Tin schreef: ↑15 dec 2021, 12:55
peda schreef: ↑15 dec 2021, 11:09
Zijn kwantumvelden door een Bewustzijn geschapen of zijn kwantumvelden FUNDAMENTEEl, dus ongeschapen, onveroorzaakt, bewustzijnsloos en de Bron waaruit alles wat bestaat, voortvloeit. Het de essentiële keuze. Aan de ene kant de
metafysica (God, Het Ene, Kosmisch Bewustzijn , Bezieling) , aan de andere kant de
fysica met de Kwantumvelden, die niet ontstaan zijn uit/ door een Immaterieel Bewustzijn. Is de keuze Immaterieel Bewustzijn First, of is de keuze een spiritueel dood Kwantumveld met slechts wat toevallig op materiele wijze ontstaan bewustzijn via een emergentie proces..
Wanneer kwantumvelden fundamenteel zouden zijn, dus ongeschapen, onveroorzaakt en de bron van waaruit alles bestaat, waarom zouden we dan ook tegelijk spreken over bewustzijnsloos? Dat is een enorme stap. Stel we kunnen uitkomen bij de Bron van waaruit alles bestaat, waarom splitsen we die bron dan meteen weer in een 'ene kant' en een 'andere kant'? Zoeken we naar een 'wie schept wat'? In dit licht is de aanduiding 'het Ene' van Hopper misschien inderdaad wel de beste aanduiding.
Hallo Tin,
De OERBRON, waaruit alles wat bestaat ontspruit is dat FUNDAMENTEEL Bewustzijn ( God, het ENE, Bezieling, Kosmische Intelligentie, of hoe ook te noemen ) of is het FUNDAMENTELE 100 % bewustzijnloos ( kwantumvelden ) . In de metafysica zijn de kwantumvelden het produkt van een Schepper of een Emanerende. In de fysica leveren de Kwantumvelden het latere door emergentie processen veroorzaakte bewustzijn, zichtbaar in de biologische wereld. Indien er geen biologische wereld zou bestaan dan was er ook NERGENS Bewustzijn cq Intelligentie.
Tin jij beweegt je in de metafysica wereld, voor de naturalist is die wereld puur fantasie. Dat is de realiteit en die realiteit is al zijn kleuring zichtbaar in de verschillende inbreng. Yours probeerde gisteren reeds de metafysica te verzoenen met de naturalisten wereld, heel loffelijk in mijn optiek, maar wel uitzichtloos, zo mijn bescheiden mening. Dat Bohm als wetenschapper een vorm van bezieling niet uitsloot, komt
omdat in mijn visie Bohm op de toer zit van het pantheisme, maar pantheisme is metafysica en geen naturalisme. Overigens Het Ene emaneert en emanatie is een denkbeeld in de metafysica en emanatie bestaat niet in de fysica.