Jezus was en is geen jood wat zijn afkomst betreft en verwekking.ericjan schreef:Probleem met de afbeeldingen van Yeshua in de RKK is dat ze valselijk zijn verwesterd, om te verdoezelen dat Yeshua een Jood was (zoals de orthodoxe Joden nu).
Jezus Joods?
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- heet nu: Snelheid
- Man/Vrouw: M
Jezus Joods?
[modbreak pyro: discussie over de vraag over de afkomst van Jezus afgesplitst van draad over Afbeeldingen en de Bijbel. Overigens ben ik in dit geval zelf de topic starter / owner, en niet Rechtuit. ]
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
-
Re: Afbeeldingen en de Bijbel
Ik heb hier op dit forum gelezen dat Jezus jood was omdat Hij een Joodse moeder heeft. Dat valt toch moeilijk te ontkennen?Rechtuit schreef:Jezus was en is geen jood wat zijn afkomst betreft en verwekking.ericjan schreef:Probleem met de afbeeldingen van Yeshua in de RKK is dat ze valselijk zijn verwesterd, om te verdoezelen dat Yeshua een Jood was (zoals de orthodoxe Joden nu).
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
-
Hier op het forum tjaBdO schreef:Ik heb hier op dit forum gelezen dat Jezus jood was omdat Hij een Joodse moeder heeft. Dat valt toch moeilijk te ontkennen?Rechtuit schreef:Jezus was en is geen jood wat zijn afkomst betreft en verwekking.ericjan schreef:Probleem met de afbeeldingen van Yeshua in de RKK is dat ze valselijk zijn verwesterd, om te verdoezelen dat Yeshua een Jood was (zoals de orthodoxe Joden nu).

Jezus was uit de Heilige Geest en die is geen jood geen Nederlander of Fransman.De Heilige Maagd Maria was alleen draagster en meer niet tevens de eerste van alle gelovigen.
-
Maar hoe kan Maria alleen maar draagster zijn als Jezus ook uit het geslacht van David zou zijn? Dat kan niet anders dan via Maria, omdat Jozef immers geen rol speelt.Rechtuit schreef:Hier op het forum tjaBdO schreef:Ik heb hier op dit forum gelezen dat Jezus jood was omdat Hij een Joodse moeder heeft. Dat valt toch moeilijk te ontkennen?Rechtuit schreef:Jezus was en is geen jood wat zijn afkomst betreft en verwekking.ericjan schreef:Probleem met de afbeeldingen van Yeshua in de RKK is dat ze valselijk zijn verwesterd, om te verdoezelen dat Yeshua een Jood was (zoals de orthodoxe Joden nu).![]()
Jezus was uit de Heilige Geest en die is geen jood geen Nederlander of Fransman.De Heilige Maagd Maria was alleen draagster en meer niet tevens de eerste van alle gelovigen.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
-
Zijn fam.betrekkingen belangrijk voor de verlossing van de mensheid-----NEEN.
-
Rustig maar, ik vind dat ook niet belangrijk, maar ik meen alleen dat er in de bijbel staat (zo belangrijk is het dan weer wel) dat het zo is dat Jezus van David afstamt, en in dat geval was Maria niet alleen maar draagster, en is Jezus dus Jood. Koning David was zelf ook Jood, dus als je daar vanaf stamt dan ben je het Zelf ook lijkt mij.Rechtuit schreef:Zijn fam.betrekkingen belangrijk voor de verlossing van de mensheid-----NEEN.
-
Waarde voor de mensheid is het alleen belangrijk dat Hij Gods Zoon is en onze Verlosser.BdO schreef:Rustig maar, ik vind dat ook niet belangrijk, maar ik meen alleen dat er in de bijbel staat (zo belangrijk is het dan weer wel) dat het zo is dat Jezus van David afstamt, en in dat geval was Maria niet alleen maar draagster, en is Jezus dus Jood. Koning David was zelf ook Jood, dus als je daar vanaf stamt dan ben je het Zelf ook lijkt mij.Rechtuit schreef:Zijn fam.betrekkingen belangrijk voor de verlossing van de mensheid-----NEEN.

-
Maar is het dan zo onbelangrijk dat de bijbel daar in alle nonchalance fouten over bevat?Rechtuit schreef:Waarde voor de mensheid is het alleen belangrijk dat Hij Gods Zoon is en onze Verlosser.BdO schreef:Rustig maar, ik vind dat ook niet belangrijk, maar ik meen alleen dat er in de bijbel staat (zo belangrijk is het dan weer wel) dat het zo is dat Jezus van David afstamt, en in dat geval was Maria niet alleen maar draagster, en is Jezus dus Jood. Koning David was zelf ook Jood, dus als je daar vanaf stamt dan ben je het Zelf ook lijkt mij.Rechtuit schreef:Zijn fam.betrekkingen belangrijk voor de verlossing van de mensheid-----NEEN.
-
De familiebetrekkingen zijn echter wel belangrijk.
En zeker niet nonchalant, want de bloedlijnen van de ouders zijn vanaf Genesis vermeld.
Jozef had als "stiefvader" het kind aangenomen, en dat is rechtsgeldig in het verhaal.
Natuurlijk was Christus een Jood, voor zover Hij aards was.
Koning der Joden bovendien, zal Hij zijn.
En zeker niet nonchalant, want de bloedlijnen van de ouders zijn vanaf Genesis vermeld.
Jozef had als "stiefvader" het kind aangenomen, en dat is rechtsgeldig in het verhaal.
Natuurlijk was Christus een Jood, voor zover Hij aards was.
Koning der Joden bovendien, zal Hij zijn.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
Jezus stond bekend als de Zoon van David en stamde naar het vlees van hem af, maar wat Rechtuit hier beweert valt iets voor te zeggen. Denk aan het volgende gedeelte uit Mattheus 22:BdO schreef:Rustig maar, ik vind dat ook niet belangrijk, maar ik meen alleen dat er in de bijbel staat (zo belangrijk is het dan weer wel) dat het zo is dat Jezus van David afstamt, en in dat geval was Maria niet alleen maar draagster, en is Jezus dus Jood. Koning David was zelf ook Jood, dus als je daar vanaf stamt dan ben je het Zelf ook lijkt mij.Rechtuit schreef:Zijn fam.betrekkingen belangrijk voor de verlossing van de mensheid-----NEEN.
[41] Terwijl de farizeeën bij elkaar waren, vroeg Jezus hun: [42] ‘Wat denkt u van de Messias? Van wie is Hij de zoon?’ Ze zeiden Hem: ‘Van David.’ [43] Hij zei: ‘Hoe kan David, geïnspireerd door de Geest, Hem dan Heer noemen, als hij zegt: [44] De Heer heeft gezegd tot mijn Heer: Ga zitten aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden aan uw voeten heb gelegd? [45] Als David Hem Heer noemt, hoe kan Hij dan zijn zoon zijn?’ [46] Niemand kon Hem daarop een antwoord geven, en niemand durfde Hem van die dag af nog iets te vragen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
Je hebt het begrepenPiebe 2.2 schreef:Jezus stond bekend als de Zoon van David en stamde naar het vlees van hem af, maar wat Rechtuit hier beweert valt iets voor te zeggen. Denk aan het volgende gedeelte uit Mattheus 22:BdO schreef:Rustig maar, ik vind dat ook niet belangrijk, maar ik meen alleen dat er in de bijbel staat (zo belangrijk is het dan weer wel) dat het zo is dat Jezus van David afstamt, en in dat geval was Maria niet alleen maar draagster, en is Jezus dus Jood. Koning David was zelf ook Jood, dus als je daar vanaf stamt dan ben je het Zelf ook lijkt mij.Rechtuit schreef:Zijn fam.betrekkingen belangrijk voor de verlossing van de mensheid-----NEEN.
[41] Terwijl de farizeeën bij elkaar waren, vroeg Jezus hun: [42] ‘Wat denkt u van de Messias? Van wie is Hij de zoon?’ Ze zeiden Hem: ‘Van David.’ [43] Hij zei: ‘Hoe kan David, geïnspireerd door de Geest, Hem dan Heer noemen, als hij zegt: [44] De Heer heeft gezegd tot mijn Heer: Ga zitten aan mijn rechterhand, totdat Ik uw vijanden aan uw voeten heb gelegd? [45] Als David Hem Heer noemt, hoe kan Hij dan zijn zoon zijn?’ [46] Niemand kon Hem daarop een antwoord geven, en niemand durfde Hem van die dag af nog iets te vragen.

-
Maar natuurlijk, we zitten niet voor niks al 25 jaar in retraite.Rechtuit schreef:Je hebt het begrepenPiebe 2.2 schreef:Jezus stond bekend als de Zoon van David en stamde naar het vlees van hem af, maar wat Rechtuit hier beweert valt iets voor te zeggen. Denk aan het volgende gedeelte uit Mattheus 22:BdO schreef:Rustig maar, ik vind dat ook niet belangrijk, maar ik meen alleen dat er in de bijbel staat (zo belangrijk is het dan weer wel) dat het zo is dat Jezus van David afstamt, en in dat geval was Maria niet alleen maar draagster, en is Jezus dus Jood. Koning David was zelf ook Jood, dus als je daar vanaf stamt dan ben je het Zelf ook lijkt mij.Rechtuit schreef:Zijn fam.betrekkingen belangrijk voor de verlossing van de mensheid-----NEEN.

-
Re: Jezus Joods?
Verwacht maar toch weer verrrast.
Men zou zomaar kunnen denken dat er een link is met antisemitisme.
Natuurlijk was de mens Jezus een Jood. Los van Jozef :
dan is Jezus niet echt een mens geweest; dat komt van de antichrist las ik ergens.
Zijn hier wtg'rs undercover aanwezig ?
Natuurlijk was de mens Jezus een Jood. Los van Jozef :
Maria was slechts draagmoederhttp://www.joodsleven.nl/Encyclopedie/Jood/WieIsJood.htm schreef:Wie is een Jood?
Een Jood is ieder persoon wiens moeder een Jood (Jodin) was ....

Zijn hier wtg'rs undercover aanwezig ?

-
- Man/Vrouw: V
Jezus is Joods, zonder meer.
Hij is ook zeer Joods opgevoed. Alle gebruiken, als het kind tonen in de tempel, de besnijdenis en om Pesach te vieren naar Jeruzalem waren dingen die de ouders deden, waaruit de Joodse opvoeding bleek.
Men zegt dat Hij werd opgeleid in de synagoge door de Farizeeën, waardoor Hij ook precies hun denkbeelden kende.
Hij is ook zeer Joods opgevoed. Alle gebruiken, als het kind tonen in de tempel, de besnijdenis en om Pesach te vieren naar Jeruzalem waren dingen die de ouders deden, waaruit de Joodse opvoeding bleek.
Men zegt dat Hij werd opgeleid in de synagoge door de Farizeeën, waardoor Hij ook precies hun denkbeelden kende.
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
in Hem zijn wij geborgen.
-
Voor ons die in stilte leven en overdenken kom je tot geloofsgeheimen;wie was de Zoon Gods Jezus de Christus gekomen door de Heilige Geest,maar door Zijn Menswording kwam Hij ter wereld uit de buik van een vrouw Maria altijd Maagd en de eerst onder de gelovigen zij was joods maar door de verwekking van de Heilige Geest die geen jood is geen Hollander of Noor of Zweeds enz enz enz was Jezus de Christus geen jood Hij was en is Gods Enig Geboren Zoon onze Verlosser.Maar natuurlijk, we zitten niet voor niks al 25 jaar in retraite.
-
Klopt, Hebreeën 7 gaat hier over, maar velen begrijpen het niet.Rechtuit schreef:Voor ons die in stilte leven en overdenken kom je tot geloofsgeheimen;wie was de Zoon Gods Jezus de Christus gekomen door de Heilige Geest,maar door Zijn Menswording kwam Hij ter wereld uit de buik van een vrouw Maria altijd Maagd en de eerst onder de gelovigen zij was joods maar door de verwekking van de Heilige Geest die geen jood is geen Hollander of Noor of Zweeds enz enz enz was Jezus de Christus geen jood Hij was en is Gods Enig Geboren Zoon onze Verlosser.Maar natuurlijk, we zitten niet voor niks al 25 jaar in retraite.
-
Omdat men het niet begrijpt en dan wordt er maar een nietszeggende sticker opgeplakt.Wajehie schreef:Verwacht maar toch weer verrrast.
-
Het één sluit het ander niet uit.Piebe 2.2 schreef:Klopt, Hebreeën 7 gaat hier over, maar velen begrijpen het niet.Rechtuit schreef:Voor ons die in stilte leven en overdenken kom je tot geloofsgeheimen;wie was de Zoon Gods Jezus de Christus gekomen door de Heilige Geest,maar door Zijn Menswording kwam Hij ter wereld uit de buik van een vrouw Maria altijd Maagd en de eerst onder de gelovigen zij was joods maar door de verwekking van de Heilige Geest die geen jood is geen Hollander of Noor of Zweeds enz enz enz was Jezus de Christus geen jood Hij was en is Gods Enig Geboren Zoon onze Verlosser.Maar natuurlijk, we zitten niet voor niks al 25 jaar in retraite.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
-
Eh, niet joods zijn sluit e.e.a. natuurlijk wel uit. Jezus is joods geweest zolang hij mens was.Jerommel schreef:Het één sluit het ander niet uit.Piebe 2.2 schreef: Klopt, Hebreeën 7 gaat hier over, maar velen begrijpen het niet.
-
Ach wij denken dan altijd laat maar gaan-------------------------Piebe 2.2 schreef:Omdat men het niet begrijpt en dan wordt er maar een nietszeggende sticker opgeplakt.Wajehie schreef:Verwacht maar toch weer verrrast.

-
Als je echt gelooft dat Maria niet meer dan een draagmoeder was dan kloppen al die plaatjes niet.Piebe 2.2 schreef:Omdat men het niet begrijpt en dan wordt er maar een nietszeggende sticker opgeplakt.Wajehie schreef:Verwacht maar toch weer verrrast.
Hij had namelijk kroeshaar , was zwart en was 1.5m lang.
Klopt ook niet het was rood haar net als David.
Jezus was mens en het dna van Maria kwam deels overeen met het dna van Jezus.
Wat is jouw defintie van mens worden dan ?
-
Rechtuit benoemt zijn visie als een geloofsgeheim; dat is denk ik niet bedoeld om iets geheimzinnigs exclusiefs aan te duiden, maar om aan te geven dat we het in dit verband niet moeten zoeken in de letterlijke dingen zoals jij zo treffend benoemt.Wajehie schreef:Als je echt gelooft dat Maria niet meer dan een draagmoeder was dan kloppen al die plaatjes niet.Piebe 2.2 schreef:Omdat men het niet begrijpt en dan wordt er maar een nietszeggende sticker opgeplakt.Wajehie schreef:Verwacht maar toch weer verrrast.
Jezus was verwekt door de Heilige Geest; had God tot Zijn Vader. Dit brengt met zich mee, dat Jezus natuurlijk een mens was, passend in de wereld van daar en toen, maar dat Hij dus meer was. Hij was ook de Zoon van God, waardoor Hij zijn identiteit als 'Jood-van-zijn-tijd' oversteeg. Het was er allebei, toen Jezus op aarde was. En uit de evangelie verhalen lezen we dat maar weinigen inzagen dat Hij meer, dat Hij Gods Zoon was. Petrus merkte het op en daarvan zei Jezus dat 'vlees en bloed hem dat niet geopenbaard hadden, maar de Vader' (zie Matth. 16:17). Jezus eigen broers merkten het nota bene niet op (zie Joh 7:4), net zomin als de andere mensen in de stad waar Hij was opgegroeid. Het vertrouwd zijn met iemands identiteit in de wereld staat blijkbaar het geestelijk onderscheiden makkelijk in de weg.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
-
Mooie bijdrage @Pyro je weet waar het over gaat;een verademing.pyro schreef:Rechtuit benoemt zijn visie als een geloofsgeheim; dat is denk ik niet bedoeld om iets geheimzinnigs exclusiefs aan te duiden, maar om aan te geven dat we het in dit verband niet moeten zoeken in de letterlijke dingen zoals jij zo treffend benoemt.Wajehie schreef:Als je echt gelooft dat Maria niet meer dan een draagmoeder was dan kloppen al die plaatjes niet.Piebe 2.2 schreef:Omdat men het niet begrijpt en dan wordt er maar een nietszeggende sticker opgeplakt.Wajehie schreef:Verwacht maar toch weer verrrast.
Jezus was verwekt door de Heilige Geest; had God tot Zijn Vader. Dit brengt met zich mee, dat Jezus natuurlijk een mens was, passend in de wereld van daar en toen, maar dat Hij dus meer was. Hij was ook de Zoon van God, waardoor Hij zijn identiteit als 'Jood-van-zijn-tijd' oversteeg. Het was er allebei, toen Jezus op aarde was. En uit de evangelie verhalen lezen we dat maar weinigen inzagen dat Hij meer, dat Hij Gods Zoon was. Petrus merkte het op en daarvan zei Jezus dat 'vlees en bloed hem dat niet geopenbaard hadden, maar de Vader' (zie Matth. 16:17). Jezus eigen broers merkten het nota bene niet op (zie Joh 7:4), net zomin als de andere mensen in de stad waar Hij was opgegroeid. Het vertrouwd zijn met iemands identiteit in de wereld staat blijkbaar het geestelijk onderscheiden makkelijk in de weg.

-
Bij zwanger zijn ligt het mi meer voor de hand om verwekt te gebruiken dan verwerkt.pyro schreef:Rechtuit benoemt zijn visie als een geloofsgeheim; dat is denk ik niet bedoeld om iets geheimzinnigs exclusiefs aan te duiden, maar om aan te geven dat we het in dit verband niet moeten zoeken in de letterlijke dingen zoals jij zo treffend benoemt.Wajehie schreef:Als je echt gelooft dat Maria niet meer dan een draagmoeder was dan kloppen al die plaatjes niet.Piebe 2.2 schreef:Omdat men het niet begrijpt en dan wordt er maar een nietszeggende sticker opgeplakt.Wajehie schreef:Verwacht maar toch weer verrrast.
Jezus was verwerkt door de Heilige Geest; had God tot Zijn Vader. Dit brengt met zich mee, dat Jezus natuurlijk een mens was, passend in de wereld van daar en toen, maar dat Hij dus meer was.
Geloofsgeheimen zou men onderbouwen vanuit de bijbel. Zo komt het gevaarlijk dicht in de buurt van :
En wijkt af van :7 Want er zijn veel misleiders in de wereld gekomen, die niet belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat is de misleider en de antichrist.
Want waarom zou Jezus dan Nageslacht zijn van de vrouw, Maria is niet meer dan een draagmoeder. Er is zo geen enkele biologische relatie met de mens.15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,
en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht;
Dat zal u de kop vermorzelen,
en u zult Het de hiel vermorzelen.
En wat is dan de betekenis van mens worden en waarin verschilt dit van :
God verschijnt aan Abraham bij Mamre
1 Daarna verscheen de HEERE aan hem bij de eiken van Mamre, toen hij in de ingang van de tent zat en de dag heet werd.
....
4 Laat er toch wat water gebracht worden; was dan uw voeten, en rust wat uit onder de boom.
5 Dan zal ik een stuk brood halen, zodat u op krachten kunt komen; daarna kunt u verdergaan.
-
Ah zo. Maar Rechtuit ontkent niet dat Jezus Christus een mens van vlees en bloed was. Hij zet alleen dat Jezus geen Jood was. Dat vond ik overigens niet zo'n handige formulering, en ik kan me dan ook je bedenkingen prima voorstellen. Ik heb het daarom een beetje anders geformuleerd: Jezus was menselijk en Goddelijk, Hij was meer dan een Jood. Rechtuit benadert het alleen maar vanuit het geestelijke gezichtspunt. In vind dat daar wel wat voor te zeggen is, omdat in deze tijd alleen dat geestelijke aspect nog actueel is. Want Jezus wandelt niet meer in het vlees op deze aarde.Wajehie schreef:Geloofsgeheimen zou men onderbouwen vanuit de bijbel. Zo komt het gevaarlijk dicht in de buurt van :pyro schreef: Rechtuit benoemt zijn visie als een geloofsgeheim; dat is denk ik niet bedoeld om iets geheimzinnigs exclusiefs aan te duiden, maar om aan te geven dat we het in dit verband niet moeten zoeken in de letterlijke dingen zoals jij zo treffend benoemt.
Jezus was verwerkt door de Heilige Geest; had God tot Zijn Vader. Dit brengt met zich mee, dat Jezus natuurlijk een mens was, passend in de wereld van daar en toen, maar dat Hij dus meer was.7 Want er zijn veel misleiders in de wereld gekomen, die niet belijden dat Jezus Christus in het vlees gekomen is. Dat is de misleider en de antichrist.
Ja, Jezus was ook gewoon menselijk. Dus de aangehaalde teksten zijn wel degelijk van toepassing.Wajehie schreef:En wijkt af van :Want waarom zou Jezus dan Nageslacht zijn van de vrouw, Maria is niet meer dan een draagmoeder. Er is zo geen enkele biologische relatie met de mens.15 En Ik zal vijandschap teweegbrengen tussen u en de vrouw,
en tussen uw nageslacht en haar Nageslacht;
Dat zal u de kop vermorzelen,
en u zult Het de hiel vermorzelen.
En wat is dan de betekenis van mens worden en waarin verschilt dit van :God verschijnt aan Abraham bij Mamre
1 Daarna verscheen de HEERE aan hem bij de eiken van Mamre, toen hij in de ingang van de tent zat en de dag heet werd.
....
4 Laat er toch wat water gebracht worden; was dan uw voeten, en rust wat uit onder de boom.
5 Dan zal ik een stuk brood halen, zodat u op krachten kunt komen; daarna kunt u verdergaan.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)