Een zekere Polemius, een man van adellijke afkomst, verhuisde samen met zijn zoon Chrysanthus van Alexandrië[1] naar Rome[2]. Hier werd hij met eer ontvangen en geëerd door de keizer met de senatoriale rang. Omdat hij Chrysanthus wilde opleiding geven, stuurde Polemius hem naar de school voor filosofie. Een nieuwsgierige en zeer redelijke jongeman Chrysanthus, die verschillende wetenschappen met ijver bestudeerde, vond bij toeval de boeken van het Nieuwe Testament; zorgvuldig lezend en verdiepend in hun betekenis, dacht Chrysanthus:
- Het was passend voor jou, Chrysanthus, de heidense geschriften te bestuderen, die vol duisternis zijn, totdat je het ware licht leerde kennen. Houd je alleen daaraan. Want het zou niet verstandig zijn om van het licht naar de duisternis terug te keren. Je zult het werk van het leren tenietdoen als je de vruchten van dit werk afwerpt. De vruchten van het werk worden door God gegeven aan degenen die ze zoeken. Want dit is wat God Zelf gebiedt, zoals je in de boeken van het Nieuwe Testament leest: “vraag, en je zal gegeven worden; zoek en je zult vinden; klop, en er zal voor je opengedaan worden” (Lukas 11:9). Als je wilt achterlaten wat je hebt gezocht en gevonden, dan zul je als dwaze en krankzinnige mensen zijn. Houd dus met al je verstand vast aan wat goed is, om niet te worden beroofd van het goede dat met zoveel moeite vrijwillig is verworven: je hebt goud en zilver gevonden, je hebt een kostbare steen gevonden. Want je hebt gezocht om te vinden en daarvoor heb je het gevonden om de gevondene te gebruiken: zie daarom dat de schat die je hebt verworven niet van je weggenomen wordt.
Op deze manier nadenkend, zocht Chrysanthus iemand die hem de Goddelijke Geschriften zou leren. En zoals hij in het begin een hoorder was van de retorische en filosofische wijsheid en een discipel van de meest wijze leraren, zo wilde hij nu ongeleerde leraren vinden, zoals eens de apostelen van Christus dat waren, ongeleerde vissers, die echter de hele wereld brachten tot de kennis van Christus. “Toen ze de vrijmoedigheid van Petrus en Johannes zagen en merkten dat ze ongeleerde en eenvoudige mensen waren, verwonderden zij zich en zij hen als mensen die met Jezus samen geweest waren” (Handelingen 4:13); De wijze jongeman Chrysanthus zocht ijverig zulke leraren, want hij las van de apostel, die zegt: 'Waar is de wijze? waar is de Schriftgeleerde? Waar de redetwister van deze wereld? Heeft God niet de wijsheid van deze wereld dwaas gemaakt? Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.” (1 Kor. 1:20).
Zo denkend en op zoek zijnde naar een christelijke leraar, hoorde Chrysanthus over een christen, genaamd Carpofórus, dat hij zeer goed thuis was in de Goddelijke Geschriften; deze Carpoforus leefde, of beter gezegd verstopte zich wegens de vervolging, in een zekere grot, op een onbekende plaats. Toen hij over deze christen hoorde, was de vrome jongeman erg blij en smeekte hij de christen die hem hiervan op de hoogte had gesteld ernstig om hem de plaats te laten zien waar die man van God woonde.
Chrysanthus kwam te weten over zijn woonplaats en kwam naar Karpoforos, die een priester was, en leerde door hem de Goddelijke Schrift en het christelijk geloof; vaak komend tot hem, ontving hij onderricht van hem op het pad van verlossing. Geleid door de priester Carpoforus, begreep Chrysanthus de mysteries van de Goddelijke Schrift in enkele maanden en ontving toen de heilige doop van hem. Chrysanthus werd zo stevig verankerd in het christelijk geloof en bevestigd in de liefde voor Christus, dat hij na zeven dagen na zijn doop, openlijk de Christus de Zoon van God begon te prediken onder het volk. Toen ze hierover hoorden, zeiden enkele van de nobele familieleden van Chrysanthus tegen zijn vader:
- Kijk, je zult schuld dragen en van jou wordt verantwoording gevraagd voor wat je zoon durft te doen, want hij vervloekt de goden, hij erkent een zekere Christus als de ware God; en als het gerucht hiervan de koning bereikt, dan noch jij noch wij - zijn familieleden - hiervoor vergeven worden vanwege hem, en zullen we allemaal de koninklijke gunst verliezen. Want wie zulke godslasterlijke toespraken tegen de goden durft uit te spreken, is daarmee een tegenstander van de koninklijke wetten.
Woedend op Chrysanthus sloot Polemius zijn zoon op in een donkere en stinkende kerker en hongerde hem uit, terwijl hij hem 's avonds slechts een kleine hoeveelheid voedsel gaf. Zalige Chrysanthus beschouwde die kerker en honger niet als een straf, maar als oefening in vasten, stilte en bescheidenheid van het christelijke leven en verheugde zich over zijn donkere en krappe woning, meer dan over ruime en lichte vertrekken.
Toen men dit hoorde, gaven de huisgenoten en familieleden het volgende advies aan Polemius:
- Als je je zoon van het christelijk geloof wilt afkeren, laat hem dan vrij blijven en van de geneugten genieten. Zoek een mooi en intelligente meisje voor hem uit en laat hem aan haar uithuwelijken, en dan zal hij het christendom vergeten. Maar de kerker, de banden en de honger waarmee je Chrysanthus kwelt, rekenen de christenen voor zichzelf toe als glorie en eer, en niet zozeer als een kwelling.
Toen hij dit hoorde, beval Polemius een luxueuze kamer voor te bereiden, de muren te versieren met een duur behang, er een kostbaar bed in te plaatsen en alles daar klaar te maken voor plezier en genot. Nadat hij zijn zoon uit zijn donkere kerker had gehaald en hem dure kleren had aangetrokken, bracht Polemius hem naar dat vertrek. Vervolgens koos Polemius uit zijn slavinnen de mooiste meisjes en kleedde hen in luxueuze kleren aan, sloot hen op in die kamer met zijn zoon, de meisjes streng opdragend dat ze op alle mogelijke manieren zouden proberen om Chrysanthus te verleiden tot vleselijke wellustige liefde, en hem te doen afkeren van Christus. Allerlei soorten voedsel en de beste wijn werden in die kamer in overvloed geserveerd - en die meisjes zongen ontuchtige liederen voor de heilige Chrysanthus, dansten voor hem, spraken schaamteloze woorden, en probeerden op alle mogelijke manieren de ziel van de gezegende jongeling in ontucht en vleselijke genoegens te vangen.
De jonge man Chrysanthus, niet als een jonge man, maar als een beproefde man reageerde op de spelletjes en verleidingen van die meisjes en terwijl hij in de netten was bleef hij ongrijpbaar. In deze strijd toonde hij zich een onoverwinnelijke strijder van Christus, die de smakelijke voedsel en zoete dranken volledig liet varen; hij keek naar die meisjes als naar adders, vermeed ze aan te raken als slangen, en bleef de hele tijd in gebed. Toen hij zichzelf moest versterken met slaap, ging hij op de grond liggen zonder bed, en hij beschouwde de verleidelijke en schaamteloze woorden van de meisjes als pijlen en met het schild van geloof weerde hij zich van hen af, roepend tot God:
“Neem schild en wapenrusting en sta op om mij te helpen; trek je zwaard en versper de weg van hen die mij vervolgen; zeg tegen mijn ziel: "Ik ben je redding!" (Ps. 33: 2-3). Wie deze strijd, die de duivel tegen mij heeft opgeworpen, kan overwinnen, als Uw rechterhand maar niet zegeviert en overwint. Hij wordt misleid die op eigen kracht denkt de hartstocht van het vlees te overwinnen en de kuisheid te bewaren, tenzij de vlam van het vlees gedoofd wordt door de regen van Uw barmhartigheid. De ziel kan Uw woningen niet bereiken als U het zelf niet daarheen brengt, want vleselijke hartstocht is als een sluwe beest, dat zich verbergt in de woestijn van de wereldse ijdelheid voor de vernietiging van menselijke zielen, en als iemand aan zijn tanden ontsnapt, dan moet hij dank geven met heel zijn ziel aan zijn God de Redder, want door U zijn wij verlost van zulk een kwaad. Zo ook de kuise Jozef ontsnapte met Uw hulp aan de handen van een hoer, als aan de tanden van een ontembaar beest - de Jozef, over wie de vader wenend zei: "Het wrede beest heeft mijn zoon opgegeten" (Gen. 37:33). Want waarlijk, de vrouw van Potifar viel hem als een woeste beest aan en kwelde als een leeuwin het zachte lam Jozef met haar nagels door hem naar de ongerechtigheid te verleiden (Gen. 39:12). En welke beest kan er woester zijn dan niet de duivel en de vrouw? Natuurlijke vleselijke lust wekte de jonge man Jozef op, en de vrouw verleidde hem nog meer met het spel van ogen, kostbare kleding, schoonheid van het gezicht, rijkdom, macht en met vleiende woorden voerde de kuise jongeman mee naar vernietiging en dood. En het is wonderbaarlijk dat hij de sluwe vangst van het beest heeft vermeden! Het was niet tevergeefs dat zijn vader zei: "Het is goed voor mij als mijn zoon leeft" (Gen. 45:28), want hij ontsnapte aan een grote en onvermijdelijke dood die feller is dan toen zijn broers hem wilden doden; Hij ontsnapte aan deze dood door Uw almachtige hulp, o Almachtige God! want U was toen bij hem. En nu, Heer, smeek ik U nederig, geef me hulp tegen deze dieren en slangen, waarmee mijn vader mij op één plek heeft opgesloten. En zoals de betoverde slangen slapen, zo mogen ook deze goddeloze meisjes slapen tijdens mijn gebed, zodat ze geen vleselijke lust in mijn jonge lichaam kunnen opwekken. Help mij, mijn Heiland, want ik ken U, de enige ware God, die redt hen die in U geloven en hen zijn onoverwinnelijke hulp geeft."