Zolderworm schreef:peda schreef:Piebe 2.2 schreef:Zolderworm schreef:Piebe 2.2 schreef:Dus als er niet gebeden was zat ie nu in de hel?
Eigenlijk laat je het klinken alsof God zelf niet kan bedenken dat iemand gered moet worden en pas na gebed denkt: 'oké, ik laat hem/haar niet creperen!' Dat is toch niet te rijmen met alwetendheid? Door zo'n karakterschets te maken van God impliceer je luidop dat hij hen ook ziek heeft gemaakt. Is daar dan ook voor gebeden door iemand? Wellicht de satanskerk of synagoge dan?
Nou ja, feitelijk is elk soort gebed: sinterklaas aan z'n jas trekken, omdat je nog geen chocolade-letter hebt gekregen. Wat is God voor iemand als je hem moet gaan smeken iets goeds voor je te doen? Is er enig verschil met het Senegalese Batoebatak-volk, dat de regengod smeekt om wat neerslag? Volgens mij niet. Hoe het christendom afgoderij kan zijn.
Mooi omschreven, zo is het en niet anders!
Dit is nu een voorbeeld van wat ik volksgeloof noem. Niets tegen volksgeloof maar dat je met de kracht daarvan ook op aarde bergen kunt verzetten, is bij mijn weten nog nooit vertoond. Of God zich laat verbidden, wat een aantal Bijbelteksten lijkt aan te geven, dat weet ik niet. Zelf heb ik het Hem, nog nooit oog in oog kunnen vragen. En praten in gebed, dat geeft ook weer geen enkele zekerheid over met wie of wat je ten diepste in gesprek bent.
Gebed is eigenlijk een vorm van magie. Het is vooral een manier om zelf in de juiste stand te geraken, bijvoorbeeld om tot zelfgenezing te kunnen komen. Zich wenden tot God, of een of ander ander verondersteld geestelijk wezen, is dan alleen maar een hulpmiddel. Feitelijk gaat het om een proces puur in jezelf. In die zin kan het ook wel zinvol zijn. Maar het werkt natuurlijk alleen als je het idee hebt je tot jouw persoonlijke God te wenden.
Dit is ook een duidelijk voorbeeld van volksgeloof. New age land zat er vroeger vol mee, met mensen die dachten zichzelf te genezen en te kunnen genezen en dat ze alleen maar "in de juiste stand" hoefden te geraken. Sommigen werden daarin nog megalomaner dan anderen, vooral als men zichzelf wat intelligenter achtte dan anderen en bepaalde kunstjes dacht te kunnen (zoals uittredingen). Het liep altijd hetzelfde af
.
Wie geen God boven zich (en dus buiten zich) erkent, maar
alleen en hooguit als "iets" in zichzelf, loopt naar mijn kennis en ervaring (en niet alleen de mijne
) uiteindelijk vanzelf tegen een muur op. Velen stranden op die weg tegen die muur en that's it. Sommigen ontdekken dat er een deur in de muur zit en horen de klop op de deur vanaf de andere kant....én doen open.
Bidden is heilig. Bidden is tegelijkertijd niet iets om op te roemen, het is Intiem en krachtig. En de gelovigen in wie de Vader en de Zoon woning maken door de Heilige(nde) Geest, in hen
wordt gebeden. Zo'n gebed heeft meer kracht, maar ieder mens kan bidden om die kracht en om de inwoning. Het OnzeVader is daarvoor heel geschikt, als iedere letter ervan bewust en gewild wordt uitgesproken. Men zal dan bereid moeten zijn om Antwoord te ontvangen en daaraan gehoor te geven. Bekering kan dan niet uitblijven, want de Heilige Geest is ook een Heiligende Geest. Wie dat ten diepste niet wil zal ook niet veel ontvangen, want de Vader respecteert de vrije wil.
Veel mensen komen pas zo ver om alleen nog de Vaders Wil ook daadwerkelijk te
willen, wát die ook is, vertrouwende dat God ultieme Liefde is, als wat ze zelf willen in alle opzichten niet meer werkt. Daarom kan een junk of een crimineel
soms dichter bij God zijn dan een gemiddelde mens. Zo iemand is aan het einde van zijn mogelijkeden gekomen en heeft de klop op de deur verstaan. Zo iemand is in mijn optiek beter af dan de verstandigste ongelovige.
En in dat opzicht put ik troost uit deze moeilijk tijd voor de mensen, die voor de deur staat en er gedeeltelijk al is. Nood leert bidden. In de nacht bijten de meeste vissen.