Goed om te weten dat er i.i.g. al twee verschillende manieren zijn om tegen Karma aan te kijken.Karma is een begrip uit het boeddhisme en hindoeïsme en kan letterlijk vertaald worden in ‘handelen’ of ‘actie’. In het algemeen wordt er met karma bedoeld dat alles wat we doen, denken of zeggen, uiteindelijk weer bij onszelf terugkomt. Hierbij is het overigens goed om te weten dat karma de daadwerkelijke actie is en niet het gevolg van deze actie, dit wordt officieel namelijk ‘vipāka‘ genoemd. Hoewel karma in zowel het hindoeïsme als in het boeddhisme voorkomt, hanteren deze twee stromingen twee verschillende definities.
In deze opvatting kan ik me totaal niet vinden. Wie de wereld verdeelt in goede en slechte daden brengt bewust een dualiteit aan.In het hindoeïsme en sommige new age-stromingen wordt onderscheid gemaakt tussen goede daden en slechte daden. Goede daden leiden tot goede gevolgen en kwade daden leiden tot slechte gevolgen. Een belangrijk aspect hierbij is de manier waarop we daden uitvoeren. Dit kunnen we op drie manieren doen: door middel van het lichaam (lichamelijke daden), spraak (verbale daden) en geest (mentale daden). Van deze drie daden wordt gezegd dat de mentale daden het belangrijkste en het meest zwaarwegend zijn.
Dit gaat al weer aardig de kant op van een God die een boekhouding bijhoudt. Hij wordt hier alleen universum genoemd.Deze twee worden vervolgens apart ‘bijgehouden’, het is dus niet zo dat je negatieve karma van je positieve wordt afgetrokken of visa versa. Het universum wil namelijk dat je alles wat je mee moet maken ook daadwerkelijk doormaakt.
Volgens Swami Shri Kriyanandaji (spiritueel leider) is het mogelijk om relatief snel van je negatieve karma af te komen. Wanneer je je negatieve karma in volgende levens op een ‘normale’ manier wilt kwijtraken kan het volgens Kriyanandaji wel duizenden incarnaties duren. Gelukkig zijn er gevorderde meditatietechnieken zoals onderwezen door Shankaracharya, Patanjali en Yogananda Parmahansa. Tijdens deze meditaties is het mogelijk om in een super bewustzijnsstaat te komen waarbij je de negatieve karma van één leven in één uur kan balanceren. Deze super bewustzijnsstaat wordt ‘Nirbikalpa Samadhi’ genoemd. Op deze manier is het mogelijk om in een paar jaar van al je bad karma af te komen, aldus Swami Kriyanandaji.
In Nirbikalpa Samadhi is de dualiteit tussen subject en object opgeheven en deze charlatan zal u er wel eventjes heen brengen.
Volgens mij begrijpt deze Swami het hele begrip Karma niet eens. Geen aanrader dus.
In het boeddhisme strekt het begrip karma zich uit over het huidige en alle vroegere en latere levens. Het resultaat van de daden die men nú doet, kan dus in dít leven óf in een volgend leven terugkomen.
Dit klinkt al wat beter.In het boeddhisme wordt er dus niet tot minder uitgegaan van acties uit het verleden die invloed hebben op het huidige moment, maar veel meer van de huidige (gedachten)patronen en acties die het huidige moment creëren. In dit beeld wordt niet alleen de toekomst bepaald door de huidige actie, maar dus ook het moment zelf.
Dit is meer mijn idee, gewoon Hollandse nuchterheid. Waar je vandaan komt en of je al vele levens hebt geleefd is helemaal niet zo belangrijk. Je zit nu op 11 oktober, dat is je startpositie. Wat voor gedachten heb jij waardoor zich steeds dezelfde patronen herhalen in je leven? Het boeddhisme biedt praktische handvatten en beschrijvingen. New age, daar zou ik me maar helemaal niet mee bezig houden.De boeddhisten focussen zich dus veel meer op het bevrijdende potentieel van wat de geest met het huidige moment doet, waarbij er veel meer ruimte is voor vrije wil. Waar je vandaan komt, wie je bent, wat je hebt gedaan, is hierbij bij lange na niet zo belangrijk als wat de geest nu aan het doen is. De menselijke maatstaaf is in dat geval niet de hand die ons gedeeld is, maar meer hoe we de hand spelen die we hebben gekregen. Dus als je lijdt, probeer dan niet de onheilzame mentale gewoonten te herhalen die ervoor kunnen zorgen dat bepaalde karmische feedback voortgezet wordt. En als je ziet dat andere mensen lijden, en je bent in staat om te helpen, richt je je niet op hun karmische verleden, maar je karmische gelegenheid in het heden!