Mullog schreef: 18 sep 2024, 17:36
peda schreef: 18 sep 2024, 17:23
...
Omdat ik T niet concreet invul, kan T uiteindelijk een natuurlijke factor blijken te zijn en is een mechanisme dat een beïnvloeding tussen immaterieel en materieel "" regelt "' mogelijkerwijze helemaal niet aan de orde. T = voor mij niet meer als ""Trigger"".
Je schrijft elders
Daarom ook mijn persoonlijke niet-wetenschappelijke T-factor binnen de E T. Of de T-factor werkelijk existeert en indien ja hoe deze dan technisch zal/moet worden ingevuld, dat weet ik helaas ook niet. Het zou best wel eens kunnen uitlopen op een natuurlijke factor, ik zie geen redenen voor het waarom ook niet.
Met het
vet onderstreepte suggereer je dat dat ook een boven natuurlijke factor een rol kan spelen.
Zoals ik al betoogd heb is naar mijn mening, of bias, zo je wilt,
je koppeling aan modellen geen sterk argument.
Om de T factor opeens alleen als trigger te zien lijkt mij een verandering van positie. Ik meen mij te herinneren dat je er ook als mogelijkheid een sturende rol aangaf. Misschien ga ik dat nog eens opzoeken.
Hallo Mullog,
Ik heb mijn T-factor nooit hard omschreven en dat kan ik ook niet want ik weet de "' uitkomst "" persoonlijk niet. En persoonlijk niet weten, kan niet in een volgende zin ineens een invulling krijgen.
Het woord "" Trigger "" gebruik ik reeds lang in mijn inbreng en ik vermeld ook regelmatig dat "" T "" niet mag worden gezien als een synoniem voor "" Theos "" = God.
Inderdaad sluit ik een bovennatuurlijke inbreng niet bij voorbaat uit, maar evenmin sluit ik een natuurlijke oplossing uit. Ik weet de oplossing niet.
Een model is voor mij een betrouwbare methodiek gebaseerd op onderliggende gebundelde wetenschappelijke kennis. Wanneer een model betrouwbare uitkomsten levert, is er voor mij geen noodzaak om verder te zoeken naar onbekende factoren. Zulke factoren hebben dan geen wezenlijke invloed meer op het proces. Een sturende rol behoeft voor mij niet uit te gaan van een persoonsachtige entiteit zoals een Godheid ( hoe ook te specificeren ), maar kan ook een kracht of wetmatigheid zijn.
Zelf vind ik in de inbreng van Inktvlam best wel "' hand en voet "" terug, maar zijn getrokken conclusies zijn voor mij te zeker-weten achtig en daar kan ik met de door mij gevolgde argumentatie niet achter staan. Zo staat bij mij de soorten-evolutie met T-factor als een huis, terwijl bij Inktvlam de soorten-evolutie volledig door het ijs is gezakt zodat alleen de kleine rassen-evolutie bij hem overblijft. Dat hij wetenschappers van naam weet te verbinden aan zijn conclusies daarvan heeft hij mij niet overtuigd. Ik ken geen stoet van belangrijke wetenschappers die overgegaan zijn naar het I D front.
Dat velerlei hypothesen zijn gesneuveld daar geef ik Inktvlam wel gelijk in, de praktijk betreffende het in kaart brengen van het soorten-evolutie proces blijkt in de praktijk veel en veel weerbarstiger als oorspronkelijk gedacht. Dit is in mijn optiek gewoon een niet te ontkennen hard feit.
En juist vanwege de weerbarstigheid kom ik met de T-factor, waarbij het inbrengen van extra ( nog onbekende ) beïnvloeding binnen het soorten-evolutie - proces een redelijke doordenking is.
Zodra er een biologisch evolutie model op de rails is getild dat betrouwbare uitkomsten geeft voor het geleidelijk of snel tot stand komen van het immens grote en gevarieerde genen-pakket uit voorlopers, verlaat ik de T-factor omdat dan de wetenschap de "" hoed en de rand "" geleverd heeft.
Voor mij heeft een wetenschappelijk onderbouwt model een zeer grote zeggingskracht, bij jou kennelijk minder, daar verschillen wij derhalve van visie.