Bij mij. omdat ik me machteloos voel, vliegen mijn gedachten alle kanten op.
Ik reageer soms op de ene manier en soms tegenovergesteld.
Ik denk afhankelijk van mijn eigen geestelijke conditie.
Meestal heb ik heel veel ruimte in mijn hart, maar soms zit dat helemaal vol.
De één wil, dat slecht wereldnieuws bekend wordt en hoopt, dat misschien door de wereldopinie de verantwoordelijken hiervoor de ellende onder de neus aan te wrijven, waardoor zij misschien weer tot rede gebracht kunnen worden.
Dat is één van de taken, misschien wel de belangrijkste, die de journalistiek voor zich ziet weggelegd.
En alle mensen, die dat op zo'n zelfde manier beleven.
De ander houdt liever de ellende ver van zijn bed.
Want als eenling en als niet politiek leider aan de andere kant van het continent, kan een mens niets met deze vreselijke ellende en voelt zich slechts een klein radertje. Of heeft bij slecht nieuws ook wel eens het gevoel gemanipuleerd te worden tbv. een politiek doel.
Ik moet zeggen dat ik ook wel de neiging heb, vooral in een periode dat ik genoeg heb aan mijn hemd, ook probeer emotioneel iets meer afstand te nemen van mijn rok.
Ik denk, dat we dit ook niet weer alleen volgens een eigen uitleg moeten gaan ventileren en zodoende weer de verschillen onderling moeten gaan aandikken, maar eerder de diepte in moeten gaan om het hoe en waarom bloot te leggen.
Waarom reageren wij ieder zoals we reageren?
De één misschien omdat we het verre van ons willen houden.
Het andere misschien ook om een plaatsvervangende woede te kunnen uiten.
Voor hier op het forum:
Laten we onze eigen gevoelens en gedachten niet op anderen af reageren.
En bedenken dat we elkaar amper kennen en het vooral om communiceren gaat over wat ons bezighoud.
Het hemd is nader dan de rok.
https://www.bible.com/nl/bible/1276/JHN.12.BB
3 Maria nam een pond dure parfum, echte nardus-olie , en zalfde daarmee Jezus' voeten. Daarna droogde ze zijn voeten af met haar haren. De heerlijke geur van de parfum was door het hele huis te ruiken.
4 Maar één van de leerlingen werd boos...........
5 Hij zei: "Waarom is deze dure parfum niet voor 300 zilverstukken verkocht? Dan hadden we dat geld aan de arme mensen kunnen geven!"
7 Jezus zei: "Laat haar met rust. Ze doet dit alvast voor mijn begrafenis. 8Want arme mensen zullen er altijd wel bij jullie zijn, maar Ik zal niet altijd bij jullie zijn."