Raak geschetst.callista schreef: 19 mar 2022, 21:52 Jezus komt nooit letterlijk terug....dat is een dogmatisch concept.
Waarom zou hij terug komen?
Wat is daar de zin van?
Volgens mij zijn er weinigen die dat nog letterlijk nemen.
Maar goed...voor diegenen die dat toch geloven blijft het wachten.....volgens mij op Godot....en dat al eeuwenlang.
Hoop doet leven zegt men weleens.
Maar voor sommigen is het leven doet hopen....prima!
Nav. hiervan vond ik dit artikel.
Wat mij sterk doet denken aan de betekenis en het waarom van de klassieke teksten, die in de Bijbel zijn opgenomen en hoe daarover wordt gedacht.
https://karakters.nu/kader-samuel-becke ... -op-godot/
Ik las dit nog eens, maar dan ter vergelijking, zoals ik die zie.
Het is een dooddoener te zeggen dat literaire teksten aanleiding geven tot verschillende interpretaties en in de loop der tijd allerlei nieuwe betekenissen kunnen krijgen. Hoe in het theater wordt omgegaan met klassieke teksten is daar een goed voorbeeld van. Regisseurs kunnen een tekst bijvoorbeeld een hedendaagse invulling geven en via een eeuwenoude tekst iets vertellen over actuele thema’s .......
Het is mede door deze mogelijkheid om steeds weer nieuwe betekenissen op te roepen en steeds weer actueel te worden dat de klassieke teksten nog steeds gespeeld en gelezen worden.
In de ban door teveel eigen interpretaties?Er zijn echter ook auteurs die strenge eisen stellen voor de opvoering van hun teksten. Een van de bekendste voorbeelden daarvan is de Ierse schrijver Samuel Beckett, Wachten op Godot.
.........
De Britse theaterregisseuse Deborah Warner kreeg van Becketts erfgenaam dan weer een lang verbod opgelegd om Becketts werk te mogen ensceneren omdat ze zich bij haar enscenering van Footfalls niet genoeg aan Becketts oorspronkelijke regieaanwijzingen had gehouden.
1*........ een uitstapje te maken naar een andere kunstvorm: muziek. ..............
In haar recent verschenen boek De vlucht van de nachtegaal beschrijft filosofe Marlies De Munck bijvoorbeeld treffend hoe van uitvoerende muzikanten verwacht wordt dat ze zichzelf en hun eigen persoonlijkheid zo veel mogelijk wegcijferen bij het uitvoeren van een werk: ........ en de uitvoerende muzikant is in dat opzicht weinig meer dan een doorgeefluik.
De Duitse filosoof Theodor W. Adorno waarschuwde daar een paar decennia geleden al voor: .................
Door zo sterk op het oorspronkelijke werk en de ontstaanscontext daarvan te focussen, zuigen we volgens Adorno immers alle leven uit een werk. Wat je volgens Adorno als uitvoerder dient te doen is net te zoeken naar manieren waarop het werk hier en nu tot een publiek kan spreken.
...... door ervan uit te gaan dat de tekst een oorspronkelijke betekenis heeft die precies gevat zit in de wil van de auteur, wordt van de tekst een museumstuk gemaakt: de tekst wordt als het ware op een voetstuk geplaatst.......
2*Een van de redenen waarom Samuel Beckett vandaag nog altijd aanspreekt, is uiteraard dat zijn werk zeer universele thema’s aansnijdt, zoals de wanhoop en de overlevingsdrang van de mens in een wereld zonder betekenis. ................ zijn theaterstukken worden gekenmerkt door een zekere onbestemdheid en mysterie.
Verschillene ideeën over de creatieve interpretaties en uitvoeringen van een klassiek werk.
1 - Het ene om de oorsprong en het mysterie zuiver te houden. En de uitnodiging steeds weer aan de individuele lezer en toehoorder omzijn vrije gedachten erover te laten gaan.
2 - Het andere tbv. de interesse van de diverse toehoorders, de tijden door.
Maar waar het ingevuld door de uitvoerders een eigen leven kan gaan leiden, weg van de oorsprong.
Becketts bekendste toneelstuk Wachten op Godot is daar een uitstekend voorbeeld van...............
Die onbestemdheid maakt dat Wachten op Godot, en Becketts werk in het algemeen, een hele rijkdom aan betekenissen oproept en veel mogelijkheden tot interpretatie biedt. ........
.....makkelijk te zien als een metafoor voor het zoeken naar zin en betekenis in een betekenisloze wereld. Tegelijkertijd lijkt het stuk, net omdat Vladimir en Estragon weinig lijken te ondernemen om verandering te brengen in hun situatie, ons ook iets te vertellen over het onvermogen om open te staan voor verandering en over de angst om het vertrouwde los te laten.
Hier zie ik de link naar Bijbelexegeses, die uiteindelijk tot dogma's kunnen uitgroeien.Dat Beckett en zijn erfgenaam zulke strenge opvoeringseisen stellen, lijkt dus te zijn ingegeven door de vrees dat een enscenering net de openheid van Becketts werk teniet zou doen...............
Wanneer je als regisseur bepaalde keuzes gaat maken, bestaat namelijk de kans dat je sterk vanuit één bepaalde interpretatie gaat werken, waardoor de mogelijkheid tot andere interpretaties verdwijnt.