Gebed van Jabes

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Special angel
Man/Vrouw: V

Gebed van Jabes

Bericht door Special angel »

Vandaag ging onze preek over het gebed van Jabes, 1Kronieken 4.
Dominee zei: "Je mag dit gebed niet als een mantra gebruiken of als een magische spreuk zoals sommigen gewend zijn te doen."
Wat bedoelt hij daarmee?

[modbreak Trajecto] Typefouten gecorrigeerd.
Mijn Jezus houdt gewoon van jou zoals je bent! Kies dan wie gij dienen zult! Jezus maakt je vrij!
Vertrokken user_03
Man/Vrouw: M

Re: Gebed van Jabes

Bericht door Vertrokken user_03 »

Special angel schreef:Vandaag ging onze preek over het gebed van Janes, 1kronieken 4. Dominee zei : je Mag dit gebed niet als een mantra gebruiken of als een magische spreuk zoals sommigen gewens zijn te doen. Wat bedoelt hij daarmee?
Vraag de dominee gewoon zou ik zeggen :)
Adinomis

Bericht door Adinomis »

In het Nederlands Dagblad van 21 juli 2003 (recensie door Reina Wiskerke) is daar iets over geschreven.
Het gaat over het boek met de titel "Het gebed van Jabes" van Hank Hanegraaff. Je kunt het op deze site lezen.
Dit boek is een reactie op het Amerikaanse boek van Bruce Wilkinson .
Mantra's zijn afkomstig van heidense godsdiensten. Door het steeds maar herhalen van een bepaalde zin of gebed wordt effect gesorteerd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Martine

Bericht door Martine »

Jabes bidt dus: "Zegen mij, maak mijn grondgebied groot en bescherm mij tegen het kwaad, zodat ik geen pijn hoef te lijden. God gaf Hem wat hij gevraagd had". 1 Kronieken 4: 9 en 10.
Als hij dit steeds zou herhalen, wordt het een soort 'dwingen' naar God toe. Dat kán een soort mantra worden.

Wikipedia zegt: Een mantra is een gedicht, woord, uitspraak of een lettergreep die het midden houdt tussen een spreuk met magisch effect en een gebed. In sommige gevallen wordt hij herhaald en is hij bedoeld als een continue recitatie (chant).

Vaak wordt de 'mantra' gezien als iets van bv. het Boeddhisme, of - zoals iemand van de week in een gesprekskring vroeg - als occult. Dat hoeft het niet te zijn.
Wij mogen bidden en ook herhaald bidden. In de hoop en verwachting dat God ons gebed verhoort.
Het herhaald bidden kan ook heel heilzaam zijn. Ik denk aan de Taizé-liederen. Die worden steeds herhaald en herhaald. Helaas ben ik nooit in Tauzé geweest, maar ik heb wel cd's ervan. Als ik zorgen heb, als ik erg verdrietig ben, zet ik zo'n cd op. Het stelt mij gerust, omdat ik dan weer de aanwezigheid van de Heer ervaar.

Wanneer wij hetzelfde gebed steeds herhalen wil het niet zeggen dat God verhoort. Ik denk dat dat bedoeld is door de dominee die dit voorbeeld gebruikte. Als ik maar steeds blijf herhalen dan...

In onze kerk wordt, aan het einde van een Avondmaalsviering het Taizélied gezongen:
"Prijs de Heer mijn ziel, en prijs Zijn heilige Naam,
Prijs de Heer mijn ziel, die mij het leven geeft"
Want ook dank kan gezongen, gebeden, gesproken worden als een 'mantra'...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Sanne

Bericht door Sanne »

Toen Jezus zijn volgelingen leerde bidden en het "Onze Vader" als modelgebed gaf, zei hij ervoor in Mattheus 6:7: "En gebruikt bij uw bidden geen omhaal van woorden, zoals de heidenen; want zij menen door hun veelheid van woorden verhoord te zullen worden". Het was niet de bedoeling om gebeden eindeloos te herhalen. In het Engels staat er: "don't use vain repetitions".

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je niet herhaaldelijk om dezelfde dingen mag bidden. Maar Jezus leerde dat het niet goed is om eindeloos dezelfde woorden te zeggen. We mogen uit ons hart bidden.
meribel

Bericht door meribel »

dit staat niet in katholiek leven topic..maar ik moet nu wel denken aan opdrachten als 'tien keer het rozenkransgebed bidden', dat zijn dan toch ook soort van mantra's?
callista

Bericht door callista »

meribel schreef:dit staat niet in katholiek leven topic..maar ik moet nu wel denken aan opdrachten als 'tien keer het rozenkransgebed bidden', dat zijn dan toch ook soort van mantra's?
lijkt mij wel....ik kan me heel goed voorstellen -ook als niet katholiek- dat het een soort houvast is en troost geeft etc....heel mooi...[en zelfs gezond] :D
http://home.scarlet.be/spb2479/index_ht ... ndheid.pdf

bidden - meditatie - mantra's....het is in wezen allemaal hetzelfde.
ook kalmeert het en brengt tot rust en contemplatie.

waarom sommigen er een negatieve connotatie bij hebben is mij niet duidelijk [of misschien ook wel] ----maar kan mij ook irriteren...
het lijkt me juist geweldig en leerzaam dat er rituelen zijn die alle mensen verbinden en gemeen hebben..met andere woorden weliswaar, maar met dezelfde betekenis en hetzelfde doel.

en wat te denken van Het Onze Vader?
ook een mantra i.m.o.
Sanne

Bericht door Sanne »

Bidden heeft een goede uitwerking op mensen. Het is prettig te ervaren als het je kalmeert en ontspant. Het is echter ook zo dat God de "Hoorder van het gebed" is. - Psalm 65:3. Hoe zou Hij het vinden als mensen steeds weer met precies dezelfde woorden tot Hem kwamen?
Ik geloof dat Jezus in Mattheus 6:7 duidelijk wil maken dat het "Onze Vader" niet als een mantra gebruikt hoort te worden of dat onze gebeden niet slechts "lege herhalingen" horen te zijn.
callista

Bericht door callista »

Sanne schreef:Bidden heeft een goede uitwerking op mensen. Het is prettig te ervaren als het je kalmeert en ontspant. Het is echter ook zo dat God de "Hoorder van het gebed" is. - Psalm 65:3. Hoe zou Hij het vinden als mensen steeds weer met precies dezelfde woorden tot Hem kwamen?

Ik geloof dat Jezus in Mattheus 6:7 duidelijk wil maken dat het "Onze Vader" niet als een mantra gebruikt hoort te worden of dat onze gebeden niet slechts "lege herhalingen" horen te zijn.
een mantra hoeft geen voorbeeld van lege herhalingen te zijn....
mischien kom je juist door die herhalingen wel bij de kern of bij jouw kern....dat het je gaat raken.
als je dat zo ziet kan 'Het Onze Vader' dat ook zijn...of het bidden voor en het danken na het eten.
dan zijn het inderdaad loze, aangeleerde, opgezegde woorden, die hun betekenis hebben verloren....d.w.z. zou kunnen...
als je hart er niet bij betrokken is.
ericjan

Bericht door ericjan »

Het feit dat we als Zijn kinderen mogen bidden tot God is een van Zijn mooiste gaven, want we mogen geestelijk als het ware even bij God onze Vader op schoot kruipen en alle beslommeringen, zorgen, worstelingen, zonden, overdenkingen met Hem delen. Bidden is daardoor eigenlijk een heel intiem gebeuren tussen God de Vader en Zijn kind.

Mijn ervaring is dat God het tijd maken voor intiem gebed met Hem volop wordt gezegend, zeker wanneer we er iets anders belangrijks uit de wereld voor opzij schuiven ipv andersom zoals we vaak geneigd zijn te doen. Eerst dit en dat en dan nog snel even een gebed tot God.

Proclamatie is dat men over onderwerpen in gebed Zijn Woord uit de bijbel erin betrekt, door eruit te citeren. Zo van Heer U zegt is Psalm X:Y dit dat zus en zo, ik dank U voor........ of vraag U...............

Een tantra opdreunen is afkomstig van afgoderij. Het gebruik van bijbelverzen maakt deze afgodische methode niet ineens christelijk, lijkt mij.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
callista

Bericht door callista »

ericjan schreef:
Een tantra opdreunen is afkomstig van afgoderij.
Het gebruik van bijbelverzen maakt deze afgodische methode niet ineens christelijk, lijkt mij.
dat is jouw mening....helaas zou ik zeggen, maar je goed recht..
en tantra is trouwens iets anders dan een mantra.... :ugeek:
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Sanne schreef:Bidden heeft een goede uitwerking op mensen. Het is prettig te ervaren als het je kalmeert en ontspant. Het is echter ook zo dat God de "Hoorder van het gebed" is. - Psalm 65:3. Hoe zou Hij het vinden als mensen steeds weer met precies dezelfde woorden tot Hem kwamen?
Ik geloof dat God enorm houdt van herhalingen. De seizoenen herhalen zich steeds weer. De kerkelijke liturgie herhaalt zich steeds weer. In de Schrift vind je ook heel veel herhalingen terug, niet zelden zelfs letterlijk in dezelfde perikoop. Deze herhalingen worden echter ook vergezeld met steeds veranderlijke, wisselende elementen, zodat het oude toch nieuw blijft. Daardoor is elke lente weer als nieuw, is de liturgie niet elke week exact hetzelfde en gebeurt er ook veel nieuws in de bijbelse verhalen. Die afwisseling van herhaling en vernieuwing past het beste bij de menselijke geest, omdat zij behoefte heeft aan zowel vertrouwdheid als vernieuwing, en geeft zo al een glimp weg van de eeuwigheid.

Een herhalend gebed lift dus ook mee op dat principe. Het is de meest eenvoudige methode om te volharden in het gebed voor een bepaalde intentie en tijdens het herhalend bidden kan men zo de geloofsgeheimen overwegen en de intentie waar men voor bidt, daar men immers niet steeds nieuwe woorden hoeft te zoeken. Men sluit zich zo ook direct aan in het gebed bij vele andere gelovigen die toen, nu en straks ook dat gebed bidden. Dit houdt natuurlijk niet in dat vrije bewoordingen verkeerd zijn, integendeel. Zij horen tot een spontane en vrije relatie tot God. Maar herhalingen mogen daar ook bij horen, omdat ze dus direct raken aan het menselijk verlangen dat ik al noemde. God is tot in eeuwigheid zowel Dezelfde als de Andere. Het herhalend gebed is daarbij dan ook directe symboliek, dat samen met de hele liturgie, de kunst en de literatuur iets wezenlijks uitdrukt wat met gewone woorden niet zozeer uit te drukken is. Al die gebeden, liturgieën, gezangen, beelden en verhalen tezamen vormen zo één wonderlijk gebed van Gods volk, dat aldoor doorgaat, door tijd en eeuwigheid. Zo'n gebed dient als het ware als terugkerend refrein van het grote gebed. Kijk dus niet enkel naar uiterlijkheden, maar zie ook het geheel.

Bedenk daarbij ook dat God de tijd misschien wel heel anders beziet dan wij. Misschien gebeurt alles voor Hem wel in één keer, daar waar wij verleden, heden en toekomst zien (er is dan ook een theorie die zegt dat tijd daadwerkelijk een illusie is en alles inderdaad in één keer gebeurt). Dat herhalende gebed is dus voor Hem misschien wel niet een reeks dezelfde gebeden, zoals voor ons, maar wellicht één zeer krachtig uitgesproken gebed, dat de gansche hemel doordondert, tegelijkertijd gebeden door jouw vele keren dat je het bad en zo ook door vele andere gelovigen die het vele keren baden.
Vrede en alle goeds

Na Pasen weer actief
ericjan

Bericht door ericjan »

callista schreef:
ericjan schreef:
Het gebruik van bijbelverzen maakt deze afgodische methode niet ineens christelijk, lijkt mij.
Je deelt dit aan mij mee Callista als ervaringsdeskundige in afgoderij?
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Robert Frans schreef: Ik geloof dat God enorm houdt van herhalingen. De seizoenen herhalen zich steeds weer.
Een gebed dagelijks herhalen of delen ervan, is ook niets mis mee, het gaat hier om het achter elkaar herhalen van bijbelverzen en daarmee de techniek uit afgoderij toepassen. Volgens mij komt dat soort praktijken toch niet voor in de RKK?
callista

Bericht door callista »

ericjan schreef:
callista schreef:
ericjan schreef:
de term afgoderij is subjectief en bovendien betekenisloos......m.a.w. weer anderen zullen het christendom b.v. afgoderij noemen.
ericjan

Bericht door ericjan »

callista schreef:
ericjan schreef:
callista schreef:
ericjan schreef:
de term afgoderij is subjectief en bovendien betekenisloos......m.a.w. weer anderen zullen het christendom b.v. afgoderij noemen.
Klopt, de islam doet dat bijvoorbeeld ook tav Jodendom en christendom.
Maar voor de God van Israel Abraham, Isaac eb Jacob is alles waarin niet Hij maar een andere nepgod wordt aanbeden een afgoderij.
Daar dit subtopic bijbelstudie is, houden we de definitie hier van de God van Israel Abraham, Isaac eb Jacob maar aan denk ik.
Martine

Bericht door Martine »

ericjan schreef:Een gebed dagelijks herhalen of delen ervan, is ook niets mis mee, het gaat hier om het achter elkaar herhalen van bijbelverzen en daarmee de techniek uit afgoderij toepassen. Volgens mij komt dat soort praktijken toch niet voor in de RKK?
En als het nou eens daar voorkomt? Wat is daar mis mee?
Het herhalen van bijbelverzen kan heel helend werken; vooral bv. het citeren van psalmen.

Wat versta je onder afgoderij? Dat er misschien iets van een techniek overgenomen wordt uit andere geloofsgemeenschappen?
Martine

Bericht door Martine »

Robert Frans schreef:Ik geloof dat God enorm houdt van herhalingen. De seizoenen herhalen zich steeds weer. De kerkelijke liturgie herhaalt zich steeds weer. In de Schrift vind je ook heel veel herhalingen terug, niet zelden zelfs letterlijk in dezelfde perikoop. Deze herhalingen worden echter ook vergezeld met steeds veranderlijke, wisselende elementen, zodat het oude toch nieuw blijft. Daardoor is elke lente weer als nieuw, is de liturgie niet elke week exact hetzelfde en gebeurt er ook veel nieuws in de bijbelse verhalen. Die afwisseling van herhaling en vernieuwing past het beste bij de menselijke geest, omdat zij behoefte heeft aan zowel vertrouwdheid als vernieuwing, en geeft zo al een glimp weg van de eeuwigheid
Dank je voor deze prachtige vergelijking!
ericjan

Bericht door ericjan »

Martine schreef:
ericjan schreef:Een gebed dagelijks herhalen of delen ervan, is ook niets mis mee, het gaat hier om het achter elkaar herhalen van bijbelverzen en daarmee de techniek uit afgoderij toepassen. Volgens mij komt dat soort praktijken toch niet voor in de RKK?
En als het nou eens daar voorkomt? Wat is daar mis mee?
Het herhalen van bijbelverzen kan heel helend werken; vooral bv. het citeren van psalmen.
Zoals ik al eerder schreef in dit topic en zelfs met de Psalmen als voorbeeld, is er niets mis met uit de bijbel citeren, proclameren is juist goed. Het gaat hier over de wijze te gebruiken van Tantra's en mantra's uit de afgoderij.
Het gaat hier niet om dagelijks gebed herhalen, maar een paar uur met keelklanken steeds dezelfde bijbelvers opzeggen om deze kracht bij te zetten.
Bijvoorbeeld een uur lang opzeggen, De Heer is mijn Herder, De Heer is mijn Herder, De Heer is mijn Herder, De Heer is mijn Herder, De Heer is mijn Herder, De Heer is mijn Herder, De Heer is mijn Herder, De Heer is mijn Herder, De Heer is mijn Herder, De Heer is mijn Herder, De Heer is mijn Herder, De Heer is mijn Herder, De Heer is mijn Herder, enz

Zie hieronder wat uitleg en zie waarom het niet in het christendom thuishoort.
Tantra heeft als specifiek ideaal om problemen en obstakels niet uit de weg te gaan, maar verantwoordelijkheid te nemen voor het eigen leven en daarom moeilijkheden en geconditioneerde emoties direct te confronteren en te overwinnen. De geestelijke groei ontstaat door al de eigenschappen en neigingen te transformeren en te richten op het hogere spirituele doel. Om dit doel te bereiken zijn allerlei meditatievormen en ideatie-methoden ontwikkeld
Bij de oefeningen kan gebruik worden gemaakt van mantra's (speciale klanken), yantra's (speciale vormen) en ideaties op persoonlijke aspecten van het Kosmisch Bewustzijn om zo de microkosmos (individueel bewustzijn) op het hoogste doel, de macrokosmos (Hoogste of Kosmisch Bewustzijn) te helpen richten. Het uiteindelijke doel is het opgaan van de fundamentele negativiteit (Shakti) in de fundamentele positiviteit (Shiva) door de energie van de kula-kundalini (opgekrulde slang onderin de wervelkolom) naar boven te brengen, waar de samensmelting (ook van man en vrouw, om tot een hoger bewustzijn te komen) van de microkosmos met de Macrokosmos kan plaatsvinden in de hoogste chakra
Een mantra is een gedicht, woord, uitspraak of een lettergreep die het midden houdt tussen een spreuk met magisch effect en een gebed. In sommige gevallen wordt hij herhaald en is hij bedoeld als een continue recitatie (chant). Voor de herkomst van het woord mantra zijn er verschillende verklaringen. Volgens velen is het een combinatie van de Sanskrietse woorden manasah (geest) en tra (bevrijding door beheersing van die geest). Zoals reeds boven verklaard is een mantra een reeks woorden, die samen een gedicht vormen. Deze mantra's worden veelal gezongen tijdens meditaties, offerplechtigheden of trouwceremonies door de Pandits, Brahamana's en soortgelijke heiligen. In vroegere tijden zoals het 'saty-yuga' (de gouden tijd), duizenden jaren geleden konden brahmanen de mantra's op zo'n perfecte manier uitspreken, dat er direct een effect waarneembaar was
Martine schreef:Wat versta je onder afgoderij? Dat er misschien iets van een techniek overgenomen wordt uit andere geloofsgemeenschappen?
Ik hanteer de definitie van de bijbel, ik neem aan jij ook?
Bij God is geen "techniek" nodig en al helemaal niet uit afgoderij afkomstig, wij doen niets, God doet het !
Martine

Bericht door Martine »

Soms vraag ik mij af waarom er altijd een 'laatste woord' moet zijn en altijd afkeuring.
Het is zoals het was en alles wat anders is of lijkt wordt bij voorbaat zondig verklaard of, in het geval van het woord 'mantra' als afgoderiji.
Het is het niet.
Ik denk aan een paar prachtige Taizé-liederen, zoals:
"Als alles duister is, ontsteek dan uw
lichtend vuur dat nooit meer dooft."
Dat wordt dan een aantal keren gezongen en ik weet uit ervaring hoe troostend het kan zijn.

Of als er twijfel is, geloofsstrijd, om dan te zingen:
"Jesus, remember me, when you come into your Kingdom..."

Maar als mensen daar niet voor open staan, bij voorbaat veroordelend, dan zul je nooit ervaren hoe bevrijdend en rustgevend het kan zijn.
callista

Bericht door callista »

Martine schreef:Soms vraag ik mij af waarom er altijd een 'laatste woord' moet zijn en altijd afkeuring.
Het is zoals het was en alles wat anders is of lijkt wordt bij voorbaat zondig verklaard of, in het geval van het woord 'mantra' als afgoderiji.
Het is het niet.
Ik denk aan een paar prachtige Taizé-liederen, zoals:
"Als alles duister is, ontsteek dan uw
lichtend vuur dat nooit meer dooft."
Dat wordt dan een aantal keren gezongen en ik weet uit ervaring hoe troostend het kan zijn.

Of als er twijfel is, geloofsstrijd, om dan te zingen:
"Jesus, remember me, when you come into your Kingdom..."

Maar als mensen daar niet voor open staan, bij voorbaat veroordelend, dan zul je nooit ervaren hoe bevrijdend en rustgevend het kan zijn.
ik denk toch dat dat meer de visie is van de conservatieve of fundamentalistische christenen.
de vrijzinnige christenen denken daar toch wat genuanceerder over en ervaren het positieve effect en het nut van de mantra's.
Martine

Bericht door Martine »

Ik behoor tot wat genoemd wordt de midden-orthodoxie.
Ik ben dus niet vrijzinnig, maar ook zeker niet reformatorisch - zwaar orthodox.

Ik heb heel veel van de zware orthodoxie meegekregen en probeer mij daarvan los te maken.
Teveel ben ik geconfronteerd met ideeën over hel en verdoemenis. En dat raak je niet zomaar kwijt.

Wat ik heb proberen aan te geven is dat ik het zo jammer vind dat dingen steeds weer neergesabeld worden als on-Bijbels. En dat is het zeker niet...
Sanne

Bericht door Sanne »

Robert Frans schreef: Ik geloof dat God enorm houdt van herhalingen. De seizoenen herhalen zich steeds weer. De kerkelijke liturgie herhaalt zich steeds weer. In de Schrift vind je ook heel veel herhalingen terug, niet zelden zelfs letterlijk in dezelfde perikoop. Deze herhalingen worden echter ook vergezeld met steeds veranderlijke, wisselende elementen, zodat het oude toch nieuw blijft. Daardoor is elke lente weer als nieuw, is de liturgie niet elke week exact hetzelfde en gebeurt er ook veel nieuws in de bijbelse verhalen. Die afwisseling van herhaling en vernieuwing past het beste bij de menselijke geest, omdat zij behoefte heeft aan zowel vertrouwdheid als vernieuwing, en geeft zo al een glimp weg van de eeuwigheid.
Ik gaf ook al aan dat het niet verkeerd is om herhaaldelijk om dezelfde zaken te bidden. Ik denk ook dat we zo aan God kunnen laten zien dat het serieus is waar we om vragen en voor danken. Jezus zelf zei immers: "blijft vragen.., blijft zoeken.., blijft kloppen..".
Een herhalend gebed lift dus ook mee op dat principe. Het is de meest eenvoudige methode om te volharden in het gebed voor een bepaalde intentie en tijdens het herhalend bidden kan men zo de geloofsgeheimen overwegen en de intentie waar men voor bidt, daar men immers niet steeds nieuwe woorden hoeft te zoeken. Men sluit zich zo ook direct aan in het gebed bij vele andere gelovigen die toen, nu en straks ook dat gebed bidden. Dit houdt natuurlijk niet in dat vrije bewoordingen verkeerd zijn, integendeel. Zij horen tot een spontane en vrije relatie tot God. Maar herhalingen mogen daar ook bij horen, omdat ze dus direct raken aan het menselijk verlangen dat ik al noemde. God is tot in eeuwigheid zowel Dezelfde als de Andere. Het herhalend gebed is daarbij dan ook directe symboliek, dat samen met de hele liturgie, de kunst en de literatuur iets wezenlijks uitdrukt wat met gewone woorden niet zozeer uit te drukken is. Al die gebeden, liturgieën, gezangen, beelden en verhalen tezamen vormen zo één wonderlijk gebed van Gods volk, dat aldoor doorgaat, door tijd en eeuwigheid. Zo'n gebed dient als het ware als terugkerend refrein van het grote gebed. Kijk dus niet enkel naar uiterlijkheden, maar zie ook het geheel.
Jezus waarschuwde dat een gebed niet een "lege herhaling" diende te worden. Het is toch goed om hierover na te denken voordat we bidden? Ik geloof dat als we ervoor kiezen dezelfde woorden te gebruiken, we wel over de betekenis moeten blijven nadenken. Als je bidt "Uw Naam worde geheiligd". Dan kun je je afvragen: Hoe dan? En als je vraagt "Uw Koninkrijk Kome", weet je dan wat Gods Koninkrijk is en hoe het komt. En als je bidt: "Uw wil geschiede in de hemel, gelijk op aarde, dan kun je je afvragen: hoe zal dat dan gebeuren? Wat betekent het allemaal?
Het zou toch jammer zijn als we daaraan voorbij zouden gaan. Zou ons gebed dan niet op een "lege herhaling" gaan lijken?
Robert Frans

Bericht door Robert Frans »

Het lijkt mij inderdaad belangrijk dat herhalende gebeden niet uitsluitend uit een lege routine worden gebeden (inhoudelijke routines zijn altijd goed natuurlijk). Maar dat gevaar geldt ook precies voor gebeden in vrije bewoordingen. Het gevaar bestaat zelfs nog dat als mensen geen woorden meer weten, ze dan ook maar stoppen met bidden. Dus niet overgaan tot stil gebed, maar echt stoppen. En een routineus gebedsleven is nog altijd beter dan géén gebedsleven. Hoe je ook bidt, belangrijk is dat je het belang ervan onderkend en bid vanuit een oprecht verlangen dicht bij God te blijven en Hem na te volgen. Al het andere is slechts uiterlijk, zijn slechts hulpmiddelen voor het een of het ander. Het valt me dan ook op dat gelovigen die zeggen geen belang aan uiterlijkheden te hechten, dat niet zelden des te meer doen.
Vrede en alle goeds

Na Pasen weer actief
Sanne

Bericht door Sanne »

Robert Frans schreef: Het gevaar bestaat zelfs nog dat als mensen geen woorden meer weten, ze dan ook maar stoppen met bidden. Dus niet overgaan tot stil gebed, maar echt stoppen.
Ik denk dat als je het te druk hebt om te bidden of geen gespreksonderwerp meer weet, je het ook echt veel te druk hebt.
Hoe je ook bidt, belangrijk is dat je het belang ervan onderkend en bid vanuit een oprecht verlangen dicht bij God te blijven en Hem na te volgen. Al het andere is slechts uiterlijk, zijn slechts hulpmiddelen voor het een of het ander. Het valt me dan ook op dat gelovigen die zeggen geen belang aan uiterlijkheden te hechten, dat niet zelden des te meer doen.
Tja, mensen en hun stokpaardjes. Paulus had het ook door toen hij zei in Romeinen 2:21: "gij die een ander onderwijst, onderwijst gij uzelf niet?"