('De ideale onderdaan van een totalitair regime is niet de overtuigde nazi, maar mensen waarvoor het onderscheid niet meer bestaat tussen feit en visie, waar en onwaar.')Hannah Arendt schreef:The ideal subject of totalitarian rule, is not the convinced nazi, but people for whom the distinction between fact and vision, true and false, no longer exists.
Het is -denk ik- een feit (!) in onze steeds complexere, steeds verder van ecosystemen en fysische geografie losgezongen samenleving, dat onze sociale werkelijkheid in hoge en toenemende mate een taalconstructie is.
('Wat mensen als waar beschouwen, is waar door zijn consequenties.')vrij naar Thomas & Thomas, 1928 schreef:What man defines as real, is real in its consequences.
Daarin is geen harde grens te trekken tussen feiten en visies.
Het is een kwestie van perspectief en relatieve intersubjectiviteit, van gradatie.
Het verschil tussen feit en visie is een functie van de 'performativiteit' van taal, begrippen en ideeënstelsels, van hun vermogen om zelf de omstandigheden te creëren waarin de 'werkelijkheid' zich gaat gedragen overeenkomstig vermeende 'beschrijvingen'.
Taal verandert niet alleen de samenleving, maar daarmee ook de mens zelf.
'De mens de mens een wolf' maakt mensen tot wolven.
Het begrip van 'homo economicus' in de economische 'wetenschap' maakt mensen tot achterdochtige, zelfzuchtige wezens.
Het idee dat 'marktwerking' de grondslag en essentie of in elk geval het overgrote deel uitmaakt van de manier waarop we organiseren dat mensen krijgen wat ze nodig hebben (alias onze economie) ontneemt ons tal van andere manieren om onze samenleving te humaniseren, om God's Rijk te vestigen dan wel zichtbaar te maken.
Waar het op aan komt is niet het ons vastklampen aan waarheden en werkelijkheden die onder druk staan, maar het actief mee vormgeven aan intersubjectieve waarheid en werkelijkheid, aan die waarheid en werkelijkheid die we willen, die God wil.
Ik wil niet leven in de wereld die opgeroepen en daarmee werkelijkheid wordt door ons nieuwe soort leiders, ongeacht of die tot nu toe 'waar' en 'werkelijk' was of niet.
Ik wil niet leven in een wereld doorsneden door muren en gekenmerkt door machtsstrijd, 'mijn land eerst' en de beste willen zijn ten koste van anderen.
Ik leef in een wereld waarin vertrouwen en altruïsme de toon zet en de basis vormt voor hoop.
Die wereld, werkelijkheid en waarheid behoeft versterking.
Wie doet er mee?
Met v&Vriendengroet,
Wim