Mullog schreef: ↑19 sep 2024, 17:59
Inktvlam schreef: ↑18 sep 2024, 21:10
Aha, je geeft dus eindelijk toe dat fundamenteel nieuwe soorten plotseling verschijnen in plaats van geleidelijk. Dat is namelijk wat Gould en Eldredge vastgesteld hebben. En Eldredge erkende dat die vaststelling de ruggengraat vernietigt van de evolutietheorie.
Volgens Darwin ging evolutie langzaam, geleidelijk - de natuur maakt geen sprongen. Gould en Eldredge bedachten de theorie van punctuated equilibrium (onderbroken evenwicht). Met die theorie evolueren soorten sneller in een kort tijdbestek in een geïsoleerde populatie zonder sporen na te laten.
Zou je willen toelichten wat je precies bedoelt met "
dat fundamenteel nieuwe soorten plotseling verschijnen"? En dan bedoel ik wanneer en op welke wijze dat geconstateerd is, eventueel met voorbeelden.
Moet ik nu ook al uitleggen wat “fundamenteel nieuw” betekent? Hierbij een link naar een zeer uitgebreid overzicht van biologische big bangs, explosies, radiaties en revoluties en ook worden de soorten genoemd die in die periodes ter wereld kwamen. Het is een fascinerend artikel, geschreven door Günter Bechly, die zich op basis van het bewijsmateriaal bekeerd heeft tot ID. Vergeet de conclusie niet te lezen.
https://evolutionnews.org/2024/05/fossi ... darwinism/
Mullog schreef:Dat evolutie snel kan gaan is inmiddels wel evident. Als ecosystemen razendsnel veranderen moeten soorten zich razendsnel aanpassen of ze verdwijnen. Mooi voorbeeld is de inslag die de dinosaurussen uitroeide en eigenlijk zo ongeveer 90% van de toen bestaande soorten. Of je passte je als soort snel aan of je had de mazzel je in een ecologische niche te bevinden die minder hard geraakt werd. Anders was het klaar voor je als soort.
Daar hebben we het vaker over gehad. Aanpassingen kunnen snel plaatsvinden door de ingebouwde mechanismen, zoals epigenetische mechanismen en directed mutations. Maar beslist niet door willekeurige mutaties. Dat zou te lang duren of beter gezegd: je hebt er niks aan.
Mullog schreef:Het feit dat punctuated equilibrium is gedefinieerd heeft de theorie niet onderuit gehaald maar een verklaring gegeven voor een aantal op dat moment nog onduidelijke zaken binnen de theorie. Feitelijk bewijs je dat ik gelijk heb als ik zeg dat je in het verleden blijft hangen. Dat een theorie zich ontwikkelt is in de wetenschap niet ongebruikelijk. Maar blijkbaar mag dat niet en moeten we op het niveau van "On the origin of species" blijven (vermoedelijk alleen maar de eerste druk).
Geloof je nu plotseling in punk eek (punctuated equilibrium)? Ik vraag me af of die theorie nog aanhangers heeft. Aan het eind van zijn leven verwierp Gould zijn eigen theorie, er waren teveel problemen mee, en was hij weer terug bij het klassieke darwinisme. Terwijl hij eerder samen met Eldredge het gradualisme van Darwin had verworpen en die theorie zelfs had dood verklaard. Bij punk eek evolueren de soorten snel in een kort tijdsbestek. Let wel punk eek is geen mechanisme, Gould en Eldredge hadden geen mechanisme en geen bewijs. Het was alleen maar een theorie om het feitenmateriaal weg te redeneren.
Mullog schreef:Inktvlam schreef: ↑18 sep 2024, 21:10
Aan halve functies heb je niks.
Een collega van mij heeft glaucoom, een oogziekte waarbij het beeldveld steeds kleiner wordt. Het is geen feest maar hij heeft mij verzekerd dat een veel kleiner beeldveld nog altijd beter is dan geen beeldveld, een toestand die hij uiteindelijk wel zal bereiken.
We hadden het over het ontstaan van een functie, nu kom jij ineens met een geval van ziekte. Een onvolledige functie is wat anders dan een ziekte. Bij een ziekte was of is nog de functie volledig aanwezig alleen is er ergens een defect opgetreden. Maar bij een onvolledige functie heb je nog niks. Gould vroeg zich af: “what good is half a jaw or half a wing?” en “what good is 5 percent of an eye?”. Dawkins dacht dat daarmee nog 5 procent zicht mogelijk is. Maar een oog van 5 procent is natuurlijk niet hetzelfde als 5 procent zicht. Het evolutieproces weet helemaal niks van een oog, en weet ook niks van de eerste stap en alle vervolgstappen om zoiets te produceren. En ook niet wanneer te stoppen als het oog klaar is en ook niet dat hij twee ogen moet maken. Het hele evolutieverhaal is volslagen kolder.
Mullog schreef:
Ik ga bovenstaande niet weerspreken anders dan het wel heel voorbarig is om het de doodklap voor evolutie te noemen. Zeker als creationisten sinds Darwin een eindeloze rij claims hebben moeten laten vallen.
Natuurlijk is dat de doodklap. De zoveelste. Ik ben benieuwd naar die eindeloze rij claims. Noem eens wat. En van die jonge aarde wisten we al. Vroeger geloofde iedereen daar in.
Mullog schreef:
Nee, dan maak je je er te gemakkelijk vanaf. Je zult ook de schepper moeten bewijzen en nog veel meer.
Ik moet helemaal niks.
Om er toch iets van te zeggen, het kan niet anders dan dat er een eeuwige God bestaat. Anders zou er niets bestaan. Om reden: niets brengt niets voort en je kunt een ander niet geven wat je zelf niet bezit. Dus niet-leven kan geen leven voortbrengen en niet-intelligentie kan geen intelligentie genereren. Rationaliteit en bewustzijn kunnen alleen maar van God komen en niet van een blind hersenloos evolutieproces. En waar natuurwetten zijn, moet ook een wijze wetgever zijn. Ik kan geen enkele logica ontdekken in het atheïsme en het waardeloze neodarwinisme. Dan zou ik moeten geloven dat mijn hersenen gemaakt zijn door toevallige mutaties. Totale idioterie. Evolutie heeft geen doel, maar we zien overal overweldigende doelgerichtheid. Rationele redenen spelen dus een doorslaggevende rol bij mijn geloof in God. Verder openbaart God zich in de Bijbel en in de werken van Swedenborg en Lorber. De bewijzen voor ID had ik al eerder gegeven. Verder hebben we nog zoiets als wonderbaarlijke genezingen, de bijna-doodervaringen, geestverschijningen, heldere voorspellende dromen, visioenen en waarschijnlijk zijn er nog wel meer wonderbaarlijke gebeurtenissen. Het totaalbeeld is duidelijk en in overeenstemming met mijn geloof in God.
Mullog schreef:Hieronder een aantal vragen die bij me opkomen ...
Je kunt wel honderden vragen stellen. Ik ga daar verder geen tijd in steken. Beantwoord ze zelf maar.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.