Rituelen bij rouw binden ons samen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Man/Vrouw: M

Rituelen bij rouw binden ons samen

Bericht door hopper »

https://www.trouw.nl/nieuws/rituelen-bi ... ~bd676921/
„Rituelen voeren we elke dag uit”, zegt Teunissen. „Opstaan, douchen, ontbijten. Maar als je dat met aandacht doet, worden die handelingen heilig voor je. Het gaat niet zozeer om wat je doet, maar om de intentie waarmee je het doet.”

„Rituelen markeren een omslagpunt”, vervolgt ze. „Ze sluiten iets af en openen een weg naar iets nieuws.”
In onze verzakelijkte samenleving zijn we wel eens vervreemd van ons gevoel. Rituelen kunnen helpend zijn om terug te keren naar ons eigen gevoel.
Voor rouwrituelen geldt volgens Teunissen dat ze een samenbindende functie kunnen hebben. Bijvoorbeeld wanneer familieleden betrokken worden bij het verzorgen van de dode. „Soms vraag ik een zoon om zijn vader te scheren”, zegt Teunissen. „Ik stel ook wel eens voor om de overledene in een doek in te bakeren. Elke dag een stukje verder. Als ze dat willen, kunnen familieleden briefjes of bloemblaadjes tussen de plooien steken. Dat laat mensen beseffen dat hun dierbare inderdaad dood is. Ze voelen zelf hoe het leven uit het lichaam wegtrekt, dat is heel goed. En door de nabestaanden zo mee te laten doen, probeer ik hun verdriet te verzachten.”
Mijn eigen vader heb ik 'afgelegd' zoals dat zo mooi heet. Met hulp uiteraard, want ik had en heb geen enkele expertise op dat gebied.
Een waardevol ritueel weet ik achteraf.

„Voor mij is alles bespreekbaar”, zegt Teunissen. „Ik heb weinig grenzen. Goed, als de dode met ontbloot bovenlijf in een open kist wordt vervoerd terwijl er vuurpijlen worden afgeschoten, kan dat aanstoot geven. Dat is een grens. En ik wil ook niets doen dat strijdig is met mijn esthetische gevoel. Maar ik heb mensen nog nooit hoeven inperken. Eerder aanmoedigen om wat méér te doen.”
Bij een andere dierbare ben ik weer op een andere wijze 'los' gegaan. Zuiver op gevoel gewerkt, ik had geen aanmoediging nodig om méér te doen.
. „Als iemand van de zee hield, stel ik voor om in de rouwbrief iedereen op te roepen een schelp mee te nemen naar de uitvaart. Of, in een ander geval: neem een lint mee in een kleur die je vindt passen bij het karakter van de overledene. Daarmee creëer je aandacht, mensen moet erover nadenken: wat zal ik precies meenemen, wat zou de bedoeling zijn? Die aandacht, dat nadenken, is een vorm van saamhorigheid.”

Het mooiste is een uitvaartbegeleidster die jou stimuleert om rituelen zelf te bedenken. Vrouwen als uitvaartbegeleidster hebben toch wel mijn voorkeur dan de mannelijke variant. Vrouwen leven -over het algemeen- dichter bij hun gevoel dan mannen.
Zeker, zegt Teunissen, door middel van rituelen probeert ze orde te scheppen in de chaos die mensen overvalt na het sterven van een naaste. Maar die orde gaat verder dan het praktische, is méér dan stipt op tijd arriveren bij het uitvaartcentrum. „Ik probeer voor rust en aandacht te zorgen. Als mensen hun overleden dierbare verzorgen, voeren ze die laatste handelingen voeren vaak heel zorgvuldig uit, bijna eerbiedig.
Binnen de mens leeft een eerbied voor het 'niet meer zijn'. Dat is bij de meeste mensen van nature aanwezig.
hopper

Re: Rituelen bij rouw binden ons samen

Bericht door hopper »

Overigens hoeven de rituelen niet te stoppen als de kist in de grond zakt of in de oven verdwijnt.
Een periode van rouw is normaal en daar passen rituelen ook héél goed.
Bij een zeer intieme dierbare heb ik op rituele wijze na 3 jaar definitief 'afscheid' genomen middels een -zelfbedacht- ritueel.
Vooral het zelf bedenken is van importantie denk ik, dat maakt het invoelbaar. Zichtbaar.
En omdat je het in je eentje doet hoef je ook aan niemand rekenschap af te leggen.
Je kan en mag de pijn zo lijden als je zelf wilt en daarmee wordt de rouw ook zoet.
Bijna een weldaad zou ik zeggen.
hopper

Re: Rituelen bij rouw binden ons samen

Bericht door hopper »

Ik zie ergens een advertentie "Training rouwzorg" met 30 jaar ervaring!
Dat moet je dus nu juist niet hebben, van die professionals die jou wel zullen vertellen hoe je moet rouwen.
Beter vertrouwen op je eigen innerlijke weten die precies weet hoe zoiets werkt.
Dergelijke kennis is al aanwezig in ieder mens, het enige wat nodig is de moed en de zwakte om het aan te gaan.

Sterkte kun je beter aan anderen wensen, dan hou je mooi de zwakte voor je zelf! (grapje)