¦LB¦ Wat is vrijheid?
-
- Man/Vrouw: M
Re: ¦LB¦ Wat is vrijheid?
De wereld blijft wel heel hypocriet en schijnheilig. Er worden is Parijs 12 mensen vermoord en later nog eens 5 waardoor de vrijheid van meningsuiting wordt aangetast (iets wat voor mijn persoonlijk ook zeer belangrijk is) en in dezelfde week worden er bijna 2000 onschuldige Afrikanen door Boko Haran echt werkelijk afgeslacht en daar hoor je vrijwel niks over.
De complete wereld is in rep en roer om Parijs en er lopen meer dan een miljoen mensen een stille tocht, maar vrijwel niemand interesseert zich voor die 2000! doden in Afrika. Blijkbaar zijn de levens niets waard en zijn 17 Europeanen belangrijk dan 2000 Afrikanen, dat is toch echt de wereld op zijn kop, sinds wanneer is het recht op vrijheid van meningsuiting belangrijker dan het recht om te leven
De complete wereld is in rep en roer om Parijs en er lopen meer dan een miljoen mensen een stille tocht, maar vrijwel niemand interesseert zich voor die 2000! doden in Afrika. Blijkbaar zijn de levens niets waard en zijn 17 Europeanen belangrijk dan 2000 Afrikanen, dat is toch echt de wereld op zijn kop, sinds wanneer is het recht op vrijheid van meningsuiting belangrijker dan het recht om te leven
-
- Man/Vrouw: V
nou dat vind ik ook.
-
Hoewel ik eveneens mijn afschuw uitspreek over hetgeen in Nigeria is gebeurd (en nog steeds gebeurt) is dat hier niet het onderwerp van gesprek. Al houdt het deels verband daar waar het gaat om islamitisch extremisme, dat -in de ogen van sommigen- een bedreiging van onze vrijheid vormt. Het is vrijheid in de meeste brede zin van het woord wat hier ter discussie staat. Niet welk recht (dat van vrijheid op meningsuiting of dat van leven) hier prevaleert.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
-
Die wet heerst over de mens zolang hij leeft.DeZoeker schreef:Zou beschouwd krijgt de term "vrijgemaakt" een (voor mij) heel bijzondere lading. Begrijp ik het goed dat je jezelf niet (meer) gebonden acht aan de wetten en voorschriften uit het OT?Wajehie schreef:Deze quiz win ik met 2 vingers in de neus. Hoezo 10 ik ken er meer dan 600.DeZoeker schreef:Opmerkelijk: dus het christendom is geen religie en legt ook geen ge- en verboden op? Ik ken er al zo 10Religie (waarom zou alle religie van God komen ?) legt regels op; de ge- en verboden.
Christen zijn is geen religie maar een relatie en dat maakt vrij.
Maar christenen leven niet onder de wet. Volgens mij verwijs je naar het oude verbond.31 Zie, er komen * dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
32 niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
Vergelijkbaar met; als de man gestorven is, is de vrouw ontslagen van de wet die haar aan de man bond.
Christenen zijn dus vrij van die wet maar dienen in Geest en dat is mi de ultieme vrijheid.
-
Kun je dat "dienen in Geest" nader toelichten?
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
-
Ik versta het hele bericht niet.DeZoeker schreef:Kun je dat "dienen in Geest" nader toelichten?
Ik denk niet, dat iemand dat verstaat.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
-
Ja hoor, ik versta het heel goed wat hiermee bedoeld wordt.vrolijke schreef:Ik versta het hele bericht niet.DeZoeker schreef:Kun je dat "dienen in Geest" nader toelichten?
Voor de goede orde: Romeinen 7 kan een uitstekende hulp zijn daarbij.
-
Over het verstaan.
Er is mi een 1 op 1 link tussen :
Religie is namelijk ook een prima wapen om de mens middels onvrijheid/dwang in het verderf te kunnen storten. Zie het journaal.
Er is mi een 1 op 1 link tussen :
en31 Zie, er komen * dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
32 niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.
De vrouw is vrij van de wet en kan doen wat ze wil want de Man is gestorven. Ze kan zo naar die Andere etc.als de man gestorven is, is de vrouw ontslagen van de wet die haar aan de man bond.
Er is natuurlijk iemand die ontkent dat de Man gestorven is vandaar de opmerking "waarom zou alle religie van God komen ?"1 Korintiërs 1
een wijsheid die niemand van de leiders van deze wereld gekend heeft. Immers, als zij die gekend hadden, zouden zij de Heere der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.
Religie is namelijk ook een prima wapen om de mens middels onvrijheid/dwang in het verderf te kunnen storten. Zie het journaal.
Mensen die de Geest hebben ontvangen hebben de vrijheid om te doen wat hun (vernieuwde) hart ze ingeeft en 't is vaak heel wat anders dan wat het vlees ingeeft. Het niet willekeurig mensen vermoorden of huizen in de fik steken heeft dan niks te maken met de pakkans maar met geen behoefte om dat te doen of weerzin oid . Het is dan geen beperking van je vrijheid eerder het tegendeel.DeZoeker schreef:Kun je dat "dienen in Geest" nader toelichten?
-
Wat is het verschil tussen een kanarievogel?
Beide pootjes zijn gelijk lang, vooral dat linkse.
Beide pootjes zijn gelijk lang, vooral dat linkse.
-
- Beheerder
Modbreak Tin: Dit is een topic in "levensbeschouwing". Het niet de bedoeling een antwoord af te doen met "kijk maar in de bijbel, hoofdstuk zus en zo. De opmerking van Wajehie is te onduidelijk voor het voeren van een algemeen gesprek.ineke-kitty schreef:Ja hoor, ik versta het heel goed wat hiermee bedoeld wordt.vrolijke schreef:Ik versta het hele bericht niet.DeZoeker schreef:Kun je dat "dienen in Geest" nader toelichten?
Voor de goede orde: Romeinen 7 kan een uitstekende hulp zijn daarbij.
Ik bedoel het volgende gewoon opbouwend en serieus:
Stel, ik geef als antwoord: Lees eens Bhagavad Gita hoofdstuk VII , 29
Zou dat een praktisch antwoord zijn voor, jou bijvoorbeeld, aangaande een algemeen of christelijk onderwerp?
Nee.
Ik zou er in ieder geval de betekenis bij kunnen zetten.
In dit geval: "Zij die, hun toevlucht zoekend in Mij, streven naar bevrijding van geboorte en dood, kennen het eeuwige Brahman, zij hebben algemene kennis van adhyatman en de totaliteit van handeling".
En ook dan lijkt mij niet dat voor de algemene discussie dit antwoord bruikbaar zou zijn.
Dus ook dan zou de tekst slechts als verwijzing naar de bron die mij geholpen heeft tot uitspraak A of uitspraak B te komen.
Waarbij A en B staan voor begrippen die volledig vrij zijn van wat ik meestal noem "vakjargon".
Het is mij ook niet duidelijk waar in een topic "wat is vrijheid" bijbelteksten voor functie hebben.
Vrijheid is een gevoel, of staat van zijn. En in dit topic proberen wij dit filosofisch te benaderen.
Waarbij filosofisch niet voor iets verwerpelijks, beperkts of theoretisch staat, maar iets dat in verbinding wil staan met wijsheid.
Als de bijbel, de bhagavad Gita of das Kapital, mij geïnspireert heeft, of voor mijn part "de weg gewezen heeft" tot mijn visie op wat vrijheid is, dan is dat prima. Maar het gaat hier dus niet primair om die bronnen, maar om de visie.
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
-
- Beheerder
Modbreak Tin. Dit is een antwoord op een vraag van de Zoeker. En heeft in die zin enig nut. We dreigen echter weer volledig van het oorspronkelijke topic en de daarvoor beoogde insteek af te dwalen. Zie ook modbreak hierboven.Wajehie schreef:Over het verstaan.
Er is mi een 1 op 1 link tussen :en31 Zie, er komen * dagen, spreekt de HEERE, dat Ik met het huis van Israël en met het huis van Juda een nieuw verbond zal sluiten,
32 niet zoals het verbond dat Ik met hun vaderen gesloten heb op de dag dat Ik hun hand vastgreep om hen uit het land Egypte te leiden – Mijn verbond, dat zij verbroken hebben, hoewel Ík hen getrouwd had, spreekt de HEERE.De vrouw is vrij van de wet en kan doen wat ze wil want de Man is gestorven. Ze kan zo naar die Andere etc.als de man gestorven is, is de vrouw ontslagen van de wet die haar aan de man bond.Er is natuurlijk iemand die ontkent dat de Man gestorven is vandaar de opmerking "waarom zou alle religie van God komen ?"1 Korintiërs 1
een wijsheid die niemand van de leiders van deze wereld gekend heeft. Immers, als zij die gekend hadden, zouden zij de Heere der heerlijkheid niet gekruisigd hebben.
Mensen die de Geest hebben ontvangen hebben de vrijheid om te doen wat hun (vernieuwde) hart ze ingeeft en 't is vaak heel wat anders dan wat het vlees ingeeft. Het niet willekeurig mensen vermoorden of huizen in de fik steken heeft dan niks te maken met de pakkans maar met geen behoefte om dat te doen of weerzin oid . Het is dan geen beperking van je vrijheid eerder het tegendeel.DeZoeker schreef:Kun je dat "dienen in Geest" nader toelichten?
Niet aldoor zijn mods aanwezig om topics terug te buigen.
Laten we eens in dit topic zien dat we ook levensbeschouwelijk en on topic te kunnen blijven!
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
-
@Tin je hebt ten dele gelijk. Mijn insteek was ook een beetje wat vrijheid in religieuze context betekent en hoe iemand die gelooft daaraan vorm geeft. In die zin is het wat mij betreft (nog steeds) on-topic
-
- Beheerder
Ja natuurlijk, wat vrijheid betekent in een religieuze context is heel interresant.DeZoeker schreef:@Tin je hebt ten dele gelijk. Mijn insteek was ook een beetje wat vrijheid in religieuze context betekent en hoe iemand die gelooft daaraan vorm geeft. In die zin is het wat mij betreft (nog steeds) on-topic
In wezen is de zoektocht in religie (ik noem het nu maar even een zoektocht, doorgaans staat men m.i. ergens halverwege die zoektocht stil) tenslotte een zoektocht naar iets dat dicht bij "vrijheid" staat, denk ik.
In mijn modbreaks kies ik op een bepaald moment bepaalde woorden. Hier was het in ieder geval van belang dat het niet verder gaat afdwalen, zoals bij "wat is waarheid" gebeurde. De voor leken onduidelijke post van Wajehie, vervolgd door een simpele bijbelverwijzing van Ineke K, gaf daar voldoende aanleiding toe.
Jij bent in "de pijling" de "switcher". En dat kan ik mij goed voorstellen. Ik zal daar in de loop van het weekend ook mijn visie op de zaak geven. Het mooiste is natuurlijk gewoon samen praten (Is niet in feite ieder topic op dit forum in feite "levensbeschouwing"?). Maar het blijkt lastig, dus hier maar eens even strakker er bovenop zitten.
Wel een mooi gespreksonderwerp denk ik: In hoeverre is de "bedoeling"van religie "vrijheid" ?
Sebastiaan.
Niets is wat het lijkt.
Niets is wat het lijkt.
-
Mee eens, interressant genoeg om een new topic te openen denk ik.Tin schreef:Wel een mooi gespreksonderwerp denk ik: In hoeverre is de "bedoeling"van religie "vrijheid" ?
-
Toch nog even een vraag daartoe, omdat het voor mij allemaal zo crazy is.
Indien ja; jou vrouw zou ik niet willen zijn. Vrijheid dus alleen voor mannen? Of versta ik het totaal verkeerd?
Bedoel je, zoals een kat zelf een nieuw baasje zou mogen kiezen, als haar baasje gestorven is?Wajehie schreef:De vrouw is vrij van de wet en kan doen wat ze wil want de Man is gestorven. Ze kan zo naar die Andere etc.als de man gestorven is, is de vrouw ontslagen van de wet die haar aan de man bond.
Indien ja; jou vrouw zou ik niet willen zijn. Vrijheid dus alleen voor mannen? Of versta ik het totaal verkeerd?
-
Ik ben van mening dat dat prima binnen dit topic besproken kan worden, al ging het mij er meer om in hoeverre religie "vrij" maakt en waarom. Niet zozeer of en zo ja in hoeverre de bedoeling van religie vrijheid is...Wajehie schreef:Mee eens, interressant genoeg om een new topic te openen denk ik.Tin schreef:Wel een mooi gespreksonderwerp denk ik: In hoeverre is de "bedoeling"van religie "vrijheid" ?
-
Hier past het mi niet. Wat mij betreft moved men dit naar het forum :vrolijke schreef:Toch nog even een vraag daartoe, omdat het voor mij allemaal zo crazy is.
Bedoel je, zoals een kat zelf een nieuw baasje zou mogen kiezen, als haar baasje gestorven is?Wajehie schreef:De vrouw is vrij van de wet en kan doen wat ze wil want de Man is gestorven. Ze kan zo naar die Andere etc.als de man gestorven is, is de vrouw ontslagen van de wet die haar aan de man bond.
Bijbelstudie schreef:Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te
gaan begrijpen.
-
Daar ben ik niet aangemeld, en ben ook niet van zin, mij daar aan te melden.Wajehie schreef:Hier past het mi niet. Wat mij betreft moved men dit naar het forum :vrolijke schreef:Toch nog even een vraag daartoe, omdat het voor mij allemaal zo crazy is.
Indien ja; jou vrouw zou ik niet willen zijn. Vrijheid dus alleen voor mannen? Of versta ik het totaal verkeerd?Bijbelstudie schreef:Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te
gaan begrijpen.
De bijbel speelt in mijn leven geen rol, en ik houd mij uit zulke diskuties, waar op de bijbel terruggegrepen word uit.
Kun je niet vertellen, hoe je dat bedoelt, in jou eigen woorden?
Anders zie ik alleen maar, dat de bijbel jou leven behoorlijk inknopt, inplaats van vrij maakt.
Laatst gewijzigd door vrolijke op 24 jan 2015, 21:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Duidelijk.DeZoeker schreef:Ik ben van mening dat dat prima binnen dit topic besproken kan worden, al ging het mij er meer om in hoeverre religie "vrij" maakt en waarom. Niet zozeer of en zo ja in hoeverre de bedoeling van religie vrijheid is...Wajehie schreef:Mee eens, interressant genoeg om een new topic te openen denk ik.Tin schreef:Wel een mooi gespreksonderwerp denk ik: In hoeverre is de "bedoeling"van religie "vrijheid" ?
Maar Tin kaart hier mi een heel ander onderwerp aan namelijk wat misschien wel de 1e vraag zou zijn en dan als 2e dit topic ' Maakt religie ons "vrij" of beknot het ons in ons doen en laten?'. Het doel van religie zou iets heel anders kunnen zijn dan wat de aanhangers ervaren.
-
Ik begrijp het even niet meer. Maar het zij zo...
-
Het voorbeeld van Wajehie begrijp ik eigenlijk ook niet
Verder, ik denk niet dat religie vrijmaakt...wat dat dan ook mag betekenen..ik zie om me heen mensen van allerlei religies zich juist aan diverse regels of voorschriften houden....als dat wordt bedoelt ermee...
Verder, ik denk niet dat religie vrijmaakt...wat dat dan ook mag betekenen..ik zie om me heen mensen van allerlei religies zich juist aan diverse regels of voorschriften houden....als dat wordt bedoelt ermee...
-
Ik zie ook dat religie niet vrijmaakt, helemaal eens.
-
- Site Admin
Maar even voor de duidelijkheid:Wilsophie schreef:Ik zie ook dat religie niet vrijmaakt, helemaal eens.
Hierbij bedoel je waarschijnlijk weer een onderscheid te maken tussen religie en jouw geloof of geloof in het algemeen...?
Als je deze dingen er niet bij zegt, vraagt het om misverstanden. Laten we nou niet opnieuw die spraakverwarring creëren.
Nulla aetas ad discendum sera
-
Nogmaals. dat denk ik ook. dat religie niet vrijmaakt,....wat dat dan ook mag betekenen. Ik zie ook mensen om mij heen van allerlei religies die zich juist aan diverse regels of voorschriften moeten houden.meribel schreef:Het voorbeeld van Wajehie begrijp ik eigenlijk ook niet
-
Mee eens religie legt regels op; de ge- en verboden en kan een mens niet vrijmaken.
Die ge- en verboden maken juist duidelijk dat er iets structureel fout zit. Een extra handicap zelfs voor de aanhangers van de religie.
Die ge- en verboden maken juist duidelijk dat er iets structureel fout zit. Een extra handicap zelfs voor de aanhangers van de religie.