Het is zorgwekkend hoeveel mensen toch nog op die smeerlap gestemd hebben, met name uit religieuze kring.
Maar goed.. jammer om de nieuwe frisse wind daarin weg te laten vallen want he, natuurlijk is niet alleen Harris een baken van hoop.
Hoe fantastisch ik haar optreden en achtergrond ook vind, ook Biden zie ik als een sprong vooruit. Een medemenselijke bruggenbouwer die hopelijk weer waardigheid aan het presidentiële ambt kan geven en een President kan zijn voor de gehele samenleving. In mijn ogen zijn ze onder Trump ver afgegleden van het begrip; samenleving.
Ik zie de combi Biden & Harris daarom als een prachtig Team wat weer vertrouwen in de democratische rechtsstaat kan geven.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b40405df/
Weg met de Muur, terug naar het Klimaatakkoord: dit is Biden van plan
Zodra Joe Biden in januari zijn intrek heeft genomen in het Witte Huis, gaat het roer om.
Biden heeft laten weten dat hij allerlei presidentiële decreten van Trump zal terugdraaien met zijn eigen decreten.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b639f192/
Daarom maakt Biden van de pandemie zijn eerste prioriteit.
Biden vult corona-taskforce met door Trump ontslagen deskundigen.
Maandag maakte hij de samenstelling bekend van zijn coronateam van 13 artsen, wetenschappers en gezondheidsexperts die hem zullen adviseren. Daarmee markeert Biden een breuk met het beleid van zijn voorganger Trump. Hij wil zich laten informeren door ‘de wetenschap en experts’. Trump ruziede openlijk met experts als Anthony Fauci en suggereerde dat een injectie met bleekmiddel een probate remedie tegen het virus zou kunnen zijn.
Opvallend lid van de corona-taskforce is klokkenluider Rick Bright. Als hoofd van een federaal agentschap voor medisch onderzoek werd hij ontslagen omdat hij Congresleden had verteld dat de regering zijn waarschuwing voor een tekort aan mondkapjes en andere medische benodigdheden in de wind sloeg.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b70cc87a/
Hoe ziet het transitieproces in de VS er nu uit?
Wat doet Team-Biden tot 20 januari?
Joe Biden, Kamala Harris en hun transitieteam begonnen dit weekend aan een enorme klus. Ze moeten de machtsoverdracht zo voorbereiden dat de nieuwe regering vanaf dag 1 volledig operationeel is. Zo moeten er meer dan 4000 politieke vacatures worden ingevuld en moeten kwartiermakers de financiën en lopende dossiers van ministeries en diensten gaan doorlichten. Ook moet er snel een plan komen voor de bestrijding van de coronacrisis, en een economisch steunpakket. Het voorwerk daarvoor is al maanden geleden begonnen.
Laten we hopen dat die idioot hun niet al te veel dwars kan zitten.
Kan Trump de transitie nog traineren?
Tot op zekere hoogte, hoewel er weinig historische voorbeelden zijn van presidenten die het hun opvolger expres moeilijk maken. Het is goed gebruik dat ze tot de machtsoverdracht geen ingrijpende besluiten meer nemen. Trump kan zijn rechtszaken tegen de verkiezingsuitslagen in Arizona, Georgia en Pennsylvania tot 14 december doorzetten, tot aan het Hooggerechtshof toe. Hij kan ook presidentiële besluiten nemen die de transitie dwarsbomen.