Tufkah schreef: 16 mar 2025, 12:42
Maria K schreef: 16 mar 2025, 12:24
Hoe kun je steeds claimen Jezus te volgen, als je niet gelooft in een hiernamaals?
Teksten te over het hele NT door.
Is het je wel eens opgevallen dat Jezus het niet over het hiernamaals had , maar over het Koninkrijk Gods?
..............
Waarom zou ik in een hiernamaals geloven als Jezus zegt dat wie het leven wil behouden, het zal verliezen?
Waarom zou ik in een hiernamaals geloven als Jezus zegt dat het Koninkrijk Gods in uw zien is?
Laat anderen maar in een hiernamaals geloven, ik geloof de anderen niet maar ik geloof Jezus.
Voor de natuurlijke mens is er geen enkele hoop, het vergankelijke zal het onvergankelijke niet beërven.
Laat je niet misleiden door alleen op hiernamaals te zoeken.
Ik heb het even door een Ai voor mij laten opzoeken wat Jezus zegt over het eeuwige leven.
Maar ook dat zal misschien niet alles omvatten wat Jezus ooit zei over een leven na dit leven.'
Bijbel teksten van wat Jezus zegt over het eeuwige leven
ChatGPT zei:
Jezus sprak vaak over het eeuwige leven, zowel in Zijn directe leringen als in Zijn gesprekken met anderen. Het eeuwige leven wordt in de Bijbel niet alleen gepresenteerd als iets dat na de dood komt, maar ook als een manier van leven die begint zodra iemand in Hem gelooft. Hier zijn een aantal belangrijke Bijbelteksten waarin Jezus over het eeuwige leven spreekt:
1. Johannes 3:16
"Want God had de wereld zo lief, dat Hij zijn enige Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."
Dit is waarschijnlijk het meest bekende vers over het eeuwige leven. Het benadrukt dat geloof in Jezus de sleutel is tot het ontvangen van het eeuwige leven, een gave van God.
2. Johannes 5:24
"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie mijn woord hoort en Hem gelooft die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in oordeel, maar is uit de dood overgegaan in het leven."
In dit vers benadrukt Jezus dat het geloof in Zijn boodschap direct leidt tot eeuwig leven, en dat degenen die in Hem geloven niet meer onder het oordeel van de dood vallen.
3. Johannes 6:47
"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie gelooft, heeft eeuwig leven."
Dit is een simpele en krachtige uitspraak van Jezus die het geloof als de enige voorwaarde voor het ontvangen van het eeuwige leven stelt.
4. Johannes 10:28
"En Ik geef hun eeuwig leven, en zij zullen niet verloren gaan, in eeuwigheid zal niemand ze uit mijn hand rukken."
Jezus spreekt hier over het geloof in Hem als de Goede Herder, en dat degenen die Hem volgen het eeuwige leven hebben, wat hen een veilige en eeuwige plaats in Zijn zorg biedt.
5. Johannes 17:3
"Dit is het eeuwige leven: dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die U gezonden hebt."
In Zijn gebed tot de Vader, legt Jezus uit dat het eeuwige leven bestaat in het kennen van God en Jezus Christus. Het draait om een relatie, niet alleen om een toekomstig beloofd leven, maar om het intieme kennen van God in het hier en nu.
6. Johannes 14:6
"Ik ben de weg, de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij."
Jezus maakt hier duidelijk dat Hij de enige weg is naar het eeuwige leven. Het leven is niet zomaar een abstract concept, maar is te vinden in Hem en door Hem.
7. Matteüs 19:29
"En ieder die om Mijn naam huis of broers of zussen of vader of moeder of kinderen of akkers verlaten heeft, zal het honderdvoudige ontvangen en het eeuwige leven beërven."
Dit vers toont de prijs die soms betaald moet worden voor het volgen van Jezus, maar het belooft een rijkdom aan beloningen, inclusief het eeuwige leven.
8. Lukas 18:29-30
"Hij zei tegen hen: 'Voorwaar, Ik zeg jullie: Niemand die huis of vrouw of broers of ouders of kinderen heeft verlaten om het koninkrijk van God wil te ontvangen, die zal het niet vergoeden in deze tijd en het eeuwige leven in de komende eeuw.'"
Dit vers herhaalt het idee dat het volgen van Jezus, zelfs met offers, resulteert in het ontvangen van het eeuwige leven.
9. Johannes 11:25-26
"Jezus zei tegen haar: ‘Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven. En ieder die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven. Gelooft u dit?’"
Dit gesprek met Martha, de zus van Lazarus, benadrukt het idee van de overwinning op de dood en de belofte van eeuwig leven voor degenen die in Jezus geloven.
10. 1 Johannes 5:11-12
"En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven, en dit leven is in Zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet."
Deze tekst bevestigt de eerdere leringen van Jezus, dat het eeuwige leven te vinden is in Hem, en dat het geloof in Hem essentieel is voor het ontvangen van dit leven.
Deze teksten geven een mooi overzicht van hoe het eeuwige leven volgens Jezus in het evangelie te vinden is. Het draait om het geloof in Hem, het kennen van God, en het volgen van Zijn weg. Het eeuwige leven is zowel een kwaliteit van leven dat we nu kunnen ervaren als een belofte voor de toekomst.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.