Het levenswiel: een boeddhistisch model van de neurotische geest

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Het levenswiel: een boeddhistisch model van de neurotische geest

Bericht door hopper »

https://vriendenvanboeddhisme.nl/magazi ... che-geest/
In de westerse psychologie is men ervan overtuigd dat veel problemen veroorzaakt worden door de neiging van de mens bepaalde minder aangename kanten van zijn persoonlijkheid te onderdrukken. In het boeddhisme gaat men ervan uit dat we niet alleen vervreemd zijn van deze aspecten van ons karakter, maar ook van onze eigen boeddha-natuur. Beide systemen leren dat de mens pas tot bloei kan komen als hij zichzelf in het geheel ziet en aanvaardt.
In veel religies worden negatieve emoties als woede, haat en angst niet geaccepteerd. Ze dienen te worden vervangen door devotie, door nederigheid, vroomheid. In het boeddhisme zag men dat er ook een middenweg is: echte bevrijding van negatieve emoties kan alleen als deze emoties oordeelloos onderzocht worden. Op die manier kunnen ze geïntegreerd worden en helder gezien, en is men niet meer de gevangene van de eigen emoties.
Door het niet-accepteren van negatieve emoties als woede, haat en angst komt men terecht in een wereld van 'zondigheid'.
Lees: innerlijk verdeeld zijn in goed en kwaad.

De boeddhistische ideeën liggen hier heel dicht tegen die van Freud aan: beiden gaan ervan uit dat het ultieme geluk niet kan worden bereikt door het najagen van zintuiglijke bevrediging, omdat die maar van korte duur is.
De mens kan meester worden over zijn zinnelijke begeertes. In dat meester worden zal blijken dat het 'zelf' zichzelf in stand houdt door zinnelijke begeertes.
De houding tegenover seksueel genot is sinds de tijd van Freud wel sterk veranderd, maar velen voelen nog altijd een remming als het om de eigen seksualiteit gaat.
Wederom de wereld van 'zondigheid'. Seksualiteit wil niks anders zeggen dan voelen in je zelf, je begeertes opmerken en daar verstandig mee om gaan. Schaamte voor seksuele gevoelens komen voort uit gedeeldheid in je zelf. Seksuele gevoelens zijn! Wat een ander van die gevoelens vindt zou je niet moeten interesseren.
In de Tibetaanse traditie wordt copulatie zelfs gezien als een metafoor voor de verlichte geest, en in sommige vormen van vergevorderde tantrische oefeningen leidt dat tot een geritualiseerde geslachtsdaad.
Seksualiteit is ook spiritualiteit. Erg jammer om in de wereld van de zondigheid te blijven hangen.
De bodhisattva in dit segment van het Wiel is de bodhisattva van compassie, met een kom in de hand die is gevuld met objecten die symbool staan voor geestelijke voeding. De boodschap is duidelijk: voedsel en drank bieden geen vervulling in deze bestemming. Slechts de oordeelloze aandacht die door de Boeddha is geperfectioneerd biedt verlichting.
Het is mogelijk om 'aandacht' te zien als zonder oordeel zijnde. Je bent het zelf die oordeelt. Je hoeft dus alleen maar iets achterwege te laten!
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het levenswiel: een boeddhistisch model van de neurotische geest

Bericht door hopper »

Wanhopig verlangen naar eeuwigdurende overvloed is een toestand die heel vaak gezien wordt in het Westen, vaak om een minderwaardigheidscomplex of laag zelfbeeld te compenseren.
Dit klinkt als het verlangen naar een hiernamaals waar alles in eeuwigheid 'zalig' is.
De hypothese dat dat verlangen voortkomt uit een minderwaardigheidscomplex of laag zelfbeeld kan onderzocht worden als je naar zo'n hiernamaals verlangt. Zo kan je jezelf bevrijden uit Samsara. Samsara wordt veroorzaakt door haat, hunkering en zelfbedrog. Haat, hunkering en zelfbedrog ontstaan weer door het 'zelf' in het verlangen om zichzelf te continueren, soms ten koste van anderen.

Jezelf uit deze cirkel bevrijden, daar gaat boeddhisme o.a. over.