Messenger schreef: 13 mar 2025, 10:49
Maria K schreef: 13 mar 2025, 10:27
Noemde Walsch zich eigenlijk een christen?
En hoe is dat met jou?
Walsch is rooms-katholiek opgevoed. Ik ben seculier opgevoed en na ervaringen panentheist.
Maria K schreef:
Wat neemt Walsch dan mee uit de Bijbelteksten en waarom?
Is er een naam voor deze eigen religie van Walsch?
Walsch refereert regelmatig naar de bijbel en gelooft sterk in Jezus.
Maar hoe kan het dan, dat jij zo hoog opgeeft van Walsch, als hij sterk gelooft in Jezus en jij hem een fantasiefiguur noemt?
Jezus verhalen wortelen uitsluitend in de Bijbel, wat dus het enige referentiekader is.
Evenals dat geldt voor christenen.
Waarom het één wel vanuit de Bijbel geloven en het andere niet?
Dan kan de Bijbel niet dienen als basis voor zijn en jouw geloof.
Alleen teksten voortbrengen ter overdenking, niet anders dan ook andere "heilige boeken".
Ik geloof heel sterk dat mensen logischerwijze pantheïst of panentheïst kunnen zijn en zie daar ook redenen voor.
Dat kan ook gehaald worden uit veel oude geschriften.
Maar ook zonder Walsch kwamen mensen en jij ook duidelijk, tot die conclusie.
In zijn boek De Nieuwe Openbaringen bespreekt hij teksten van diverse heilige schriften.
Dat kan, daar mi. ook veel Bijbelse teksten uit andere antieke geschriften komen.
Dat neemt niet weg, dat de Jezus uit de Bijbel alleen door christenen nagevolgd wordt en samen daarmee logischerwijze de andere Bijbelse tekstgedeelten.
Dat scheiden in waarheid of fantasie als er tegenstrijdigheden zijn, is dan uitsluitend mensenwerk.
Dat jij je kunt vinden in veel teksten van Walsch geloof ik.
Maar ook jij zet dus bij bepaalde vraagtekens van wat hij openbaart.
Wat maakt Walsch dan zoveel anders dan andere oude schrijvers, die je hebt gelezen en waar je je vaak in kunt vinden? Of die nu wel of niet gebundeld zijn in heilige boeken zoals oa. de Bijbel.
Zodanig, dat je hem steeds noemt als je bron voor wat je schrijft over je geloof, het panentheïsme, ook al heb jij er toch ook geheel eigen gedachten over.
Zeker, omdat je het ook op punten (oa. Jezus) niet met hem eens bent.
Is jouw geloof dan niet veel eerder een destillaat uit eigen ervaringen en van hetgeen je weet, dat al eeuwen lang gedacht en geschreven is door filosofen en religieuse leiders?
Ik zie mezelf niet als volgeling maar ik herken mijn inzichten in die van Walsch.
Voor mij is het verwarrend, als je steeds alleen Walsch aanhaalt als je grote voorbeeld.
Mede daar je steeds schrijft dat je zelf al geloofde als panentheïst zijnde en delen van zijn boeken dan alleen als bevestiging ziet.
Zoals nu je titel
- Genesis, vanuit de God van Walsch
Terwijl je bedoelt
- De schepping van de mens vanuit de God van Walsch.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.