Karma-yoga: de yoga van het Altruïsme.

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Yours
Man/Vrouw: V

Karma-yoga: de yoga van het Altruïsme.

Bericht door Yours »

Op Wikipedia kwam ik terecht op de pagina van Karma-yoga: de yoga van het Altruïsme.

Dit blijkt de weg te zijn die ik destijds heb gevolgd, waar ik me toen niet bewust van was. Die weg leidde tot het doorbreken van de wet van karma/oorzaak en gevolg waarmee de cyclus van dood en wedergeboorte werd doorbroken en ik mijn ware identiteit realiseerde.

Ik plaats dit tevens omdat altruïsme door sommigen hier als negatief (egoïstisch) gezien wordt.
Karma-yoga, is een van de hoofdtakken van de yoga en wordt met name beschreven in de Bhagavad Gita, een van de voornaamste geschriften van het hindoeïsme. Het woord karma betekent handeling.
Iemand die karma-yoga beoefent, staat actief handelend in het leven, maar doet dat zonder de vruchten ervan voor zichzelf op te eisen. Door op deze manier zonder eigenbelang constant dienstbaar in het leven te staan, zonder winst- of verlies-oogmerk, wordt de karma yogi uiteindelijk bevrijd van het besef van persoonlijk 'daderschap'. Door de discipline van karma-yoga wordt het idee een op zichzelf staand individu te zijn geleidelijk aan opgeheven en realiseert de aspirant zijn ware identiteit als Brahman, het bovenpersoonlijke, ongeconditioneerde Bestaan zelf. Daarmee is de wet van oorzaak en gevolg, het karma, overstegen en de cyclus van dood en wedergeboorte voorgoed doorbroken.

De meeste yoga-systemen adviseren de aspirant om de wereld (van de zintuigen) los te laten en zich daaruit voor korte of langere terug te trekken om zich volledig te kunnen overgeven aan studie, meditatie en contemplatie. Maar dat is lang niet voor iedereen weggelegd, bijvoorbeeld doordat men de zorg voor een gezin heeft of anderszins midden in de maatschappij staat met alle verplichtingen van dien. Toch kunnen ook zij die een actief en werkzaam leven willen of moeten leiden, juist dóór het werk dat zij doen, door middel van karma-yoga een staat van volledige onthechtheid bereiken, het labyrint van verbanden achter zich laten en tot bevrijding komen. Karma-yoga wordt vaak gezien als de yoga van het altruïsme par excellence.
Geweldig om deze weg dan ook te ontdekken als één van de paden die leidt tot het sterven van het ego, de geestelijke wedergeboorte en de (hernieuwde) verbinding met de Bron/de Ene!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Karma-yoga?wprov=sfti1#
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Karma-yoga: de yoga van het Altruïsme.

Bericht door Tufkah »

Dit lijkt me overeenkomen met dat wat Jezus predikt: Laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet. Of wat Lao Tse ooit predikte: Wei wu wei. (Doen het niet-doen)

Wie handelt zonder de vruchten er van voor zichzelf op te eisen, die verwacht ook geen beloning. Het zijn zonder verwachtingen is het moeilijkste wat er is voor een mens. De mens verwacht toch altijd wel een beloning, al was het maar in de vorm van erkentelijkheid, erkenning of een andere blijk van waardering.

Maar de geestelijke werkelijkheid is dan ook dat er geen enkele beloning is. Geen hiernamaals, geen reïncarnatie. De beloning van het niet-doen is ook 'niets'. (niet iets) Niets krijgen is dan ook het mooiste wat er is, dat is onuitsprekelijk.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
Yours

Bericht door Yours »

Laat de linkerhand inderdaad niet weten wat de rechterhand doet.

Karma-yoga is een pad dat door doeners, die puur handelen zonder eigen belang, wordt gelopen. Het zijn hardwerkende mensen die zich in gedachten, woord èn daad met onuitputtelijke liefde inzetten voor anderen. Zo zijn er gelukkig velen.

Uit de link:
In de Bhagavad gita, dat in feite een hoofdstuk uit het Indiase Mahabharata-epos is, vindt men de essentie van karma-yoga:
Alleen op werken heb je het recht, nooit op het resultaat ervan. Laat niet de vrucht van het werk je motief zijn, en wees evenmin gehecht aan inactiviteit (Bhag. Gita, II, 47)
en
Doe dus het werk dat gedaan moet worden, standvastig en zonder gehechtheid. Want de mens die zijn werk zonder gehechtheid doet, bereikt het allerhoogste (Bhag. Gita, III, 19)
Hoewel het voor karma-yoga geen vereiste is dat de aspirant godsdienstig of anderszins gelovig is, wordt karma-yoga in de praktijk wel vaak gecombineerd met bhakti-yoga, de yoga van devotie en liefdevolle overgave aan God.
Mijn christelijke/katholieke achtergrond illustreert dit laatste. Het is voor mij dan ook echt een feestje van herkenning om dit allemaal te ontdekken. :)
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 15 mar 2025, 14:49
.......... Niets krijgen is dan ook het mooiste wat er is, dat is onuitsprekelijk.
Je baas was aan het eind van de maand vast heel blij met geestelijke werknemers zoals jij...................... :lol: :lol: :lol:
Tufkah

Bericht door Tufkah »

De mensen zouden niet zo veel moeten nadenken over wat ze moeten doen; ze zouden veel meer moeten nadenken over wat zij zijn. Zouden zij goed zijn en zou hun levenswijze goed zijn, dan zouden zij licht uitstralen, en dan zou er een heerlijk licht uitgaan van al hun werken. Als je rechtvaardig bent, dan is ook wat je doet rechtvaardig. Denk niet dat je heiligheid kunt grondvesten op daden; veeleer groeit heiligheid uit de grond van je hele wezen. Want niet de daden heiligen ons, maar wij moeten de daden heiligen.

- Meister Eckhart-

Zo mooi kan ik het zelf niet uit de pen krijgen. Als mens kun je een onbezoldigd werknemer van God worden. Dat heerlijke licht (van de liefde) kun je herkennen bij andere mensen. God is zuivere Liefde zonder een spoortje kwaad er in, dat 'beeld' kun je herkennen bij mensen. Dan is de mens waar-lijk naar Zijn beeld en gelijkenis geschapen. Als je dat herkent bij andere mensen, dan begin je ook na te denken over wat je bent. Want dan deel je jezelf niet in als christen, hindoe, atheïst of whatever, liefde is het terrein van de ongedeeldheid. Zoals iemand ooit zei: Waarheid zegt me, dat ik Niets ben, Liefde zegt me, dat ik Alles ben. Tussen die twee stroomt mijn leven.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 16 mar 2025, 09:20 ......... Als mens kun je een onbezoldigd werknemer van God worden..........
Doe je niet vromer voor dan je bent man, betaalt Hij jouw gasrekeningen?
Snelheid

Bericht door Snelheid »

J-W schreef: 16 mar 2025, 10:55
Tufkah schreef: 16 mar 2025, 09:20 ......... Als mens kun je een onbezoldigd werknemer van God worden..........
Doe je niet vromer voor dan je bent man, betaalt Hij jouw gasrekeningen?
:lol: :lol: tja...................
VERITAS VOS LIBERABIT.
Maria K

Bericht door Maria K »

Tufkah schreef: 15 mar 2025, 14:49 Dit lijkt me overeenkomen met dat wat Jezus predikt: Laat uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet. Of wat Lao Tse ooit predikte: Wei wu wei. (Doen het niet-doen)
Wat bedoel je met deze woorden?

Waarom ruk jij de woorden van Jezus uit zijn verband?
Lees nog eens de hele tekst.
Het gaat hier puur om praktische adviezen van Jezus hoe een christelijk leven te leiden.
Mattheüs 6:3
  • 2 Wanneer u dan een liefdegave geeft, laat het niet voor u uitbazuinen, zoals de huichelaars in de synagogen en op de straten doen, opdat zij door de mensen geëerd zouden worden. Voorwaar, Ik zeg u: Zij hebben hun loon al.
    3 Maar als u een liefdegave geeft, laat dan uw linkerhand niet weten wat uw rechterhand doet,
Wie handelt zonder de vruchten er van voor zichzelf op te eisen, die verwacht ook geen beloning. Het zijn zonder verwachtingen is het moeilijkste wat er is voor een mens. De mens verwacht toch altijd wel een beloning, al was het maar in de vorm van erkentelijkheid, erkenning of een andere blijk van waardering.
Lees nog eens wat Jezus in deze gelijkenis wil duidelijk maken.

Lukas 13: 6
  • De onvruchtbare vijgenboom
    6 En Hij sprak deze gelijkenis: Iemand had een vijgenboom, die in zijn wijngaard geplant was. En hij kwam om daaraan vrucht te zoeken, maar vond die niet.
    7 Toen zei hij tegen de wijngaardenier: Zie, ik kom nu al drie jaar vrucht zoeken aan deze vijgenboom en vind die niet. Hak hem om. Waarom beslaat hij de aarde nutteloos?
    8 En hij antwoordde en zei tegen hem: Heer, laat hem ook nog dit jaar staan, totdat ik om hem heen gegraven en hem bemest heb.
    9 Wellicht dat hij dan vrucht draagt. Maar zo niet, dan moet u hem alsnog omhakken.
Maar de geestelijke werkelijkheid is dan ook dat er geen enkele beloning is. Geen hiernamaals, geen reïncarnatie. De beloning van het niet-doen is ook 'niets'. (niet iets) Niets krijgen is dan ook het mooiste wat er is, dat is onuitsprekelijk.
Hoe kun je steeds claimen Jezus te volgen, als je niet gelooft in een hiernamaals?
Teksten te over het hele NT door.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Maria K schreef: 16 mar 2025, 12:24
Hoe kun je steeds claimen Jezus te volgen, als je niet gelooft in een hiernamaals?
Is het je wel eens opgevallen dat Jezus het niet over het hiernamaals had , maar over het Koninkrijk Gods?

En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze. En men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u.
Lukas 17: 20-21

Het Koninkrijk Gods is in u. En dat is niet 'hierna'.

Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.. Johannes 3:3-6

Waarom zou ik in een hiernamaals geloven als Jezus zegt dat wie het leven wil behouden, het zal verliezen?
Waarom zou ik in een hiernamaals geloven als Jezus zegt dat het Koninkrijk Gods in uw zien is?
Laat anderen maar in een hiernamaals geloven, ik geloof de anderen niet maar ik geloof Jezus.
Voor de natuurlijke mens is er geen enkele hoop, het vergankelijke zal het onvergankelijke niet beërven.
Yours

Bericht door Yours »

Tufkah schreef: 16 mar 2025, 12:42
Is het je wel eens opgevallen dat Jezus het niet over het hiernamaals had , maar over het Koninkrijk Gods?

En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze. En men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u.
Lukas 17: 20-21

Het Koninkrijk Gods is in u. En dat is niet 'hierna'.

Jezus antwoordde en zei tegen hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Als iemand niet opnieuw geboren wordt, kan hij het Koninkrijk van God niet zien.. Johannes 3:3-6

Waarom zou ik in een hiernamaals geloven als Jezus zegt dat wie het leven wil behouden, het zal verliezen?
Waarom zou ik in een hiernamaals geloven als Jezus zegt dat het Koninkrijk Gods in uw zien is?
Laat anderen maar in een hiernamaals geloven, ik geloof de anderen niet maar ik geloof Jezus.
Voor de natuurlijke mens is er geen enkele hoop, het vergankelijke zal het onvergankelijke niet beërven.
Vetgedrukt door mij.
Je hebt gelijk, Maria.
Maar als er uitsluitend uit de bijbel geplukt wordt wat Tufkah uitkomt, krijg je dus dit antwoord van hem.

Karma-yoga (het woord zegt het al), eventueel in combinatie met de bhakti-yoga wordt bij uitstek binnen de dualiteit van deze wereld gepraktiseerd. En dat kàn het Koninkrijk Gods binnen bereik brengen. Voor degenen die dat in dit leven (nog) niet lukt is er het Hiernamaals. De ziel/geest (re-)incarneert van daaruit eventueel opnieuw voor een nieuwe ronde/kans.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Johannes 3:8 nog maar eens in de herhaling.

De wind blaast, waarheen hij wil, en gij hoort zijn geluid; maar gij weet niet, van waar hij komt, en waar hij heen gaat; alzo is een iegelijk, die uit den Geest geboren is.

Zoals ik Jezus interpreteer is de natuurlijke mens kansloos. Jezus spreekt over mensen die uit de Geest zijn geboren. Wie uit de Geest is geboren weet niet waar hij vandaan komt en niet waar hij heen gaat. Gelovigen die in het hiernamaals of reïncarnatie geloven die weten wel waar ze naar toe gaan: naar een toekomstige plek in het geval van het hiernamaals. En in het vlees in geval van reïncarnatie.

Verder heeft ieder mens uiteraard recht op zijn eigen interpretatie van het Evangelie of Johannes 3:8 in het bijzonder. Ik interpreteer het Evangelie als dusdanig dat wie uit Geest is geboren (de wedergeboorte) niet weet waar hij naar toe gaat. Maar iedereen mag het daar mee oneens zijn natuurlijk.

En zo komen we ook uit bij daadwerkelijke naastenliefde, die is geheel belangeloos. Een hiernamaals (in welke vorm dan ook) is een belang van deze of gene.

Dat er meningsverschillen zijn is logisch, sommigen bewandelen de brede weg, anderen de smalle weg.

Ga door de nauwe poort naar binnen. Want de brede weg, die velen volgen, en de ruime poort, waar velen door naar binnen gaan, leiden naar de ondergang.
Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

Mat. 7: 13-14

Slechts weinigen weten de nauwe poort naar het leven te vinden. Ik beweer dat niet, Jezus beweert dat. Uit Mat. 7: 13-14 kun je al opmaken dat het bewandelen van de smalle weg een individuele weg is.
peda

Bericht door peda »

Tufkah schreef: 16 mar 2025, 13:44 Uit Mat. 7: 13-14 kun je al opmaken dat het bewandelen van de smalle weg een individuele weg is.
Dat klopt zeer zeker, maar wel onder de toevoeging dat bij de JG het BL voorop loopt bij de individuele wandeltocht, bij de seminarie-gelovigen de gewijde priester voorop loopt in de optocht en bij andere geloofsgemeenschappen een andere geloofs-notabele.
Bij de georganiseerde geloofsoptochten , lopen niet de individuele gelovigen aan de basis voorop, maar altijd de geloofs-elite.
Het is volgen of niet meedoen.
Tel uit je winst .
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 16 mar 2025, 13:51
Tufkah schreef: 16 mar 2025, 13:44 Uit Mat. 7: 13-14 kun je al opmaken dat het bewandelen van de smalle weg een individuele weg is.
Dat klopt zeer zeker, maar wel onder de toevoeging dat bij de JG het BL voorop loopt bij de individuele wandeltocht, bij de seminarie-gelovigen de gewijde priester voorop loopt in de optocht en bij andere geloofsgemeenschappen een andere geloofs-notabele.
Bij de georganiseerde geloofsoptochten , lopen niet de individuele gelovigen aan de basis voorop, maar altijd de geloofs-elite.
Het is volgen of niet meedoen.
Tel uit je winst .
Alleen al uit het feit dat de christelijke wereld ontelbare denominaties telt kun je al nagaan dat het geen koekoek eenzang is. En dan zijn er nog veel denominaties uitgeroeid in het verleden door de dominante denominatie. Ook in denominatie-land is en was er 'evolutie' gaande. Het recht van de sterkste.

Maar de weg van naastenliefde in altruïstische zin staat voor iedereen open, de enkeling staat vrij om zich van geen enkele denominatie wat aan te trekken. En naastenliefde is ook nog eens zonder dogma.
Maria K

Bericht door Maria K »

Yours schreef: 16 mar 2025, 13:31
Tufkah schreef: 16 mar 2025, 12:42 Waarom zou ik in een hiernamaals geloven als Jezus zegt dat wie het leven wil behouden, het zal verliezen?
Vetgedrukt door mij.
Je hebt gelijk, Maria.
Maar als er uitsluitend uit de bijbel geplukt wordt wat Tufkah uitkomt, krijg je dus dit antwoord van hem.

Karma-yoga (het woord zegt het al), eventueel in combinatie met de bhakti-yoga wordt bij uitstek binnen de dualiteit van deze wereld gepraktiseerd. En dat kàn het Koninkrijk Gods binnen bereik brengen. Voor degenen die dat in dit leven (nog) niet lukt is er het Hiernamaals. De ziel/geest (re-)incarneert van daaruit eventueel opnieuw voor een nieuwe ronde/kans.
Klopt.
Tufkah is een meester in het kersenplukken.
:lol:
De enige die dat niet doorheeft is hij blijkbaar zelf
Maria K

Bericht door Maria K »

Tufkah schreef: 16 mar 2025, 12:42

..............

Laat je niet misleiden door alleen op hiernamaals te zoeken.
Ik heb het even door een Ai voor mij laten opzoeken wat Jezus zegt over het eeuwige leven.
Maar ook dat zal misschien niet alles omvatten wat Jezus ooit zei over een leven na dit leven.'

Bijbel teksten van wat Jezus zegt over het eeuwige leven
ChatGPT zei:
Jezus sprak vaak over het eeuwige leven, zowel in Zijn directe leringen als in Zijn gesprekken met anderen. Het eeuwige leven wordt in de Bijbel niet alleen gepresenteerd als iets dat na de dood komt, maar ook als een manier van leven die begint zodra iemand in Hem gelooft. Hier zijn een aantal belangrijke Bijbelteksten waarin Jezus over het eeuwige leven spreekt:

1. Johannes 3:16
"Want God had de wereld zo lief, dat Hij zijn enige Zoon gegeven heeft, opdat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft."

Dit is waarschijnlijk het meest bekende vers over het eeuwige leven. Het benadrukt dat geloof in Jezus de sleutel is tot het ontvangen van het eeuwige leven, een gave van God.

2. Johannes 5:24
"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie mijn woord hoort en Hem gelooft die Mij gezonden heeft, heeft eeuwig leven en komt niet in oordeel, maar is uit de dood overgegaan in het leven."

In dit vers benadrukt Jezus dat het geloof in Zijn boodschap direct leidt tot eeuwig leven, en dat degenen die in Hem geloven niet meer onder het oordeel van de dood vallen.

3. Johannes 6:47
"Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie gelooft, heeft eeuwig leven."

Dit is een simpele en krachtige uitspraak van Jezus die het geloof als de enige voorwaarde voor het ontvangen van het eeuwige leven stelt.

4. Johannes 10:28
"En Ik geef hun eeuwig leven, en zij zullen niet verloren gaan, in eeuwigheid zal niemand ze uit mijn hand rukken."

Jezus spreekt hier over het geloof in Hem als de Goede Herder, en dat degenen die Hem volgen het eeuwige leven hebben, wat hen een veilige en eeuwige plaats in Zijn zorg biedt.

5. Johannes 17:3
"Dit is het eeuwige leven: dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die U gezonden hebt."

In Zijn gebed tot de Vader, legt Jezus uit dat het eeuwige leven bestaat in het kennen van God en Jezus Christus. Het draait om een relatie, niet alleen om een toekomstig beloofd leven, maar om het intieme kennen van God in het hier en nu.

6. Johannes 14:6
"Ik ben de weg, de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij."

Jezus maakt hier duidelijk dat Hij de enige weg is naar het eeuwige leven. Het leven is niet zomaar een abstract concept, maar is te vinden in Hem en door Hem.

7. Matteüs 19:29
"En ieder die om Mijn naam huis of broers of zussen of vader of moeder of kinderen of akkers verlaten heeft, zal het honderdvoudige ontvangen en het eeuwige leven beërven."

Dit vers toont de prijs die soms betaald moet worden voor het volgen van Jezus, maar het belooft een rijkdom aan beloningen, inclusief het eeuwige leven.

8. Lukas 18:29-30
"Hij zei tegen hen: 'Voorwaar, Ik zeg jullie: Niemand die huis of vrouw of broers of ouders of kinderen heeft verlaten om het koninkrijk van God wil te ontvangen, die zal het niet vergoeden in deze tijd en het eeuwige leven in de komende eeuw.'"

Dit vers herhaalt het idee dat het volgen van Jezus, zelfs met offers, resulteert in het ontvangen van het eeuwige leven.

9. Johannes 11:25-26
"Jezus zei tegen haar: ‘Ik ben de opstanding en het leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is hij gestorven. En ieder die leeft en in Mij gelooft, zal in eeuwigheid niet sterven. Gelooft u dit?’"

Dit gesprek met Martha, de zus van Lazarus, benadrukt het idee van de overwinning op de dood en de belofte van eeuwig leven voor degenen die in Jezus geloven.

10. 1 Johannes 5:11-12
"En dit is het getuigenis: God heeft ons eeuwig leven gegeven, en dit leven is in Zijn Zoon. Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet."

Deze tekst bevestigt de eerdere leringen van Jezus, dat het eeuwige leven te vinden is in Hem, en dat het geloof in Hem essentieel is voor het ontvangen van dit leven.

Deze teksten geven een mooi overzicht van hoe het eeuwige leven volgens Jezus in het evangelie te vinden is. Het draait om het geloof in Hem, het kennen van God, en het volgen van Zijn weg. Het eeuwige leven is zowel een kwaliteit van leven dat we nu kunnen ervaren als een belofte voor de toekomst.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Eeuwig leven en hiernamaals is niet synoniem.
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

Tufkah schreef: 16 mar 2025, 15:51 Eeuwig leven en hiernamaals is niet synoniem.
Maar ook geen tegenstelling. ;)
Tufkah

Bericht door Tufkah »

https://www.happywithyoga.com/yoga/wat- ... Karma_Yoga
Bij dit Karma-principe is nog een begrip wat heel belangrijk is binnen de Yoga, namelijk; Samskaras.

Samskaras zijn impressies (of gewoontes) die we van de wereld hebben en waardoor we op bepaalde dingen altijd op een bepaalde manier reageren. Jouw persoonlijke Samskaras zijn gevormd door dingen die je hebt meegemaakt in het verleden.

Voorbeeld: Ben je vroeger eens een keer een Yogales binnengestapt, maar was dit een hele ongemakkelijke ervaring? Dan heb je misschien wel de overtuiging opgebouwd dat Yoga niets voor jou is. Elke keer als Yoga op je pad komt, reageer je bijna automatisch met ‘dat is niets voor mij’. Dit is een Samskara.

Het is een bepaalde (vaak beperkende) overtuiging die je over iets hebt. Samskaras weerhouden je er van om de wereld te zien zoals hij echt is.

Samskaras zijn er in alle soorten en maten en hebben meer invloed op je leven dan je denkt. Nog enkele voorbeelden:

- ‘Waarom heb ik altijd ongeluk?’
- ‘Ik kan geen leuke baan krijgen want ik ben niet slim genoeg.’
- ‘Zo ben ik nu eenmaal en ik kan niet veranderen.’
- ‘Als ik een presentatie moet geven raak ik altijd in paniek.’

Deze Samskaras beïnvloeden we hoe we op dingen reageren en hoe we handelen. Vervolgens beïnvloedt ons handelen (Karma) en hoe we reageren de ervaringen die we mee maken en dus ook weer de Samskaras die we hebben.

Een vicieuze cirkel dus.
Karma-Yoga gaat (volgens het artikel) over het loskomen van negatieve overtuigingen. Mocht dat kloppen, dan ben ik daar geen voorstander van. Zo zien we dat het moeilijk is om inzicht te krijgen waar een topic als dit eigenlijk over gaat. Ergens anders las ik de volgende definitie: "Karma-Yoga is de yoga van handeling zonder gehechtheid en zonder eigen belang." Daar ben ik het dan weer wel mee eens. Het Zijn an sich is zonder een spoortje eigenbelang of gehechtheid. Daarom kan het ego ook niet zijn in het Zijn. Het is het ego wat altijd een eigen belang ergens in heeft. En het ego ben je zelf uiteraard. Het is het ego wat wil 'hebben', als is het maar "gelijk hebben"...... (Wie de schoen past, die trekke hem aan.)

P.S. Het Zijn gaat ook nergens naar toe, anders zou het niet 'zijn' maar een gedachte aan het toekomstige. (Of het verleden)
Bastiaan73

Ik had begrepen dat 'yoga' eigenlijk 'juk' betekent. Als dat waar is komt het in de buurt van Mattheüs 11:

29 Neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart, en gij zult rust vinden voor uw zielen;
30 Want mijn juk is zacht en mijn last is licht.
Maria K

Bericht door Maria K »

Tufkah schreef: 16 mar 2025, 15:51 Eeuwig leven en hiernamaals is niet synoniem.
Zeer kort van stof deze keer. ;)
Wat wil je nu zeggen?
Maar belangrijker: Wat denk je dat Jezus hiermee zou willen zeggen?
Wanneer is er dan vlg. jou het eeuwige leven en wanneer het hiernamaals.?

Nog een toegift:
Eén van de belangrijke kruiswoorden:
Lucas 23:43
  • "En Jezus zei tegen hem: 'Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.'"
Wat bedoelde Jezus hiermee?
Bastiaan73

Maria K schreef: 16 mar 2025, 16:22
Wat wil je nu zeggen?

Nog een toegift:
  • "En Jezus zei tegen hem: 'Voorwaar, Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn.'"
Sorry voor de bemoeienis maar de Jehova's getuigen hebben hier een interessante kijk op / versie van en dat gaat om een interpunctie nuance: volgens hen is het "Ik zeg u heden, gij zult met Mij in het paradijs zijn.
Maria K

Bericht door Maria K »

Bastiaan73 schreef: 16 mar 2025, 16:29
Wat wil je nu zeggen?

Nog een toegift:
Sorry voor de bemoeienis maar de Jehova's getuigen hebben hier een interessante kijk op / versie van en dat gaat om een interpunctie nuance: volgens hen is het "Ik zeg u heden, gij zult met Mij in het paradijs zijn.
Omdat in de oorspronkelijke tekst punt en komma niet voorkomt, kun je ervan maken wat je wil.
De feitelijke betekenis van samen zijn "na de dood'" wordt er niet anders door.
Bastiaan73

Maria K schreef: 16 mar 2025, 16:45
Bastiaan73 schreef: 16 mar 2025, 16:29
Omdat in de oorspronkelijke tekst punt en komma niet voorkomt, kun je ervan maken wat je wil.
De feitelijke betekenis van samen zijn "na de dood'" wordt er niet anders door.
Mee eens. Misschien was het eigenlijk 'Ik: zeg U heden; ... Gij zult... Met Mij; in het paradijs: zijn.'
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Wat wil je nu zeggen?
Hiernamaals is een tijdstip gelegen na vandaag 16 maart 17:06

Het eeuwig leven is in het geheel geen tijdtip. Wat uit de Geest geboren is is geest-zelf.
Nog een toegift:
Een van mijn minder favoriete teksten omdat het mij dwingt tot buikspreken voor Jezus. Maar Jezus kan niets anders bedoelen dan de pre-existentiële toestand van ongedeeldheid waar Adam en Eva uit gevallen zijn door het eten van de boom van kennis van goed en kwaad.
Maria K

Bericht door Maria K »

Tufkah schreef: 16 mar 2025, 17:12
Wat wil je nu zeggen?
Hiernamaals is een tijdstip gelegen na vandaag 16 maart 17:06
Sorry dat ik het zo moet zeggen.
Nou geen kletspraat verkopen Tufkah.
Het enige wat je bereikt is dat het duidelijk wordt, dat je met je mond vol tanden staat.
Niemand gebruikt deze betekenis.
https://www.encyclo.nl/begrip/hiernamaals
Het eeuwig leven is in het geheel geen tijdtip. Wat uit de Geest geboren is is geest-zelf.
Heel juist en dat in tegenstelling tot ons aardse leven, wat wel een begin en een einde heeft.
Daar hoef je dat laatste niet aan toe te voegen, want dat past hier niet.
Nog een toegift:
Een van mijn minder favoriete teksten omdat het mij dwingt tot buikspreken voor Jezus. Maar Jezus kan niets anders bedoelen dan de pre-existentiële toestand van ongedeeldheid waar Adam en Eva uit gevallen zijn door het eten van de boom van kennis van goed en kwaad
.
En je weet dat buikspreken alleen uit je eigen geest komt.
Erg verward, want ik heb geen idee, wat je nu probeert te zeggen.

Dit in tegenstelling tot de meestal overduidelijke woorden van Jezus.
En dat allemaal, omdat je het vertikt om gewoon te lezen wat er staat.
En vol wil houden, dat Jezus het niet heeft over een leven na dit leven, op wat voor manier dan ook.