De Ethiek van het Geloven

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Maria K
Man/Vrouw: V

Bericht door Maria K »

Ik kwam deze overdenking tegen en het trof me direct hoe dit voorbeeld een uitleg geeft over geloven.
Wat niet ten allen tijde en onder alle omstandigheden gegrond kan zijn op oude gegevens in het verleden en het volledige vertrouwen daarop.
Dat steeds weer onderzoek nodig is of het eigen persoonlijke geloof, gebaseerd op het verleden, wel ten alleen tijde en voor alle omstandigheden geldt.
Misschien is er in de loop van de tijd zoveel veranderd in de levens van mensen, dat de oude gegevens en manieren van denken ook een beetje versleten kunnen zijn.
Opnieuw moeten onderzoeken en wel met een open geest, die niet vertroebeld wordt door zekerheden uit het verleden en de stelling:
"Dat is altijd zo geweest, dus dat geldt ook nog voor in het heden."

Ooit een verboden geschrift.
https://verbodengeschriften.nl/over-deze-site.html
William Kingdon Clifford (1845 – 1879)
Oorspronkelijk gepubliceerd in Contemporary Review, 1877. Herdrukt in Lectures and Essays (1879).
I. DE PLICHT TOT ONDERZOEK
Een scheepseigenaar stond op het punt om een schip met emigranten te laten uitvaren. Hij wist dat het schip oud was en eigenlijk helemaal niet deugdelijk was gebouwd en dat het vele zeeën en klimaten had gezien en vaak was gerepareerd. Men had bij hem twijfels geuit over de zeewaardigheid van het schip. Deze twijfels kwelden hem en maakten hem ongelukkig; hij bedacht dat hij het schip misschien grondig onder handen moest nemen en repareren, zelfs al zou dat hem op grote kosten jagen. Maar voordat het schip uitzeilde slaagde hij erin om die sombere gedachten te verdrijven. Hij hield zichzelf voor dat het schip zoveel reizen had overleefd en aan zoveel stormen het hoofd had geboden, dat het zinloos was om te veronderstellen dat het ook niet van deze reis weer veilig zou terugkeren. Hij zou zijn vertrouwen stellen in de de Voorzienigheid, die al die ongelukkige gezinnen die hun vaderland verlieten om elders een betere toekomst op te bouwen vast wel zou beschermen. Hij zou alle onaangename achterdocht over de oprechtheid van de bouwers en aannemers uit zijn hoofd zetten. Op die manier raakte hij er oprecht en eenvoudig van overtuigd dat zijn schip volkomen veilig en zeewaardig was; met een gerust hart zag hij het schip uitvaren en wenste de ballingen van harte veel succes in hun toekomstige nieuwe vaderland. Hij streek zijn verzekeringspenningen op toen het midden op de oceaan verging en had het er verder niet meer over.

Wat moeten we nou over hem zeggen? Ongetwijfeld dat hij heel schuldig was aan de dood van die mensen. We moeten toegeven dat hij oprecht in de deugdelijkheid van zijn schip geloofde; maar de oprechtheid van zijn overtuiging kan hem op geen enkele manier baten, omdat hij op grond van de bewijzen die hij ter beschikking had niet het recht had om te geloven. Hij had zijn overtuiging niet verkregen door die, door middel van zorgvuldig onderzoek, te verdienen, maar door zijn twijfels te onderdrukken. En hoewel hij er uiteindelijk zo zeker van was dat hij niet anders meer kon denken, moet hij daar toch, voor zoverre hij zich willens en wetens in die gemoedstoestand had gemanipuleerd, zelf verantwoordelijk voor worden gehouden.
II. HET BELANG VAN GEZAG
Moeten wij dan volstrekte sceptici worden, die aan alles twijfelen en altijd bang zijn om de ene voet voor de andere te zetten, totdat wij zelf de stevigheid van de weg hebben onderzocht? Moeten wij ons dan de hulp en leiding ontzeggen van de grote hoeveelheid kennis, die wereldwijd dagelijks toeneemt, omdat noch wijzelf, noch iemand anders in staat is om een honderste deel daarvan door middel van direct onderzoek of waarneming te onderzoeken,
..................
Er bestaat geen echt gevaar, dat dergelijke gevolgen ooit uit nauwgezette zorgvuldigheid en zelfbeheersing inzake geloven voortspruiten. De mensen die wat dat betreft het meest nauwgezet hun plicht hebben gedaan, hebben ervaren dat bepaalde grote principes, die als leidraad voor het leven het meest geschikt zijn, steeds duidelijker werden naarmate zij zorgvuldiger en oprechter werden onderzocht, en daardoor een bruikbare zekerheid hebben verkregen. De meningen over goed en kwaad, die in de gemeenschap ons handelen bij het omgaan met elkaar sturen, en de meningen over de materiele wereld, die ons handelen leiden in het omgaan met bezielde en onbezielde lichamen, hebben nooit onder onderzoek te lijden. Die kunnen voor zichzelf zorgen, zonder steun van “geloofsdaden”, protest van betaalde pleitbezorgers, of het onderdrukken van strijdige bewijzen. ..................
Maar omdat het ontoereikend is om te zeggen, “het is verkeerd om iets op ondeugdelijke gronden te geloven,” zonder ook te zeggen welk bewijs deugdelijk is, zullen wij nu vervolgen met het onderzoek naar de omstandigheden waaronder het terecht is om iets op grond van een bewering van anderen te geloven. Vervolgens zullen wij meer in het algemeen onderzoeken wanneer en waarom wij iets kunnen geloven, dat buiten onze ervaring, of zelfs buiten de ervaring van de mensheid ligt.

Wij moeten ons in de eerste plaats afvragen in welke gevallen het onjuist is om aan een bewering van iemand anders geloof te hechten. Hij zou namelijk bewust of onbewust iets onwaars kunnen zeggen.
III. DE GRENZEN VAN DE AFGELEIDE WAARHEID
De vraag in welke gevallen wij iets mogen geloven dat buiten onze ervaring ligt, is een veelomvattende en netelige vraag, die zich uitstrekt tot de hele gebied van de wetenschappelijke methode en die een aanzienlijke toename van de toepassing ervan vereist, voordat zij kan worden beantwoord met iets dat de volledigheid benadert.

Resumerend:
Wij mogen alleen iets geloven dat buiten onze ervaring ligt, als het uit die ervaring kan worden afgeleid door de aanname dat wat wij niet weten gelijk is aan wat wij wel weten.

Wij mogen een bewering van iemand anders geloven, als er een redelijke grond is om aan te nemen dat hij kennis van zaken heeft over hetgeen hij uitspreekt, en dat hij de waarheid spreekt in zoverre hij daar van op de hoogte is.

Geloven op onvoldoende gronden is in alle gevallen onjuist; en waar het een veronderstelling betreft waaraan moet worden getwijfeld en die onderzocht moet worden, is het erger dan de veronderstelling om te geloven.

Het verhaal is veel langer.
Zie de gelinkte website.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
hopper
Man/Vrouw: M

Re: De Ethiek van het Geloven

Bericht door hopper »

Mijn opinie is dat ieder mens het aan zichzelf verplicht is om voortdurend onderzoek te doen naar de staat waarin hij of zij verkeert.
De tegenwerping dat het al jaren goed gaat zo, is niet geldig volgens mij.
Immers: als je altijd zo blijft denken als je deed, zul je ook blijven handelen zoals je altijd al deed en zul je ook dezelfde uitkomsten krijgen als je altijd al kreeg.
En dan gaan klagen als je metaforische schip niet zeewaardig blijkt te zijn met een storm?

Vergeet niet dat met mooi weer iedereen kan zeilen met een half-lekke schuit. Je hoost wat water weg en daar gaat hij weer.
Maar zoals het spreekwoord zegt: "met goed weer moet je het dak repareren" gaat dat ook op voor de geestelijke staat waarin je zelf verkeert.
De wijze waarop jij in het leven staat bepaalt of 'jouw schip' een superstorm overleeft. Of zo'n storm komt en wat die betekend kun je niet weten.
Dus uit gemakzucht kun je net als in de metafoor op goed geluk maar wat doen.

De wijze echter zorgt dat het schip in goede staat blijft verkeren en dat hij weet heeft wat te doen in geval van nood.
Er zal onderzoek gedaan moeten worden hóe we zelf geestelijk/spiritueel in elkaar steken.
Dat onderzoek kan niemand jou leren, dat kan alleen autodidactisch gedaan worden.
Dat vergt een behoorlijk portie eigen'wijsheid.
Petra

Bericht door Petra »

Maria K schreef: 07 sep 2020, 10:23 Wij moeten ons in de eerste plaats afvragen in welke gevallen het onjuist is om aan een bewering van iemand anders geloof te hechten. Hij zou nam
Resumerend:
Wij mogen alleen iets geloven dat buiten onze ervaring ligt, als het uit die ervaring kan worden afgeleid door de aanname dat wat wij niet weten gelijk is aan wat wij wel weten.

Wij mogen een bewering van iemand anders geloven, als er een redelijke grond is om aan te nemen dat hij kennis van zaken heeft over hetgeen hij uitspreekt, en dat hij de waarheid spreekt in zoverre hij daar van op de hoogte is.

Geloven op onvoldoende gronden is in alle gevallen onjuist; en waar het een veronderstelling betreft waaraan moet worden getwijfeld en die onderzocht moet worden, is het erger dan de veronderstelling om te geloven.
Dat is het euvel met religie. Het gaat over beslissingen over je ziel en zaligheid tot in de eeuwigheid. En dat word je geacht te doen met allemaal verhalen uit de zoveelste hand. Zoveel mensen met zoveel verhalen en zoveel verschillen dat ik van voor naar achter niet meer weet welk verhaal nou het dichtst in de buurt zou kunnen komen. Laat staan welke correct kan zijn.
En dan hebben we het alleen nog maar over wat er in de bijbel staat. Buiten de bijbel zijn er ook nog enorm veel evangelische en gnostische geschriften.
Met nóg meer verschillen in de hoe en wat en interpretaties.
Gewoonlijk denk ik... de waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar ik kan het midden nog niet eens vinden.

Daarom ben helemaal niet in staat om over zoiets belangrijks met dit mensenbreintje o.g.v. al die beperkte info een beslissing te nemen. En zeg ik zeg altijd; "Plan A. ik wacht wel tot Godin/God het me zelf influistert of instraalt of..." Maar jah.. zeg nou dat ik morgen een Goddelijke stem hoor. Je weet maar nooit tenslotte, als Possibilian zijnde. Dan treedt toch echt plan B in werking alvorens ik het genoeg geloof om ernaar te luisteren.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Man/Vrouw: M

Bericht door peda »

Hallo Petra,

Dat ik nog een keer gegrepen of overtuigd word door leerstellingen ( belief ) dat acht ik nagenoeg uitgesloten omdat ik voor mijzelf niet beschik over een goede meta-fysische ijk positie. Mocht het er toch ooit van komen dan zou een persoonlijk verkregen innerlijke ervaring ( intuitie ) daar de basis voor moeten zijn. Kortom de "' faith "' dimensie aan het woord.
Petra

Bericht door Petra »

peda schreef: 09 sep 2020, 12:12 Hallo Petra,

Dat ik nog een keer gegrepen of overtuigd word door leerstellingen ( belief ) dat acht ik nagenoeg uitgesloten omdat ik voor mijzelf niet beschik over een goede meta-fysische ijk positie. Mocht het er toch ooit van komen dan zou een persoonlijk verkregen innerlijke ervaring ( intuitie ) daar de basis voor moeten zijn. Kortom de "' faith "' dimensie aan het woord.
Nagenoeg.. die snap ik, toch een slag om de arm. :D
En idd.. zou de eerstehands voor mij ook de basis zijn.
Met daaraan vastgekoppeld plan B met het vervolg, omdat ik weet dat de mens nou eenmaal een bijzonder slechte getuige is.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas