Wat wil je nu precies met dit bericht?JW88 schreef:Ik vind de discussie ''is de mens een dier?'' ook best wel interessant in het vraagstuk evolutie.
Ik ben van mening dat de mens wel degelijk gewoon een dier is, een zoogdier welteverstaan (homo sapiens).
De mens heeft talloze overeenkomsten met dieren, waar de mens zich in onderscheid is zijn superieure intelligentie, maar dat is slechts een unieke dierlijke eigenschap zoals een slang bijvoorbeeld gif heeft en een walvis lang zijn adem in kan houden. Toevallig is het zo dat die hoge intelligentie geleid heeft tot wereld dominantie.
Maar ik denk dat de mens zijn eigen soort grof overschat, waarom zouden wij meer waard zijn dan een dier? Waarom heeft mens meer recht op leven dan een dier? Onze intelligentie maakt ons helaas ook heel arrogant en egoïstisch.
Op zich zou het ook een apart topic kunnen zijn.
Het verschil tussen dier.
En wat mij betreft het verschil tussen alle levensvormen of het verschil tussen de levende en dode natuur.
Maar het past natuurlijk ook in dit topic voor zover je het vanuit de evolutie bekijkt.
Zoals wel vaker proef ik er iets in van dat je een bepaalde richting uitwilt, die je niet uitspreekt.
Met de laatste alinea die je schrijft kan ik het natuurlijk helemaal eens zijn.
Als je stelt dat een mens een dier is klopt dat aan de ene kant, en aan de andere kant is het onzin.
Er zijn veel overeenkomsten, maar als je zegt =, dan doe je dat waarschijnlijk om bepaalde aspecten naar voren te brengen en anderen te negeren.
Is een vlieg een olifant? Een plant een dier? Overal zijn overeenkomsten en verschillen.
Verschillen verwijderen. We hebben de neiging ons niet verbonden te voelen met dat waarvan we (menen) te verschillen.
Je schreef dat je vlees eet. Dan is er blijkbaar voor jou toch juist een behoorlijk verschil tussen mens en dier. Neem tenminste niet aan dat je slechts geen mensenvlees eet omdat dat je in problemen met justitie kan brengen.
Wat in het kader van dit topic het meest opvalt is het woordje "toeval".
Het is "toeval" dat de mens een hogere intelligentie heeft.