Mullog schreef: 18 sep 2024, 11:52
Als ik je redenering doortrek dan wordt het weer ook nog beïnvloed door een T factor. Weersvoorspelling gaat op basis van modellen die door supercomputers dagelijks worden doorgerekend. De hoeveelheid onterechte gele en oranje weercodes die we om onze oren krijgen laat zien dat deze modellen alles behalve waterdicht zijn. Wodan doet alsnog weer mee
Overigens denk ik dat je de nauwkeurigheid en het gebruik van de kosmische modellen schromelijk overschat.
Verder is biologie lastig te modelleren. Kun je nog wel, overigens uitstekende, modellen opstellen voor de verspreiding van ziektes of de mutatie van dna en de verspreiding van deze mutaties door een populatie dan wordt het in een groter verband wat ingewikkelder. Voor een cheetah kun je beredeneren dat hoe sneller en wendbaarder hij is hoe meer prooi hij zal vangen. Voor de prooi kun je dan hetzelfde over ontsnappen bedenken. Misschien kun je met voldoende kennis van anatomie nog berekenen wat optimale lichaamsbouw is maar een model opstellen wanneer een cheetah als soort ontstaan is lijkt mij onmogelijk.
Overigens speelt soort vorming zich volgens mij voor onze ogen af. Paarden en ezels kunnen nog wel paren en jonge krijgen, muilezels, maar die zijn dan praktisch altijd onvruchtbaar. Het duurt even voordat ook paren niet meer zal kunnen. Dat gaan jij en ik niet meer meemaken. Voor lijgers, combinatie val leeuw en tijger, geldt hetzelfde. Deze soorten bevinden zich in een langdurige fase afsplitsing, de ene al wat verder dan de ander.
De verschillende ontwikkelde weermodellen sluiten voor mij de wodan-factor uit.
Wanneer de voorspelling niet precies uitkomt, is na analyse wel exact bekend welke
natuurlijke factoren roet in het eten hebben gegooid.
Verklaringen zonder wodan zijn mogelijk. Dus T bij weersvoorspellingen bij mij uitgesloten.
Over de inmiddels bereikte mogelijkheden die kosmische modellen bieden, verschillen wij van mening. Bij kosmische modellen doet mijn T factor voor mij niet mee.
Bij de biologie is het inderdaad verduveld lastig om te modelleren, daar hebben wij dezelfde insteek.
Zou het mogelijk zijn, dan was het reeds gebeurd.
De door jou genoemde muilezel en lijger hebben als potentieel nieuwe soort geen potentie, juist door het niet mogelijk zijn van voortplanting.
Voortplanting is nu juist wel een wezenlijk element in het evolutie proces.
Kortom jouw "' bias "" is dat evolutie zonder T factor zonder meer mogelijk is en mijn "' bias "" is dat ik met het trekken van die conclusie wacht op het model dat de T factor, zoals bij het weer, in het evolutie proces definitief uitsluit. 2 "" biassen "' netjes naast elkaar, waarom niet.