BdO schreef: ↑14 dec 2019, 17:27
peda schreef: ↑06 dec 2019, 14:30
Tin schreef: ↑05 dec 2019, 17:03
Inktvlam schreef: ↑05 dec 2019, 16:17
Wat zijn mensen hier toch slecht van begrip. Het gaat er helemaal niet om dat er een werkelijkheid bestaat die zich aan onze waarneming onttrekt. Dat die andere werkelijkheid bestaat of kan bestaan wordt helemaal niet bestreden. Het gaat om de absolute uitspraak van Kant dat de werkelijkheid onkenbaar is. Die uitspraak is onjuist. Om het waarneembare te kunnen onderscheiden van het werkelijke moet je meer weten van het werkelijke. Maar dat kan volgens Kant nu juist niet.
Begrijp je wat we bedoelen met 'onkenbaar'?
Als iets onkenbaar is, kunnen we er niet meer over
weten (kennen). Dat zou pas onlogisch zijn!
De premisse van Kant is dat het weten/kennen van de mens beperkt wordt door de reikwijdte van het waarnemingsvermogen van de bekende 5 zintuigen. Wat buiten het zintuiglijk waarnemingsvermogen ligt, is kort gezegd per definitie "' onkenbaar "' voor de mens.
Mijns inziens is het van belang om onderscheid te maken tussen
- realiteit
- de realiteit
Mensen kunnen realiteit kennen.
Mensen kunnen niet de realiteit kennen, in de zin van realiteit als geheel. Maar dat het geheel niet gekend kan worden wil niet zeggen dat een deel wel gekend kan worden. En vanuit dat deel kan nog een en ander gereconstrueerd worden, een deel zonder aannames, en een deel waarbij aannames noodzakelijk zijn, waarmee de waarschijnlijkheid afneemt, maar daarmee ook nog niet direct 0 is.
Hoe grootser en algemeen overal en altijd geldender men kennis wil, des te dodelijker de mate van aannames die nodig zijn voor de geldigheid van wat beredenerenderwijs verkregen wordt. Misschien is het daarbij ook van belang om te rade te gaan in hoeverre wij behoefte hebben aan algemeen overal en altijd geldende waarheden. Wat moeten we daar eigenlijk mee? Is het niet dit verlangen naar het "beter weten dan god" wat de boom der Kennis tot de boom des Kwaads maakt?
Ik denk dat alles wat wij aan realiteit kunnen kennen genoeg is, een hof van Eden waarbuiten wij niets te zoeken hebben zolang we daaromtrent willen kennen. We kunnen daaromtrent van alles wat mooi en goed is: fantaseren, hopen, verlangen, enz., maar willen kennen, dat is wat de boom der kennis maakt tot de boom des kwaads. De boom des levens is die die middenin de hof staat van wat wij kennen kunnen: het zintuiglijk waarneembare.
Volgens gaat het er niet om of we de gehele realiteit kunnen kennen of slechts een deel van de realiteit, maar of wij
de realiteit kunnen waarnemen en dus kennen zoals deze in zichzelf (an sich) is, dan wel dat wij het moeten doen met wat onze zintuiglijkheid van de realiteit
maakt, dus hoe wij deze waarnemen vanuit onze waarnemings- en bewustzijnspositie. Zoals de vraag: kunnen wij met onze beperkte hersenen
de realiteit bevatten? (Of feitelijk: kunnen onze beperkte hersenen
de realiteit bevatten?) Je kunt volgens mij niet spreken van een deel van de realiteit, want de realiteit is gewoon de realiteit. Niet meer en niet minder. Je kunt alleen zeggen: hoe neemt mijn waarnemings-apparaat de realiteit waar? En niet: welk deel van de realiteit nemen wij waar? Dat is volgens mij onzin.
Dankzij de fysica hebben wij wat meer zicht gekregen op de realiteit, maar nog steeds moeten wij het daar slechts doen met een wiskundige beschrijving van
de realiteit, dus reikt de fysica nog niet tot
de realiteit zelf. Vandaar dat men de relativiteitstheorie en de kwantummechanica nog niet heeft kunnen verenigen.