Bonjour schreef: 18 sep 2020, 14:10
hopper schreef: 18 sep 2020, 12:10
Terwijl het toch echt niet moeilijk is, het is bewustzijn wat informatie waar neemt.
Dat zie ik heel anders.
Als jij een zin hoort, nemen je oren alleen frequenties van trillende haartjes waar. Je onderbewuste haalt de informatie uit de trillingen en verwerkt die tot woorden die naar je bewustzijn wordt gestuurd, als je geïnteresseerd bent. Bij scholieren op de achterste rij ontbreekt die stap vaak. Waarschijnlijk maakt het onderbewustzijn niet eens woorden van de trillingen in dat geval.
Zolderworm schreef: 18 sep 2020, 10:44
Als het gaat om bewustzijn, dan weten we dat niet.
Dat komt omdat je het bewustzijn niet definieert. Het waarnemen van je omgeving zit dus veel meer in je onderbewuste dan je denkt. Maar we denken allemaal dat dat stemmetje in je hoofd zo bijzonder is. Is dat wel zo? Eigenlijk hoeft het onderbewuste alleen maar de woorden naar een punt in de hersenen te sturen die normaal dus ook gebruikt om een zin te ontleden.
We moeten oppassen dat we niet door onbekendheid het allemaal zo ingewikkeld gaan vinden, zodat we vervolgens er geen oplossing meer voor vinden.
ad1 Jij kijkt hier naar het proces van waarnemen. Geluid zijn trillingen, ja dat klopt. En wat jij onderbewuste noemt (en wat ik geheugen noem) herkent die trillingen. D.w.z. mijn geheugen vergelijkt de gesproken zin met dat wat wat er al in het geheugen aanwezig is. Een Russische zin zijn ook trillingen, maar mijn geheugen kan er niks van maken. Het proces is dus steeds de nieuwe trillingen vergelijken met wat ik al weet.
Maar je hebt dan nog geen woord gezegd over bewustzijn. Bewustzijn neemt Nederlandse zinnen waar, maar neemt ook Russische zinnen waar.
Ik kan iedere gesproken taal waar nemen, alleen de meeste gesproken talen corresponderen niet met wat er in mijn geheugen aanwezig is.
ad2 Bewustzijn kan ook niet gedefinieerd worden. In mijn hoofd zit dan ook geen stemmetje. En zou er in mijn hoofd wel een stemmetje zitten, dan zou dat geen bewustzijn zijn. Stemmetjes in een hoofd is informatie.
Bewustzijn is dan ook niet ingewikkeld, de mens maakt het ingewikkeld. En dat is gelegen in het feit dat we in 'informatie' denken. Alles wat in mijn geheugen ligt is informatie, inclusief de persoon die ik denk te zijn. Bewustzijn is juist géén informatie, maar het is wel degene die ik
ben. Maar doorgaans denken mensen dat ze informatie zijn. (ik ben Jan, ik ben 40 jaar oud, ik ben gelovig, ik ben slim enz enz.)
Gelovigen denken zelfs dat die informatie na de dood kan voortbestaan. Zouden ze het verschil zien tussen wat ze
zijn en wat ze dénken te zijn, dan zouden ze onmiddelijk stoppen met geloven. De ironie wil ook nog eens dat Jezus ze hier op diverse plaatsen op wijst.