ineke-kitty schreef:dat deze wereld door en door verrot is [...] heeft te maken met de het neergaande geestelijk verval in deze wereld, met het "God is dood" idee van de mens in zijn algemeenheid. [...] De politiek in deze wereld [...] heeft tot vandaag de dag de mens nergens toe gebracht, alleen maar verwarring en bodemloze, krampachtige inspanningen om de wereld te "verbeteren".
[...] Uiteindelijk zal het leiden tot [...] DAN zal de hel werkelijk uitbreken over de mensheid.
Dat is geen "doemdenken" maar dat is wat de Bijbel zegt, mits je uiteraard gelooft in het profetisch Woord.
We hebben het in dit topic over de werkelijkheid zoals die nu is en zoals we die willen: over wat bestaat en kan bestaan en over keuzes die wij maken als mensen.Fundamenteel schreef:@Wim, ik begrijp dat U "goed" wilt doen in de wereld.
Maar schets mij eens uw lang termijn visie hiermee? Waar gaan we het geld halen?
[...]
Ik wens een migratiestop, grenzen toe, bestrijden van de IS en iedereen terugsturen van waar ze kwamen.
We hebben het niet over het bestaan van God en aanverwante geestelijke fenomenen; daar hebben we andere, theologische subforums voor.
God, goddelijke leiding via de ene of andere weg (Bijbel, traditie of direct), speelt hier een rol als inspiratiebron voor onze keuzes als mensen.
Als je het over de samenleving als geheel hebt (zoals in dit subforum) en als je publiekelijk uitspreekt (want dit subforum is voor iedereen zichtbaar) over waar het daarmee naartoe moet ben je met politiek bezig ("vormgeven aan de toekomst van een samenleving als geheel", zoals ik leerde bij het vak politicologie), ook jij Ineke-Kitty.
Als je gaat stemmen, idem dito.
Ook de Bijbel houdt zich tot in detail (maar ook in grote lijnen) bezig met hoe de samenleving ingericht moet worden.
Je kunt kritiek hebben op bepaalde vormen van politiek (zoals jij in dit citaat doet Ineke-Kitty), maar door dat te uiten doe je zelf ook aan politiek.
Door alleen kritiek te hebben in apocalyptische termen doe je op een niet-constructieve manier aan politiek.
Ik geloof in profetische woorden als manieren om mensen te motiveren tot beter gedrag, tot bekering, niet als toekomstvoorspelling.
Juist als profetie werkt als bedoeld, komt het niet uit (zoals Jonas door schade en schande ontdekte).
Wat de betaalbaarheid van mijn toekomstvisie betreft verwijs ik even naar het verkiezingsprogramma van GroenLinks en de doorrekening daarvan door het CPB.
De betaalbaarheid daarvan valt volgens het CPB ruim binnen de betaalbaarheidsmarges, zelfs beter dan dat van de meeste andere partijen.
Grenzen sluiten heeft grote negatieve consequenties voor onze economie als handelsland en is dus onbetaalbaar.
(Dat geldt ook voor de EU als geheel.)
Overigens: volgens het CBS zijn er onder migranten 2x zoveel christenen als moslims en zijn er veel minder moslims in Nederland dan mensen denken (5% i.p.v. 19%).
Met v&Vriendengroet,
Wim