Dankbaarheid

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.


Moderatie: het moderatieteam
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Dankbaarheid

Bericht door Leon »

Ik vroeg God om raad bij de volgende kwestie:

Je kunt dankbaar zijn voor het natuurlijk verloop (denk aan een zwangerschap) en er naar streven zo min mogelijk in te grijpen in het natuurlijk verloop. Dat is niet geheel zonder verdriet soms of lijden. De natuur is hard soms, en niet altijd komen wensen en verwachtingen uit.
Dankbaarheid is dan echt een opgave.

Je kunt ook alles anders willen doen, ingrijpen in natuurlijke processen, genetische modificaties, bijvoorbeeld zwangerschap afbreken bij genetische defecten of deze defecten proberen te repareren. Dit kan misschien resulteren in gezonde veilige mensen. De wetenschap is verlossend soms, en soms komen wensen en verwachtingen uit. Hiervoor moet je misschien een beetje opstandig zijn, het beter willen doen, in essentie ondankbaar zijn.

De Bijbel sloeg open bij het verhaal van Jezus en het veulen. Jezus wilde dat zijn discipelen een vastgebonden veulen haalden zodat dit hem kon vervoeren.

Ik denk (mijn uitleg) dat God met deze passage duidelijk maakt dat iemand vast kan zitten, en Jezus wil dat je losgemaakt wordt en zijn boodschap gaat vervoeren.

Er zijn twee paden. De ouderwetse dankbaarheid en Jezus in het hart, of een pad van verlokkingen.

Ik weet wat ik kies. Al vervoer ik Jezus naar Jeruzalem naar een zeker lot.
[uit principe ben ik voor principes]
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Dankbaarheid

Bericht door Michelangelo2 »

Leon schreef: 23 jul 2024, 15:18

De Bijbel sloeg open bij het verhaal van Jezus en het veulen. Jezus wilde dat zijn discipelen een vastgebonden veulen haalden zodat dit hem kon vervoeren.

Ik denk (mijn uitleg) dat God met deze passage duidelijk maakt dat iemand vast kan zitten, en Jezus wil dat je losgemaakt wordt en zijn boodschap gaat vervoeren.

De tekst verwijst naar Zachariah 9:9 waarin voorzegd wordt dat de koning nederig op een ezelsveulen zal komen. Rechtvaardig en verlossend.

Jouw uitleg valt niet af te leiden uit de tekst.

Misschien denk je teveel na? Filosofie is gevaarlijk. Een mistig moeras. Blijf liever bij de tekst zoals ie gepresenteerd wordt. Dat is ook meestal de bedoeling van de auteur.
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dankbaarheid

Bericht door Leon »

Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 17:00
Leon schreef: 23 jul 2024, 15:18

De Bijbel sloeg open bij het verhaal van Jezus en het veulen. Jezus wilde dat zijn discipelen een vastgebonden veulen haalden zodat dit hem kon vervoeren.

Ik denk (mijn uitleg) dat God met deze passage duidelijk maakt dat iemand vast kan zitten, en Jezus wil dat je losgemaakt wordt en zijn boodschap gaat vervoeren.

De tekst verwijst naar Zachariah 9:9 waarin voorzegd wordt dat de koning nederig op een ezelsveulen zal komen. Rechtvaardig en verlossend.

Jouw uitleg valt niet af te leiden uit de tekst.

Misschien denk je teveel na? Filosofie is gevaarlijk. Een mistig moeras. Blijf liever bij de tekst zoals ie gepresenteerd wordt. Dat is ook meestal de bedoeling van de auteur.
het gaat om de tekst zoals besproken bij de volgende pagina:
https://ukgr.nl/2019/het-veulen-jij-en-de-twee-wegen/

Dat is de Bijbel als orakelboek toepas wordt volgens mij ook gezien als “slecht”.

De Bijbel vindt filosofie ook gevaarlijk als het “eigen” filosofie is.

https://brievenaangod.info/wat-zegt-de- ... filosofie/

Maar je hebt wel gelijk, ik moet oppassen voor moerassen, bedankt.
Laatst gewijzigd door Leon op 23 jul 2024, 17:18, 1 keer totaal gewijzigd.
[uit principe ben ik voor principes]
Tufkah
Berichten: 2204
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Dankbaarheid

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 23 jul 2024, 15:18

........Ik denk (mijn uitleg) .........
Jezus sprak in vergelijkingen om zijn boodschap duidelijk te maken. Dat deed Jezus niet voor niets, zijn woorden zijn moeilijk te vatten omdat we niet weten waar het over gaat. Jouw uitleg is goed voor jou. Ik ga jouw uitleg niet tegen spreken of zeggen dat er een betere uitleg is. Mij valt de maagdelijkheid van het veulen op. (Nog nooit door iemand bereden) Maar mijn uitleg is niet beter dan die van jou.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dankbaarheid

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 23 jul 2024, 17:17
Leon schreef: 23 jul 2024, 15:18

........Ik denk (mijn uitleg) .........
Jezus sprak in vergelijkingen om zijn boodschap duidelijk te maken. Dat deed Jezus niet voor niet, zijn woorden zijn moeilijk te vatten omdat we niet weten waar het over gaat. Jouw uitleg is goed voor jou. Ik ga jouw uitleg niet tegen spreken of zeggen dat er een betere uitleg is. Mij valt de maagdelijkheid van het veulen op. (Nog nooit door iemand bereden) Maar mijn uitleg is niet beter dan die van jou.
De maagdelijkheid is nog het ene, het andere is het vastgebondene, zeer onnatuurlijk voor een veulen, hoort in de wei bij de moeder.
[uit principe ben ik voor principes]
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Dankbaarheid

Bericht door Michelangelo2 »

Leon schreef: 23 jul 2024, 17:11
Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 17:00
De tekst verwijst naar Zachariah 9:9 waarin voorzegd wordt dat de koning nederig op een ezelsveulen zal komen. Rechtvaardig en verlossend.

Jouw uitleg valt niet af te leiden uit de tekst.

Misschien denk je teveel na? Filosofie is gevaarlijk. Een mistig moeras. Blijf liever bij de tekst zoals ie gepresenteerd wordt. Dat is ook meestal de bedoeling van de auteur.
het gaat om de tekst zoals besproken bij de volgende pagina:
https://ukgr.nl/2019/het-veulen-jij-en-de-twee-wegen/

Dat is de Bijbel als orakelboek toepas wordt volgens mij ook gezien als “slecht”.

De Bijbel vindt filosofie ook gevaarlijk als het “eigen” filosofie is.

https://brievenaangod.info/wat-zegt-de- ... filosofie/
Het artikel van het veulen en de 2 wegen negeert de profetie in Zachariah. Want dat is de enige reden waarom Jezus vroeg om een ezelsveulen.
Een koning zou gekroond en te paard binnenrijden. Met grote triomf. Jezus rekende daarmee af door nederig op een ezel te rijden.
Het volk verwachte een David, een leeuw. Maar kreeg een Lam.
Iedere andere betekenis mag wat mij betreft de prullenbak in.
Tufkah
Berichten: 2204
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Dankbaarheid

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 23 jul 2024, 17:19
Tufkah schreef: 23 jul 2024, 17:17

Jezus sprak in vergelijkingen om zijn boodschap duidelijk te maken. Dat deed Jezus niet voor niet, zijn woorden zijn moeilijk te vatten omdat we niet weten waar het over gaat. Jouw uitleg is goed voor jou. Ik ga jouw uitleg niet tegen spreken of zeggen dat er een betere uitleg is. Mij valt de maagdelijkheid van het veulen op. (Nog nooit door iemand bereden) Maar mijn uitleg is niet beter dan die van jou.
De maagdelijkheid is nog het ene, het andere is het vastgebondene, zeer onnatuurlijk voor een veulen, hoort in de wei bij de moeder.
Klopt. De maagdelijkheid viel mij als eerste op. Toen was het denken nog niet ingetreden. De mens is vastgebonden, maar bezit de maagdelijke oergrond welke Jezus in kan nemen. (Nu is het denken wel ingetreden)
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Dankbaarheid

Bericht door Michelangelo2 »

Leon schreef: 23 jul 2024, 17:11
Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 17:00
De tekst verwijst naar Zachariah 9:9 waarin voorzegd wordt dat de koning nederig op een ezelsveulen zal komen. Rechtvaardig en verlossend.

Jouw uitleg valt niet af te leiden uit de tekst.

Misschien denk je teveel na? Filosofie is gevaarlijk. Een mistig moeras. Blijf liever bij de tekst zoals ie gepresenteerd wordt. Dat is ook meestal de bedoeling van de auteur.

Maar je hebt wel gelijk, ik moet oppassen voor moerassen, bedankt.
Het is een oprecht advies. Want ik merk dat jij daar gevoelig voor bent. Pas op voor moerassen en drijfzand en voor hen die je erheen lokken. De Schrift is geen boek wat je zomaar ergens openslaat in de hoop dat je van hogerhand een toepasselijk vers voorgeschoteld krijgt. Gewoon lezen en vertrouwen.
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dankbaarheid

Bericht door Leon »

Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 17:27
Leon schreef: 23 jul 2024, 17:11


Maar je hebt wel gelijk, ik moet oppassen voor moerassen, bedankt.
Het is een oprecht advies. Want ik merk dat jij daar gevoelig voor bent. Pas op voor moerassen en drijfzand en voor hen die je erheen lokken. De Schrift is geen boek wat je zomaar ergens openslaat in de hoop dat je van hogerhand een toepasselijk vers voorgeschoteld krijgt. Gewoon lezen en vertrouwen.
Het artikel legt gewoon Markus 11 uit, en dat heb ik gelezen in de Bijbel. Jammer dat je God niet laat beslissen wat je moet lezen. Dan wordt het wel erg lastig om de juiste inhoud op het juiste moment te krijgen.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dankbaarheid

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 23 jul 2024, 17:26
Leon schreef: 23 jul 2024, 17:19

De maagdelijkheid is nog het ene, het andere is het vastgebondene, zeer onnatuurlijk voor een veulen, hoort in de wei bij de moeder.
Klopt. De maagdelijkheid viel mij als eerste op. Toen was het denken nog niet ingetreden. De mens is vastgebonden, maar bezit de maagdelijke oergrond welke Jezus in kan nemen. (Nu is het denken wel ingetreden)
Ik twijfelde nog of de “tegennatuurlijke toestand” niet juist duidt op de toestand van aan de grillige natuur (natuurlijke zwangerschap) die soms lijden en verdriet geeft, Lijden en verdriet zou je “tegennatuurlijk” kunnen noemen. En Jezus verlost de persoon dan om misschien genetisch modificator te worden.

Maar op zich is in lijden en verdriet (soms) met de genade van God een ouderwetse toestand die misschien beter bij mij past.
[uit principe ben ik voor principes]
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Dankbaarheid

Bericht door Michelangelo2 »

Leon schreef: 23 jul 2024, 17:44
Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 17:27
Het is een oprecht advies. Want ik merk dat jij daar gevoelig voor bent. Pas op voor moerassen en drijfzand en voor hen die je erheen lokken. De Schrift is geen boek wat je zomaar ergens openslaat in de hoop dat je van hogerhand een toepasselijk vers voorgeschoteld krijgt. Gewoon lezen en vertrouwen.
Het artikel legt gewoon Markus 11 uit, en dat heb ik gelezen in de Bijbel. Jammer dat je God niet laat beslissen wat je moet lezen. Dan wordt het wel erg lastig om de juiste inhoud op het juiste moment te krijgen.
Dus jij denkt dat God je naar een tekst leidt als je de bijbel gewoon openslaat?
De bijbel beschrijft hoe God zich openbaart. Willekeurig ergens beginnen te lezen staat daar niet bij.
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dankbaarheid

Bericht door Leon »

Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 17:56
Leon schreef: 23 jul 2024, 17:44

Het artikel legt gewoon Markus 11 uit, en dat heb ik gelezen in de Bijbel. Jammer dat je God niet laat beslissen wat je moet lezen. Dan wordt het wel erg lastig om de juiste inhoud op het juiste moment te krijgen.
Dus jij denkt dat God je naar een tekst leidt als je de bijbel gewoon openslaat?
De bijbel beschrijft hoe God zich openbaart. Willekeurig ergens beginnen te lezen staat daar niet bij.
Waar staat dat? Sla de Bijbel er eens willekeurig op open….
[uit principe ben ik voor principes]
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Dankbaarheid

Bericht door Michelangelo2 »

Leon schreef: 23 jul 2024, 18:02
Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 17:56
Dus jij denkt dat God je naar een tekst leidt als je de bijbel gewoon openslaat?
De bijbel beschrijft hoe God zich openbaart. Willekeurig ergens beginnen te lezen staat daar niet bij.
Waar staat dat? Sla de Bijbel er eens willekeurig op open….
Alles wat in het nieuwe testament staat werd voorzegd in het oude. Dus als ik een betekenis zoek ga ik dáár zoeken.
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dankbaarheid

Bericht door Leon »

Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 18:06
Leon schreef: 23 jul 2024, 18:02

Waar staat dat? Sla de Bijbel er eens willekeurig op open….
Alles wat in het nieuwe testament staat werd voorzegd in het oude. Dus als ik een betekenis zoek ga ik dáár zoeken.
Je vindt toch niet je eigen leiding/idee belangrijker dan God’s leiding? :D
Laatst gewijzigd door Leon op 23 jul 2024, 18:24, 1 keer totaal gewijzigd.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dankbaarheid

Bericht door Leon »

Maar goed ik denk dat het voor jou niet magisch of wonderlijk mag worden, soms is dat ook beter voor de geestelijke gezondheid. Een klein wonder meemaken heeft geestelijke impact.
[uit principe ben ik voor principes]
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Dankbaarheid

Bericht door Michelangelo2 »

Leon schreef: 23 jul 2024, 18:14 Maar goed ik denk dat het voor jou niet magisch of wonderlijk mag worden, soms is dat ook beter voor de geestelijke gezondheid. Een klein wonder meemaken heeft geestelijke impact.
Ik geloof in engelen. Die zijn toegewezen aan de mens. Dat zijn de ware boodschappers van de ware God. Daarnaar moet je luisteren. Mijn engel wijst mij de Weg.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Dankbaarheid

Bericht door Michelangelo2 »

Leon schreef: 23 jul 2024, 18:09
Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 18:06
Alles wat in het nieuwe testament staat werd voorzegd in het oude. Dus als ik een betekenis zoek ga ik dáár zoeken.
Je vindt toch niet je eigen leiding/idee belangrijker dan God’s leiding? :D
Dat is verre van grappig.
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dankbaarheid

Bericht door Leon »

Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 18:26
Leon schreef: 23 jul 2024, 18:14 Maar goed ik denk dat het voor jou niet magisch of wonderlijk mag worden, soms is dat ook beter voor de geestelijke gezondheid. Een klein wonder meemaken heeft geestelijke impact.
Ik geloof in engelen. Die zijn toegewezen aan de mens. Dat zijn de ware boodschappers van de ware God. Daarnaar moet je luisteren. Mijn engel wijst mij de Weg.
Ok, dat begrijp ik goed. Ik noem het alleen geen engel. Als je dan luistert welk stuk in de Bijbel relevant is om te lezen, is dat hetzelfde als dat een godsvonk mij de Bijbel op de juiste plaats doet openslaan.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dankbaarheid

Bericht door Leon »

Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 18:27
Leon schreef: 23 jul 2024, 18:09

Je vindt toch niet je eigen leiding/idee belangrijker dan God’s leiding? :D
Dat is verre van grappig.
Wel als het niet waar is.

Ik wil je niet belachelijk maken, maar dat je mij niet begrijpt deed mij niet vermoeden dat je zelf een engelgids hebt.
[uit principe ben ik voor principes]
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Dankbaarheid

Bericht door Michelangelo2 »

Leon schreef: 23 jul 2024, 18:31
Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 18:26

Ik geloof in engelen. Die zijn toegewezen aan de mens. Dat zijn de ware boodschappers van de ware God. Daarnaar moet je luisteren. Mijn engel wijst mij de Weg.
Ok, dat begrijp ik goed. Ik noem het alleen geen engel. Als je dan luistert welk stuk in de Bijbel relevant is om te lezen, is dat hetzelfde als dat een godsvonk mij de Bijbel op de juiste plaats doet openslaan.
Engel is een bijbels begrip. Godsvonk herken ik niet. Staat dat ergens in de bijbel?
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dankbaarheid

Bericht door Leon »

Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 18:37
Leon schreef: 23 jul 2024, 18:31

Ok, dat begrijp ik goed. Ik noem het alleen geen engel. Als je dan luistert welk stuk in de Bijbel relevant is om te lezen, is dat hetzelfde als dat een godsvonk mij de Bijbel op de juiste plaats doet openslaan.
Engel is een bijbels begrip. Godsvonk herken ik niet. Staat dat ergens in de bijbel?
Het maakt niet uit hoe je het noemt, als je de ervaring maar begrijpt.

Ik denk dat met Gods-vonk verzonnen heeft omdat een persoonlijke God die zich direct met een willekeurig iemand zou bezighouden buiten het voorstellingsvermogen viel.
[uit principe ben ik voor principes]
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dankbaarheid

Bericht door Leon »

Misschien kan jij luisterend je weg vinden in de Bijbel. Ik niet, ik mis het overzicht, de titels, namen, structuur.

Als ik de E-Bijbel raadpleeg en inhoudsopgave voor me heb, willen er wel eens titels doorkomen: Handelingen 2, Petrus 1.2
[uit principe ben ik voor principes]
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Dankbaarheid

Bericht door Michelangelo2 »

Leon schreef: 23 jul 2024, 18:43 Misschien kan jij luisterend je weg vinden in de Bijbel. Ik niet, ik mis het overzicht, de titels, namen, structuur.

Als ik de E-Bijbel raadpleeg en inhoudsopgave voor me heb, willen er wel eens titels doorkomen: Handelingen 2, Petrus 1.2
Het is belangrijk vertrouwd te raken met de bijbel. Er wegwijs in worden. Dan kun je 'm goed gebruiken in elke situatie. Zo is het eerste psalm boek goed bruikbaar in geestelijke nood. Terwijl het laatste psalm boek veel vreugde kan bieden.
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dankbaarheid

Bericht door Leon »

Michelangelo2 schreef: 23 jul 2024, 18:48
Leon schreef: 23 jul 2024, 18:43 Misschien kan jij luisterend je weg vinden in de Bijbel. Ik niet, ik mis het overzicht, de titels, namen, structuur.

Als ik de E-Bijbel raadpleeg en inhoudsopgave voor me heb, willen er wel eens titels doorkomen: Handelingen 2, Petrus 1.2
Het is belangrijk vertrouwd te raken met de bijbel. Er wegwijs in worden. Dan kun je 'm goed gebruiken in elke situatie. Zo is het eerste psalm boek goed bruikbaar in geestelijke nood. Terwijl het laatste psalm boek veel vreugde kan bieden.
Ik ben nog niet zover.
[uit principe ben ik voor principes]
Tufkah
Berichten: 2204
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Dankbaarheid

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 23 jul 2024, 17:53
Tufkah schreef: 23 jul 2024, 17:26

Klopt. De maagdelijkheid viel mij als eerste op. Toen was het denken nog niet ingetreden. De mens is vastgebonden, maar bezit de maagdelijke oergrond welke Jezus in kan nemen. (Nu is het denken wel ingetreden)
Ik twijfelde nog of de “tegennatuurlijke toestand” niet juist duidt op de toestand van aan de grillige natuur (natuurlijke zwangerschap) die soms lijden en verdriet geeft, Lijden en verdriet zou je “tegennatuurlijk” kunnen noemen. En Jezus verlost de persoon dan om misschien genetisch modificator te worden.

Maar op zich is in lijden en verdriet (soms) met de genade van God een ouderwetse toestand die misschien beter bij mij past.
Lijden en verdriet is iets om dankbaar voor te zijn. Ook al zal een mens op het moment dat het zich voordoet daar anders over denken.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.