-
- Man/Vrouw: M
Re: Karma: 'universele' wet of onzin?
@messenger, het zou wel een interessant experiment kunnen zijn wat er gebeurt als je je empathie uitbreidt naar heel de wereld, dus al die 8 miljard mensen. Wannneer je je daadwerkelijk zou vereenzelvigen met al die 8 miljard mensen die je zelf bent en je hart voor hen allemaal zou openen.
Wanneer je je dit daadwerkelijk zoo realiseren, en je daarin helemaal zou inleven, dan betekent dat dat je zult ervaren dat je volkomen alleen bent in het universum. Ik geloof dat het universum je dan te hulp zal schieten. En de Verlosser zal sturen. Want dat zou betekenen dat je volmaakt bent geworden in de liefde.
Wanneer je je dit daadwerkelijk zoo realiseren, en je daarin helemaal zou inleven, dan betekent dat dat je zult ervaren dat je volkomen alleen bent in het universum. Ik geloof dat het universum je dan te hulp zal schieten. En de Verlosser zal sturen. Want dat zou betekenen dat je volmaakt bent geworden in de liefde.
-
De mens is ook alleen al zijn er mensen om je heen je bent altijd alleen,maar wel verbonden tenminste als je Hem toe laat in je hart Jezus de Christus de Verlosser.Jon schreef: 29 mar 2025, 22:32 @messenger, het zou wel een interessant experiment kunnen zijn wat er gebeurt als je je empathie uitbreidt naar heel de wereld, dus al die 8 miljard mensen. Wannneer je je daadwerkelijk zou vereenzelvigen met al die 8 miljard mensen die je zelf bent en je hart voor hen allemaal zou openen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
-
Ik heb Mark Rutte voor de grap genoemd, omdat de mind ook geen 'actieve herinnering' had. Het leek me makkelijker op die manier. Je bouwt nu een heel circus er omheen.Bastiaan73 schreef: 29 mar 2025, 20:16Als je Mark Rutte moet gaan citeren vind ik de geloofwaardigheid van je betoog weinig meer voorstellen. Ik vind je een aardige gozer maar dit is niet bepaald een sterk argument. Mark Rutte is een draaikont: eerst zelf bezuinigen op defensie als mp en vvd mannetje en nu als navo baas ineens roepen dat navo leden meer aan defensie moeten uitgeven. Vind je dat zelf een sterk argument?Messenger schreef: 29 mar 2025, 20:10
Laat ik het zo zeggen in de woorden van Mark Rutte: de mind heeft geen actieve herinnering aan Wie/Wat hij/zij is.
Het geheugen van Mark Rutte is trouwens ook heel erg selectief: hij kon zich zogenaamd niet meer herinneren dat hij degene was die verantwoordelijk was voor de uitdrukking 'functie elders' jegens Pieter Omtzigt ("daar heb ik geen actieve herinnering aan"). Daarmee heeft Mark zichzelf wat mij betreft voorgoed ongeloofwaardig gemaakt. Ik hoop serieus dat Mark zichzelf ooit nog eens gaat bewijzen op het wereldtoneel maar tot nu toe komt hij op mij voornamelijk over als een 'naar de mond prater'. Eenvoudiger en duidelijker geformuleerd: een leugenaar.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Nee, zoals hierboven uitgelegd was het een voorbeeld voor 'geen actieve herinnering' bij wijze van grap.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
-
Ja omdat je behalve als jezelf ook in anderen bestaat. De alomtegenwoordige God kon niet buiten zichzelf scheppen maar doet dat van binnenin via de opdeling in vele zielen. Dus zoals je de ander behandelt, behandel je eigenlijk jezelf.Dat_beloof_ik schreef: 29 mar 2025, 21:47Maar wel een levens schouw waarbij al het leed voorbij komt dat je hebt veroorzaakt...Messenger schreef: 29 mar 2025, 19:57
Er is voor een God van pure onvoorwaardelijke liefde geen zonde, vandaar ook geen zondeval.
Voor God kun je dus niet zondigen omdat je een onvoorwaardelijk vrije wil hebt.![]()
-
Nee ik heb mezelf lief. God bestaat in vele individuaties en heeft ieder innig lief.Jon schreef: 29 mar 2025, 22:11Messenger schreef: 29 mar 2025, 20:09
Om het leven empirisch te ervaren.
In deze animatie wordt uitgelegd hoe je als deel van God interactief bent met alle andere vormen van jezelf:
https://www.youtube.com/watch?v=h6fcK_fRYaI
Ik vind het een doodse filosofie. Kil en emotieloos. Doods en liefdeloos. Deprimerend. Afstandellijk. Maar vooral doods.
Jij gelooft dus dat jij zelf iedereen op deze wereld bent en dat andere mensen niet bestaan. Waarom hou je dan niet van Trump en de Trumpisten? Waarom geniet je er dan van dat de MAGA-stemmers die achteraf spijt hebben, lijden? Haat je jezelf?
In mijn menselijke leven ervaar ik mezelf in een wereld met allemaal unieke mensen, en kan ik behalve de ander liefhebben ook van de ander walgen.
-
Volgens mij zijn die mensen er niet. Ik weet ook wel dat veel zaken een gevolg hebben. Waar ik aanmerkingen op heb is het gebruik van het woord Karma in een heel andere betekenis dan hoe het door Hindoestanen en boeddhisten wordt gezien.Bastiaan73 schreef: 29 mar 2025, 21:55 Wat ik persoonlijk wel grappig vind: mensen die beweren niet in oorzaak - gevolg te geloven maar niet door hebben dat dit forumgebeuren niets anders is dan dat: oorzaak - gevolg; reactie op reactie op reactie op ...
Karma en Christendom zijn onverenigbaar.
-
- Man/Vrouw: V
Deze ‘Liefde voor alles wat leeft’, wat hier feitelijk omschreven wordt, is voor mij heel herkenbaar. Het vormde de sleutel tot mijn geestelijke wedergeboorte. De liefde en compassie strekte zich in die zin veel verder uit dan de omgeving waarin ik leefde.Jon schreef: 29 mar 2025, 22:32 @messenger, het zou wel een interessant experiment kunnen zijn wat er gebeurt als je je empathie uitbreidt naar heel de wereld, dus al die 8 miljard mensen. Wannneer je je daadwerkelijk zou vereenzelvigen met al die 8 miljard mensen die je zelf bent en je hart voor hen allemaal zou openen.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
Karma behoort in het metafysica domein tot het hoofdstuk "' zelfverlossing "', het christendom ziet Christus Jezus ( wonende in de Hemel )
als De Verlosser ( zonder Hem geen Verlossing ). 2 verschillende hoofdstukken en wanneer die hoofdstukken met elkaar worden gemengd, heb je de bekende Knoop.
als De Verlosser ( zonder Hem geen Verlossing ). 2 verschillende hoofdstukken en wanneer die hoofdstukken met elkaar worden gemengd, heb je de bekende Knoop.
Laatst gewijzigd door peda op 30 mar 2025, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Wie met iedereen is (alle 8 miljard) die is met niemand, wie met niemand is (volkomen alleen) die is met iedereen. De Geest der waarheid brengt je hier naar toe. Maar je zult het niet fijn vinden, want waar je van verlost wordt dat ben je zelf......Jon schreef: 29 mar 2025, 22:32 @messenger, het zou wel een interessant experiment kunnen zijn wat er gebeurt als je je empathie uitbreidt naar heel de wereld, dus al die 8 miljard mensen. Wannneer je je daadwerkelijk zou vereenzelvigen met al die 8 miljard mensen die je zelf bent en je hart voor hen allemaal zou openen.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
-
Ook past het eigenlijke karma niet bij de "' geloofsleer "' van Walsch, omdat Walsch voor de individuele godsvonken geen "' karma "' kent.
De godsvonken leven op aarde tijdelijk in een vooraf zelfgekozen vorm van "' verduistering "', om aardse ervaringen op te doen, maar die ""verduistering"' wordt voor iedereen bij de biologische dood opgeheven waarbij de rode loper naar de Hemel wordt uitgelegd en daarbij speelt karma helemaal geen rol.
De godsvonken leven op aarde tijdelijk in een vooraf zelfgekozen vorm van "' verduistering "', om aardse ervaringen op te doen, maar die ""verduistering"' wordt voor iedereen bij de biologische dood opgeheven waarbij de rode loper naar de Hemel wordt uitgelegd en daarbij speelt karma helemaal geen rol.
-
Dat is dus het merkwaardige (en ook verontrustende) van de leer van Walsch: je kunt tot het uiterste voor ‘’het kwade’’ kiezen en dan nog “heeft het geen gevolgen’’ Dat zien we nu op veel fronten in de wereld gebeuren…….peda schreef: 30 mar 2025, 10:57 Ook past het eigenlijke karma niet bij de "' geloofsleer "' van Walsch, omdat Walsch voor de individuele godsvonken geen "' karma "' kent.
Niet dat Walsch het zo bedoelt/bedoeld heeft, maar het werkt wel zo uit. Met alle gevolgen van dien.
-
Waarom plaatste je dan dat filmpje? Heb je hem zelf wel bekeken dan? Lijkt me niet.Messenger schreef: 30 mar 2025, 00:14Nee ik heb mezelf lief. God bestaat in vele individuaties en heeft ieder innig lief.Jon schreef: 29 mar 2025, 22:11
Ik vind het een doodse filosofie. Kil en emotieloos. Doods en liefdeloos. Deprimerend. Afstandellijk. Maar vooral doods.
Jij gelooft dus dat jij zelf iedereen op deze wereld bent en dat andere mensen niet bestaan. Waarom hou je dan niet van Trump en de Trumpisten? Waarom geniet je er dan van dat de MAGA-stemmers die achteraf spijt hebben, lijden? Haat je jezelf?
In mijn menselijke leven ervaar ik mezelf in een wereld met allemaal unieke mensen, en kan ik behalve de ander liefhebben ook van de ander walgen.

-
De wereld is een spiegel van en voor de collectieve wereldziel. Christelijke normen en waarden zijn en worden massaal verworpen. Er wordt chronisch geweigerd in te zien dat vrijheid, zorg voor de naaste en humanisme in het Westen is voortgebracht door het Christendom. Alle culturen en religies worden door de meeste mensen nog steeds als inwisselbaar beschouwd. Er is geen dankbaarheid voor het gegeven dat hun wiegje in een christelijk-humanistisch land heeft mogen staan. Mèt de verloochening van Christus zijn de mensen vergeten wie zij werkelijk zijn. Met als ultieme consequentie dat deze grenzenloosheid zich begint te manifesteren in de buitenwereld in de vorm van aanslagen, oorlogen en cultuurclashes. Als uiterste redmiddel van het universum om de mensen wakker te schudden.Yours schreef: 30 mar 2025, 11:25Dat is dus het merkwaardige (en ook verontrustende) van de leer van Walsch: je kunt tot het uiterste voor ‘’het kwade’’ kiezen en dan nog “heeft het geen gevolgen’’ Dat zien we nu op veel fronten in de wereld gebeuren…….peda schreef: 30 mar 2025, 10:57 Ook past het eigenlijke karma niet bij de "' geloofsleer "' van Walsch, omdat Walsch voor de individuele godsvonken geen "' karma "' kent.
Niet dat Walsch het zo bedoelt/bedoeld heeft, maar het werkt wel zo uit. Met alle gevolgen van dien.
C.G. Jung noemt dit de schaduw. Wat de mensen in zichzelf onderdrukken en niet willen integreren, dat komt uiteindelijk tot uitdrukking in de buitenwereld. Ook collectief.
-
Tufkah schreef: 30 mar 2025, 10:17Wie met iedereen is (alle 8 miljard) die is met niemand, wie met niemand is (volkomen alleen) die is met iedereen. De Geest der waarheid brengt je hier naar toe. Maar je zult het niet fijn vinden, want waar je van verlost wordt dat ben je zelf......Jon schreef: 29 mar 2025, 22:32 @messenger, het zou wel een interessant experiment kunnen zijn wat er gebeurt als je je empathie uitbreidt naar heel de wereld, dus al die 8 miljard mensen. Wannneer je je daadwerkelijk zou vereenzelvigen met al die 8 miljard mensen die je zelf bent en je hart voor hen allemaal zou openen.

-
Jazeker heb ik dat bekeken, meerdere keren zelfs.Jon schreef: 30 mar 2025, 12:08Waarom plaatste je dan dat filmpje? Heb je hem zelf wel bekeken dan? Lijkt me niet.Messenger schreef: 30 mar 2025, 00:14
Nee ik heb mezelf lief. God bestaat in vele individuaties en heeft ieder innig lief.
In mijn menselijke leven ervaar ik mezelf in een wereld met allemaal unieke mensen, en kan ik behalve de ander liefhebben ook van de ander walgen.![]()
In essentie is er alleen God. Buiten God is er niets, vandaar dat ik het heb over alomtegenwoordigheid.
De Ene heb ik het ook wel over.
In het Absolute is er behalve God niets anders en het Relatieve rijk (het fysieke rijk dat we ervaren) kon er alleen komen doordat God de eigen ziel opdeelde in vele individuaties van God.
"Geschapen naar het beeld en gelijkenis van God."
Het filmpje laat zien dat je, ook al leef je je leven in vele vormen, in essentie De Ene bent. De ander is jou en jij bent de ander.
In het menselijke leven heb je interacties met elkaar en lijkt de eenheid ver te zoeken.
Er zijn individuaties die zich gedragen als tirannen en andere kwelgeesten. Anderen gedragen zich als de redder in nood.
Elke individuatie ervaart zichzelf tussen vele anderen en definieert zichzelf vanuit een unieke perceptie.
"Behandel de ander zoals je zelf behandeld wenst te worden en doe de ander niet datgene aan dat je zelf ook niet wenst te ervaren." (het Gulden Advies)
-
Tufkah schreef: 30 mar 2025, 10:17
Wie met iedereen is (alle 8 miljard) die is met niemand, wie met niemand is (volkomen alleen) die is met iedereen. De Geest der waarheid brengt je hier naar toe. Maar je zult het niet fijn vinden, want waar je van verlost wordt dat ben je zelf......

-
Tufkah schreef: 30 mar 2025, 10:17Wie met iedereen is (alle 8 miljard) die is met niemand, wie met niemand is (volkomen alleen) die is met iedereen. De Geest der waarheid brengt je hier naar toe. Maar je zult het niet fijn vinden, want waar je van verlost wordt dat ben je zelf......Jon schreef: 29 mar 2025, 22:32 @messenger, het zou wel een interessant experiment kunnen zijn wat er gebeurt als je je empathie uitbreidt naar heel de wereld, dus al die 8 miljard mensen. Wannneer je je daadwerkelijk zou vereenzelvigen met al die 8 miljard mensen die je zelf bent en je hart voor hen allemaal zou openen.
Dat zou voor Messenger wel een begin kunnen zijn. In onze gemeente zit ook een vrouw die dat pad is gegaan. Op de avond dat zij, alleen thuis zijnde, zich vereenzelvigde met alle mensen, stierf zij inderdaad de ego-dood maar zij ontving toen pal daarna ook Jezus Christus als haar persoonlijke Verlosser. De Vader zond haar toen de Zoon. En zo kwam zij bij ons in de gemeente. Maar die vereenzelviging met alle zielen in de wereld is wel een hachelijke zaak. Als je niet tegelijkertijd God zoekt (als dat niet de drijfveer is) kan het ook tot waanzin drijven. Die mevrouw vertelde dat zij Jezus Zijn uitspraak aan het kruis “Vader waarom hebt Gij mij verlaten” ten diepste begreep tijdens de vereenzelviging met iedereen. She took a leap of faith, toen ze zich vereenzelvigde. En God zond haar direct geestelijke bijstand. En zij kwam tot geloof. De wegen van de Vader zijn soms ondoorgrondelijk.
-
Messenger schreef: 30 mar 2025, 12:28
In het Absolute is er behalve God niets anders en het Relatieve rijk (het fysieke rijk dat we ervaren) kon er alleen komen doordat God de eigen ziel opdeelde in vele individuaties van God.
God is Geest. God heeft geen ziel maar is de Schepper van zielen.
Messenger schreef: 30 mar 2025, 12:28"Behandel de ander zoals je zelf behandeld wenst te worden en doe de ander niet datgene aan dat je zelf ook niet wenst te ervaren." (het Gulden Advies)
Waarom verheug je je dan over het leed van MAGA-aanhangers die berouw hebben?
De Here Jezus leert ons bidden “en vergeeft ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren”….
Een grote fout die veel humanisten in de VS maken is dat ze deze mensen niet vergeven maar zich verheugen over hun verdriet. En daar filmpjes over plaatsen op YouTube.
Wie niet vergeeft kan ook geen vergeving ontvangen.
-
Paulus schrijft : "En wordt niet gelijkvormig aan deze wereld". Dus vereenzelviging met alle zielen in de wereld is inderdaad een hachelijke zaak. Paulus schreef dat opdat de mens zou zoeken naar Gods grond. Gods grond is niet aanwezig in de wereld welke we tegenover ons zien. Daar zit wel een bepaalde logica achter: God is de Schepper van alles wat we tegenover ons zien. Maar God Zelf is uiteraard ongeschapen. Die ongeschapenheid is Gods grond. Maar is tevens de diepste grond van alle mensen.Jon schreef: 30 mar 2025, 13:59Tufkah schreef: 30 mar 2025, 10:17
Wie met iedereen is (alle 8 miljard) die is met niemand, wie met niemand is (volkomen alleen) die is met iedereen. De Geest der waarheid brengt je hier naar toe. Maar je zult het niet fijn vinden, want waar je van verlost wordt dat ben je zelf......
Dat zou voor Messenger wel een begin kunnen zijn. In onze gemeente zit ook een vrouw die dat pad is gegaan. Op de avond dat zij, alleen thuis zijnde, zich vereenzelvigde met alle mensen, stierf zij inderdaad de ego-dood maar zij ontving toen pal daarna ook Jezus Christus als haar persoonlijke Verlosser. De Vader zond haar toen de Zoon. En zo kwam zij bij ons in de gemeente. Maar die vereenzelviging met alle zielen in de wereld is wel een hachelijke zaak. Als je niet tegelijkertijd God zoekt (als dat niet de drijfveer is) kan het ook tot waanzin drijven. Die mevrouw vertelde dat zij Jezus Zijn uitspraak aan het kruis “Vader waarom hebt Gij mij verlaten” ten diepste begreep tijdens de vereenzelviging met iedereen. She took a leap of faith, toen ze zich vereenzelvigde. En God zond haar direct geestelijke bijstand. En zij kwam tot geloof. De wegen van de Vader zijn soms ondoorgrondelijk.
Mattheüs 13:22. 22 En die in de doornen bezaaid is, deze is degene, die het Woord hoort; en de zorgvuldigheid dezer wereld, en de verleiding des rijkdoms verstikt het Woord, en het wordt onvruchtbaar.
Ik bepleit toch wel een bepaalde afgescheidenheid van de wereld. Binnen de wereld liggen de verleidingen des rijkdoms. Dat is een innerlijk onthechten aan de dingen te midden van de dingen. Ik bedoel: ik woon niet op Rottumeroog en ik ben ook geen kluizenaar. Binnen de afgescheidenheid van de wereld verkeert de mens in tegenwoordigheid, waarmee ik niet vandaag 30 maart bedoel, maar aanwezig-zijn in die tegenwoordigheid. Aanwezig zijn buiten de verleidingen des werelds. Dan zoekt de mens Gods grond, welke ongeschapen is.
In die afgescheidenheid krijgt het Woord zijn recht.
-
God is de Schepper van de zielen, maar dat is alleen gedeeltelijk waar. Het ongeschapen deel van de ziel kan tot kennis van zichzelf komen. Dan heeft de mens hier 'weet' van. Maar dat kan alleen als de mens zichzelf verloochent. (Marcus 8:34, Matteüs 16:24). Dan komt het onbewuste tot bewust-zijn-van-zich-zelf. (Bewustzijn niet te verwarren met het reguliere bewust-zijn van de wereld)
Uiteraard is God Schepper van het tot-die-tijd onbewuste. Over de zielen die onbewust blijven valt niks te zeggen, de onbewuste mens heeft hier geen kennis van.
-
Klopt. Dat ongeschapen deel is bij God in de Hemel gebleven. Dit is het waarachtige licht dat ieder mens verlicht (Johannes 1:9) . Dit is de ware Identiteit van de mens, die moet indalen in de mens. Dat kan inderdaad alleen door zelfverloochening, zoals Johannes 3:30 zegt “ Hij moet wassen (=groter worden), maar ik minder worden.”Tufkah schreef: 30 mar 2025, 14:48God is de Schepper van de zielen, maar dat is alleen gedeeltelijk waar. Het ongeschapen deel van de ziel kan tot kennis van zichzelf komen. Dan heeft de mens hier 'weet' van. Maar dat kan alleen als de mens zichzelf verloochent. (Marcus 8:34, Matteüs 16:24). Dan komt het onbewuste tot bewust-zijn-van-zich-zelf. (Bewustzijn niet te verwarren met het reguliere bewust-zijn van de wereld)
Klopt ook. Het gaat om het gebied rechtsonder in het Johari venster.Tufkah schreef: 30 mar 2025, 14:48 Uiteraard is God Schepper van het tot-die-tijd onbewuste. Over de zielen die onbewust blijven valt niks te zeggen, de onbewuste mens heeft hier geen kennis van.
-
Het Johari venster is nieuw voor me. Maar het gaat idd om zaken welke onbekend zijn bij jezelf en bij anderen. De menselijke geest wordt wel eens vergeleken met een ijsberg. Het grootste gedeelte is onzichtbaar/onbekend. De mens zit vol met verborgen zaken. Het merkwaardige is dat naarmate een mens dieper in zichzelf afdaalt , 'de diepte' bij een ander ook zichtbaar wordt (gewaarwording). En ook de zaken waar de ander angstig voor is.
-
Omdat ze volop gewaarschuwd waren over Trump en wat zou gebeuren en ze hadden al een termijn Trump meegemaakt, zijn bestorming van het Capitool en zijn praatjes op de rally's. Ze wisten dat Trump echt doet wat hij belooft en konden dus zelf uittekenen dat Trump ook henzelf zou benadelen. Dat leed hebben zij aan zichzelf te danken.Jon schreef: 30 mar 2025, 14:09Messenger schreef: 30 mar 2025, 12:28
God is Geest. God heeft geen ziel maar is de Schepper van zielen.
Messenger schreef: 30 mar 2025, 12:28"Behandel de ander zoals je zelf behandeld wenst te worden en doe de ander niet datgene aan dat je zelf ook niet wenst te ervaren." (het Gulden Advies)
Waarom verheug je je dan over het leed van MAGA-aanhangers die berouw hebben?
Als ik zo stom word, mogen ze me ook uitlachen.
Dat doe ik uiteindelijk ook.Jon schreef: De Here Jezus leert ons bidden “en vergeeft ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren”….
Niet alleen humanisten hoor.Jon schreef: Een grote fout die veel humanisten in de VS maken is dat ze deze mensen niet vergeven maar zich verheugen over hun verdriet. En daar filmpjes over plaatsen op YouTube.
Dat kan dus wel. God hoeft niemand te vergeven, vanwege onvoorwaardelijke liefde en vrije wil.Jon schreef: Wie niet vergeeft kan ook geen vergeving ontvangen.
-
De reactie op dit bericht van Tufkah in het Voorsteltopic past denk ik het beste binnen dit actieve onderwerp.
Lukas 23
Persoonlijk denk ik dan ook dat je daar wat voorzichtiger mee moet zijn. Per slot van rekening komt zelfs een van de mede-gekruisigde misdadigers (te vergelijken met het ‘onkruid’) tegelijkertijd met diezelfde Jezus in het paradijs aan.Tufkah schreef: 31 mar 2025, 17:13Ik ben niet de schrijver van Matteüs 13. Vers 30: vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.Yours schreef: 31 mar 2025, 14:41
Jouw visie betekent in elk geval dat er ‘geen herkansing’ is voor degenen die langer of korter ‘als onkruid’ verbrand worden.
Ik zal er mijn interpretatie niet op los laten, ik citeer slechts de woorden van Jezus. Alleen heb ik een accent ergens op gelegd.....
Lukas 23
We hebben ons neer te leggen bij dit directe oordeel van de Zoon.43. En Jezus zei tegen hem: Voorwaar, zeg Ik u, heden zult u met Mij in het paradijs zijn.