Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel. Moderatie:het moderatieteam
Forumregels Richtlijnen subforum Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
[Modbreak Peter79: dit topic is afgesplitst van het topic "De hemel direct na sterven of pas bij Jezus wederkomst?"
Het blijft nog even dicht tot ik ermee klaar ben.
In diverse berichten heb ik het een en ander verduidelijkt
#edit: bij nader inzien blijft het dicht. Een topic met dit onderwerp kan beter met een frisse start beginnen]
robert75 schreef:
Het kruisigen was niet zozeer om je te doden, maar om je te vernederen wat uiteindelijk leidde tot je dood.
Sommige mensen hingen dagen aan het kruis voordat ze dood waren.[Hiermee bedoelt Robert75 gekruisigde mensen in het algemeen]
al die mensen hebben dan ook vreselijk geleden en zeer waarschijnlijk nog veel meer dan Jezus...[Callista bedoelt hier dus ook gekruisigde mensen in het algemeen]
robert75 schreef:
Het kruisigen was niet zozeer om je te doden, maar om je te vernederen wat uiteindelijk leidde tot je dood.
Sommige mensen hingen dagen aan het kruis voordat ze dood waren.
al die mensen hebben dan ook vreselijk geleden en zeer waarschijnlijk nog veel meer dan Jezus...
Nee er is geen mens die zoveel heeft moeten leiden als Christus, Zo is hij niet alleen maar gekruisigd maar ook gemarteld, En dat was niet gebruikelijk. Vaak was het een van de twee. En het was al een wonder dat Christus die martelgang heeft overleefd. Want de meeste mensen overleefde dat niet eens. Jezus was een grote wond.
robert75 schreef:
al die mensen hebben dan ook vreselijk geleden en zeer waarschijnlijk nog veel meer dan Jezus...
Nee er is geen mens die zoveel heeft moeten leiden als Christus, Zo is hij niet alleen maar gekruisigd maar ook gemarteld, En dat was niet gebruikelijk. Vaak was het een van de twee. En het was al een wonder dat Christus die martelgang heeft overleefd. Want de meeste mensen overleefde dat niet eens. Jezus was een grote wond.
De Heer leed veel meer, niet fysiek misschien alhoewel dat onverdraaglijk is, maar om nog veel meer redenen had Hij enorm verdriet. De anderen [Wilsophie bedoelt de twee misdadigers naast Jezus aan het kruis] kregen voor hun idee de verdiende straf. Ik denk dat geestelijk leiden moordend kan zijn ( ik weet het wel zeker).
robert75 schreef:
Nee er is geen mens die zoveel heeft moeten leiden als Christus,
Zo is hij niet alleen maar gekruisigd maar ook gemarteld, En dat was niet gebruikelijk. Vaak was het een van de twee. En het was al een wonder dat Christus die martelgang heeft overleefd. Want de meeste mensen overleefde dat niet eens. Jezus was een grote wond.
er werden toen ook mensen gemarteld...er werden ook meerdere joden gemarteld tijdens de kruisigingen...Jezus was niet de enige.
en hoe velen zijn er de afgelopen eeuwen niet gemarteld...en nog steeds.... [Hier breidt Callista naar aanleiding van Robert75 de groep uit: niet alleen gekruisigden, maar ook gemartelden de eeuwen door]
robert75 schreef:
De Heer leed veel meer, niet fysiek misschien alhoewel dat onverdraaglijk is, maar om nog veel meer redenen had Hij enorm verdriet. De anderen kregen voor hun idee de verdiende straf. Ik denk dat geestelijk leiden moordend kan zijn ( ik weet het wel zeker).
Om de schuld van de zonde weg te kunnen nemen, moest Jezus veel lijden van God. Onderstaande uitleg staat niet zo letterlijk in de bijbel maar is gebaseerd op verzen.
De reden dat God niet zonder dit lijden van Jezus de schuld over de zonde kon wegnemen is dat God na de zondeval van Adam en Eva heeft
gezegd satan de kop te vermorzelen. De satan nu verleidt de mensheid tot dezelfde zonden en klaagt hen dag en nacht aan bij God over deze zonde. Hiermee zegt satan eigenlijk tegen God, wanneer U mij vernietigd dan kan U Die Rechtvaardig bent niet anders dan ook deze mensen vernietigen, want zij doen dezelfde zonden als ik.
Nu God Zijn Zoon Jezus zoveel heeft laten lijden kan God in alle rechtvaardigheid antwoorden dat Zijn Zoon ervoor geleden heeft om de schuld van deze zonden weg te nemen.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie schreef:
De Heer leed veel meer, niet fysiek misschien alhoewel dat onverdraaglijk is, maar om nog veel meer redenen had Hij enorm verdriet.
De anderen kregen voor hun idee de verdiende straf.
Ik denk dat geestelijk leiden moordend kan zijn ( ik weet het wel zeker).
dus alle mensen die gemarteld en/of gekruisigd en vermoord zijn waren schuldig? [Deze quote komt nog van vóórdat Callista de groep uitbreidde, in lijn met het voorgaande zou het hier alleen over gekruisigden in het algemeen gaan. Verder is de reactie terecht want Callista kan niet weten dat Wilsophie het alleen over de twee misdadigers heeft waarvan de een volgens het evangelie aangeeft dat zij hun verdiende loon kregen]
ook al die miljoenen joden b.v.?
martelingen, die jaren duurden een geen dagen?
en al die martelingen die tegenwoordig nog plaatsvinden in bepaalde landen....zijn die dus terecht en verdiend?
en hebben die mensen [ en hun familie] geen verdriet en pijn - zowel geestelijk als lichamelijk?
pijn, die nooit meer uit het geheugen gewist kan worden?
Wilsophie schreef:
De Heer leed veel meer, niet fysiek misschien alhoewel dat onverdraaglijk is, maar om nog veel meer redenen had Hij enorm verdriet.
De anderen kregen voor hun idee de verdiende straf.
Ik denk dat geestelijk leiden moordend kan zijn ( ik weet het wel zeker).
dus alle mensen die gemarteld en/of gekruisigd en vermoord zijn waren schuldig?
ook al die miljoenen joden b.v.?
martelingen, die jaren duurden een geen dagen?
en al die martelingen die tegenwoordig nog plaatsvinden in bepaalde landen....zijn die dus terecht en verdiend?
en hebben die mensen [ en hun familie] geen verdriet en pijn - zowel geestelijk als lichamelijk?
pijn, die nooit meer uit het geheugen gewist kan worden?
Ach nee natuurlijk niet, het ging toch om de moordenaar aan het kruis, die man wordt toch moordenaar genoemd. [Hier wordt duidelijk wat Wilsophie bedoelt]
Zelfs een moordenaar verdient geen kruisdood. Wat denk je nu van mij?
Hoe kun je dit stellen?
Het ging even om de verhouding van de Here Jezus als onschuldige tegenover die andere 2 misdadigers. Maar de doodstraf is voor niemand behalve voor hen die de dood schuldig waren, maar ook dat is overdrachtelijk want dat zijn jij en ik. Maar dat is niet wat ik bedoelde.
Je mag triggeren wat je wilt Callista, je mag kijken hoever je kunt gaan bij Christenen, dat is jouw verantwoording, maar vraag jezelf eens af, waarom je dit doet. Wat is je frustratie precies?[Modbreak Peter79: volgens mij is het misverstand niet bij Callista begonnen. Robert75 had het al over gekruisigden in het algemeen. Er is dus geen reden om onwil bij Callista te zoeken, nog afgezien van het feit dat het niet op deze manier in het topic hoeft te komen]
goed lezen -
het ging niet alleen over de moordenaar aan het kruis, maar over miljoenen mensen die ook gemarteld zijn en nog steeds worden.....velen onschuldig.
dat die ook geestelijk en lichamelijk lijden.[Ja en nee, het ging dus over gekruisigden, pas na Wilsophies citaat, breidde Callista de groep uit tot alle gemartelden in de loop der tijd]
@ EricJan.
Jesaja leert dat het lijden van Jezus Gods Zoon een doel had en het sterven ook en die doelen zijn onderscheiden in de Bijbel en het is meer dan " schuld op de zonde" Adam en EVa is even een ander verhaal om het duidelijk te houden want het woord "zondeval" staat niet in de Bijbel al begrijp ik wat je bedoelt, maar dat is toch echt een heel ander onderwerp.
De satan verleidt de mensheid omdat hij op dit moment de heerser is , de vorst dezer eeuw, maar wat bedoel je met "dezelfde zonden?" (Meervoud) en wat bedoel je met aanklagen over deze zonde? (enkelvoud)
Elk mens is in zonde ontvangen en daar valt niets over aan te klagen.
Satan is ook geen aanklager van de mensheid, maar is de verklager der broederen. Dat is een groot verschil.
God zegt helemaal niets tegen satan behalve: "Ga weg van Mij" en satan heeft niets te zeggen over Gods plan en satan doet geen zonden, hij IS zonden, hij IS het kwaad, en hij IS de slang, en hij is de gevallen cherub, en hij zal uit de hemel gegooid worden als wij erin gaan, maar dat is een ander onderwerp.
goed lezen -
het ging niet alleen over de moordenaar aan het kruis, maar over miljoenen mensen die ook gemarteld zijn en nog steeds worden.....velen onschuldig.
dat die ook geestelijk en lichamelijk lijden.
Nee het ging over het begrip het Paradijs en waar dat is zie het onderwerp. En zo kwam ik met Robert in gesprek over waar dat Paradijs is en waar de moordenaar heen zou gaan. Ik heb het niet over onschuldige martelaars gehad. Geef dat maar aan dan met een quote.
goed lezen -
Nee het ging over het begrip het Paradijs en waar dat is zie het onderwerp. En zo kwam ik met Robert in gesprek over waar dat Paradijs is en waar de moordenaar heen zou gaan. Ik heb het niet over onschuldige martelaars gehad.
goed lezen -
WAAR staat dit dan? Ik heb alles teruggelezen , het gaat hier NIET over. Schuif me a.u.b. niks in de schoenen met "Goed lezen". En schuif me niet in de schoenen dat ik de moordenaar verwar met de misdadigers aan het kruis waarvan ik nog steeds vind dat niemand de doodstraf verdient.
Hier word ik echt boos om. Dat is vals beschuldigen.
[Modbreak Peter79: respectloos (regel 5) en spelen op de man (regel 9). Dat is niet nodig, ook al heb je het gelijk misschien aan je zijde. Advies: zoek de grenzen van wat kan in het vervolg minder op. Bij deze heb je een officiële waarschuwing, dat we dit gedrag hier niet tolereren.]
er werden toen ook mensen gemarteld...er werden ook meerdere joden gemarteld tijdens de kruisigingen...Jezus was niet de enige.
en hoe velen zijn er de afgelopen eeuwen niet gemarteld...en nog steeds....
Bedoel je deze post Callista? O nou zeg je "laat maar". Bah!!!! Ja je beschuldigt mij en dat is ernstig. En als ik vraag waar het over gaat loop je fluitend weg. Je verwijst naar een post die niet bestaat en dat is gewoon liegen!
[Modbreak Peter79: een vervelend misverstand loopt uit op "spelen op de persoon". Callista heeft nu een officiële waarschuwing, maar dat had net zo goed Wilsophie kunnen zijn. Maar als iemand aangeeft boos te zijn en er dan zo op te reageren als Callista deed, gaf bij mij de doorslag. Maar de boosheid was m.i. niet terecht en wat daaruit voortkomt ook niet. Dit is niet de eerste keer Wilsophie. Let daarop de volgende keer.]
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 04 mar 2014, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedoel je deze post Callista?
ja, o.a.
Hoezo o.a?
Dit is de enige post waar jij over een ander onderwerp begint, maar daar ging het totaal niet over.
Ik neem je je reacties zeer kwalijk. Je ware aard en motivatie heb ik nu begrepen. Al was ik ervoor gewaarschuwd.
Ik zal niet meer op je reageren. Het is het niet waard.
Bedoel je deze post Callista?
ja, o.a.
Hoezo o.a?
Dit is de enige post waar jij over een ander onderwerp begint, maar daar ging het totaal niet over.
Ik neem je je reacties zeer kwalijk. Je ware aard en motivatie heb ik nu begrepen. Al was ik ervoor gewaarschuwd.
Ik zal niet meer op je reageren. Het is het niet waard.
prima...do as you please...
en gewaarschuwd nog wel - toe maar....ja, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
zal wel te confronterend zijn...vandaar die lange tenen...
mij best...