De man
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
De man
Naast topic vrouw dacht ik...ik ben heel benieuwd hoe men de rol van de man ziet vanuit bijbels oogpunt.
Er wordt nogal wat verwacht soms vind ik van mannen. Bijv je bent het hoofd van het gezin. Wat is dat precies? Wat houdt dat in?
En je vrouw liefhebben zoals Jezus u heeft liefgehad. Hoe doe je dat?
Ik ben heel benieuwd hoe jullie daar invulling aan (zouden willen ) geven.
Er wordt nogal wat verwacht soms vind ik van mannen. Bijv je bent het hoofd van het gezin. Wat is dat precies? Wat houdt dat in?
-
Re: De man
Opvallend stil in dit topic! Ik hoor over het algemeen ook maar weinig concreets over de rol van de man.
Als het erom gaat om vrouwen hun plaats te wijzen, dan komen de 'hoofd zijn' en 'onderdanigheid' argumenten op tafel, maar verder .... Ik ben benieuwd!
Als het erom gaat om vrouwen hun plaats te wijzen, dan komen de 'hoofd zijn' en 'onderdanigheid' argumenten op tafel, maar verder .... Ik ben benieuwd!
-
- Man/Vrouw: M
Lol, deze discussie heeft al plaatsgevonden bottum-up en wanneer het nu wil herhalen door het top-down te doen zal de discussie echt niet anders worden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
-
ja jammer dat het stil is.
ik hoopte gewoon op wat invulling hoe mannen het zien, met name uit eigen ervaring of eigen invulling.
ik begrijp de lol van ericjan niet, ik bedoel het helemaal niet als omgekeerde aanpak zodat er weer over de vrouw gesproken wordt,
maar bijbelstudie over hoe de invulling van de rol van de man ervaren wordt.
het lijkt mij persoonlijk best lastig ( ben blij dat ik vrouw ben iig )
ik hoopte gewoon op wat invulling hoe mannen het zien, met name uit eigen ervaring of eigen invulling.
ik begrijp de lol van ericjan niet, ik bedoel het helemaal niet als omgekeerde aanpak zodat er weer over de vrouw gesproken wordt,
-
Dit vind ik een boeiende vraag. Ik snap ook de lol van ericjan niet. In onze gemeente is naar aanleiding van het rapport M/V in de kerk een avond geweest voor vrouwen. Zij hebben gesproken over het rapport. Het gesprek was boeiend en nuttig heb ik begrepen van mijn vrouw die daar aan deelnam. Er is niet een eenduidig antwoord gevonden -was ook niet de insteek. Wel is de hoop uitgesproken dat dit niet weer tot scheuringen in onze kerk zal leiden. Ik speel met de gedachte om diezelfde avond ook voor mannen te organiseren.meribel schreef:ja jammer dat het stil is.
Ik denk dat de meeste mannen wel heel goed hun licht kunnen laten schijnen over wat de vrouw nu allemaal wel of niet mag, maar dat het oorverdovend stil blijft (of men lacht slechts) als het om hun eigen rol in de gemeente gaat.
Neem het leven niet te serieus, je brengt het er toch niet levend vanaf!
-
ja een feit is ook dat er in veel gemeentes soms permanente vacatures zijn in de ouderlingenbank
is dat omdat er te weinig mannen zijn?
of is het omdat het ambt te zwaar is om te combineren met de druk die tegenwoordig op mensen ligt?
of wordt een roeping anders ervaren dan vroeger?
of is het omdat het ambt te zwaar is om te combineren met de druk die tegenwoordig op mensen ligt?
-
De man is verantwoordelijk voor de vrouw ( en kinderen) vanaf Genesis tm de laatste dag dat hij op aarde is.
Mijn vader was anti christelijk maar wist soms wel redelijk goed( voor een heiden) wat zijn rol was in het huwelijk met zijn vrouw namelijk voor haar zorgen. Dat nam hij letterlijk en figuurlijk op zich. Nu mijn vader er niet meer is
( rip ) probeer ik dat "gedeeltelijk" over te nemen.
God ging na de eerste zonde eerst naar A'dam toe en vroeg : A'dam waar ben je ?
Dat is Gods blauwdruk voor de orde op aarde: hij gaat indien mogelijk eerst naar de man/ mannen toe. Roept hen ter verantwoording. De man is het Hoofd vd vrouw en moet haar beschermen haar leiden voor haar zorgen. Adam had zijn taak niet gedaan zoals het zou moeten. De man liet zich verleiden door de vrouw. De man is meestal rationeel praktisch ingesteld en de vrouw meer emotioneel sociaal verzorgend zorgzaam begripvol luisterend. De man ging jagen of op het land werken etc en zorgde voor eten om zijn gezin te voeden. Tegelijkertijd laat de man zich ook snel verleiden door een( mooie aantrekkelijke sexy uitdagende begerenswaardige verleidelijke) vrouw en laat de man zich ook snel leiden door zijn hormonen, zijn testosteron, en zijn adrenaline, zijn lichamelijke verlangens.
God probeert de man( nen) op te voeden en in het gareel te houden dmv de taken die de mannen kregen en krijgen
Nl : werken, leidinggeven, verantwoordelijk zijn, koers houden, plannen maken en uitvoeren, herder zijn over de kuddes verzorgen van de
dieren, huis bewaken, opkomen voor je vrouw, beschermen tegen vijanden gevaren ongelukken etc, spreken namens het gezin, contacten onderhouden met anderen, overleggen met anderen/ ouderen/ wijzen/ dominee/ ouderling / diaken, zich inzetten voor het gezin en ook voor de maatschappij en ook in het koninkrijk van God bv kerk
bijbelstudie ouderling diaken hulp worden kortom meehelpen waar nodig. God noemt ons niet voor niets:" gij zijt priesters em koningen erfgenamen". Het belangrijkste is dat een man GOD zoekt GOD dient JEZUS VOLGT en VOL is van de heilige geest en zich laat leiden door de H GEEst en de gaven en de vruchten vd HEILIGE GEEST. En dat is enerzijds makkelijk en anderzijds ook weer niet want Jezus volgen is jezelf afleggen je oude natuur doden, je oude ik opgeven je oude leven achter je laten en begraven in het waterbad met Christus en opstaan met Jezus en je vrouw dienen je kinderen dienen en God dienen boven alles. Veel mannen weten niet wat het betekent om man te zijn in Gods koninkrijk. Sterven aan jezelf. Soms moet je daarvoor bv Je hobby (s) aan de kant zetten, een andere baan zoeken, in een ander huis gaan wonen, minder geld uitgeven aan jezelf, je koers wijzigen, vaker thuis zijn, niet meer naar de kroeg gaan, minderen met alcohol en roken, meer overleggen met je vrouw en kinderen, de talen van liefde leren van je vrouw en kinderen, etc. Er gaat van alles veranderen als je als man God wilt dienen en tot bekering komt. Het oude gaat voorbij en je krijgt een heel nieuw leven. Een leven met nieuwe keuzes moeten maken. Je vrouw en kinderen op handen dragen, de kar trekken, beslissingen durven nemen, je doelen bijstellen, knopen durven doorhakken, je kinderen corrigeren en Goed opvoeden, geestelijke hoofd bedekking zijn voor je vrouw. En in alles God betrekken, bidden met je vrouw en je kinderen en hen stimuleren aanmoedigen ( soms vermanen) om GOD te dienen en te blijven dienen. Etc. Goede christelijke mannen die leven zoals God het bedoeld heeft zijn er maar weinig. Dat is ook de grootste reden dat er zo veel scheidingen zijn.
Mijn vader was anti christelijk maar wist soms wel redelijk goed( voor een heiden) wat zijn rol was in het huwelijk met zijn vrouw namelijk voor haar zorgen. Dat nam hij letterlijk en figuurlijk op zich. Nu mijn vader er niet meer is
( rip ) probeer ik dat "gedeeltelijk" over te nemen.
God ging na de eerste zonde eerst naar A'dam toe en vroeg : A'dam waar ben je ?
Dat is Gods blauwdruk voor de orde op aarde: hij gaat indien mogelijk eerst naar de man/ mannen toe. Roept hen ter verantwoording. De man is het Hoofd vd vrouw en moet haar beschermen haar leiden voor haar zorgen. Adam had zijn taak niet gedaan zoals het zou moeten. De man liet zich verleiden door de vrouw. De man is meestal rationeel praktisch ingesteld en de vrouw meer emotioneel sociaal verzorgend zorgzaam begripvol luisterend. De man ging jagen of op het land werken etc en zorgde voor eten om zijn gezin te voeden. Tegelijkertijd laat de man zich ook snel verleiden door een( mooie aantrekkelijke sexy uitdagende begerenswaardige verleidelijke) vrouw en laat de man zich ook snel leiden door zijn hormonen, zijn testosteron, en zijn adrenaline, zijn lichamelijke verlangens.
God probeert de man( nen) op te voeden en in het gareel te houden dmv de taken die de mannen kregen en krijgen
Nl : werken, leidinggeven, verantwoordelijk zijn, koers houden, plannen maken en uitvoeren, herder zijn over de kuddes verzorgen van de
dieren, huis bewaken, opkomen voor je vrouw, beschermen tegen vijanden gevaren ongelukken etc, spreken namens het gezin, contacten onderhouden met anderen, overleggen met anderen/ ouderen/ wijzen/ dominee/ ouderling / diaken, zich inzetten voor het gezin en ook voor de maatschappij en ook in het koninkrijk van God bv kerk
bijbelstudie ouderling diaken hulp worden kortom meehelpen waar nodig. God noemt ons niet voor niets:" gij zijt priesters em koningen erfgenamen". Het belangrijkste is dat een man GOD zoekt GOD dient JEZUS VOLGT en VOL is van de heilige geest en zich laat leiden door de H GEEst en de gaven en de vruchten vd HEILIGE GEEST. En dat is enerzijds makkelijk en anderzijds ook weer niet want Jezus volgen is jezelf afleggen je oude natuur doden, je oude ik opgeven je oude leven achter je laten en begraven in het waterbad met Christus en opstaan met Jezus en je vrouw dienen je kinderen dienen en God dienen boven alles. Veel mannen weten niet wat het betekent om man te zijn in Gods koninkrijk. Sterven aan jezelf. Soms moet je daarvoor bv Je hobby (s) aan de kant zetten, een andere baan zoeken, in een ander huis gaan wonen, minder geld uitgeven aan jezelf, je koers wijzigen, vaker thuis zijn, niet meer naar de kroeg gaan, minderen met alcohol en roken, meer overleggen met je vrouw en kinderen, de talen van liefde leren van je vrouw en kinderen, etc. Er gaat van alles veranderen als je als man God wilt dienen en tot bekering komt. Het oude gaat voorbij en je krijgt een heel nieuw leven. Een leven met nieuwe keuzes moeten maken. Je vrouw en kinderen op handen dragen, de kar trekken, beslissingen durven nemen, je doelen bijstellen, knopen durven doorhakken, je kinderen corrigeren en Goed opvoeden, geestelijke hoofd bedekking zijn voor je vrouw. En in alles God betrekken, bidden met je vrouw en je kinderen en hen stimuleren aanmoedigen ( soms vermanen) om GOD te dienen en te blijven dienen. Etc. Goede christelijke mannen die leven zoals God het bedoeld heeft zijn er maar weinig. Dat is ook de grootste reden dat er zo veel scheidingen zijn.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
-
Laat ik dan -als man- de stilte wat doorbreken. Leiding nemen lijkt in deze discussie het centrale thema. Maar leiderschapskwaliteiten hangen toch veel meer samen met je persoonlijkheid dan met je sekse? Ik moet er niet aan denken om in mijn eigen gezin de rol toebedeeld te krijgen van de man die op zondag het vlees snijdt. De traditionele man/vrouw verhoudingen zoals beschreven in de Bijbel zijn toch ook heel erg traditie- en tijd gebonden?meribel schreef:ja jammer dat het stil is.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
-
Ja dit denk ik ook.DeZoeker schreef:Laat ik dan -als man- de stilte wat doorbreken. Leiding nemen lijkt in deze discussie het centrale thema. Maar leiderschapskwaliteiten hangen toch veel meer samen met je persoonlijkheid dan met je sekse? Ik moet er niet aan denken om in mijn eigen gezin de rol toebedeeld te krijgen van de man die op zondag het vlees snijdt. De traditionele man/vrouw verhoudingen zoals beschreven in de Bijbel zijn toch ook heel erg traditie- en tijd gebonden?meribel schreef:ja jammer dat het stil is.
Maar daarom vraag ik me af wat er precies vanuit de bijbel verwacht wordt van je als man vertaald naar deze tijd.
Is het dat je altijd hardop voorgaat in gebed bij je gezin? Beschikbaar bent als ouderling? Openbaar spreekt?
En als dat nu niet je kwaliteiten zijn? Faal je dan als man?
-
Nee dus... Zelf beschik ik niet over leidinggevende capaciteiten en ik ambieer in het geheel ook geen leidinggevende rol. Voel ik me daardoor tekort schieten? Nee, want ik weet dat ik over andere kwaliteiten beschik. Het gaat erom de juiste persoon voor de juiste taak te vinden en van welk geslacht die persoon is voor mij totaal irrelevant. Bovendien is aangetoond dat vrouwen over kwaliteiten beschikken (op het sociale en communicatieve vlak) die hen vaak zelfs beter geschikt maken voor leidinggevende taken dan mannen.En als dat nu niet je kwaliteiten zijn? Faal je dan als man?
Laatst gewijzigd door DeZoeker op 02 mar 2014, 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
'Emancipate yourselves from mental slavery, none but ourselves can free our minds!'
-
Men mag bij deze gelegenheid toch niet vergeten, dat in de bijbelse tijd, vrouwen helemaal niets in te pap te brokken hadden.
Zij hadden (praktisch) helemaal geen enkele bevoegdheid.
Kan men, als vrouw, eigenlijk vrijwillig lid van een organisatie zijn, die nog naar dezelfde regels van toen wil leven?
Zij hadden (praktisch) helemaal geen enkele bevoegdheid.
Kan men, als vrouw, eigenlijk vrijwillig lid van een organisatie zijn, die nog naar dezelfde regels van toen wil leven?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
-
Ik heb zelf het idee dat de mannen vooral het deelnemen aan de kerkelijke activiteiten aan de vrouwen overlaten,meribel schreef:ja een feit is ook dat er in veel gemeentes soms permanente vacatures zijn in de ouderlingenbank
omdat de algemene indruk is dat de vrouwen beter zijn in de sociale dingen dan de mannen.
Ik zelf pas me vooral aan, teveel zelfs. In mijn vorige relatie heb ik mij volledig weg gecijferd en me volledig proberen te schikken naar haar, waar maar mogelijk. Haar vriendin gaf me het advies dat ik het in het vervolg niet meer zo moet doen en bij mijn eigene moet blijven. Het moet een samenwerking zijn.
Ik denk niet dat dit helemaal gezond is zoals ik het aanpakte, dus wat mij zelf betreft, denk ik er vooral over na.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 02 mar 2014, 23:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Christus is de man en de vrouw is de gemeente (Ef 5,32) onder het nieuwe verbond. In Jezus Christus zijn man en vrouw gelijkwaardig (Gal 3,28) dus de rol van de man is gelijkwaardig aan die van de vrouw.
-
Door de bekering, wedergeboorte, en vervulling met de Heilige Geest, kan GOD de man en de vrouw herstellen, genezen, veranderen, en geschikt en capabel maken voor alle taken die GOd ons geeft. Dat heb ik zelf meegemaakt en ook gezien om mij heen bij mannen en vrouwen die Christus wilden volgen. GOD geeft ons ook gaven en talenten om HEM te eren en te prijzen en ook om elkaar aan te vullen en te hlpen waar nodig.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
-
Zo zie ik het ook eigenlijkPiebe schreef:Christus is de man en de vrouw is de gemeente (Ef 5,32) onder het nieuwe verbond. In Jezus Christus zijn man en vrouw gelijkwaardig (Gal 3,28) dus de rol van de man is gelijkwaardig aan die van de vrouw.
-
Heeft God daarin dan ook specifieke taken voor de man dan wel vrouw vastgelegd?Special Angel schreef:Door de bekering, wedergeboorte, en vervulling met de Heilige Geest, kan GOD de man en de vrouw herstellen, genezen, veranderen, en geschikt en capabel maken voor alle taken die GOd ons geeft.
-
Aanvullen, zo zie ik het. Je vult elkaar aan, dus vanuit de relatie zal dat ook blijken.Special angel schreef:Door de bekering, wedergeboorte, en vervulling met de Heilige Geest, kan GOD de man en de vrouw herstellen, genezen, veranderen, en geschikt en capabel maken voor alle taken die GOd ons geeft. Dat heb ik zelf meegemaakt en ook gezien om mij heen bij mannen en vrouwen die Christus wilden volgen. GOD geeft ons ook gaven en talenten om HEM te eren en te prijzen en ook om elkaar aan te vullen en te hlpen waar nodig.
-
Buiten Christus niet?Piebe schreef:Christus is de man en de vrouw is de gemeente (Ef 5,32) onder het nieuwe verbond. In Jezus Christus zijn man en vrouw gelijkwaardig (Gal 3,28) dus de rol van de man is gelijkwaardig aan die van de vrouw.
-
We zijn allemaal geschapen naar het beeld en gelijkenis van GOD zelf. En ja we zijn gelijkwaardig net zoals de vader de zoon en de heilige geest gelijkwaardig zijn.
Het is thuis wel verstandig om een duidelijke rolverdeling te maken waarin beide personen geheel tot hun recht komen. Stel dat de man kok is van beroep en graag wil koken thuis dan is daar niets op tegen. De vrouw kan dan weer andere dingen doen waar zij goed in is. Het gaat erom dat je elkaar liefhebt en helpt en voor de ander er wilt zijn en voor de ander wilt zorgen. Ik ben bv heel erg technisch, ben klusser, daarbij vind ik het ook fijn als ik daarin mijn ding kan en mag doen. Het gaat erom dat je het beste in de ander Naar boven wilt halen, talenten en gaven en ,mogelijkheden stimuleren en ontwikkelen, en elkaar helpen om GOD te dienen en volledig mens mogen zijn, jezelf kunnen en mogen zijn. Een goede christen vrouw wil graag een sterke christen man die de leiding en verantwoordelijkheden aankan in het leven, zij ondersteund haar man in zijn man zijn, zijn priesterschap, zijn leiderschap, zij wil een man die in balans is en een sterke rug heeft geestelijk gezien, die het leven aankan en aangaat waar God hem en hen ook naar toe leidt en wat er ook op hun pad komt. zij wil voor haar man zorgen en zijn behoeftes vervullen waar en wanneer dat mogelijk is . en andersom ook natuurlijk. achter elke goede man staat een goede vrouw en achter elke goede vrouw staat een goede man. Iemand die voor je bidt en voor je strijdt en vecht en je aan de heere opdraagt en achter je staat door dik en dun in goede en slechte tijden. een man die je troost als je huilt en je weer moed inspreekt en je problemen wil oplossen. Een man die actie onderneemt als dat nodig is en ook knopen durft door te hakken indien nodig. Een man mag de leiding nemen en zijn gezin voorgaan in het dienen van Christus omdat Christus zijn hoofd is. Als de vrouw en kinderen naar de man kijken mogen ze Christus zien in de man. De man is de afspiegeling van Christus. De kinderen nemen hun vader als voorbeeld in het dienen van GOD. Als de man niet: trouw, eerlijk, open, vergevend, christelijk, is en structuur heeft ,en gedisciplineerd is in alle dingen ,komt er van de kinderen niets terecht. Kinderen hebben een sterke vader nodig een rots in de branding. De liefde tussen man en vrouw is een afspiegeling van de liefde van Christus voor zijn gemeente ( kerk) .
Het is thuis wel verstandig om een duidelijke rolverdeling te maken waarin beide personen geheel tot hun recht komen. Stel dat de man kok is van beroep en graag wil koken thuis dan is daar niets op tegen. De vrouw kan dan weer andere dingen doen waar zij goed in is. Het gaat erom dat je elkaar liefhebt en helpt en voor de ander er wilt zijn en voor de ander wilt zorgen. Ik ben bv heel erg technisch, ben klusser, daarbij vind ik het ook fijn als ik daarin mijn ding kan en mag doen. Het gaat erom dat je het beste in de ander Naar boven wilt halen, talenten en gaven en ,mogelijkheden stimuleren en ontwikkelen, en elkaar helpen om GOD te dienen en volledig mens mogen zijn, jezelf kunnen en mogen zijn. Een goede christen vrouw wil graag een sterke christen man die de leiding en verantwoordelijkheden aankan in het leven, zij ondersteund haar man in zijn man zijn, zijn priesterschap, zijn leiderschap, zij wil een man die in balans is en een sterke rug heeft geestelijk gezien, die het leven aankan en aangaat waar God hem en hen ook naar toe leidt en wat er ook op hun pad komt. zij wil voor haar man zorgen en zijn behoeftes vervullen waar en wanneer dat mogelijk is . en andersom ook natuurlijk. achter elke goede man staat een goede vrouw en achter elke goede vrouw staat een goede man. Iemand die voor je bidt en voor je strijdt en vecht en je aan de heere opdraagt en achter je staat door dik en dun in goede en slechte tijden. een man die je troost als je huilt en je weer moed inspreekt en je problemen wil oplossen. Een man die actie onderneemt als dat nodig is en ook knopen durft door te hakken indien nodig. Een man mag de leiding nemen en zijn gezin voorgaan in het dienen van Christus omdat Christus zijn hoofd is. Als de vrouw en kinderen naar de man kijken mogen ze Christus zien in de man. De man is de afspiegeling van Christus. De kinderen nemen hun vader als voorbeeld in het dienen van GOD. Als de man niet: trouw, eerlijk, open, vergevend, christelijk, is en structuur heeft ,en gedisciplineerd is in alle dingen ,komt er van de kinderen niets terecht. Kinderen hebben een sterke vader nodig een rots in de branding. De liefde tussen man en vrouw is een afspiegeling van de liefde van Christus voor zijn gemeente ( kerk) .
-
In deze tijd is het niet nodig en niet wenselijk om als man in onze cultuur boven de vrouw te staan. Beide zijn geschapen naar Gods Beeld immers?meribel schreef:Naast topic vrouw dacht ik...ik ben heel benieuwd hoe men de rol van de man ziet vanuit bijbels oogpunt.
Als ik kijk wat er van de man verwacht wordt dan denk ik: de man zou haast een vrouw moeten zijn.
Toen wij (mijn partner en ik) kerkelijke huwelijksbevestiging vroegen zei ds. Ulehake (Leusden) "besef je wel dat de vrouw als taak krijgt luisteren naar de ander en de man als taak krijgt liefhebben van de ander?". Kennelijk is luisteren niet een kenmerk van de vrouw en is liefhebben (je leven geven aan!) niet een kenmerk van de man.
Ik houdt van mijn partner, vriendin, collega, echtgenoot en tevens moeder van onze 3 zonen en onze ene pleegzoon. Zij is op deze wereld mijn alles.
Rolverdeling? Ja. Heel ouderwets: ik als man in de keuken en zij doet de was.
Dat heet compentiegericht ondernemen: ik hou van lekker eten en kook graag, zij houdt van schone kleding

In een relatie moet men aanvullend zijn en niet tegenstrevend of competitief. God zei dat de vrouw een kracht tegenover de man was. Niet een slaafje of een hulp. Nee, een tegenstrever, een kracht tegenover de ander. Samen houd je elkaar scherp. Dat is wonderbaarlijk goed!
-
Mooi gezegd.Riemer schreef:In deze tijd is het niet nodig en niet wenselijk om als man in onze cultuur boven de vrouw te staan. Beide zijn geschapen naar Gods Beeld immers?
Als ik kijk wat er van de man verwacht wordt dan denk ik: de man zou haast een vrouw moeten zijn.
Toen wij (mijn partner en ik) kerkelijke huwelijksbevestiging vroegen zei ds. Ulehake (Leusden) "besef je wel dat de vrouw als taak krijgt luisteren naar de ander en de man als taak krijgt liefhebben van de ander?". Kennelijk is luisteren niet een kenmerk van de vrouw en is liefhebben (je leven geven aan!) niet een kenmerk van de man.
Ik houdt van mijn partner, vriendin, collega, echtgenoot en tevens moeder van onze 3 zonen en onze ene pleegzoon. Zij is op deze wereld mijn alles.
Rolverdeling? Ja. Heel ouderwets: ik als man in de keuken en zij doet de was.
Dat heet compentiegericht ondernemen: ik hou van lekker eten en kook graag, zij houdt van schone kleding
In een relatie moet men aanvullend zijn en niet tegenstrevend of competitief. God zei dat de vrouw een kracht tegenover de man was. Niet een slaafje of een hulp. Nee, een tegenstrever, een kracht tegenover de ander. Samen houd je elkaar scherp. Dat is wonderbaarlijk goed!
-
Het probleem met de man is dat het lijkt alsof man-zijn de normale manier van mens-zijn is en het vrouw-zijn ervan afwijkt. Daardoor is er een blinde vlek voor wat man-zijn eigenlijk inhoudt. Nu vrouwen steeds meer dezelfde dingen doen als mannen, is de vraag wat het betekent om man te zijn. Vandaar ook de populariteit van mannendagen (bij ons organiseren ze nu weer een kampvuur en stoere mannendingen).marianne schreef:Opvallend stil in dit topic! Ik hoor over het algemeen ook maar weinig concreets over de rol van de man.
Bovendien is elke man biologisch gezien eerst vrouw in de eerste maanden van zijn leven (voordat de mannelijke hormonen het lichaam de mannelijke kant opsturen). Man-zijn is slechts één van de manieren om mens te zijn.
Mannen en vrouwen verschillen van elkaar, zo sterk dat sommigen menen dat mannen van Mars en vrouwen van Venus komen. Maar er is ook heel veel overlap. De verschillen tussen vrouwen onderling en mannen onderling zijn dan weer groter dan de verschillen tussen de seksen, heb ik wel eens gelezen. Er is te weinig om een voorgeschreven rollenpatroon op te baseren.
In de praktijk ontstaat er wel een rollenpatroon in relaties, zoals Riemer illustreerde.
Enkele dingen die tot een voorgeschreven rollenpatroon behoren, hou ik wel in stand:
- een meisje laat ik niet alleen door de stad naar huis fietsen (een jongen wel, mits voldoende oud);
- vrouwen kus ik wel, mannen niet;
- ...
Voor het lezen van de Bijbel is het belangrijk om te weten dat gedachten over man- en vrouw-zijn bepalend zijn voor hoe je leest.
Het woordje adelphoi kan zowel "broers" als "broers en zussen" betekenen. De ene vertaling vertaalt alleen "broers", de andere "broers en zussen". Ook de vertaling in Genesis: "man en vrouw schiep hij hen" of: "mannelijk en vrouwelijk schiep hij hen" is zo'n keuze.
Wat de Bijbel zegt over een eventuele rol van mannen, wordt altijd gezegd in relatie tot de eventuele rol van vrouwen. De Bijbel heeft het eigenlijk bar weinig over "de man".
-
Waarom zouden we ons als mens (man òf vrouw) altijd in een stereotiep keurslijf moeten laten dringen dat past bij onze sekse? Ik ben een man. Ik hou niet van sport. Snelle auto's laten me koud en in het gezelschap van vrouwen voel ik geenszins aandrang om me als een bronstig mannetjesdier te gedragen. Als ik de Opzij of de Viva echter moet geloven zou ik me nu in een ernstige identiteitscrisis moeten bevinden. Niets is minder waar. Ik ben volstrekt gelukkig met wie ik ben. Ook in mijn vriendenkring merk ik geen enkel conflict. Soms krijg ik het idee dat ons (mannen) een probleem wordt aangepraat dat er niet is.
Interessant in dit verband is mogelijk ook het artikel in Trouw met de veelzeggende titel "Rambochristenen" http://m.trouw.nl/tr/m/nl/5091/Religie/ ... temId=4464
Interessant in dit verband is mogelijk ook het artikel in Trouw met de veelzeggende titel "Rambochristenen" http://m.trouw.nl/tr/m/nl/5091/Religie/ ... temId=4464
-
maar nu iedereen zo eensgezind is...hoe zit het dan met de term ' hoofd zijn' ?marianne schreef:Opvallend stil in dit topic! Ik hoor over het algemeen ook maar weinig concreets over de rol van de man.
wat houdt dat dan in?
-
Er hoeft wat mij betreft helemaal geen "hoofd" te zijn. Er hangt een beetje een spruitjeslucht om dat idee.