In de westerse psychologie is men ervan overtuigd dat veel problemen veroorzaakt worden door de neiging van de mens bepaalde minder aangename kanten van zijn persoonlijkheid te onderdrukken. In het boeddhisme gaat men ervan uit dat we niet alleen vervreemd zijn van deze aspecten van ons karakter, maar ook van onze eigen boeddha-natuur. Beide systemen leren dat de mens pas tot bloei kan komen als hij zichzelf in het geheel ziet en aanvaardt.
Door het niet-accepteren van negatieve emoties als woede, haat en angst komt men terecht in een wereld van 'zondigheid'.In veel religies worden negatieve emoties als woede, haat en angst niet geaccepteerd. Ze dienen te worden vervangen door devotie, door nederigheid, vroomheid. In het boeddhisme zag men dat er ook een middenweg is: echte bevrijding van negatieve emoties kan alleen als deze emoties oordeelloos onderzocht worden. Op die manier kunnen ze geïntegreerd worden en helder gezien, en is men niet meer de gevangene van de eigen emoties.
Lees: innerlijk verdeeld zijn in goed en kwaad.
De mens kan meester worden over zijn zinnelijke begeertes. In dat meester worden zal blijken dat het 'zelf' zichzelf in stand houdt door zinnelijke begeertes.De boeddhistische ideeën liggen hier heel dicht tegen die van Freud aan: beiden gaan ervan uit dat het ultieme geluk niet kan worden bereikt door het najagen van zintuiglijke bevrediging, omdat die maar van korte duur is.
Wederom de wereld van 'zondigheid'. Seksualiteit wil niks anders zeggen dan voelen in je zelf, je begeertes opmerken en daar verstandig mee om gaan. Schaamte voor seksuele gevoelens komen voort uit gedeeldheid in je zelf. Seksuele gevoelens zijn! Wat een ander van die gevoelens vindt zou je niet moeten interesseren.De houding tegenover seksueel genot is sinds de tijd van Freud wel sterk veranderd, maar velen voelen nog altijd een remming als het om de eigen seksualiteit gaat.
Seksualiteit is ook spiritualiteit. Erg jammer om in de wereld van de zondigheid te blijven hangen.In de Tibetaanse traditie wordt copulatie zelfs gezien als een metafoor voor de verlichte geest, en in sommige vormen van vergevorderde tantrische oefeningen leidt dat tot een geritualiseerde geslachtsdaad.
Het is mogelijk om 'aandacht' te zien als zonder oordeel zijnde. Je bent het zelf die oordeelt. Je hoeft dus alleen maar iets achterwege te laten!De bodhisattva in dit segment van het Wiel is de bodhisattva van compassie, met een kom in de hand die is gevuld met objecten die symbool staan voor geestelijke voeding. De boodschap is duidelijk: voedsel en drank bieden geen vervulling in deze bestemming. Slechts de oordeelloze aandacht die door de Boeddha is geperfectioneerd biedt verlichting.