hopper schreef: 15 feb 2020, 12:20
Dikkie schreef: 15 feb 2020, 11:13
hopper schreef: 15 feb 2020, 11:00
Zij geloven dan ook in de rede en dat alleen de rede (De rede of ratio is het menselijk denkvermogen.) uitkomst kan brengen.
En jij denkt daar anders over? Overstijgt iets het menselijk denkvermogen om tot (redelijke) uitkomsten te komen?
Je vraagstelling is verkeerd. Ik 'denk' er niet anders over. Er is iets wat het denken te boven gaat.
(Wat men op sommige fora dan weer als 'neerbuigendheid' ziet.)
En omdat het het denken te boven gaat kun je er ook niet in geloven. En dat is het verschil met een agnost, die nog steeds van de kenbare werkelijkheid uitgaat en zijn gedachten er over.
Maar Hopper. Nu gaan we simpele vragen stellen.
Hoe werkt onze spijsvertering?
Hoe rijdt een auto?
Wat is geluid?
Wat gebeurt er als je van een hoge toren valt?
Waarom hebben mensen een appendix?
Wat is radioactiviteit?
Wat kunnen we te weten komen van Alexander de Grote?
Zijn mensen geëvolueerd? Evolueren we nog steeds?
Hoe oud is de aarde?
Zelfs lastige filosofische vragen als: "Hoe kun je geluk bij de mens maximaliseren?" zijn te benaderen middels de rede.
Komen we dan uit bij ratio en rede of bij iets wat dit denken te "boven" gaat? De mens heeft al vanaf dat ze met knotsen liep zich vragen afgesteld en inmiddels zijn er behoorlijk wat vragen beantwoord. Volgens mij is de rede hiervoor dan verantwoordelijk, niet het geloof in natuurgoden/geesten en al het andere paranormale (hetgeen niet te kennen is).
Of ik al dan niet ergens in geloof, wil ik dan ook met rede benaderen. Zelfs als je van iemand houdt, is dat (met rede) te beredeneren.