Peter79 schreef:
(Openbaring 12: 11 Er verscheen in de hemel een indrukwekkend teken)
Is het in de hemel of aan de hemel. Ik kan me goed voorstellen dat de nachthemel een soort projectiescherm was waar Johannes zijn visioenen zag. Beiden zijn vertaaltechnisch mogelijk.
Daar had ik nog niet zo over nagedacht. In eerste instantie dacht ik "aan" de hemel. Maar de verdere beschrijving tekent allerlei gebeurtenissen "in" de hemel. Dus zal dit ook wel in de hemel zijn.
Peter79 schreef: (Openbaring 12: 1-5 een vrouw, bekleed met de zon, met de maan onder haar voeten en een krans van twaalf sterren op haar hoofd. 2 Ze was zwanger en schreeuwde het uit in haar weeën en haar barensnood. 3 Er verscheen een tweede teken in de hemel: een grote, vuurrode draak, met zeven koppen en tien horens, en op elke kop een kroon. 4 Met zijn staart sleepte hij een derde van de sterren aan de hemel mee en smeet ze op de aarde. De draak ging voor de vrouw staan die op het punt stond haar kind te baren, om het te verslinden zodra ze bevallen was. 5 Maar toen ze het kind gebaard had – een zoon, die alle volken met een ijzeren herdersstaf zal hoeden –, werd het dadelijk weggevoerd naar God en zijn troon.)
Een zoon, die alle volken met een ijzeren herdersstaf zal hoeden - dat is Jezus. Aangezien Jezus terugkomt, zoals de discipelen hem hebben zien opvaren - dus op de wolken en met macht en heerlijkheid - zie ik de geboorte van dit kind als Jezus' geboorte in Betlehem. Het dreigen van de draak om het kind te verslinden, dat is o.a. de kindermoord. Het wegvoeren naar God - dat moet dan de hemelvaart zijn.
Ik geloof ook dat je die feiten erin kunt terugvinden. Maar profetieën hebben vaak een meervoudige, buitentijdelijke vervulling. Ik hoorde laatst nog een vergelijking met een steen die in het water wordt gegooid. Er ontstaan steeds wijdere kringen, totdat ze breken op de oever van de eeuwigheid.
Peter79 schreef: (Openbaring 12: 6"
De vrouw zelf vluchtte naar de woestijn. God had daar een plaats voor haar gereedgemaakt, waar twaalfhonderdzestig dagen lang voor haar gezorgd zou worden.)
Zie vers 13 e.v.
(Openbaring 12: 7-12"Toen brak er oorlog uit in de hemel. Michaël en zijn engelen bonden de strijd aan met de draak. De draak en zijn engelen boden tegenstand 8 maar werden verslagen; sindsdien is er voor hen in de hemel geen plaats meer. 9 De grote draak werd op de aarde gegooid. Hij is de slang van weleer, die duivel of Satan wordt genoemd en die de hele wereld misleidt. Samen met zijn engelen werd hij op de aarde gegooid. 10 Toen hoorde ik een luide stem in de hemel zeggen: ‘Nu zijn de redding, de macht en het koningschap van onze God werkelijkheid geworden, en de heerschappij van zijn messias. Want de aanklager van onze broeders en zusters, die hen dag en nacht bij onze God aanklaagde, is ten val gebracht. 11 Zij hebben hem dankzij het bloed van het lam en dankzij hun getuigenis overwonnen. Zij waren niet aan het leven gehecht en hebben hun dood aanvaard. 12 Daarom: juich, hemel, en allen die daar wonen! Maar wee de aarde en de zee: de duivel is naar jullie afgedaald! Hij is woedend, want hij weet dat hij geen tijd te verliezen heeft.’)
Dit is Pasen. Zoals Jezus bij zijn hemelvaart zegt: Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde.
(Openbaring 12: 13-18"]
13 Toen de draak zag dat hij op de aarde gegooid was, achtervolgde hij de vrouw die een zoon gebaard had. 14 Maar de vrouw kreeg de twee vleugels van de grote adelaar om naar haar plaats in de woestijn te vliegen, waar gedurende een tijd en twee tijden en een halve tijd voor haar gezorgd zou worden, buiten het bereik van de slang. 15 Toen spuwde de slang een stroom water als een rivier achter de vrouw aan om haar daarin mee te sleuren. 16 Maar de aarde schoot haar te hulp: de aarde sperde haar mond open en dronk de rivier op die de draak had uitgespuwd. 17 De draak was woedend op de vrouw en ging weg om strijd te leveren met de rest van haar nageslacht, met allen die zich aan Gods geboden houden en bij het getuigenis van Jezus blijven.
18 Hij ging op het strand bij de zee staan.)
Hier gaat het verhaal weer verder over de vrouw. Vers 6 is daarvan een samenvattend zinnetje. Hier wordt de vlucht van de vrouw uitgebreider beschreven. 1260 dagen (vers 6) komt overeen met 30 maanden, komt overeen met 3,5 jaar, en komt overeen met een tijd en twee tijden en een halve tijd (vers 14). De vrouw, dat is het volk van God, gekenmerkt door het houden van Gods geboden en het blijven bij het getuigenis van Jezus. Het volk - op de aarde - ervaart de dreiging van de draak aan den lijve door onderdrukking en vervolging.
Hier komt toch ook duidelijk naar voren dat het houden van Gods geboden door de hele wereldgeschiedenis van groot belang is evenals het getuigenis van Jezus. Ik denk dat ons ook verdrukking te wachten staat en sommigen ondervinden dat al. En al helemaal in de Islamitische landen, maar ook Korea. Die grote verdrukking lijkt me een golfbeweging die over de aarde gaat.
Er zijn in dit alles ook beelden die associatie oproepen met het volk Israël dat in Egypte verdrukt werd. De draak had in het Oude testament betrekking op Egypte.
Ez. 29:3 Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik wil aan u, o Faraö, koning van Egypte! dien groten zeedraak, die in het midden zijner rivieren ligt;(S.V.)
Ez. 32:2 en gij waart als een zeedraak in de zeeën. In de nieuwere vertalingen wordt het een zeemonster genoemd. De vervolging van het kind slaat op Jezus, maar kan ook op het volk Israël betrokken worden. Hun kinderen werden door die draak in de Nijl verdronken. De draak jaagt na, zoals de Farao het volk najoeg tot in de Schelfzee. De waterstroom uit zijn bek is als de verschrikking van de zee waar het volk voor stond, maar de Here maakte een weg tot verlossing. De aarde kwam de vrouw te hulp. Ze vluchtte de woestijn in en wordt daar door God op een bijzondere wijze verzorgd. In Openbaring 15:3 lezen we dan ook over het lied van Mozes.
Martine schreef: In de catechisatie die ik als volwassene volgde vergeleek de dominee het gebeuren op Golgotha en de Opstanding met de val van Stalingrad.
Immers, de duivel werd verslagen op Golgotha en bij de Opstanding, maar het lijkt of het kwaad steeds erger wordt.
Hij zei: toen Stalingrad in de oorlog viel, werd de bezetting een stuk grimmiger en de vervolging en vernietiging van mensen nam buitenproportionele vormen aan. Het Duitsland van toen - beter gezegd Hitler - wist dat het/hij verslagen was en liet zich zien in al zijn verschrikking.
Dat beeld is me altijd bijgebleven. Er is zoveel kwaad, zoveel leed toegebracht door mensen aan mensen, dat je zou zeggen dat het allemaal voor niks was.
Maar we mogen geloven - misschien tegen ander weten in - dat het kwaad uiteindelijk toch overwonnen is!
Dit was ook in Nederland het geval in mei 1945 na het tekenen van de capitulatie. Ook toen zijn er nog veel slachtoffers gevallen. De vijand geeft zich niet zo gauw gewonnen en in het nauw gekomen is hij uiterst wreed en gevaarlijk.
Naarmate de komst van Christus nadert zal de vervolging ook gaan toenemen. We zien dat al gebeuren. Het
Reformatorisch Dagblad schrijft vandaag: "
Het geweld tegen christenen wereldwijd, maar met name in het Midden-Oosten, is nog nooit zo hevig geweest als nu."
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.