Jon schreef: 01 apr 2025, 14:33
Tufkah schreef: 01 apr 2025, 12:15
Dat is juist. Iedereen die het woord 'ziel' hoort , die brengt het onmiddellijk in, in zijn begrippenwereld. Daarmee wordt 'de ziel' zoiets als 'de maan'. Het gaat dan ook om (zelf)
kennis. Zie mijn reacties bij het BDE draadje. Vanuit de natuurlijke mens bekeken scheidt de ziel zich van het lichaam en ziet 'zichzelf' liggen op de operatietafel. Vanuit de ziel bekeken gebeurd er niks bijzonders. De natuurlijke mens (Tufkah) is voor mij een "ander' geworden net zoals alle anderen om me heen. Die gaat gewoon dood net zoals iedereen. Niks bijzonders, hij is toch al een oude man.
Mensen lezen selectief het Evangelie, naar de woorden van Jezus gaat het er niet over het leven behouden, maar juist om het te verliezen. (Marcus 8:35) Jezus keert het om: degenen die het leven willen behouden zullen het verliezen en degenen die het verliezen zullen het behouden.
Doch er zijn maar weinigen gelovigen het daar mee eens, ze willen meestal als natuurlijke mens zijnde naar het hiernamaals of reïncarneren. Terwijl we allemaal zien dat de natuurlijke mens dood gaat. Paulus spreekt niet voor niks over de tweede Mens die uit den Hemel is. (1 Korinthiërs 15:47) De eerste mens die uit de aarde is gaat gewoon dood en komt nooit meer ergens terug. Ik (Tufkah) als eerste mens ga ook gewoon dood en kom ook nooit meer terug. Dan zou ik toch zot zijn om in een hiernamaals te gaan geloven?
Vanuit de ziel bekeken gebeurt er niets bijzonders. Want die leeft gewoon voort. Is niet gestorven. Zowel voor de ziel als voor de natuurlijke mens (die het in woorden probeert te vatten) is dit te duiden als het “hierna-maals”. Hiervóór bewoonde de ziel het sterfelijk lichaam en hierna is hij bevrijd van het sterfelijk lichaam.
Voor de ziel is er geen "hierna", alleen voor de natuurlijke mens is er "hierna". Bevrijding van de ziel is de 'lossing' van de ziel. (Mattheüs 16:26
Of wat zal een mens geven, tot lossing van zijn ziel?) Lossing van de ziel is tevens de bevrijding van het lichaam. De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut, naar de woorden van Jezus in Johannes 6.
De kennis die opgedaan wordt door de mens is dat het begrip 'hebben' onmogelijk is in de Eeuwigheid. Het begrip 'hebben' is alleen van toepassing op de natuurlijke mens zoals die in de Tijd existeert. Het is de natuurlijke mens met zijn
hebzuchtige karakter wat zichzelf buitensluit van de Eeuwigheid. Het 'hebben' kan nooit vervuld worden en houdt de mens in de lineaire tijd. Het is niet zo dat er een God bestaat die de mens buitensluit, het is de mens zelf die dat doet door zijn verlangen naar de onvervulde toekomst waar 'dingen' te verkrijgen zijn. (De erfzonde)
Ik meen te begrijpen uit je berichten dat je door het hiernamaals te ontkennen de aandacht wilt richten op het Koninkrijk binnenin u. Maar het is natuurlijk niet zo dat alle christenen die het over het hiernamaals hebben, denken dat de natuurlijke mens daar zou voortleven. Het is eerder zo dat zij reeds weten in Christus van binnenuit een nieuwe schepping te zijn. Mits ze wederomgeboren zijn natuurlijk. Dat is niet altijd en overal het geval, maar het is ook weer niet zo dat alle christenen hun natuurlijke mens in het hiernamaals projecteren. Daarmee doe je gelovigen wat tekort.
Niet alle gelovigen staan er hetzelfde in, dat is mij bekend. Maar vanuit mijn christelijke achtergrond weet ik dat er veel gelovigen zijn die hun blik op de toekomst (na de dood) gericht houden. Maar het Koninkrijk is al reeds in opbouw. Dit Koninkrijk ligt niet over de grens van de dood, maar is
nu reeds gaande. Er hoeft niet gewacht te worden:
En toen Hem door de Farizeeën gevraagd werd, wanneer het Koninkrijk van God zou komen, antwoordde Hij hun en zei: Het Koninkrijk van God komt niet op waarneembare wijze. En men zal niet zeggen: Zie hier of zie daar, want, zie, het Koninkrijk van God is binnen in u.. (Lukas 17: 20-21)
Het Koninkrijk is geen waarneembaar Koninkrijk, en daarom kan het is een mens zijn 'zien' komen. Het Koninkrijk Gods is namelijk een Koninkrijk van liefde. Jezus zegt dat ook: Tenzij dat iemand wederom geboren worde, hij kan het Koninkrijk Gods niet
zien. De mens kan de gave krijgen om het Koninkrijk te zien, maar "het boze" kan het Koninkrijk niet in.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.