Erfzonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: Erfzonde

Bericht door Alpha »

Anja schreef:
callista schreef:
Alpha schreef:
Piebe 2.2 schreef:
Dirk schreef:
Waren Adam en Eva (en de hele schepping) perfect, volgens jou?
Neen, dat waren ze zeer zeker niet! Paulus leert ons het volgende hieromtrent:

'Want indien dat eerste verbond onberispelijk geweest ware, zo zou voor het tweede geen plaats gezocht geweest zijn.' (Heb 8,7)

Perfecte mensen hebben geen verlossing nodig, zoals gezonde mensen geen dokter behoeven, zie Matth. 9:12, Mark 2:17 en Luk. 4:23.
Hebreeën 8:7 Want indien op dat eerste verbond niets aan te merken was geweest, zou er geen plaats zijn gezocht voor een tweede; NWV.

Het wetsverbond was via Mozes aan het Joodse volk gegeven.
Dit verbond was "tegen" de mens om hun onvolmaaktheid te tonen, het gevolg van het negeren van het verbod om van Gods boom te eten.
Vandaar ook dat in Jer 31:31, 32 het nieuwe verbond wordt aangekondigd.

Jeremia 31:
31 „Zie! Er komen dagen”, is de uitspraak van JHWH, „en ik zal stellig met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond sluiten; 
32 niet een gelijk het verbond dat ik met hun voorvaders heb gesloten op de dag dat ik hen bij de hand vatte om hen uit het land Egypte te leiden, ’welk verbond van mij zijzelf verbroken hebben, alhoewel ikzelf hen als echtgenoot in eigendom had’, is de uitspraak van JHWH.” NWV.
Wel even verder lezen wat het nieuwe verbond werkelijk inhoudt.....in Jeremia [OT]
33 Voorzeker, dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis van Israël sluiten zal, spreekt de HEERE:
Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven en zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn en zíj zullen Mij tot een volk zijn.

34 Dan zullen zij niet meer eenieder zijn naaste en eenieder zijn broeder onderwijzen door te zeggen: Ken de HEERE
, want zij zullen Mij allen kennen, vanaf hun kleinste tot hun grootste toe, spreekt de HEERE.
Want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken.
- See more at: https://herzienestatenvertaling.nl/teks ... 9rHai.dpuf

Bedankt voor de aanreiking Callista. :kiss1: Helder. Van deze tekst wist ik niet meer waar ie ook alweer stond. Scherp opgemerkt. :flower1:
Jeremia 31:
33 „Want dit is het verbond dat ik na die dagen met het huis van Israël zal sluiten”, is de uitspraak van JHWH. „Ik wil mijn wet in hun binnenste leggen, en in hun hart zal ik ze schrijven. En ik wil hun God worden en zíȷ́ zullen mijn volk worden.” 34 „En zij zullen niet meer een ieder zijn metgezel en een ieder zijn broeder leren, door te zeggen: ’Kent JHWH!’, want zij allen zullen mij kennen, van de geringste onder hen tot zelfs de grootste onder hen”, is de uitspraak van JHWH. „Want ik zal hun dwaling vergeven, en hun zonde zal ik niet meer gedenken.” NWV.

Dit nieuwe verbond verwijst naar Jezus.

„De wet van de Christus” wordt aangeduid als „de volmaakte wet, die tot de vrijheid behoort” en „de wet van een vrij volk” (Jak. 1:25; 2:12; Joh 13:35; Hebr 1:9).
In Opb 7:4-8 staan de 12 nieuwe stammen Israëls, de 144.000, ook wel de kleine kudde genoemd.
het begin van de kleine kudde was met Pinksteren toen in de bovenkamer ca. 120 personen met de Hg werden gezalfd.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Alpha schreef:

Jeremia 31:
33 „Want dit is het verbond dat ik na die dagen met het huis van Israël zal sluiten”, is de uitspraak van JHWH. „Ik wil mijn wet in hun binnenste leggen, en in hun hart zal ik ze schrijven. En ik wil hun God worden en zíȷ́ zullen mijn volk worden.” 34 „En zij zullen niet meer een ieder zijn metgezel en een ieder zijn broeder leren, door te zeggen: ’Kent JHWH!’, want zij allen zullen mij kennen, van de geringste onder hen tot zelfs de grootste onder hen”, is de uitspraak van JHWH. „Want ik zal hun dwaling vergeven, en hun zonde zal ik niet meer gedenken.” NWV.

„De wet van de Christus” wordt aangeduid als „de volmaakte wet, die tot de vrijheid behoort” en „de wet van een vrij volk” (Jak. 1:25; 2:12; Joh 13:35; Hebr 1:9).
In Opb 7:4-8 staan de 12 nieuwe stammen Israëls, de 144.000, ook wel de kleine kudde genoemd.
het begin van de kleine kudde was met Pinksteren toen in de bovenkamer ca. 120 personen met de Hg werden gezalfd.
Inlegkunde.....en fantasie
Dirk

Bericht door Dirk »

callista schreef:Sommigen --Dirk; ineke-kitty en Alpha-----zijn onverbeterlijk en plempen overal hun zg. absolute bijbelwijsheden en bijbelteksten neer...onophoudelijk........en maar doceren, evangeliseren en zuigen :x
Daar is CoF niet voor bedoeld.....lees de FAQ
Zo is er geen discussie mogelijk.....
Nee callista, je vergist je. Ik verkondig niet slechts mijn mening.

De meeste mensen wijzen God en de Bijbel af. Voor mij is het niet "slechts" geloven, maar, zeker weten. Ik geef argumenten. Wat ik geloof is gebaseerd op argumenten, niet op twijfel of op "datgene wat de meerderheid beweert".

Dat jij de Bijbel en God afwijst, is jouw persoonlijke overweging. Ieder mens heeft een vrije wil en keuze en ik respecteer jouw keuze.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
Alpha

Bericht door Alpha »

Biker schreef:Had Paulus niet een doorn in het vlees, opdat hij anders misschioen te hoogmoedig zou geworden?
Wie foutloos is , heeft geen genade nodig.
Wie foutloos denkt te zijn, neemt de gegeven genade niet aan.
Wie overtuigd is van zijn perfecte staat, heeft geen Heler nodig.
Geen mens is volmaakt, hij maakt fouten.
Wie geen fouten maakt, maakt gewoonlijk niets.
De "doorn in het vlees" is vermoedelijk Paulus oogafwijking, waardoor hij een secretaris moest gebruiken om zijn brieven te schrijven.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:

Jeremia 31:

Wel, ik geloof dat èn onderbouw dat.
Waar is JOUW onderbouwing?
Alpha

Bericht door Alpha »

Biker schreef:Had Paulus niet een doorn in het vlees, opdat hij anders misschioen te hoogmoedig zou geworden?
De "doorn in het vlees" is vermoedelijk Paulus oogafwijking, waardoor hij een secretaris moest gebruiken om zijn brieven te schrijven.
Alpha

Bericht door Alpha »

Storm schreef: Een 6000 jaar oude aarde, wanneer iemand dat nog gelooft dan sluit hij/zij zijn ogen,
Waar baseer je dat op?
Volgens het geslachtsregister is de mens Adam, op de zesde "dag", ca. 6000 jaar geleden geschapen.
Deze geslachtsregisters bestonden nog in Jezus tijd, maar werden in het jaar 70 vernietigd met Jeruzalem.
callista

Bericht door callista »

Dirk schreef:
callista schreef:Sommigen --Dirk; ineke-kitty en Alpha-----zijn onverbeterlijk en plempen overal hun zg. absolute bijbelwijsheden en bijbelteksten neer...onophoudelijk........en maar doceren, evangeliseren en zuigen :x

De meeste mensen wijzen God en de Bijbel af. Voor mij is het niet "slechts" geloven, maar, zeker weten. Ik geef argumenten. Wat ik geloof is gebaseerd op argumenten, niet op twijfel of op "datgene wat de meerderheid beweert".

Dat jij de Bijbel en God afwijst, is jouw persoonlijke overweging. Ieder mens heeft een vrije wil en keuze en ik respecteer jouw keuze.
@Dirk
Jij zegt dat nu wel, maar jij respecteert andermans keuzes niet...het zijn paroles....eigenlijk inhoudsloos
Ik heb dat al eerder gezegd...ik heb jou door.....
Je bent continu aan het zuigen, trekken en kruisverhoren aan het afnemen, ook al hebben mensen het al tig maal uitgelegd...blijf je maar doorgaan [lees je maar de helft]..en zoek je andere slinkse wegen..heel hypocriet...zo komt het op mij over...... :x
Onderhuids zie ik veel bij jou.... :( ook veel venijn onder dat vrome laagje

Zeker weten mag je voor jezelf, maar geloof is geloof en geen zeker weten.

Eerlijke en degelijke argumenten en eerlijk discussiëren heb ik van jou nog niet gezien
Wel evangeliseren tot jouw creationistische visie......en ja....dan is een eerlijke interessante discussie eigenlijk onmogelijk
Laatst gewijzigd door callista op 04 mei 2017, 12:47, 3 keer totaal gewijzigd.
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Dirk schreef:

De enige hier die "de Bijbel en God" afwijst, ben jijzelf, Dirk. Callista is zo wijs om enkel naar de Zijne te luisteren (Joh.10:16) in plaats van naar jouw leer.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Anja (oud account)

callista schreef:
Alpha schreef:

Jeremia 31:

Zó is dat! Wij , Callista, Piebe, Zolderworm, etcetera etcetera, alle volkeren die niet Israël zijn, zijn schapen uit Zijn andere stal (Joh.10:16). Het WTG en de leer van allerlei figuren is hun eigen stem. Het WTG zit gewoon in een diepe identiteitscrisis, ze denken dat ze joden zijn en noemen het christen. En ik zou bijna wensen dat de Heer hun wens inwilligt, want dan eindigt het lijden van de joden eerder en mag het WTG gezellig 7 jaar voor de verandering eens het Evangelie gaan brengen, in plaats van hun leer. Maar gelukkig doet God wat Hij Zelf wil. 8-)
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 04 mei 2017, 12:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

callista

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Tjaa...dat wordt dan beweerd omdat veel brieven NIET door Paulus geschreven zijn....zoals bv. de pastorale brieven en nog een paar andere...
Er zijn ook onderzoeken die beweren dat hij homoseksueel was.
Maar het fijne weten we er niet van....
Alpha

Bericht door Alpha »

Dirk schreef:

Hallo Dirk, ik ben het helemaal met je eens dat geloof niet zomaar domweg een kwestie van aannemen is.
Dat hebben mensen er van gemaakt, doordat onderwijs uit de Bijbel door kerken verwaarloosd is.

Het kenmerkende van Jezus is dat hij zijn volgelingen onderwees èn met hen redeneerde.
Paulus redeneerde met mensen en door middel van verwijzingen verklaarde en bewees hij dat de Christus moest lijden en uit de doden moest opstaan.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:Tjaa...dat wordt dan beweerd omdat veel brieven NIET door Paulus geschreven zijn....zoals bv. de pastorale brieven en nog een paar andere...
Er zijn ook onderzoeken die beweren dat hij homoseksueel was.
Maar het fijne weten we er niet van....
Je beweert veel, maar onderbouwd niets.
Juist de Bijbel geeft wèl het fijne ervan.
Dirk

Bericht door Dirk »

Alpha schreef:Hallo Dirk, ik ben het helemaal met je eens dat geloof niet zomaar domweg een kwestie van aannemen is. Dat hebben mensen er van gemaakt, doordat onderwijs uit de Bijbel door kerken verwaarloosd is.
We denken over tal van punten verschillend, maar, desondanks geloof ik dat we dezelfde basis hebben (het erkennen van God en Zijn Woord - de Bijbel). Zoals sommige wetenschappers "geloven" dat er leven op andere planeten is, "geloven" andere wetenschappers dat weer niet, uitgaande van dezelfde basis. Ik geloof niet dat nauwkeurige kennis een vereiste is om het eeuwige leven te ontvangen, omdat ik geloof dat rechtvaardigheid een geschenk is (Romeinen 5). Wel kunnen we het misschien met elkaar eens worden dat een gelovige nauwkeurige kennis over God wil, zoals een man ook kennis over zijn vrouw wil en andersom. Overigens is kennis niet de enige factor binnen deze relatie. God wil ook een Liefdesrelatie met ons. Daarom heeft HIJ Zijn Zoon naar aarde gestuurd (Johannes 3). En, op die manier heeft Hij de relatie met de mens hersteld, die door de mens verziekt is. We mogen deze zonde de erfzonde noemen. Ik heb daar op zich geen moeite mee. Jij wel?

Daarnaast geloof ik inderdaad dat de Bijbel en het bestaan van God te bewijzen is uit en door wetenschap en waarneming.
Wij prediken, en Jezus bevestigt het Woord door de tekenen die erop volgen. Amen!
callista

Bericht door callista »

Dirk
Je zit hier niet in Bijbelgesprek maar in LB :naughty:
Evangeliseren doe je maar elders.
Je bent wel erg hardleers he? :x

Het bestaan van God is nog nooit bewezen.....niet door de wetenschap en waarneming is geen bewijs,
Sommigen nemen kabouters waar ...bestaan kabouters dan ook?
Bewijs is nog niet geleverd...
Het is en blijft een persoonlijk geloof...prima..
Wanneer men er steun en kracht uit put zul je mij niet horen klagen
Laatst gewijzigd door callista op 04 mei 2017, 13:24, 1 keer totaal gewijzigd.
peda

Bericht door peda »

callista schreef:Dirk
Je zit hier niet in Bijbelgesprek maar in LB :naughty:
Evangeliseren doe je maar elders.
Je bent wel erg hardleers he? :x

Het bestaan van God is nog nooit bewezen.....
Het is en blijft een persoonlijk geloof...prima..
Hallo Callista,

Het enige echte, harde bewijs in onze logica wereld is het wiskundige bewijs. Vervolgens houdt het ware bewijs op.
Geloofsbewijs bestaat ten diepste niet, het is een pseudo bewijs. Bewijs op de inflatie liniaal. Maar je kunt dit opmerken tot je een ons weegt, de orthodox denkende gelovige interesseert dat totaal niet en herhaalt gewoon dat zijn/haar geloof bewezen is. Het net als met het woord "' volkomen "', veelvuldig gebruikt in geloofskringen. Absoluut Volkomen ( Perfect ) is theologisch uitsluitend God, de mens is hoogstens volkomen met kleine letter v ( niet perfect ) . Ook hier weer een begrip met hoog inflatie gehalte.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Dirk schreef:

Welke argumenten geef je dan precies? Noem er eens een paar.
"Niet geloven in" is iets anders dan afwijzen. Ik geloof niet in kabouters, maar ik wijs ze niet af.
Only dead fish go with the flow
callista

Bericht door callista »

@peda

Ik begrijp dan ook niet waarom je een God of Goden zou moeten bewijzen...
Veel Goden uit verschillende mythes hebben het veld al moeten ruimen, omdat ze menselijke bedenksels zijn.
Zo schiep de mens haar Goden en niet andersom.
Waarom de christelijke God dan niet...die van oorsprong een onbetekenende joodse stamgod en krijgsgod was?

Maar begrijp me goed.....voor diegenen die steun aan hun godsbeeld hebben en er kracht uit putten heb ik wel begrip.....zoals eerder aangegeven...
Hun zal ik dan ook niet gaan "bestoken" en proberen dat gevoel af te nemen
Anja (oud account)

Zolderworm schreef: "Niet geloven in" is iets anders dan afwijzen. Ik geloof niet in kabouters, maar ik wijs ze niet af.
Tot je oog in knie staat met een reus. Dan geloof je wel in kabouters :lol: :?: :arrow: :idea:
Solo Christo

Zolderworm

Anja schreef:
Zolderworm schreef: "Niet geloven in" is iets anders dan afwijzen. Ik geloof niet in kabouters, maar ik wijs ze niet af.
Tot je oog in knie staat met een reus. Dan geloof je wel in kabouters :lol: :?: :arrow: :idea:
Ja, al helemaal als de reus Anja heet. Dan wordt :kiss1: een hele klim. Gelukkig heb ik hoogtevrees.
Anja (oud account)

Zolderworm schreef:
Anja schreef:
Ja, al helemaal als de reus Anja heet. Dan wordt :kiss1: een hele klim. Gelukkig heb ik hoogtevrees.
Hoogtevrees is in wezen dieptevrees..... 8-) :idea: :arrow: :idea:
Solo Christo

Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

Alpha schreef:
callista schreef:
Zolderworm schreef:
Ik blijf hier knokken tegen de bijbelmieren die mijn topic nu als een ware plaag overspoelen. Het is echt niet te harden. Ik denk dat ik een verzoek om sluiting ga indienen als dit zo doorgaat.
Uiteraard heeft Ineke-Kitty hier niet per definitie volkomen gelijk. Iets is niet per se waar omdat het in de bijbel staat. Het is alleen maar dat wat Ineke en jij geloven. Hoe vaak moet ik dit nog erin rammen? Bijbelgesprek hoort ergens anders thuis. Een slotje maar, zou ik denken. Dit komt niet meer goed.
Mee eens.

Sommigen --Dirk; ineke-kitty en Alpha-----zijn onverbeterlijk en plempen overal hun zg. absolute bijbelwijsheden en bijbelteksten neer...onophoudelijk........en maar doceren, evangeliseren en zuigen :x
In tegenstelling wat bij vele kerken gebruikelijk is, evangeliseer ik niet, ik geef Bijbelse informatie.
Alhoewel het in wezen niet echt on-topic is: Geef uitleg van wat je nu zegt want volgens mij spreek je jezelf tegen.
Evangeliseren betekent de goede Bijbelse boodschap brengen en dat is toch niet iets volledig anders dan Bijbelse informatie geven?
Dus zeg je dat je iets niet doet en in de volgende zin zeg je dat je het wel doet.
Alpha schreef:De meerderheid heeft geen enkel vertrouwen in God en de Bijbel.
Maar ik heb geen enkele twijfel en dat uit ik en probeer dat goed te onderbouwen.
Mijn geloof is gebaseerd op nauwkeurige kennis, overeenkomstig Gods wil.
Dat houd in, dat ik geen veronderstellingen of willekeurige meningen geef.
Ook wat je nu zegt klopt niet echt. Een veronderstelling of willekeurige mening is het dat God wil dat je nauwkeurige kennis hebt. Je haalt dat uit de Bijbel en ook is wat die nauwkeurige kennis moet inhouden een veronderstelling erover die je meent uit de Bijbel te kunnen deduceren op jouw manier.
Kortom, het begint allemaal met een absoluut vertrouwen in de juistheid van de Bijbel en dan ga je van daaruit "onderbouwen". Maar dat is geen onderbouwen want je pakt niets externs maar gaat ronddraaien in wat al je absolute geloof was.
En in een subforum waar niet geldt dat de Bijbel het laatste woord heeft maar diverse invalshoeken bekeken worden, word je dan als stoorzender ervaren omdat je pirouettes in de Bijbel draait, hetgeen niet aan de orde is, in Levensbeschouwing.
Je grijpt in feite elk topic aan om jouw Bijbelopvatting uit te dragen.
Alpha schreef:Dat JIJ niet in de Bijbel wil geloven is JOUW persoonlijke zaak.
Iedereen heeft nu eenmaal een vrije wil en keuze en dat respecteer ik.
Nulla aetas ad discendum sera
Zolderworm

callista schreef:@peda

Ik begrijp dan ook niet waarom je een God of Goden zou moeten bewijzen...
Veel Goden uit verschillende mythes hebben het veld al moeten ruimen, omdat ze menselijke bedenksels zijn.
Zo schiep de mens haar Goden en niet andersom.
Waarom de christelijke God dan niet...die van oorsprong een onbetekenende joodse stamgod en krijgsgod was?

Maar begrijp me goed.....voor diegenen die steun aan hun godsbeeld hebben en er kracht uit putten heb ik wel begrip.....zoals eerder aangegeven...
Hun zal ik dan ook niet gaan "bestoken" en proberen dat gevoel af te nemen.
Ik denk dat mensen die dit alles zogenaamd zeker geloven geen interesse hebben in hoe de wereld nou echt in elkaar zit. Ze zijn niet nieuwsgierig naar de werkelijkheid. Of, om het anders te zeggen: ze leven niet in verwondering. Dat is ook de reden waarom gesprekken hier zo vaak compleet langs elkaar heen glijden. De interesse ligt totaal verschillend. De één zoekt een soort emotionele bevrediging, die houvast geeft, en de ander is gewoon nieuwsgierig naar hoe het nou werkelijk gesteld is met het universum en met de vraagstukken rondom de menselijke geest. Als mensen zeggen dat ze iets zeker weten, dan weet je dat ze feitelijk geen enkele interesse hebben over vragen over de werkelijkheid en de menselijke geest. Het interesseert ze geen klap. Een echt gesprek blijft dan heel moeilijk of is feitelijk onmogelijk.
Zolderworm

Anja schreef:
Zolderworm schreef:
Anja schreef:
Nou ja, misschien ben ik ook wel een beetje bang voor jouw grote geestelijke diepte. :lol:
Anja (oud account)

Zolderworm schreef:
Anja schreef:
Zolderworm schreef:
Anja schreef:
Nou ja, misschien ben ik ook wel een beetje bang voor jouw grote geestelijke diepte. :lol:
....nou......die van jezelf zul je bedoelen :idea: . Dan maar liever een uittreding :?:

Je kunt mijn diepte niet met mij delen. Je kunt alleen de jouwe betreden.
Solo Christo