Piebe schreef:Nou, ik wil Trajecto niet tegenspreken maar ik moet wel, want in de grondtekst wordt in alle verzen hetzelfde woord gebruikt voor de verharding, het Griekse pōroō wat betekent met een dikke huid bedekken. Dus de verharding waar de discipelen mee kampten, kampten ook de andere Israëlieten mee, die wel degelijk van God kwam en niet van Sinterklaas of de Paashaas.
1. Tegenspreken is niet verkeerd. Het kan een uitdaging zijn.
2. Het feit dat een zelfde woord gebruikt wordt. pōroō wat letterlijk verstening betekent, of dat er een eeltlaag over het hart groeit, wil niet zeggen dat het altijd door God gebeurd. En dat het daarom in Joh 12:40 om de discipelen gaat. Wat de context dus niet aangeeft.
Om maar even te beginnen met pōroō (verharden)
πωροω, ω, ωσω, van ο πωρος eig. de poreuze tufsteen, ook wel een lichtere soort van marmer, maar vervolgens, als medische term, ook gebruikt van een plaatselijke verharding, bijz. het eelt, en vandaar zowel verstenen als vereelten overdracht.: verharden, dit is verstokken of verstompen, en daardoor gevoelloos maken, την καρδιαν, τα νοηματα τινος, iemands hart of zinnen (als organen van zijn geestelijk leven) verharden, dit is hem stomp of onvatbaar maken zodat hij de waarheid niet of moeilijk verstaat, #Mr 6:52 8:17 Joh 12:40 2Co 3:14; τινα, iemand naar zijn gehele persoon, in verstandelijk of zedelijk, of in beiderlei opzicht, verharden, zodat hij blind is voor de waarheid, of onwillig om haar aan te nemen, of beiden tegelijk (bron Grieks Nederlands lexicon Harting)
Het verschil is de grondtekst:
De grondtekst geeft in Johannes 12:40 aan dat dit verharden door God is gebeurd- en wordt er verwezen naar Jesaja 6:12. Jij geeft aan dat omdat hier het woord verharden gebruikt wordt dan moet het dus van God komen, want dat staat immers in Joh 12:40.
Wat kunnen wij lezen in vs 40
Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, opdat zij niet met de ogen zouden zien en met het hart inzien en zich bekeren en Ik hen zou genezen
De context in dit geval gaat over mensen waarvan het hart wel verhard was (door God)->
maar waar deze niet te bekeren zijn en Jezus/God hen niet meer van hun zonde zou bekeren
Waar gaat de context over: Het begint in 12:17 waar Jezus tekenen had gedaan. Het woordje teken in dit geval is vertaald vanuit het Grieks met bewijsteken. In het Joh. evangelie komt dit woord het meeste voor wanneer Jezus een wonder had gedaan. Het gaat dan om een teken als bewijs wie Hij is of waar Jezus aan herkent kan worden (zie Harting lexicon: se’meion;)
De farizeeën denken dat heel Jeruzalem achter Jezus aanloopt, wat de apostel Johannes dus ontkracht in Joh 12:37. Hij zegt:
Maar hoewel Hij zoveel tekenen in hun bijzijn gedaan had, geloofden zij niet in Hem;
Ja God verhardt, maar hij verzacht ook. Immers ook de discipelen hun harten waren verhard (Mar 6,52; 8,17) terwijl later de heilige Geest over hen werd uitgestort zoals we kunnen lezen in Handelingen 2.
Dit is een compleet wezenlijk verschil met Marcus 6:52 en 8:17.
Hier staat idd geschreven dat het hart van de discipelen verhard was, maar niet verhard door God. Het feit dat zij niet begrepen wie Jezus werkelijk was, wil niet zeggen dat zij Hem ook verwierpen. In Joh 8:17 komt dit ook terug. Jezus stelt daar de vraag of zij nog steeds hun verharde hart had. Of te wel of zij het nog steeds niet begrepen en blind waren voor de werkelijke betekenis.
Dat het Jezus pijn en verdriet deed, kan je lezen in de volgende verzen: Hij dwingt de discipelen tot een bekentenis. Zien zij Jezus ook als zomaar een profeet of.. snappen zij nu dat Hij de Gezalfde van God is.
En eindelijk vs 29- krijg je de belijdenis van Petrus. De ogen zijn geopend. En Jezus kan eindelijk tot de kern komen waarom Hij gekomen is.
Hier werden de ogen geopend, niet dat zij alles begrepen..Maar wel dat Jezus de Messias is. De Gezalfde van God.
Zowel in Markus als Johannes wordt het woord pōroō gebruikt, alleen het feit dat hier eenzelfde woord woord gebruikt wordt wil niet zeggen dat de verharding van het hart daarom altijd maar van God komt.
https://www.facebook.com/pages/Bijbelstudie/747905195262584?ref=aymt_homepage_panel