Digital schreef:Er is niks rationeels aan een boek te geloven dat geschreven is door mannen welke zeggen geïnspireerd te zijn door een "god".
Digital schreef:mensenhanden kunnen niet het "woord" van 1 of andere "god" schrijven.
Toch wel: God is geest; God heeft mensenhanden nodig.
God heeft mensen nodig om zichzelf zichtbaar te maken in deze wereld.
Het is juist aan mensen om God's Woord te spreken en vooral in de praktijk te brengen.
De mens is meer dan ratio: zonder gevoel, intuïtie en zintuigelijke gewaarwording ben je geen mens maar een computer.
Piebe 2.2 schreef:Digital schreef:Er is niks rationeels [...]
Hoeft ook niet, want de wijsheid van de mensen is dwaasheid voor God, daarom wie dwaas is voor mensen is wijs bij God.
Wat zie jij als basis voor gesprek met niet-gelovigen (hier, in dit forum) als je hun beroep op rationaliteit, op logica, op dat wat alle mensen in alle omstandigheden in elk geval zouden moeten kunnen herkennen, van tafel veegt?
Vanuit mijn perspectief maken jullie beiden de vergissing om 'goddelijk' en 'menselijk' als volledig gescheiden te zien.
Zoals ik heb proberen aan te geven zijn 'christelijk' en 'agnostisch' (en mogelijk zelfs 'atheïstisch') voor mij geen niet-combineerbare categorieën.
In elk geval helpt het om verbale loopgravenoorlogen te voorkomen als je geen zwart-wit tegenstellingen creeërt, bijv. tussen woorden van mensen en het Woord van God, tussen wijsheid van mensen en wijsheid van God.
Met v&Vriendengroet,
Wim