Deuteronomium 5: 8 Maak geen godenbeelden, geen enkele afbeelding van iets dat in de hemel hier boven is of van iets beneden op de aarde of in het water onder de aarde 9 Kniel voor zulke beelden niet neer, vereer ze niet, want ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast mij. Voor de schuld van de ouders laat ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze mij haten; 10 maar als ze mij liefhebben en doen wat ik gebied, bewijs ik hun mijn liefde tot in het duizendste geslacht. (NBV- Nederlands Bijbelgenootschap)
Gisteren las de dominee een keer de Tien Geboden zoals die opgeschreven staan in Deuteronomium. Het gaf bij mij de indruk dat het daar iets anders was geformuleerd dan in Exodus. Dat blijkt niet echt het geval te zijn - ik ben zo vergroeid met de NBG'51 dat de woorden uit de NBV op zich al anders klinken.4 Niet zul je voor jezelf maken een snijbeeld, of welke gestalte ook die is in de hemelen boven, die is op de aarde beneden of die is in de wateren onder de aarde! 5 Niet zul je voor hen buigen en niet zul je hen dienen; want ik de ENE, God-over-jou, ben een naijverig God die onrecht van vaders aan zónen bezoekt, aan derden en vierden van hen die mij haten; 6 en die vriendschap bewijst aan duizenden: aan hen die mij liefhebben en mijn geboden bewaken! (Naardense Vertaling)
De Naardense Vertaling - die ik regelmatig gebruik, omdat het er soms zo anders lijkt te staan, heb ik er bewust even bij gezet. (Ik hoop dat de bronvermelding zo in orde is).
Ik heb tot op de dag van vandaag moeite met deze tekst. Ik zeg bewust niet 'gebod/verbod' want het gaat mij om het gedeelte dat het overtreden van dit gebod door de vader consequenties heeft voor de kinderen 'tot in het derde en vierde geslacht'. Het voelt zo liefdeloos aan. Wat kunnen de kinderen eraan doen?
Uit ervaring weet ik dat gevolgen van stappen van de vader letterlijk tot in volgende generaties kan doorwerken. Als een kind geen liefde heeft gehad, hoe moet het dan later eigen kinderen liefde geven... om maar een voorbeeld te noemen.
Wordt dat bedoeld?
Hoe moet dat gezien worden?