Anderen boven jezelf stellen gaat dan ook tegen de natuur van de natuurlijke mens in, de natuurlijke mens is immers gevormd door miljoenen jaren evolutie. De natuurlijke mens is per definitie egoïstisch.
Uit de OP:
De meeste yoga-systemen adviseren de aspirant om de wereld (van de zintuigen) los te laten en zich daaruit voor korte of langere terug te trekken om zich volledig te kunnen overgeven aan studie, meditatie en contemplatie. Maar dat is lang niet voor iedereen weggelegd, bijvoorbeeld doordat men de zorg voor een gezin heeft of anderszins midden in de maatschappij staat met alle verplichtingen van dien. Toch kunnen ook zij die een actief en werkzaam leven willen of moeten leiden, juist dóór het werk dat zij doen, door middel van karma-yoga een staat van volledige onthechtheid bereiken, het labyrint van verbanden achter zich laten en tot bevrijding komen. Karma-yoga wordt vaak gezien als de yoga van het altruïsme par excellence.
Ik denk dat altruïsme c.q onbaatzuchtigheid wat dat betreft door de (natuurlijke) mens bijvoorbeeld heel goed in de gezondheidszorg ontwikkeld kan worden. En daarnaast met name ook binnen het gezin: het moederschap en vaderschap zijn daar bij uitstek geschikt voor. Als kinderen in die geest opgevoed worden, dan zullen zij dat op hun beurt ook weer ontwikkelen en aldus kan een en ander uitstekend genetisch doorgegeven worden.

Tenslotte: Die ontwikkelde eigenschappen van altruïsme/onbaatzuchtigheid worden (ook) in het onderbewustzijn meegenomen naar een volgende (re-)incarnatie. Dat iemand in een volgend leven dan eventueel kiest voor een puur altruïstisch leven kan dan een logisch gevolg zijn. Daarbinnen is er dan een goede mogelijkheid tot geestelijke wedergeboorte. Zeker als de Karma-yoga gecombineerd wordt met de Bhakti-yoga.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 21 mar 2025, 11:27
Ik denk dat de wetenschap niet alleen ‘een probleem’ heeft met altruïsten, maar bijvoorbeeld ook met geestelijke mensen die zich onderscheiden van natuurlijke mensen. ;)
Dat denk ik ook, de wetenschap kan alleen in onderscheidenheid werken en geestelijke mensen onderscheiden zich van niemand.
Ik denk dat altruïsme c.q onbaatzuchtigheid wat dat betreft door de (natuurlijke) mens bijvoorbeeld heel goed in de gezondheidszorg ontwikkeld kan worden. En daarnaast met name ook binnen het gezin: het moederschap en vaderschap zijn daar bij uitstek geschikt voor. Als kinderen in die geest opgevoed worden, dan zullen zij dat op hun beurt ook weer ontwikkelen en aldus kan een en ander uitstekend genetisch doorgegeven worden.
De natuurlijke mens zorgt voor zijn kinderen uit evolutionair belang, dat gedrag zien we bij dieren ook. Het is juist de kern van evolutie om goed voor je nageslacht te zorgen, want dan geef je je genen door. Een koekoek maakt van dit natuurlijke gedrag dankbaar gebruik.
Tenslotte: Die ontwikkelde eigenschappen van altruïsme/onbaatzuchtigheid worden (ook) in het onderbewustzijn meegenomen naar een volgende (re-)incarnatie. Dat iemand in een volgend leven dan eventueel kiest voor een puur altruïstisch leven kan dan een logisch gevolg zijn. Daarbinnen is er dan een goede mogelijkheid tot geestelijke wedergeboorte. Zeker als de Karma-yoga gecombineerd wordt met de Bhakti-yoga.
Altruïsme begrepen als onbaatzuchtige liefde wordt niet in het onderbewustzijn meegenomen, naar mijn ervaring is het juist andersom: het onbewuste komt tot bewustzijn van zichzelf door onbaatzuchtige liefde. Naastenliefde is dan ook tevens de kern van het gaan van de smalle weg: geestelijke evolutie. Binnen dit leven uiteraard, ik kan alleen de smalle weg kennen door die te gaan. Anders blijf ik onwetend van de mogelijkheid van evolutie binnen de (eigen) geest.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 21 mar 2025, 12:24
Yours schreef: 21 mar 2025, 11:27
Dat denk ik ook, de wetenschap kan alleen in onderscheidenheid werken en geestelijke mensen onderscheiden zich van niemand.
De natuurlijke mens zorgt voor zijn kinderen uit evolutionair belang, dat gedrag zien we bij dieren ook. Het is juist de kern van evolutie om goed voor je nageslacht te zorgen, want dan geef je je genen door. Een koekoek maakt van dit natuurlijke gedrag dankbaar gebruik.
Altruïsme begrepen als onbaatzuchtige liefde wordt niet in het onderbewustzijn meegenomen, naar mijn ervaring is het juist andersom: het onbewuste komt tot bewustzijn van zichzelf door onbaatzuchtige liefde. Naastenliefde is dan ook tevens de kern van het gaan van de smalle weg: geestelijke evolutie. Binnen dit leven uiteraard, ik kan alleen de smalle weg kennen door die te gaan. Anders blijf ik onwetend van de mogelijkheid van evolutie binnen de (eigen) geest.

Het is maar net hoe je een en ander beschouwt.

Uiteraard is naastenliefde de kern van het gaan van de geestelijke weg: dat is binnen het altruïsme van de Karma-yoga uiteraard ook het geval. Daarnaast is binnen de Bhakti-yoga, de yoga van devotie en liefdevolle overgave aan God, tevens het nu volgende uit de bijbel van toepassing en er zelfs helemaal mee verweven:

Mattheus 25: 31 - 46
Het laatste oordeel
31 Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van Zijn heerlijkheid.
32 En vóór Hem zullen al de volken bijeengebracht worden,
en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand.
34 Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.
35 Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald.
36 Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en te eten gegeven? Of dorstig en te drinken gegeven?
38 Wanneer hebben wij U als een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed?
39 Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen?
40 En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u:
voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan.
41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.
42 Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling en u hebt Mij niet gastvrij onthaald; naakt, en u hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en u hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook die Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig of als een vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u:
voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan.

46 En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Yours schreef: 21 mar 2025, 13:26
Tufkah schreef: 21 mar 2025, 12:24

Het is maar net hoe je een en ander beschouwt.

Uiteraard is naastenliefde de kern van het gaan van de geestelijke weg: dat is binnen het altruïsme van de Karma-yoga uiteraard ook het geval. Daarnaast is binnen de Bhakti-yoga, de yoga van devotie en liefdevolle overgave aan God, tevens het nu volgende uit de bijbel van toepassing en er zelfs helemaal mee verweven:

Mattheus 25: 31 - 46
Het laatste oordeel
31 Wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op de troon van Zijn heerlijkheid.
32 En vóór Hem zullen al de volken bijeengebracht worden,
en Hij zal ze van elkaar scheiden zoals de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen aan Zijn rechterhand zetten, maar de bokken aan Zijn linkerhand.
34 Dan zal de Koning zeggen tegen hen die aan Zijn rechterhand zijn: Kom, gezegenden van Mijn Vader, beërf het Koninkrijk dat voor u bestemd is vanaf de grondlegging van de wereld.
35 Want Ik had honger en u hebt Mij te eten gegeven; Ik had dorst en u hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en u hebt Mij gastvrij onthaald.
36 Ik was naakt en u hebt Mij gekleed; Ik ben ziek geweest en u hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis en u bent bij Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en te eten gegeven? Of dorstig en te drinken gegeven?
38 Wanneer hebben wij U als een vreemdeling gezien en gastvrij onthaald, of naakt en hebben U gekleed?
39 Wanneer hebben wij U ziek gezien of in de gevangenis en zijn bij U gekomen?
40 En de Koning zal hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u:
voor zover u dit voor een van deze geringste broeders van Mij gedaan hebt, hebt u dat voor Mij gedaan.
41 Dan zal Hij ook zeggen tegen hen die aan de linkerhand zijn: Ga weg van Mij, vervloekten, in het eeuwige vuur, dat voor de duivel en zijn engelen bestemd is.
42 Want Ik ben hongerig geweest en u hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en u hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling en u hebt Mij niet gastvrij onthaald; naakt, en u hebt Mij niet gekleed; ziek en in de gevangenis, en u hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook die Hem antwoorden: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien of dorstig of als een vreemdeling of naakt of ziek of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden: Voorwaar, Ik zeg u:
voor zover u dit voor een van deze geringsten niet gedaan hebt, hebt u het ook niet voor Mij gedaan.

46 En dezen zullen gaan in de eeuwige straf, maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.
Ik spreek je niet tegen, maar onbaatzuchtige liefde bevat geen logica. De mens handelt normaliter met een reden, daadwerkelijk onbaatzuchtige liefde is zonder reden omdat de mens er niks mee opschiet. Het wezen wat uit de evolutie voortkomt is zelfzuchtig in zijn liefde, altruïsme is onbaatzuchtige liefde.

Heldere antwoorden waarom een mens transformeert van zelfzuchtige liefde naar onbaatzuchtige liefde, die heb ik niet. Ik kan niemand er in onderwijzen. Behalve dan natuurlijk teksten uit de Bijbel citeren, maar die heb ik niet zelf bedacht. De teksten die jij citeert onderschrijf ik uiteraard, maar het werpt ook direct de vraag op wie of wat Mij is. Doe ik de zaken welke in Mattheus 25: 31 - 46 staan om aan Jezus' verzoek te voldoen dan doe ik het met een reden.

Het 'hart' heeft zo zijn redenen die het hoofd niet kent. Het boze mag geen entree maken in het mensenhart, dat is eigenlijk alles wat ik kan zeggen. Iedere begeerte laten uitdoven.