peda schreef: 09 dec 2020, 10:23
Aan de wrede bijbel God is niet te ontkomen wanneer iemand de puur letterlijke lezing van de teksten nog steeds groot schrijft.
Veruit de meeste christenen lezen de passages letterlijk en hebben er een duidelijke mening over. Piebe leest in deze teksten de vertoornde Christus (
klik) en ook Gaitema leest in deze teksten God die toen hard optrad (
klik) en eveneens Alpha leest deze teksten historisch (
klik) en ook Robert Frans leest deze teksten historisch, zegt dat het tribale leven destijds bepaald niet zo vreedzaam was als sommige mensen denken, terwijl JHWH toen toeliet dat men Hem zo opvoerde in het drama van de mensheid, hetgeen je duidelijk in de Schrift terugvindt (
klik). Al deze christenen zijn nog op het forum. Ja, Storm suggereert dat het figuurlijk zou zijn bedoeld, want een wrede god is blijkbaar weinig aanvaardbaar en strookt evenmin met de Jezus van het christelijke Testament; maar op de vraag naar
WAT de figuurlijke betekenis van de passages is, onbreekt vooralsnog het antwoord en dat is tekenend.
Wat is de figuurlijke betekenis van ''
Haar kinderen zijn op het hoofd van alle straten verpletterd geworden; en over haar geëerden hebben zij het lot geworpen, en al haar groten zijn in boeien gebonden geworden'' (Nachoem 3:10). Wat is de figuurlijke betekenis van ''
Toen zeide Hazaël: Waarom weent mijn heer? En hij zeide: omdat ik weet, wat kwaad gij den kinderen Israëls doen zult; gij zult hun sterkten in het vuur zetten, en hun jonge manschap met het zwaard doden, en hun jonge kinderen verpletteren, en hun zwangere vrouwen opensnijden'' (2 Koningen 8:12)? Wat is de figuurlijke betekenis van '
'Ook zullen hun kinderkens voor hun ogen verpletterd worden; hun huizen zullen geplunderd, en hun vrouwen geschonden worden'' (Jesaja 13:16)? Wat is de figuurlijke betekenis van ''
Daarom zal er een groot gedruis ontstaan onder uw volken, en al uw vestingen zullen verstoord worden, gelijk Salman Beth-arbel verstoorde ten dage des krijgs; de moeder werd verpletterd met de zonen'' (Hosje'a 10:14)? Etc., etc., etc., ...
De
Geneva Study Bible schrijft: ''He alludes to Isaiah's prophecy in Isa 13:16 promising good success to Cyrus and Darius, whom ambition moved to fight against Babylon, but God used them as his rods to punish his enemies''. Bovendien is de contextuele betekenis van al deze passages volledig helder en staat eveneens de vervulling ervan nog vermeld: het was JHWH die gebood de Kanaänieten af te slachten zodat Israël er kon wonen; het was JHWH die beval de Amalekieten uit te roeien; het was JHWH die opdroeg de Moabieten te vermoorden, etc., etc., etc. Hoe dienstbaar zijn de goden doorgaans voor hun eigen volk! En hoe menselijk. En ze evolueren telkens handig met de mens mee. ''Voortgaande openbaring'' vergoeilijkt alles, maar toont niets aan.
Daarnaast werden dit soort gebruiken daadwerkelijk uitgevoerd. Niet alleen volgens de T'NaCH, maar volgens andere bronnen eveneens.
Barnes' Notes on the Bible bevestigt dat dit soort praktijken vrij normaal was in die tijd: ''This refers to what was not uncommon in ancient warfare - the indiscriminate slaughter of those of all ages, and of both sexes''. En de
Cambridge Bible for Schools and Colleges becommentarieert: ''The barbarous customs of Oriental warfare spared neither women nor children in a war of extermination''. Ook de Ilias van Homerus zegt niet voor niets: "Mijn bloedende zuigelingen werden tegen de vloer doodgeslagen" (22:63). En ook alle christelijke commentaren - zonder uitzondering - zie ik de letterlijke lezing geven: de
Cambridge Bible for Schools and Colleges, de
Ellicott's Commentary for English Readers, de
Pulpit Commentary, de
Jamieson-Fausset-Brown Bible Commentary, de
Matthew Poole's Commentary, de
Gill's Exposition of the Entire Bible, de
Geneva Study Bible en de
Keil and Delitzsch Biblical Commentary on the Old Testament.
Gill's Exposition of the Entire Bible voegt toe: ''Though it may seem a piece of cruelty, is was only a just retaliation; the Babylonians having done the same to the Jewish children, and is foretold elsewhere should be done to theirs, Isaiah 13:16''.
Tenslotte, als gezegd, houd ook in het oog dat er van de T'NaCH eveneens volgens Jezus geen letter weg mocht worden gelaten of aan toe worden gevoegd en dat ook volgens het christelijke Testament de gehele T'NaCH door God is geïnspireerd (2 Tim 3:16), terwijl volgens 2Petrus 1:21 profetie toendertijd niet voortgebracht werd door de wil van mensen, maar door de heilige mensen van God via de Heilige Geest. Dus
WAT was dan de figuurlijke boodschap van al deze betreffende passages waar de T'NaCH mee vol staat? Dat we zelfs de boosaardige Romeinse overheid moeten beschouwen als door God ingesteld, dat we onze vijand moeten liefhebben, hem onze andere wang moeten toekeren en hen desnoods zevenhonderdzevenenzeventig maal moeten vergeven?
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.