Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Gaitema »

Biker schreef:Halverwege Handelingen wordt de doop in de Heilige Geest pas geintroduceerd.
Nogmaals mijn vraag, hoe zou de opdracht tot alle volken te gaan om hen te discipelen al in Mattheus gegeven kunnen worden, als later Petrus en de andere discipelen er nog geheel van overtuigd zijn dat het heil slechts voor de joden is.
Ze hebben de opdracht in mattheus dus niet opgevolgd, want alleen Paulus werd de apostel van /voor de heidenen.(En Petrus die van de "besnijdenis")
En Paulus was blij dat hij niet gezonden was om te dopen, maar om het Evangelie te brengen.
Hoe denk jij dat het kan?

Maar laten we erna weer verder gaan waar we in Matteüs gebleven waren. :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Biker schreef:Halverwege Handelingen wordt de doop in de Heilige Geest pas geïntroduceerd.
Nogmaals mijn vraag, hoe zou de opdracht tot alle volken te gaan om hen te discipelen al in Mattheus gegeven kunnen worden, als later Petrus en de andere discipelen er nog geheel van overtuigd zijn dat het heil slechts voor de joden is.
Ze hebben de opdracht in Mattheus dus niet opgevolgd, want alleen Paulus werd de apostel van /voor de heidenen.(En Petrus die van de "besnijdenis")
En Paulus was blij dat hij niet gezonden was om te dopen, maar om het Evangelie te brengen.
Je constateert dus een verschil tussen Handelingen en Mattheus.

Verschillen kunnen allerlei oorzaken hebben:
- Verschillende auteurs, namelijk Mattheus vs Lucas. Mattheus heeft zelf veel van het gebeuren meegemaakt terwijl Lucas nauwkeurig alles uit de monden van andere mensen heeft opgetekend.
- De verhalen zijn achteraf op geschreven. De auteurs deden geen woordelijk verslag op het moment dat de gebeurtenissen plaatsvonden. De zin "en ten slotte Simon Kananeüs en Judas Iskariot, die hem zou uitleveren" (Matt 10:4) is opgetekend met kennis van achteraf. Achteraf moet je putten uit herinnering en dat is subjectief.
- Wat Jezus zei was zo indrukwekkend en groots dat ze niet alles in één keer konden bevatten. In Handelingen wordt beschreven hoeveel moeite Petrus ermee heeft om naar een heiden te gaan. De woorden in Mattheus heeft hij dan niet kunnen bevatten. In het Nederlands heb je een uitdrukking voor: "als puntje bij paaltje komt". Een opdracht aanhoren is nog wel even wat anders dan om die ook uit te voeren. In de Bijbel heb je diverse voorbeelden van mensen die terugschrokken voor hun opdracht: Mozes, Jona, Jeremia ...
- Een mogelijke verklaring is dat het besef dat het evangelie naar de heidenen moest gaan inderdaad pas naderhand kwam. Men heeft dit ervaren als een opdracht de Heer. Men heeft dat daarom met terugwerkende kracht in het evangelie opgenomen, net als er ook andere elementen uit het leven van de eerste gemeente terug te vinden zijn in Mattheus (bijv Matt 18 over zonde in de gemeente). Het boek Mattheus is pas na 60 geschreven en de ervaring van de gemeente klinkt door in de tekst. De evangeliën werden geschreven om het leven van Jezus bekend te maken, daarbij past om wat je later nog extra van Hem te weten gekomen bent, toe te voegen om het verhaal compleet te maken.
Dutch

Bericht door Dutch »

Trajecto schreef:Ik weet geen oudere tekst van Mattheüs maar het feit dat de tekst die we hebben uit een tijd stamt toen de Drie-eenheid definitief gevestigd werd kan natuurlijk wel de idee geven dat het zou kunnen zijn dat de tekst in die tijd zo veranderd is tot zoals we hem nu kennen. Dat is wat in het stukje waarnaar callista een link gaf eigenlijk wordt gesteld.
Om dat er geen oudere handschriften beschikbaar zijn weten we het niet, maar aangezien er in Handelingen zoiets niet staat maar b.v. in Handelingen 19:
5 En die hem hoorden werden gedoopt in den Naam van den Heere Jezus.
6 En als Paulus hun de handen opgelegd had, kwam de Heilige Geest op hen; en zij spraken met vreemde talen, en profeteerden.

...lijkt me op zich wel gerechtvaardigd om sceptisch te zijn en niet het absoluut uit te sluiten dat Mattheüs 28:19 ooit aangepast is, ten tijde van de vastlegging van de Drie-eenheid als officiële leer, iets wat voor en tegenstanders heeft gehad.

Overigens staan in de Nieuwe Wereld Vertaling van de Jehovah's getuigen, die de Drie-eenheid niet erkennen, in
Mattheüs 28:
19 Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest,
20 en leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.

Dat is dus niet anders.
Dat zou zo kunnen zijn als er andere varianten zijn. En meerderheids varianten en dit bevestigt wordt door andere kerkvaders. Maar er is geen andere variant op Matt 28:19. De Didach *(en andere oude kerkvaders v/d 2e eeuw) bevestigen juist deze tekst. Maar oude vertalingen voor 350 v chr , bevestigen deze tekst. Al met al denk ik dat het niet gerechtvaardigd is. Het is in mijn ogen meer pick and choose. De makkelijke weg. Zoek iets op internet. Onderzoek niet of het waar is. Kijk alleen naar de argumenten die je kan gebruiken. Kijk vooral niet naar tegen argumtenen. Onderzoek geen bronnen. Maar geef het als waarheid. Want de bewijslast is er toch?

Websites genoeg die op die manier in je gelijk kan stellen.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik stoor me eigenlijk aan deze houding, waarin er geoordeeld wordt over anderen.
Immers als je een preek luistert in de kerk, ga je ook niet naderhand van alles over hoop halen om te kijken of het waar is wat hij zegt. Nee, je neemt ook wel eens een persoon in vertrouwen. Bovendien zijn heel veel mensen te druk om dat allemaal te kunnen doen. Daar is juist een forum wel mooi voor, om te leren van anderen. Beetje onderlinge respect zonder te oordelen over anderen zoals jij hier wel doet ( en er zijn er meer hier) zou wel waardering kunnen krijgen en daar leert iedereen meer van. Door al die oordelen haken mensen alleen maar af of gaan hun overtuigingen verzwijgen. Ikzelf vind de toon in deze discussie dan ook niet prettig.
Peter79

Bericht door Peter79 »

Gaitema schreef:
Een man vraagt Jezus om hulp
Mattheüs 9:18-26

18 Terwijl Jezus nog aan het praten was, kwam er een man naar hem toe. Hij was een leider van de synagoge. Hij knielde voor Jezus en zei: ‘Mijn dochter is net gestorven. Kom alstublieft mee en leg uw hand op haar. Dan zal ze weer levend worden.’ 19 Jezus stond op en ging met hem mee, samen met de leerlingen.

Een zieke vrouw raakt Jezus aan

20 Toen kwam er een vrouw aan die al twaalf jaar ziek was. Ze verloor steeds bloed. Ze kwam dichterbij totdat ze vlak achter Jezus was. En ze raakte de rand van zijn jas aan. 21 Want ze dacht: Om beter te worden hoef ik alleen maar zijn kleren aan te raken.
22 Jezus draaide zich om. Hij zag de vrouw en zei tegen haar: ‘Maak je geen zorgen. Je bent beter geworden dankzij je geloof.’ Vanaf dat moment was de vrouw beter.

Jezus maakt een meisje weer levend

23-24 Jezus kwam bij het huis van de man die hem om hulp gevraagd had. Binnen stond een grote groep mensen te huilen, en er werd treurige muziek gemaakt. Toen Jezus het zag, zei hij: ‘Allemaal naar buiten! Het meisje is niet gestorven, maar ze slaapt.’ De mensen lachten hem uit.
25 Toen iedereen weggestuurd was, ging Jezus naar het meisje toe. Hij pakte haar hand vast, en het meisje stond op.
26 Het verhaal over het meisje werd bekend in het hele land.

Uit: Bijbel in Gewone Taal
© 2014 Nederlands Bijbelgenootschap
Het wonder laat hier zien dat God Jezus zond om de dood te overwinnen. Iets wat voor de meesten, zoals we hier ook zien, onwaarschijnlijk lijkt, gebeurd toch.
Wat mij ook opvalt, is dat de mensen geloven dat er bij Jezus genezing is voor zichzelf of voor hun dierbaren. Het zijn de mensen in nood die de stap naar Jezus zetten, terwijl toeschouwers (in dit gedeelte de mensen die Jezus uitlachen) niet zoveel verwachten. Als je in nood bent, komt de vraag van het geloof veel indringender op je af, dan als je er warmpjes bij zit. Deze mensen maken een keuze uit geloof en voor dat geloof worden ze beloond.
Martine
Man/Vrouw: V

Bericht door Martine »

Ik herinner mij een bijzondere uitleg in een Bijbelkring ooit over de vrouw die al zo lang ziek was en het dochtertje van Jaïrus.
Het ging volgens de predikant die de kring begeleidde om: "Eva - niet meer" en "Eva - nog niet".
De vrouw die - zoals we dat nu zouden duiden - in de overgang was, dus niet meer vruchtbaar en het meisje, dat nu vruchtbaar was.
Daarbij een tweede ding: dat het jonge meisje de ruimte moest krijgen, niet meer volkomen afhankelijk moest zijn van haar ouders en de boodschap aan die ouders, dat ze haar niet klein moesten houden, maar de ruimte moesten geven om te groeien.

"Sta op!" door Jezus gesproken betekent altijd dat we als het nodig is letterlijk moeten opstaan, maar zeker ook uit de psychische verlamming(en) die er zijn op moeten/mogen staan.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:Een man vraagt Jezus om hulp

18 Terwijl Jezus nog aan het praten was, kwam er een man naar hem toe. Hij was een leider van de synagoge. Hij knielde voor Jezus en zei: ‘Mijn dochter is net gestorven. Kom alstublieft mee en leg uw hand op haar. Dan zal ze weer levend worden.’ 19 Jezus stond op en ging met hem mee, samen met de leerlingen.
Het geloof werd hier op de proef gesteld toen de gang naar Kapernaum werd onderbroken door een zieke vrouw. Het ging net zo als bij Lazarus. Toen zeiden ze tegen Jezus: "was u maar eerder gekomen, dan zou hij niet gestorven zijn".
Maar Jezus antwoordde: ‘Heb Ik je niet gezegd dat je de heerlijkheid van God zult zien als je maar gelooft?’ Het was om God te verheerlijken.
Gaitema schreef: Een zieke vrouw raakt Jezus aan
20 Toen kwam er een vrouw aan die al twaalf jaar ziek was. Ze verloor steeds bloed. Ze kwam dichterbij totdat ze vlak achter Jezus was. En ze raakte de rand van zijn jas aan. 21 Want ze dacht: Om beter te worden hoef ik alleen maar zijn kleren aan te raken.
22 Jezus draaide zich om. Hij zag de vrouw en zei tegen haar: ‘Maak je geen zorgen. Je bent beter geworden dankzij je geloof.’ Vanaf dat moment was de vrouw beter.
Een vrouw die bloed vloeit is onrein. Ze mocht Jezus helemaal niet aanraken. Erover praten is ook taboe. Ze was niet in staat een normaal leven te leiden. Ze raakte zijn kleding aan. Volgens een Joodse uitleg in Jeruzalem raakte ze vrijwel zeker de kwastjes (Hebreeuws ציצית tzitzit) aan van de mantel die Jezus droeg. De mantel met vier hoeken was oorspronkelijk een normaal kledingstuk. De Joden maakten er speciale kwastjes aan vast, die hen moesten herinneren aan hun omgang met God en Zijn Thora.
Deze aanraking was dus doelbewust uit geloof een beroep op Gods hulp. Daarom kon Jezus ook zeggen: "heb goede moed, dochter, uw geloof heeft u behouden". Dat gaat dus zelfs nog uit boven lichamelijke genezing. Daar is het God ook in de eerste plaats om te doen: ons vertrouwen in Hem. Want dat is ons behoud. Jezus gaf deze vrouw een nieuw leven.
Gaitema schreef:

23-24 Jezus kwam bij het huis van de man die hem om hulp gevraagd had. Binnen stond een grote groep mensen te huilen, en er werd treurige muziek gemaakt. Toen Jezus het zag, zei hij: ‘Allemaal naar buiten! Het meisje is niet gestorven, maar ze slaapt.’ De mensen lachten hem uit.
25 Toen iedereen weggestuurd was, ging Jezus naar het meisje toe. Hij pakte haar hand vast, en het meisje stond op.

(Het wonder laat hier zien dat God Jezus zond om de dood te overwinnen. Iets wat voor de meesten, zoals we hier ook zien, onwaarschijnlijk lijkt, gebeurd toch.)
Omdat Jezus hier zegt dat het meisje niet gestorven is, maar slaapt, denken veel mensen dat ze dan ook niet echt dood was. Maar het lijkt mij aannemelijker dat Jezus de dood als een doodsslaap ziet. Een slaap waaruit je weer wakker zult worden. "Dood" is in Bijbelse termen "ongelovig" en slaat op de "eeuwige dood". Een betere term dan dood gaan of sterven is dan ook "ontslapen". In ieder geval mogen we geloven dat Jezus in staat is het onmogelijke te doen. Hij is de Overwinnaar van de dood en geeft de zieke vrouw, het dochtertje van Jaïrus en ook ons, als wij geloven: nieuw leven.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Trajacto schreef:… uit een tijd stamt toen de Drie-eenheid definitief gevestigd werd ...
Dat klinkt onheilspellend. Het klinkt alsof de drie-eenheid een later bedenksel is dat oorspronkelijk geen deel uitmaakte van de christelijke leer. Dat is natuurlijk niet zo. God is van eeuwigheid af al liefde, wijsheid en kracht. Met de komst van Christus krijgt de drie-eenheid een extra dimensie omdat Christus ook Zoon genoemd wordt.
Niet alleen Athanasius, Arius en Origenes hebben geworsteld met de vraag hoe moet je drie-eenheid begrijpen, ook anderen in het vroege christendom. En de strijd daarover duurt nog altijd voort. De kwestie is dus niet ze dat ze de drie-eenheid bedacht hebben, het probleem is dat ze 't niet begrepen.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Peter79

Bericht door Peter79 »

We hebben hier een prachtig topic over de drie-eenheid.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Peter79 schreef:
Gaitema schreef:
Een man vraagt Jezus om hulp

Een zieke vrouw raakt Jezus aan

Het wonder laat hier zien dat God Jezus zond om de dood te overwinnen. Iets wat voor de meesten, zoals we hier ook zien, onwaarschijnlijk lijkt, gebeurd toch.
Wat mij ook opvalt, is dat de mensen geloven dat er bij Jezus genezing is voor zichzelf of voor hun dierbaren. Het zijn de mensen in nood die de stap naar Jezus zetten, terwijl toeschouwers (in dit gedeelte de mensen die Jezus uitlachen) niet zoveel verwachten. Als je in nood bent, komt de vraag van het geloof veel indringender op je af, dan als je er warmpjes bij zit. Deze mensen maken een keuze uit geloof en voor dat geloof worden ze beloond.
Inderdaad, zo gaat het toch echt, nood leert bidden.
.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Adinomis schreef:Volgens een Joodse uitleg in Jeruzalem raakte ze vrijwel zeker de kwastjes (Hebreeuws ציצית tzitzit) aan van de mantel die Jezus droeg. De mantel met vier hoeken was oorspronkelijk een normaal kledingstuk. De Joden maakten er speciale kwastjes aan vast, die hen moesten herinneren aan hun omgang met God en Zijn Thora.
Deze aanraking was dus doelbewust uit geloof een beroep op Gods hulp. Daarom kon Jezus ook zeggen: "heb goede moed, dochter, uw geloof heeft u behouden". Dat gaat dus zelfs nog uit boven lichamelijke genezing. Daar is het God ook in de eerste plaats om te doen: ons vertrouwen in Hem. Want dat is ons behoud. Jezus gaf deze vrouw een nieuw leven.
weer wat geleerd :-)
Omdat Jezus hier zegt dat het meisje niet gestorven is, maar slaapt, denken veel mensen dat ze dan ook niet echt dood was. Maar het lijkt mij aannemelijker dat Jezus de dood als een doodsslaap ziet. Een slaap waaruit je weer wakker zult worden. "Dood" is in Bijbelse termen "ongelovig" en slaat op de "eeuwige dood". Een betere term dan dood gaan of sterven is dan ook "ontslapen". In ieder geval mogen we geloven dat Jezus in staat is het onmogelijke te doen. Hij is de Overwinnaar van de dood en geeft de zieke vrouw, het dochtertje van Jaïrus en ook ons, als wij geloven: nieuw leven.
Zo is dat
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Mijn boeken hebben er ook niets aan toe te voegen ;)

Het volgende gedeelte dan maar:
Mattheüs 9:27-31

Jezus maakt twee blinde mensen beter

27 Toen Jezus weer verderging, kwamen er twee blinde mensen aan. Ze liepen met hem mee en riepen: ‘Zoon van David! Heb medelijden met ons!’ 28 Toen Jezus een huis binnenging, kwamen de twee blinden naar hem toe. Jezus vroeg aan hen: ‘Geloven jullie dat ik je kan helpen?’ Zij antwoordden: ‘Ja, Heer!’
29 Jezus raakte hun ogen aan en zei: ‘Jullie geloven dat ik je kan helpen. Dat zal ook gebeuren.’ 30 Toen konden de blinden zien.
Jezus waarschuwde hen. Hij zei: ‘Denk erom, niemand mag weten wat er gebeurd is.’
31 Maar toen ze weggingen, vertelden ze het toch. Het nieuws over Jezus werd bekend in het hele land.

Het valt mij hier op hoe gevaarlijk het voor Jezus was om Zijn werkt op aarde te doen.
Zoals met de huiskerkbeweging in vele landen waar je niet open je geloof kan belijden,
zo dekte Jezus zijn bediening zoveel mogelijk in het geheim toe, door de mensen die Hij hielp te verzoeken het niet rond te gaan bazuinen wat Hij zei en deed. Maar ja, waar het hart vol van is, loopt de mond van over.

Zo weten de vossen Hem altijd wel weer te vinden.
Sanne

Bericht door Sanne »

Biker schreef:
Sanne schreef: Petrus schreef ook in zijn eerste brief aan de christenen, die zich in wat nu Turkije is bevonden, over de belangrijkheid van de doop. 1 Petrus 3:20,21.
Die brief was gericht aan de joden, die zich bekeerd hadden tot het christendom.
Zij haddenen zich laten dopen.
Let op dat ook daar de Heilige Geest niet genoemd wordt. :?:
Ongetwijfeld waren er onder deze christenen veel joden die zich tot het christendom bekeerd waren. Maar ik lees niet dat het alleen joden waren. In 1 Petrus 2:10 zegt Petrus bovendien over hen: "u, eens niet zijn volk, nu echter Gods volk". Joden en niet-joden die christenen waren geworden, waren samen een nieuwe natie geworden.

En wat de doop betreft, misschien maakt Handelingen 10:44-48 het nog duidelijker. Hier is Petrus bij Cornelius en zijn familie. Petrus en degenen die bij hem waren, waren er getuigen van dat de heilige geest ook op deze heidenen werd uitgestort. Hij gaf vervolgens de opdracht om deze mensen in water te dopen.
Sanne

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef:

Toen Lazarus was overleden, twijfelde niemand eraan of hij was gestorven. Hij was immers al een paar dagen dood. Jezus sprak ook in zijn geval over een slaap. In Johannes 11:11 zegt Jezus namelijk: "Lazarus, onze vriend, is ingeslapen, maar ik ga daarheen om hem uit de slaap te wekken". Jezus vergeleek de dood inderdaad met slapen.
Sanne

Bericht door Sanne »

Gaitema schreef: Een zieke vrouw raakt Jezus aan

Als je hetzelfde verslag leest in Markus 5:25-34, dan lees je dat de vrouw bevreesd was en beefde, toen Jezus vroeg wie hem aangeraakt had. Deze vrouw was volgens de Wet onrein en had daar niet mogen zijn. - Lev.15:25-27. Waarschijnlijk verwachtte ze dat ze streng toegesproken zou worden of een uitbrander zou krijgen. Maar Jezus keek verder dan de letter van de Wet. Dit in tegenstelling tot de religieuze leiders in zijn tijd. Hij hield er rekening mee dat deze vrouw wanhopig was door haar situatie en ook dat zij in geloof handelde. En hij prees haar erom. Dat zal haar vast enorm gerustgesteld hebben.
Jezus geeft hier een mooie les om Spreuken 19:11 toe te passen.
Dessa

Bericht door Dessa »

Sanne schreef:Maar Jezus keek verder dan de letter van de Wet. Dit in tegenstelling tot de religieuze leiders in zijn tijd.
Helaas niet alleen uit (of in) die tijd..
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Sanne schreef: Jezus geeft hier een mooie les om Spreuken 19:11 toe te passen.
Ik ben het eens met wat je zegt, maar de link met deze tekst zie ik zo niet.
Zou je het willen toelichten? Lijkt me interessant :smile:
Martine

Bericht door Martine »

Gaitema schreef:
Sanne schreef: Jezus geeft hier een mooie les om Spreuken 19:11 toe te passen.
Ik ben het eens met wat je zegt, maar de link met deze tekst zie ik zo niet.
Zou je het willen toelichten? Lijkt me interessant :smile:
Ik zie die link ook niet...
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Martine schreef:
Ik zie die link ook niet...
Ik zie die link wel. Het heeft met de onreinheid van die vrouw te maken.
Maar Sanne moet het maar verder toelichten. Ook haar verwijzing naar het slapen van Lazarus in Joh.11:11 vond ik een mooie aanvulling.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ja, das niet eerlijk, nu heb je het al uitgelegd Adinomis :naughty: :lol:
Nu zie ik het ook
Sanne

Bericht door Sanne »

Het heeft inderdaad met haar onreinheid te maken. Volgens de Wet had de vrouw zich niet in de menigte mogen begeven. Alles en iedereen die ze zou aanraken, zou ook onrein worden. Jezus had haar hier op kunnen wijzen. Gezien het feit dat ze stond te beven, verwachtte ze dat kennelijk ook. Maar Jezus koos er voor de "overtreding voorbij te zien", zoals in Spreuken 19:11 staat. In "De Nieuwe Bijbelvertaling" staat dat het de mens "siert" om de overtreding voorbij te laten gaan. Het is goed om te kijken naar de omstandigheden waarin een persoon die een fout maakt, zich bevindt. Iemand kan bijvoorbeeld een rot opmerking maken. Maar hij of zij staat misschien wel onder druk of verkeert in verdrietige omstandigheden. Dan kun je er net als Jezus voor kiezen er geen punt van te maken en te zoeken naar het goede in iemand.
Martine

Bericht door Martine »

Maar Jezus doet het van Zijn kant ook.
Hij neemt het de vrouw niet kwalijk en zij is genezen.
Bij dit verhaal zie ik eerder een link met het verhaal over de lijders aan lepra. (NBV: huidvraat).
Jezus raakt deze mens aan en legt hem het zwijgen op. Maar de man vertelt het overal.
Dat betekent dat Jezus zich moet terugtrekken. Want als je iemand had aangeraakt die aan huidvraat leed, mocht je niet meer in de gemeenschap komen. (je moest 'buiten de steden' blijven.) Marcus 1: 39 - 45 verhaalt daarvan.
Er zijn dus genezingen die Jezus min of meer isoleren - Hij neemt risico's...
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Maar in het gedeelte dat Gaitema daarna citeerde (Mattheüs 9:27-31) over die twee blinden wordt ook gezegd dat het niet verder moest worden verteld.
Blinden zijn niet onrein of besmettelijk. Gaitema denkt dat het te maken heeft met gevaar om vervolgd te worden. Hij vergelijkt het met de vervolgde kerk.
Maar Jezus predikt openlijk en zelfs zo dat de Farizeeën Hem verwijten dat Hij zich aan God gelijk stelt. (Joh.10:33).
In Nazareth wilde men Jezus zelfs van de steilte storten (Lukas 4:29). Maar dan staat er in vers 30: "Jezus ging tussen hen door en vertrok."
Jezus liet zich niet doden, omdat het Zijn tijd nog niet was. Hij bepaalde dat zelf.
Joh.10:18 Niemand neemt mijn leven, ik geef het zelf. Ik ben vrij om het te geven en om het weer terug te nemen – dat is de opdracht die ik van mijn Vader heb gekregen.

Dus ik denk dat er een andere reden is. De wonderen waren een teken van het Koninkrijk van God dat alleen zichtbaar was voor degenen die in Jezus geloofden.
De andere mensen waren blind voor Jezus. Als zij van die wonderen hoorden zouden ze Hem als een soort tovenaar gaan zien en een sensatiebelust publiek vormen.
De bedoeling van Jezus was dat men God daardoor zou gaan verheerlijken. Een zuivere reactie vanuit liefde. Daarvoor was het volk nog niet rijp.
Het Koninkrijk zal opnieuw aanbreken op aarde als Jezus terugkomt. Maar toen kon het nog niet (ook om ons gelovigen uit de heidenen). Toen is er een tussenperiode gekomen waarin de gemeente werd gevormd.
Maar er komt een tijd dat Israël daar niet meer blind voor zal zijn en dan zullen ze uitroepen: "Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!" בָּרוּךְ הַבָּא Het bekende "Baruch haba b'shem Adonia" (Math.21:9)
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:Het volgende gedeelte dan maar:
Mattheüs 9:27-31

Jezus maakt twee blinde mensen beter

27 Toen Jezus weer verderging, kwamen er twee blinde mensen aan. Ze liepen met hem mee en riepen: ‘Zoon van David! Heb medelijden met ons!’ 28 Toen Jezus een huis binnenging, kwamen de twee blinden naar hem toe. Jezus vroeg aan hen: ‘Geloven jullie dat ik je kan helpen?’ Zij antwoordden: ‘Ja, Heer!’
29 Jezus raakte hun ogen aan en zei: ‘Jullie geloven dat ik je kan helpen. Dat zal ook gebeuren.’ 30 Toen konden de blinden zien.
Jezus waarschuwde hen. Hij zei: ‘Denk erom, niemand mag weten wat er gebeurd is.’
31 Maar toen ze weggingen, vertelden ze het toch. Het nieuws over Jezus werd bekend in het hele land.

Hier wordt Jezus voor het eerst in Mattheüs met de titel "Zoon van David" aangesproken. Het was bekend dat de Messias een afstammeling van David zou zijn. Deze blinden erkenden dus Jezus als Messias.
Ze konden dat weten uit bijv. Jesaja 9:6. Deze aanspreektitel geeft dus al aan dat deze blinden dat geloofden. In Jesaja staat ook al aangegeven dat de Messias blinden de ogen zou openen.
Jes. 29:18 Te dien dage zullen de doven Schriftwoorden horen, en van donkerheid en duisternis verlost, zullen de ogen der blinden zien.
Jes. 35:5 Dan zullen de ogen der blinden geopend en de oren der doven ontsloten worden;
Jes. 42:7 Om blinde ogen te openen, om gevangenen uit de kerker te leiden, uit de gevangenis wie in duisternis gezeten zijn.
Dat wordt allemaal in verband gebracht met het komende Vrederijk, waarin we in Jezus tijd al een voorvervulling zien.
Maar eerst is er bekering nodig voor het volk wanneer ze Jezus zullen erkennen als Hij verschijnt op de Olijfberg en als ze zullen huilen om Hem die ze doorstoken hebben.

Natuurlijk wil Jezus dat de geestelijke blindheid wordt weggenomen. Maar als je die zelf niet bemerkt dan vraag je daar ook niet om.
Ieder mens heeft ergens wel blinde vlekken in zijn geloof, Dat zijn de Joden niet alleen, Als we dat maar erkennen en Jezus vragen ons ziende te maken.
In Johannes 9 lezen we ook dat een blinde wordt genezen. In een gesprek met de Farizeeën zegt Jezus in vers 41:
Indien gij blind waart, zo zoudt gij geen zonde hebben; maar nu zegt gij: Wij zien; zo blijft dan uw zonde.
We hebben in dit leven aldoor te maken met "blinde wegwijzers", met verkeerde beïnvloeding, met gedachten die de verkeerde kant op willen.
Laten we daarom maar voortdurend tot Jezus gaan en Hem vragen onze blindheid weg te namen. Alleen dan zullen we helder kunnen zien.
Martine

Bericht door Martine »

Adinomis schreef:Dus ik denk dat er een andere reden is. De wonderen waren een teken van het Koninkrijk van God dat alleen zichtbaar was voor degenen die in Jezus geloofden.
De andere mensen waren blind voor Jezus. Als zij van die wonderen hoorden zouden ze Hem als een soort tovenaar gaan zien en een sensatiebelust publiek vormen.
De bedoeling van Jezus was dat men God daardoor zou gaan verheerlijken. Een zuivere reactie vanuit liefde. Daarvoor was het volk nog niet rijp.
Het Koninkrijk zal opnieuw aanbreken op aarde als Jezus terugkomt. Maar toen kon het nog niet (ook om ons gelovigen uit de heidenen). Toen is er een tussenperiode gekomen waarin de gemeente werd gevormd.
Maar er komt een tijd dat Israël daar niet meer blind voor zal zijn en dan zullen ze uitroepen: "Gezegend Hij, die komt in de naam des Heren!" בָּרוּךְ הַבָּא Het bekende "Baruch haba b'shem Adonia" (Math.21:9)
Jezus verbood ook de discipelen te zeggen dat Hij de Messias was. Ik denk daarbij aan Mattheus 16: 13 - 20, waarin Hij aan de discipelen vraagt wie de mensen zeggen wie Hij is. En daarna komt de vraag: "en wie zeggen jullie dat Ik ben?" Petrus antwoordt dat Hij de Messias is en dan wordt de discipelen verboden daarover te spreken.
Enerzijds omdat Hij weet dat de Schriftgeleerden dan nog dichter op zijn huid zullen zitten, anderzijds - is mij ooit geleerd - dat Hij in gevaar komt zelfs in Zijn eigen kring: de Joden geloofden dat de Messias degene was/zou zijn die Israël zou bevrijden van de bezetter - de Romeinse macht. Jezus wil tot aan Zijn dood laten zien wat bedoeld is met het Koninkrijk dat Hij zal stichten.