Gait schreef: 11 sep 2021, 07:32Hoe zie je de vervulling van de gaven van de Heilige Geest? Sommigen hebben de gave van genezing.
Niet op de wijze zoals Jan Zijlstra en zijn volgelingen voorstonden. Moge hij echter allereerst nu in vrede rusten; het enige wat we nu kunnen doen is hem liefdevol aan de Heer toevertrouwen en bidden dat Hij Jan net zo barmhartig is als wij willen dat Hij met ons is.
Binnen de katholieke geloofstraditie zijn bovennatuurlijke genezingen niet onbekend. We kennen natuurlijk Lourdes en andere bedevaartsoorden, maar ook heiligen die dergelijke tekenen verrichten, al dan niet na hun dood.
Ook worden soms tijdens een mis of gebedsviering aan meerdere mensen de ziekenzalving toegediend, hoewel deze allereerst de ziel geneest en slechts heel soms ook op bovennatuurlijke wijze het lichaam. Hoewel de overgave aan Gods barmhartigheid en de innerlijke rust die het sacrament zo brengt, al genezend of herstellend naar geest en lichaam kan werken.
We kennen dus het charisma van genezing, maar wel vanuit een heel andere theologie dan Jan Zijlstra predikte. De genezing an sich is namelijk nooit het doel van welk teken ook, maar altijd het leiden van de gelovige naar Christus, opdat hij of zij de kracht ontvangt zich aan Hem over te geven. Zodat de gelovige ook Hem trouw blijft als hij weer ziek zou worden.
Ook de genezingen van Jezus waren bedoeld om te bewijzen dat het Rijk Gods aangebroken was met Hem. Het grootste teken van liefde dat Hij echter verrichtte was zijn kruisdood en verrijzenis en die liefde dienen wij als eerste na te volgen.
Wanneer je niet op voorspraak genezen wordt, dan betekent dat ook niet meteen dat jij of de voorspreker onvoldoende geloof zou hebben, maar mogelijk dat God met jou die weg (nog) niet wil gaan. Dat Hij jou op andere wijzen wil genezen van zonde en kwaad en dat een (bovennatuurlijke) lichamelijke genezing je daarin misschien meer kwaad dan goed zou doen.
Helaas is het echter ook mogelijk dat de gebedsgenezer helemaal geen echte wonderen verricht en soms dat zelf ook niet altijd doorheeft. Hier spreek ik nu even in het algemeen en doel ik dus niet specifiek op Jan Zijlstra.
Niet zelden kunnen vermeende wonderen van zo'n gebedsgenezer eenvoudig gereproduceerd worden door niet-gebedsgenezers met hulp van acteurs en is het heel mogelijk tot uiterst waarschijnlijk dat bepaalde gebedsgenezers zich bewust van zulke illusies bedienen. Er zijn legio YouTube-filmpjes die uitleggen hoe je dat doet.
Of het gaat om slechts tijdelijke, psychosomatische genezingen, of om oplevingen die alreeds inherent zijn aan de betreffende ziekte en dus ook plaatsvinden zonder voorspraak van de gebedsgenezer. Soms kan ook de hele ambiance van een gebedsdienst, met alle (urenlange) zang, muziek, licht, het charisma van de gebedsgenezer, etc. een tijdelijke vermindering van de klachten veroorzaken.
Tenslotte worden sommige aandoeningen nog weleens overdreven. Iemand in een rolstoel kan niet zelden toch af en toe een stuk lopen, zodat het er heel indrukwekkend uit kan zien als diegene uit de rolstoel springt en een stukje met de gebedsgenezer rondloopt. Maar eenmaal weer uit zicht, moet de rolstoel er niet zelden toch weer bijgepakt worden.
Ook laten de meeste gebedsgenezers hun vermeende wonderen vaak niet grondig onderzoeken op wetenschappelijke, medische en theologische gebied, of stellen een dergelijk onderzoek niet verplicht.
Dergelijk onderzoek wordt niet zelden zelfs gezien als bewijs van een te klein geloof. De gebedsgenezer navolgen betekent (vrijwel) kritiekloos alles geloven wat hij of zij zegt en dus alle vermeende genezingen als authentiek beschouwen. Waarbij de ene gebedsgenezer natuurlijk wel weer integerder handelt daarin dan de andere.
Mede daardoor hebben veel gebedsgenezers of gebedsgenezing in het algemeen buiten hun geloofstradities een slechte naam gekregen, wat het werk van God natuurlijk sowieso geen goed doet. Want die naam slaat dan soms ook over op het christelijk geloof zelf.
Binnen de katholieke geloofstradities is het echter nooit verplicht om in zulke wonderen te geloven, omdat het private openbaringen zijn, en moet een wonder ook wetenschappelijk, medisch en theologisch als authentiek erkend worden, voordat het binnen de kerk toegestaan is er devotie aan te hechten.