Hallo Petra,Petra schreef: 14 nov 2021, 11:15Dat is geen agnostisch standpunt. Als agnost zeg je -ik weet het niet omdat het niet te weten IS en daar heb ik vrede mee.peda schreef: 14 nov 2021, 10:33 ...ik zou het best wel graag willen WETEN. Nu zit je met een kalkafonie van totaal verschillende geloofsantwoorden.
Als possibillian zeg ik ook -ik weet het niet- Of we al of niet een (onsterfelijke) ziel hebben is niet wetenschappelijk aangetoond. Maar dat het nooit te weten IS... kan ik ook niet zeggen. Volg de Wetenschap; pas als er wetenschappelijk een ziel is aangetoond of uitgesloten is de kwestie opgelost. Zolang dat niet het geval is kan ik ook niks afroepen over de kakofonie aan verschillen, maar slechts een eigen voor- of afkeur uitspreken.
Inderdaad zou ik graag bij vragen waarvan ik het antwoord als essentieel ervaar, mijn agnostisch standpunt gaarne verlaten. Het is uiteraard een droombeeld want de realiteit is dat het antwoord momenteel niet geleverd kan worden, althans niet op voor mij zeker weten basis. Mocht er een ziel bestaan dan is de "' wereld "' waarin de ziel voortgaat met bestaan enorm verschillend tussen de beschouwers. De reincarnatie volger wacht opnieuw de huidige stoffelijke wereld, de christelijk gelovige staat de herschapen wereld te wachten of moet verblijven in een door God verlaten wereld ( ook weer naar zeer verschillende invulling ). Kortom wanneer een ieder het eigen overtuigingsverhaal, zonder luisteren naar een ander, te berde brengt, komt dat op mij over als een kakafonie en geen mooie uitgebalanceerde koorsamenzang.