Messenger schreef: 11 aug 2021, 16:52Hoe zie jij hem dan?Maria K schreef: 11 aug 2021, 14:17 Je wordt al een "vrijzinnig" Walsch volger.
Nee....sterker nog, een kritische volger.
..................
Straks ga je Walsch nog hetzelfde zien als ik.
Ik schrijf hem overigens na zo'n foutje niet af hoor.
Maria K schreef: 11 aug 2021, 19:48 Als een man die veel te vertellen heeft, waar je wat of zelfs ook veel aan zou kunnen hebben.
Maar niet als een doorgeefluik van woorden van God.
Ik heb de boeken van Walsch niet gelezen, maar ken een stukje van zijn werk via jou en dat er bij jou een klik is.Messenger schreef: 12 aug 2021, 09:47 Naar mijn idee is Walsch een doorgeefluik geworden doordat hij zijn boeken met succes heeft uitgegeven.
Hij heeft veel te vertellen inderdaad, en het grappige is dat wàt hij vertelt overeenkomt met inzichten die ik zelf heb ontvangen toen ik buiten zinnen was. Zijn boeken lezend is het een feest van herkenning.
En het gaat er uiteraard om dat ik de uitspraken van God in zijn boeken geloofwaardig en aannemelijk vind. En toepasbaar.
Ook is het belangrijk dat het totale gesprek, over al die boeken, consistent is en blijft.
Als je Walsch gelezen hebt, ik begreep dat je dat hebt gedaan, waarmee ben je het dan niet eens?
En daarna van een aantal beschrijvingen hier en daar.
Maar zoals ik het kan accepteren zijn de gesprekken met God in feite gesprekken met zijn eigen innerlijk, dus met hetgeen bij hem zelf opborrelt aan gedachten.
Als je gelooft dat God in jou leeft en spreekt en jij zelf daar ook onderdeel van bent en het op deze manier tot uiting komt, dan kun je dat ook gesprekken met God noemen.
Ik heb een tijd gehad, dat ik een soort pantheïsme in mij wilde voeden, maar dat is tijdelijk geweest, in de laatste periode dat ik het theïsme nog niet van me af kon schudden. Iets goddelijks in "alles wat is", noem het een godsvonk, wilde ik nog wel aan.
Maar niet panentheïsme, daarvoor was mijn oude geloof in een god al te ver verdwenen.
Ik zie dit nu dus niet meer als een interfereren met een soort van godheid, maar zou dat dan gesprekken met mezelf willen noemen in tijden van introspectie.
Ik heb ervaren, net als jij ook in een tijd dat ik het geestelijk heel moeilijk had, dat als je je gedachten opschrijft er vaak steeds meer gedachten boven komen, die daarop aansluiten. En dat je die dan steeds beter kunt verwoorden.
En zelfs een aantal keren, dat ik door ze opschrijven onverwacht tot zeer heldere inzichten kwam, die ik de rest van mijn leven heb meegenomen.
Zo kan iedereen zijn eigen persoonlijke gesprekken hebben met zichzelf, als je gedachten onder woorden gaat brengen, door erover te gaan praten, maar zeker als je erover gaat schrijven.