Het probleem met eenheids-denken is dat je eenheid niet kúnt denken.
Ik heb lang gezocht naar die eenheid: waarom is er geen eenheid in de familie? Op het werk? In de maatschappij?
Als ik eenheid in het denken zoek, dan zoek ik mensen die net zo denken zoals ik.
Dat is geen eenheid, maar juist jezelf op de troon plaatsen.
Denken als de Ene kan echter wel. Stel dat er niets buiten mij (als ik) is?
Dan heb ik ook niks meer om mijzelf te bepalen!
Zo kwam ik er achter dat ik mijzelf bepaalde aan de hand van wat ik
niet ben.
Ik ben geen man, maar een niet-vrouw. Ik ben niet blank, maar ik ben niet-zwart. Ik ben geen hetero, maar een niet-homo Etc.
Wat maakt dat nou uit zullen velen denken? Voor mij een wereld van verschil. Ik zoek
eenheid niet langer bij anderen, die bleek al lang al in mijzelf verborgen te zitten. Alles wat ik over mijzelf dacht te weten bleek niet te kloppen. Zowel de Ene als de Ander bestaat en bestond reeds in mij. Het zijn twee werkelijkheden die door elkaar heen bestaan en ook niet zonder elkaar kunnen bestaan.
Stel je nog verder voor... dat er nooit anders geweest is of zal zijn dan die Ene met de Eenheidsgedachte...
Wat voor gedachten zouden dat zijn?
Hoe kun je je ook maar érgens gedachten over vormen zonder dat te kunnen relateren aan... Andere gedachten?
Dat is de spijker op de kop. Als de Ene kun je nooit gedachten hebben over dé Ander of iets anders.
Mijn gedachten gaan altijd over iets wat buiten mijzelf ligt. Zelfs als ik aan mijn eigen lichaam denk, denk ik aan wat anders, want mijn lichaam is niet mijn geest. Dat wat denkt, dat wat bewust is, daar kan ik niet als 'iets anders' over denken. Het denken zelf en de denk-geest zijn twee verschillende dingen.....ik ben zelfs niet mijn gedachten.