Gemiddeld sterven er dagelijks minstens 13 Nigeriaanse christenen door geweld van Boko Haram en dergelijke islamitische terroristen.
Ternauwernood overleefde hij eind 2012 een terreuraanval. Toch wil hij terugkeren en vergeven.
Dat klinkt christelijk, vroom en liefdevol, maar is dat niet ook volkomen onzinnig? vraag ik mij nuchter af als christen.
'Ik geloof dat Jezus ook hen (de terroristen) liefheeft' zegt Steve. O, dat ben ik helemaal met hem eens hoor. Jezus houdt immers van alle mensen?!
Maar ik geloof van geen kant dat de Heere Jezus terrorisme goedkeurt. En de bestrijding daarvan zal Hij m.i. zeker zegenen.
( ik ben lid van de SGP en die zijn zelfs het fanatiekste om het leger op te schalen, wat ik overigens om andere redenen niet met hen deel)
ik ben nog oorlogsfabrikaat en wat hebben we gejubeld en gedankt toen de moffen waren verslagen (en de sperrzeit dus ook over was.

Steve herinnert ons aan het 'de andere wang toekeren'. Daar geloof ik ook in onder zeer bepaalde omstandigheden. Op de Netflixfilm zie ik ook de stoere cowboy zijn revolver neergooien om het signaal af te geven; 'laten we elkaar nou niet dood willen schieten'. Dat helpt soms uitstekend.
Er zijn nog vele miljoenen christenen in Nigeria en andere Afrikaanse landen. Als ze zich zwaar zouden bewapenen, dan zou de opmars van de kwade islam m.i. absoluut geremd worden, of zelfs omgedraaid, met dank aan de Heere. Zijn we dat nou met malkander eens? is mijn vraag.