Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.


(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)


Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Eindtijd

Bericht door Gaitema »

callista schreef:
Gaitema schreef:Ja, ik hoor dat wel vaker..
Een kameraad van me is er soms ook :smile:
Mij lijkt het ook wel wat, maar ik leef al in een soort klooster... :)
Als vrijgezel was ik kluizenaar van mijn eigen Gaitema orde :lol:

maar goed.. b.o.t. maar weer
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door callista »

Gaitema schreef:
callista schreef:
Gaitema schreef:Ja, ik hoor dat wel vaker..
Een kameraad van me is er soms ook :smile:
Mij lijkt het ook wel wat, maar ik leef al in een soort klooster... :)
Als vrijgezel was ik kluizenaar van mijn eigen Gaitema orde :lol:

maar goed.. b.o.t. maar weer
Zoiets dus ja... :D

Maar inderdaad..dat heeft allemaal niets met [de vermeende] eindtijd te maken, dus zoals je terecht zegt:

BOT

zal tijd worden... :w
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9024
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Alpha »

Jerommel schreef:
Alpha schreef:
Gaitema schreef:
Wilsophie schreef: Dat "elke knie zich zal buigen" betekent geen vrijwillige kniebuiging maar gedwongen.
God dwingt niet. Onder dwang buigen is nooit oprecht.
Iedereen heeft een vrije wil gekregen.
Nee,een eigen wil.
Of die vrij is is een grote vraag...
verklaar?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9024
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Alpha »

Wilsophie schreef:
Alpha schreef:
Wilsophie schreef:Je kunt ook Christen worden om politieke redenen natuurlijk.
( Alex de Gr.) Zo werkt politiek.
Van welke politieke partij was Jezus lid?
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt, of ik begrijp je vraag niet.
Je hebt het over politiek. Vandaar mijn vraag.
Deed Jezus aan politiek?
Van welke politieke partij was Jezus lid?
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door pyro »

Gaitema schreef:
callista schreef:
Gaitema schreef:Ja, ik hoor dat wel vaker..
Een kameraad van me is er soms ook :smile:
Mij lijkt het ook wel wat, maar ik leef al in een soort klooster... :)
Als vrijgezel was ik kluizenaar van mijn eigen Gaitema orde :lol:

maar goed.. b.o.t. maar weer
De term 'eindtijd' als zodanig komt in de bijbel niet voor, bij mijn weten. Het gaat om eschatologie, de leer van de laatste dingen.
Niet bepaald een gemakkelijk onderwerp en ook erg controversieel.
De topic startster gaf destijds niet een erg goede voorzet omdat ze niet onderbouwde waar ze het precies over wilde hebben en met welke invalshoek. Topic startster vertoont zich ook al een hele tijd niet meer hier.
Allemaal redenen waarom het 'onkruid' welig tiert in deze draad... :|

Hebben we iemand die de rol van TS wil spelen? Anders wellicht fris opnieuw beginnen met een nieuw topic over eschatologie, stel ik voor.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9024
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Alpha »

Wilsophie schreef:
Alpha schreef:
Wilsophie schreef:Heb ik dat gezegd dan? Ik heb het nergens over Gods goedkeuring gehad dacht ik.
denk je echt, dat zij nog een rol toebedeeld krijgen, nadat zij God en zijn zoon hebben verworpen?

Het voorrecht dat aan hun was toebedeeld is echter naar het geestelijke "Israël" overgegaan.
Hier begrijp ik ook niet goed wat je bedoelt?
Prima, dan zal ik proberen het te verduidelijken.

De meeste kerken beschouwen Israël nog steeds als Gods volk.
Terwijl hun gedrag nu en ook in de eerste eeuw is daar niet mee in overeenstemming .

Het was oorspronkelijk Gods plan om Israël het voorrecht van de kleine kudde (144.000) te geven.
Zij zouden met Jezus de hemelse regering vormen om zo over de aarde te regeren.

Dat voorrecht begon met Pinksteren in 33 en toen werden er ca. 120 mensen met de Hg gezalfd.
Later kregen ook de Samaritanen dat voorrecht.
Tenslotte kreeg Petrus de opdracht om dat voorrecht voor bekeerde heidenen te openen. Cornelius was de eerste.

Deze uitverkoren mensen vormen samen het geestelijke Israël.
De stammen in openbaring komen niet overeen met de stammen van het letterlijke Israël.
Het letterlijke Israël kan dus niet meer als natie meedoen. Dat blijkt ook uit hun gedrag.
Hun vertrouwen is gebaseerd op hun eigen kracht en dat van de VS.
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Zolderworm »

Het universum is meer dan 13 miljard jaar oud, de Aarde meer dan 4 miljard jaar, en de Aarde zal pas over ongeveer een miljard jaar worden opgeslokt door de zon, die dan een rode reus zal zijn geworden. Er zijn in dit universum waarschijnlijk honderden miljoenen bewoonde planeten, in allerlei stadia van ontwikkeling. Talloze sterren (zonnen) bevinden zich nu in het geboorte-stadium, evenzo talloze zonnestelsels met planeten. Daar moet de ontwikkeling van het leven nog helemaal beginnen. Hoe kun je nou in het licht van dit alles, denken dat er binnenkort een eindtijd zal zijn? Dat is echt volkomen absurd. Het is net zo'n gedachte als dat de Aarde plat is en de Zon eromheen draait.
Only dead fish go with the flow
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door Wilsophie »

pyro schreef:
Gaitema schreef:
callista schreef:
Gaitema schreef:Ja, ik hoor dat wel vaker..
Een kameraad van me is er soms ook :smile:
Mij lijkt het ook wel wat, maar ik leef al in een soort klooster... :)
Als vrijgezel was ik kluizenaar van mijn eigen Gaitema orde :lol:

maar goed.. b.o.t. maar weer
De term 'eindtijd' als zodanig komt in de bijbel niet voor, bij mijn weten. Het gaat om eschatologie, de leer van de laatste dingen.
Niet bepaald een gemakkelijk onderwerp en ook erg controversieel.
De topic startster gaf destijds niet een erg goede voorzet omdat ze niet onderbouwde waar ze het precies over wilde hebben en met welke invalshoek. Topic startster vertoont zich ook al een hele tijd niet meer hier.
Allemaal redenen waarom het 'onkruid' welig tiert in deze draad... :|

Hebben we iemand die de rol van TS wil spelen? Anders wellicht fris opnieuw beginnen met een nieuw topic over eschatologie, stel ik voor.
Goed plan. Eindtijd is zeker geen Bijbelse term.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door Wilsophie »

Zolderworm schreef:Het universum is meer dan 13 miljard jaar oud, de Aarde meer dan 4 miljard jaar, en de Aarde zal pas over ongeveer een miljard jaar worden opgeslokt door de zon, die dan een rode reus zal zijn geworden. Er zijn in dit universum waarschijnlijk honderden miljoenen bewoonde planeten, in allerlei stadia van ontwikkeling. Talloze sterren (zonnen) bevinden zich nu in het geboorte-stadium, evenzo talloze zonnestelsels met planeten. Daar moet de ontwikkeling van het leven nog helemaal beginnen. Hoe kun je nou in het licht van dit alles, denken dat er binnenkort een eindtijd zal zijn? Dat is echt volkomen absurd. Het is net zo'n gedachte als dat de Aarde plat is en de Zon eromheen draait.

Of dat de aarde hol is. Dat er binnenkort een eindtijd is, is een vreemde veronderstelling uiteraard.
Daarom lijkt het mij goed een nieuw topic te plaatsen in het kader van de eschatologie, waarbij de Bijbel het uitgangspunt is. Ik vind dat een goed idee van Pyro dan kan dit ding op slot.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:Het universum is meer dan 13 miljard jaar oud, de Aarde meer dan 4 miljard jaar, en de Aarde zal pas over ongeveer een miljard jaar worden opgeslokt door de zon, die dan een rode reus zal zijn geworden. Er zijn in dit universum waarschijnlijk honderden miljoenen bewoonde planeten, in allerlei stadia van ontwikkeling. Talloze sterren (zonnen) bevinden zich nu in het geboorte-stadium, evenzo talloze zonnestelsels met planeten. Daar moet de ontwikkeling van het leven nog helemaal beginnen. Hoe kun je nou in het licht van dit alles, denken dat er binnenkort een eindtijd zal zijn? Dat is echt volkomen absurd. Het is net zo'n gedachte als dat de Aarde plat is en de Zon eromheen draait.
Zeker,het is voor ons als amoebes niet te bevatten.

Maar een kleine..nou ja, kleine. ;) ..correctie.
Volgens de berekeningen zal "onze" zon het nog zo'n 5 miljard jaar uithouden... :shock: en dan is onze aarde foetsie...

Maar wie weet wat er in die tijd allemaal niet mogelijk is en wat er eventueel ontdekt is aan andere bewoonbare planeten.....misschien heeft de mens daar dan wel contact mee...etc.
Wie zal het zeggen?

Wij zullen het jammer genoeg nooit weten....
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9024
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Alpha »

callista schreef:Gezonde leer :mrgreen:
Een betekenisloze kreet.
Nee hoor, het is gewoon een Bijbelse term.

Titus 2:
1 Blijft gij echter spreken wat passend is voor de gezonde leer.
[1] Uw taak is het, om te verkondigen wat strookt met de gezonde leer.WV


2 Timotheüs 4:
3 Want er zal een tijdsperiode komen dat zij de gezonde leer niet zullen verdragen, maar zich overeenkomstig hun eigen begeerten tal van leraren zullen bijeenbrengen om hun oren te laten kittelen;
[3] Want er komt een tijd dat men de gezonde leer niet meer zal verdragen, maar naar zijn eigen smaak leraren om zich heen zal verzamelen die de oren strelen.WV
Joh...de hoeveelste keer is dit nu dat je dat zegt?.
Totdat het kwartje is gevallen.
Jij[/b] noemt het goed nieuws, en dat is je goed recht.
Nee! Ik citeer de Bijbel.

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.

Het gevolg van Gods ingrijpen is:

Openb 21:
3 Toen hoorde ik een luide stem, afkomstig van de troon, zeggen: „Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn.
4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.”
Jij toch wel?
Ik doe mijn best! Zonder Jezus offer ben ik nergens.

Mattheüs 24:13 Maar wie tot het einde heeft volhard, die zal gered worden.

Rom 10:
13 Want „een ieder die de naam van JHWH aanroept, zal gered worden”.
14 Hoe zullen zij echter hem aanroepen in wie zij geen geloof hebben gesteld? Hoe zullen zij vervolgens geloof stellen in hem van wie zij niet hebben gehoord? Hoe zullen zij vervolgens horen zonder dat iemand predikt?
15 Hoe zullen zij vervolgens prediken indien zij niet zijn uitgezonden? Zoals er staat geschreven: „Hoe lieflijk zijn de voeten van hen die goed nieuws over goede dingen bekendmaken!”
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Eindtijd

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef:Het universum is meer dan 13 miljard jaar oud, de Aarde meer dan 4 miljard jaar, en de Aarde zal pas over ongeveer een miljard jaar worden opgeslokt door de zon, die dan een rode reus zal zijn geworden. Er zijn in dit universum waarschijnlijk honderden miljoenen bewoonde planeten, in allerlei stadia van ontwikkeling. Talloze sterren (zonnen) bevinden zich nu in het geboorte-stadium, evenzo talloze zonnestelsels met planeten. Daar moet de ontwikkeling van het leven nog helemaal beginnen. Hoe kun je nou in het licht van dit alles, denken dat er binnenkort een eindtijd zal zijn? Dat is echt volkomen absurd. Het is net zo'n gedachte als dat de Aarde plat is en de Zon eromheen draait.
Heb je dit niet eerder gezegd? Ik geloof zelf puur door Gods ingrijpen en het ingrijpen van de mens zelf.
Anders sukkelt het inderdaad zo door, maar dan is het hier ook zeer snel overbevolkt geworden en breekt er alleen daarom al het onheil uit hier.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Eindtijd

Bericht door Gaitema »

pyro schreef:
Hebben we iemand die de rol van TS wil spelen? Anders wellicht fris opnieuw beginnen met een nieuw topic over eschatologie, stel ik voor.
Zou jij dat willen openen, want dat lijkt me prima ;)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9024
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Alpha »

Wilsophie schreef: Beter lezen dame, ik heb nergens gezegd dat zij God verworpen hebben, ik heb gezegd dat zij de Messias niet aanvaarden als de Zoon van God en was ik niet duidelijk dan bij deze. Helaas lachen de Joden erom, maar ze zullen nog van de bok dromen, als ze Hem uitlachen, zal Hij als laatste het Woord hebben.
Joden hebben God niet verworpen , maar de Zoon van God. Of wil je beweren dat het Jodendom de Messias als de Verlosser heeft aangenomen? Dan zouden ze n.l. tot de Gemeente behoren en Christenen genaamd worden. Wie is er nu dom?
De Natie Israël heeft meerdere malen JHWH verworpen.
Door zijn zoon als Messias te verwerpen is geen redding meer mogelijk
Door Jezus te verwerpen, verwierpen zij ook God en dat blijkt uit de vorming van het geestelijke Israël..
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door callista »

De gedachtes over de eindtijd zijn begonnen in de joodse eschatologie bij mijn weten.
Toen verstond men onder de eindtijd het einde van de Romeinse bezetting....dacht ik

Maar het kan ook eerder geweest zijn ivm de Babylonische bezetting, maar ja, daar maakte Cyrus een einde aan als ik me herinner, daarom werd hij ook als een Messias gezien.
Volgens het verhaal dan..of het waar is weet ik niet.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door callista »

Alpha schreef:
Wilsophie schreef: Beter lezen dame, ik heb nergens gezegd dat zij God verworpen hebben, ik heb gezegd dat zij de Messias niet aanvaarden als de Zoon van God en was ik niet duidelijk dan bij deze. Helaas lachen de Joden erom, maar ze zullen nog van de bok dromen, als ze Hem uitlachen, zal Hij als laatste het Woord hebben.
Joden hebben God niet verworpen , maar de Zoon van God. Of wil je beweren dat het Jodendom de Messias als de Verlosser heeft aangenomen? Dan zouden ze n.l. tot de Gemeente behoren en Christenen genaamd worden. Wie is er nu dom?
De Natie Israël heeft meerdere malen JHWH verworpen.
Door zijn zoon als Messias te verwerpen is geen redding meer mogelijk
Door Jezus te verwerpen, verwierpen zij ook God en dat blijkt uit de vorming van het geestelijke Israël..
Nee Alpha...nogmaals....dat klopt niet...en vanuit die visie zijn de meest mogelijke onverkwikkelijke zaken gebeurd.... :( Denk alleen maar aan Luther b.v. met zijn verwerpelijke boek
De Joden geloofden al in God....dat wordt meerdere maken vermeld in het OT [TeNacH]
Wend U tot mij, want buiten Mij is er geen Verlosser......ben de tekstplaats even kwijt.

De arrogantie en betweterigheid van het christendom komt de meeste joden dan ook de strot uit
Laatst gewijzigd door callista op 01 apr 2015, 13:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9024
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Alpha »

Wilsophie schreef:Altijd een gelovige overblijfsel, dat behouden wordt. Nooit de massa, ik ben het met je eens.
De eindtijd kenmerkt zich wel door een bepaalde positie van de 10 en de 2 stammen, de profeten spreken daarover, maar ik veroordeel de Joden uiteraard ook niet, maar ik beoordeel wel het Jodendom zijnde een religie die de Messias verwerpt tot op vandaag.
Klopt. Maar dat zijn er weinigen.
„Weinigen zijn er die hem vinden” (Mattheüs 7:14).

Joh 10:
14 Ik ben de voortreffelijke herder, en ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij,
15 evenals de Vader mij kent en ik de Vader ken; en ik doe afstand van mijn ziel ten behoeve van de schapen.
16 En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn; ook die moet ik brengen, en zij zullen naar mijn stem luisteren, en zij zullen één kudde, één herder worden.
17 Daarom heeft de Vader mij lief, omdat ik afstand doe van mijn ziel, opdat ik ze wederom moge ontvangen

Jezus wordt dus herder van de schapen op aarde en degenen die van deze kooi zijn, de kleine kudde.
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door Wilsophie »

Alpha schreef:
Wilsophie schreef: Beter lezen dame, ik heb nergens gezegd dat zij God verworpen hebben, ik heb gezegd dat zij de Messias niet aanvaarden als de Zoon van God en was ik niet duidelijk dan bij deze. Helaas lachen de Joden erom, maar ze zullen nog van de bok dromen, als ze Hem uitlachen, zal Hij als laatste het Woord hebben.
Joden hebben God niet verworpen , maar de Zoon van God. Of wil je beweren dat het Jodendom de Messias als de Verlosser heeft aangenomen? Dan zouden ze n.l. tot de Gemeente behoren en Christenen genaamd worden. Wie is er nu dom?
De Natie Israël heeft meerdere malen JHWH verworpen.
Door zijn zoon als Messias te verwerpen is geen redding meer mogelijk
Door Jezus te verwerpen, verwierpen zij ook God en dat blijkt uit de vorming van het geestelijke Israël..
Ik meen dat ergens staat dat omdat zij Mij hebben verworpen heb ik ook U verworpen en dat de Gemeente gevormd wordt uit Jood en heiden gebeurde pas nà die verwerping, maar wel van te voren geprofeteerd.
En nogmaals iedere Jood die nu tot geloof komt en ik bedoel Jood van nature, maar ook een Jood uit het religieuze jodendom die behoort gewoon tot de Gemeente , Messias belijdende Joden of Messias belijdende Nederlanders is geen aparte groep, de Bijbel kent die term niet.
En dat kun je prima het "geestelijk Israël" noemen. Volkomen gerechtvaardigde term al kies ik liever voor De Gemeente of Het Lichaam van Christus waarvan Hij het hoofd is. Ben je dat met me eens Alpha?
Wilsophie
Berichten: 8911
Lid geworden op: 07 okt 2013, 11:10
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door Wilsophie »

Alpha schreef:
Wilsophie schreef:Altijd een gelovige overblijfsel, dat behouden wordt. Nooit de massa, ik ben het met je eens.
De eindtijd kenmerkt zich wel door een bepaalde positie van de 10 en de 2 stammen, de profeten spreken daarover, maar ik veroordeel de Joden uiteraard ook niet, maar ik beoordeel wel het Jodendom zijnde een religie die de Messias verwerpt tot op vandaag.
Klopt. Maar dat zijn er weinigen.
„Weinigen zijn er die hem vinden” (Mattheüs 7:14).

Joh 10:
14 Ik ben de voortreffelijke herder, en ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij,
15 evenals de Vader mij kent en ik de Vader ken; en ik doe afstand van mijn ziel ten behoeve van de schapen.
16 En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn; ook die moet ik brengen, en zij zullen naar mijn stem luisteren, en zij zullen één kudde, één herder worden.
17 Daarom heeft de Vader mij lief, omdat ik afstand doe van mijn ziel, opdat ik ze wederom moge ontvangen

Jezus wordt dus herder van de schapen op aarde en degenen die van deze kooi zijn, de kleine kudde.
Ik leg er de nadruk op omdat de gedachte hier de ronde doet ,maar ook elders dat een Jood op grond van afkomst nu of ooit behouden zal worden en dat is absoluut onbijbels. Ook Abraham die geen jood was overigens, hij was een verdorven Syriër, maar noem andere Joden, werden alleen op grond van geloof ( niet behouden) gerechtvaardigd. En dat zij alsnog wedergeboren worden gebeurt pas op de Jongste Dag, daar wachten zij ook op in het dodenrijk in de schoot van Abraham m.i.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9024
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:Dat je een bepaalde handeling gaat doen, is al in je hersenen zichtbaar, lang voordat je de wil ervaart om het te gaan doen. Je hersenen nemen de beslissing, en pas daarna ervaar je de wil.
Dus je computer bepaalt wat je schrijft?
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9024
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Alpha »

pyro schreef:De term 'eindtijd' als zodanig komt in de bijbel niet voor, bij mijn weten. Het gaat om eschatologie, de leer van de laatste dingen.
Niet bepaald een gemakkelijk onderwerp en ook erg controversieel.
De topic startster gaf destijds niet een erg goede voorzet omdat ze niet onderbouwde waar ze het precies over wilde hebben en met welke invalshoek. Topic startster vertoont zich ook al een hele tijd niet meer hier.
Allemaal redenen waarom het 'onkruid' welig tiert in deze draad... :|

Hebben we iemand die de rol van TS wil spelen? Anders wellicht fris opnieuw beginnen met een nieuw topic over eschatologie, stel ik voor.
De term tijd van het einde komt wel degelijk in de bijbel voor. O.a. in Daniël 8:17. De uitdrukking komt daar zesmaal in voor.

Eschatologie wordt graag gebruikt om mensen bang te maken, bang voor Armageddon.
De fantasie daarover is grenzeloos.

De Bijbel zegt daarover dit:
Luk 21: 28 Als nu deze dingen beginnen te geschieden, richt U dan rechtop en heft UW hoofd omhoog, omdat UW bevrijding nabij komt.”

Er zal dan geen dood, misdaad , hongersnood e.d. meer zijn. Gods koninkrijk wordt ook wel een vrederijk genoemd.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9024
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Alpha »

Zolderworm schreef:Het universum is meer dan 13 miljard jaar oud, de Aarde meer dan 4 miljard jaar, en de Aarde zal pas over ongeveer een miljard jaar worden opgeslokt door de zon, die dan een rode reus zal zijn geworden. Er zijn in dit universum waarschijnlijk honderden miljoenen bewoonde planeten, in allerlei stadia van ontwikkeling. Talloze sterren (zonnen) bevinden zich nu in het geboorte-stadium, evenzo talloze zonnestelsels met planeten. Daar moet de ontwikkeling van het leven nog helemaal beginnen. Hoe kun je nou in het licht van dit alles, denken dat er binnenkort een eindtijd zal zijn? Dat is echt volkomen absurd. Het is net zo'n gedachte als dat de Aarde plat is en de Zon eromheen draait.
De Tijd van het einde luidt het ingrijpen van God in. De aards zal blijven bestaan ter bewoning voor en door de mens.

Evolutie is dermate onwaarschijnlijk dat de kans de 10E40 overschrijdt. Kansberekening wordt graag bij verzekeraars toegepast, om zo een premie te kunnen bepalen.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9024
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:
Wilsophie schreef: Beter lezen dame, ik heb nergens gezegd dat zij God verworpen hebben, ik heb gezegd dat zij de Messias niet aanvaarden als de Zoon van God en was ik niet duidelijk dan bij deze. Helaas lachen de Joden erom, maar ze zullen nog van de bok dromen, als ze Hem uitlachen, zal Hij als laatste het Woord hebben.
Joden hebben God niet verworpen , maar de Zoon van God. Of wil je beweren dat het Jodendom de Messias als de Verlosser heeft aangenomen? Dan zouden ze n.l. tot de Gemeente behoren en Christenen genaamd worden. Wie is er nu dom?
De Natie Israël heeft meerdere malen JHWH verworpen.
Door zijn zoon als Messias te verwerpen is geen redding meer mogelijk
Door Jezus te verwerpen, verwierpen zij ook God en dat blijkt uit de vorming van het geestelijke Israël..
Nee Alpha...nogmaals....dat klopt niet...en vanuit die visie zijn de meest mogelijke onverkwikkelijke zaken gebeurd.... :( Denk alleen maar aan Luther b.v. met zijn verwerpelijke boek
De Joden geloofden al in God....dat wordt meerdere maken vermeld in het OT [TeNacH]
Wend U tot mij, want buiten Mij is er geen Verlosser......ben de tekstplaats even kwijt.

De arrogantie en betweterigheid van het christendom komt de meeste joden dan ook de strot uit
Waarom noemde Mozes dan zijn medegelovigen een krom en verdraait geslacht?

Ze hadden normen en waarden gekregen van God en die overtraden ze regelmatig.

Ezechiël 9:9 Hij dan zei tot mij: „De dwaling van het huis van Israël en Juda is zeer, zeer groot en het land is met bloedvergieten vervuld en de stad is vol verkeerdheid; want zij hebben gezegd: ’Jehovah heeft het land verlaten, en Jehovah ziet het niet.’


Bedoel je deze tekst?
Jesaja 43:11 Ik — ik ben JHWH, en buiten mij is er geen redder.

Toch is Jezus de hiel in Gen 3:15.
Het doel daarvan ontgaat je kennelijk.

De joden waren Jezus spuugzat en hebben hem vermoord.
Zij hebben nu dezelfde gelegenheid als mensen uit de natiën.
Mt 24;14.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9024
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Eindtijd

Bericht door Alpha »

Wilsophie schreef:
Alpha schreef:
Wilsophie schreef: Beter lezen dame, ik heb nergens gezegd dat zij God verworpen hebben, ik heb gezegd dat zij de Messias niet aanvaarden als de Zoon van God en was ik niet duidelijk dan bij deze. Helaas lachen de Joden erom, maar ze zullen nog van de bok dromen, als ze Hem uitlachen, zal Hij als laatste het Woord hebben.
Joden hebben God niet verworpen , maar de Zoon van God. Of wil je beweren dat het Jodendom de Messias als de Verlosser heeft aangenomen? Dan zouden ze n.l. tot de Gemeente behoren en Christenen genaamd worden. Wie is er nu dom?
De Natie Israël heeft meerdere malen JHWH verworpen.
Door zijn zoon als Messias te verwerpen is geen redding meer mogelijk
Door Jezus te verwerpen, verwierpen zij ook God en dat blijkt uit de vorming van het geestelijke Israël..
Ik meen dat ergens staat dat omdat zij Mij hebben verworpen heb ik ook U verworpen en dat de Gemeente gevormd wordt uit Jood en heiden gebeurde pas nà die verwerping, maar wel van te voren geprofeteerd.
En nogmaals iedere Jood die nu tot geloof komt en ik bedoel Jood van nature, maar ook een Jood uit het religieuze jodendom die behoort gewoon tot de Gemeente , Messias belijdende Joden of Messias belijdende Nederlanders is geen aparte groep, de Bijbel kent die term niet.
En dat kun je prima het "geestelijk Israël" noemen. Volkomen gerechtvaardigde term al kies ik liever voor De Gemeente of Het Lichaam van Christus waarvan Hij het hoofd is. Ben je dat met me eens Alpha?
Helaas is dat wishfull Thinking.
Ik ben het met je eens dat de joden dezelfde mogelijkheid hebben als de mensen uit de natiën. (Mt 24:14)

De Joden hebben JHWH meerdere malen verworpen. zoals in :
1 Sam 8:7 Toen zei JHWH tot Samuël: „Luister naar de stem van het volk met betrekking tot alles wat zij tot u zeggen; want niet u hebben zij verworpen, maar mij hebben zij verworpen, dat ik geen koning over hen zou zijn.

De bekenmaking van het goede nieuws i nu letterlijk wereldwijd. Net als in de eerste eeuw wordt dat ook nu verworpen.
Vandaar ook dat Jezus zei: "Gij hebt het niet gewild".

Het geestelijk Israël omvat alle mensen van de 144.000.
Daarnaast heb je nog de grote schare, die Gods ingrijpen op aarde overleven. 
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Eindtijd

Bericht door Jerommel »

Alpha schreef:Toch is Jezus de hiel in Gen 3:15.
Het is Jezus' hiel, die vermorzeld wordt als Hij de kop van de serpent vermorzelt.
Het doel daarvan ontgaat je kennelijk.
Mij ook, ik snap 'm ook niet.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W