Interreligieuze dialoog of gesprek tussen theïst en atheïst: Waarom moet dit vaak doodlopen? Stranden in onbegrip wederzijds? Een PVV-er en SP-er houden er ook verschillende opinies op na, maar ze kunnen in gesprek blijven en soms zal een partij water bij de wijn doen en wat opschuiven naar links of rechts.fries77 schreef (in een ander topic) ↑
Herhaling leidt tot acceptatie
Mijn antwoord daarop was:
Klopt. Onmacht mijnerzijds omdat het beantwoorden van vrij simpele vragen zo ontzettend moeizaam gaat. Mensen beweren met droge ogen dat ID bewezen is, de ET een samenzwering van wetenschappers en regimes.
En zo zijn er anderen die op voorhand al aangeven nooit water bij de wijn te zullen doen (m.a.w. krampachtig vasthouden aan een overtuiging, zonder ook maar een argument te willen laten binnendringen, laat staan iets anders dan een eigen denkbeeld door te laten komen)
Het blijkt altijd maar weer uitermate onmogelijk om over goden en godsgeloof een zinnig gesprek te voeren. Wat betreft invulling van een godsbeeld (hoe ziet de hemel eruit?) floreert iedereen op z'n best, maar essentiële vragen die werkelijk tot nadenken aanzetten worden weggehoond.
Dus nogmaals: Onmacht mijnerzijds. Ik kan hier niet mee overweg. En dan val je waarschijnlijk in herhaling.
Zo niet in religieland. "Mijn God is de beste God" zongen van Kooten en de Bie en zo krijg ik hier dus overduidelijk de indruk dat het onmogelijk is deze God ter discussie te stellen. Het lukt niet eens uit te leggen wat het betekent om te beweren: "God bestaat". het draadje loopt dood.
Zo ook het topic dat ID bewezen zou zijn. Er is met geen speld tussen te komen. ID is bewezen! Klaar. Men gelooft dit en gaat zover dat het overgrote deel van de (politieke en wetenschappelijke) wereldbevolking een dubbele agenda heeft.
Wat is dit? Hoe kun je dit denken? Alsof er door regeringsleiders/regimes gesubsidieerd wordt zodat de ID beweging de mond wordt gesnoerd en de ET-aanhangers gepromoot en gesteund worden. Alsof er een wereldwijde samenzwering is. WAAROM denk ik dan!
Waarom kan niet erkend worden dat de wetenschappelijke methode DE beste methode is gebleken op gebieden met vraagstukken als:
Hoe zijn soorten ontstaan? Waarom worden we ziek van een corona virus? Wat is een virus? Hoe behandelen we longontsteking, hoe bouwen een huis, Hoe oud is het heelal? Bestaat God?
ALS er een betere manier is (kaartleggen misschien?), dan moet daar over te praten zijn. Maar het lukt niet. Het loopt dood. En dat uit zich wereldwijd door de interreligieuze conflicten die gaande zijn. En ja, ook zonder religie komt oorlog voor. Maar als ik naar het midden oosten kijk
(en naar het westen keek) stemt me dat niet vrolijk en/of gerust. "Onze Allah is de beste Allah"
Neem een onderwerp als abortus. Er zullen altijd voor-en tegenstanders zijn. Maar o wee als de tegenstand uit religieuze hoek komt. Dan valt er niet over te praten! Abortus is moord. PUNT! Geen nuances, geen begrip. Waarom? Waarom accepteert een katholiek inmiddels een aarde van 4,5 miljard jaar oud (het kan dus wel....van mening veranderen.....in dit geval omdat de paus dit uitgesproken heeft... maar een ID-er absoluut niet? En kunnen ze er niet over in gesprek en de feiten het gesprek laten leiden?
Waarom?