Vond het een goed artikel. Denk dat die vlieger ook op gaat voor het hele afval probleem.
De enorme plastic bubbels in zee.
Het dumpen van chemische stoffen in het riool. Als je kijkt wat er allemaal aan rommel in het riool verdwijnt, hoe zit dat dan met die flessen ooh zo fijne ovenreiniger of anti-verstopping enzo. Als iedereen in NL een paar van dat soort flessen gebruikt per maand, tel uit je verontreiniging.
Op de e.o.a. manier komt de grootste ellende allemaal bij de armste landen terecht. Want ook dit is helaas weer een poenkwestie.
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bb914f23/
De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld
Pay for Beirut
Een geëmotioneerde Marwan Abboud, de gouverneur van Beiroet, riep op tot eenheid. Binnen 24 uur was er een noodfonds van 100 miljard Libanese pond (56 miljoen euro) beschikbaar voor medische hulp en daklozenopvang. Naast Cyprus, de Verenigde Staten, Frankrijk, Jordanië, Egypte en Rusland, heeft ook onze Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Sigrid Kaag, hulp aangeboden. Kortom, de noodhulp kwam snel op gang. Zo ook het nogal opdringerige #PrayforBeirut. Heel lief, humaan en nobel. De wereld samen voor Beiroet (waar lag dat ook alweer?). En de wereld samen tegen ‘de vijand’, ofwel, #PayforBeirut.
De Libanese premier Hassan Diab zei dat de verantwoordelijken voor de explosie ‘de prijs zullen betalen’. Ook de Libanese president Michel Aoun heeft de loods, de nu al beruchte ‘Hangar 12’, veroordeeld. De bevolking op haar beurt beschuldigt de overheid van corruptie en nalatigheid. De internationale gemeenschap zoekt de oorzaak in het conflictrijke bestaan van het gebied. Hoe dan ook, iemand moet boeten.
Terwijl ik zelf druk bezig was met een aansprakelijke in mijn vizier scherp te krijgen, begon ik me af te vragen wat ammoniumnitraat eigenlijk is. Het wordt gebruikt voor bomaanslagen, zoals Anders Behring Breivik dat deed in Oslo. Daarnaast is het een essentieel component in (kunst)meststof. Het ammoniumnitraat moet ergens gedumpt worden, en dan het liefst zo goedkoop mogelijk.
In Europa is dat duur, want hier heersen al enige jaren strenge antidumpingheffingen voor landen buiten Europa. Import vanuit dergelijke landen, zoals de VS en Rusland (die zo snel te hulp zijn geschoten), kan namelijk schade toebrengen aan de Europese meststoffenindustrie. Geen wonder dat de ongeremde dumping van het spul zich dan verplaatst naar gebieden met een minder streng antidumpingbeleid, zoals Libanon.
Kijk naar jezelf
De schok, de internationale steun en het grenzeloze, obsessieve vingerwijzen leiden tot spierballentaal die vooral zwijgt over de structurele, politiek-economische perversiteit die schuilgaat achter de explosie in Beiroet. Naast het optrommelen van de hulptroepen, inzamelen van geld en vooral veel ‘thoughts and prayers’ zenden, mogen we ons weleens achter de oren krabben en kijken naar onze eigen verantwoordelijkheid in het zenden en blokkeren van gevaarlijke stoffen uit en naar andere gebieden.