Het eerste deel kan ik niet zonder meer onderschrijven, is mi. slechts deels waar, maar ik denk dat ik de tendens begrijp, door je volgende woorden.Snelheid schreef: 12 feb 2022, 00:34 Ergernissen is zelf haat en zelf vijandschap,altijd een raadsel waarom mensen zichzelf kwaad doen,het zal wel met frustraties te maken hebben.
De reactie van Piebe maakt het wat duidelijker en sluit dan weer meer aan bij wat ik denk.
Wel in het geval van schuldgevoel over iets van jezelf, maar dat (nog) niet hebt kunnen verwerken en daar niet mee om kunnen gaan.Piebe Paulusma schreef: 12 feb 2022, 00:37 Ergernissen kunnen door eigen schuld zijn maar ook door andermans schuld voorkomen. Dat onderscheid is soms lastig te maken. Ergernissen door eigen schuld kunnen opgelost worden anders is het inderdaad pure zelfhaat.
Meestal gaan ergernissen toch over externe zaken of dingen, die je tegenkomt, soms als gevoel over hetgeen je zelf ervaren hebt of weet wordt getriggerd.
Maar vaak zijn het ook verdoezelaars en vervangers voor een echte reden voor negatief of depressief denken binnen het eigen bestaan.
Dingen, die je niet kunt of niet van jezelf mag uiten en zelfs onbewust van de oorzaak wel door kunnen werken.
In dat geval wordt het vaak een vervangende ergernis/boosheid/haat naar andere dingen buiten jezelf, die je naar eigen gevoel wel mag ventileren.
Aan de heftigheid ervan of zelfs zich afsluiten van de emotie, door irrationele uitingen, is vaak wel de ernst van het eigen probleem af te meten.
Ook al kan het achterliggende probleem zelf op dat moment iets heel anders zijn.
En ja....dat kan ook zelfhaat zijn, maar niet per definitie.
En ja....ik denk dat dit het eigen problemen niet oplost, maar eerder kwaad doet, omdat het naar alle kanten door kan woekeren, ook naar anderen toe.