yopi schreef: 10 aug 2024, 10:24
Grote gemene deler gehalte onderschrijf ik wel.. Zoals met veel import uit andere culturen: India Japan China Islamitische landen..
Dat is de situatie na import in het Westen waar er een draai aan gegeven wordt waar mensen uit die culturen zich niet meer terug kunnen vinden..
Ubuntu associeer ik met het zuiden van Afrika. Dus bijvoorbeeld met Animisme, Voorouder verering, kleine gemeenschappen, natuur inclusief (dieren planten en zo), heel de mens in de zin van niet alleen rationeel maar ook emotie's wensen bijgeloof..
Ook een potpourri maar den een soep met vele ingrediënten...
In zijn OP schreef Yopi eerder:
yopi schreef: 09 aug 2024, 10:33
Het werd hoog tijd dat ik een keer een topic hier zou starten. Begin ik maar met Ubuntu..
Goede kans dat anderen hier er meer van weten.. Geeft ik hier een wat vaag idee hoe ik het ken.
Kort samengevat:
Ik ben er omdat anderen er zijn; Anderen zijn er omdat ik er ben.
Een zus van mijn overleden vrouw heeft een aantal jaren in Afrika gewerkt: Malawi.
Daar kwam zij in aanraking met dat geloof. Vooral onder de plaatselijke bevolking.
Later is ze daar nog een aantal malen op bezoek geweest. Maar dan bezocht ze dus alleen de mensen die ze kende.
Dat betekende -voor de nacht- dat ze voor haar hut iemand toegewezen kreeg om niet alleen te zijn 's nachts.. Daar 'moest' ze dan mee in één bed slapen. Praktische consequentie van bovenstaand samenvattinkje.
Hopper schreef daarnaast:
Tufkah schreef: 09 aug 2024, 21:39
Iedereen is gelijk
In het westen leren we vaak dat het een prestatie is als je alles op eigen kracht hebt bereikt. Volgens Mungi zien we hier over het hoofd dat niets bereikt kan worden in een vacuüm. Jij bent namelijk niet afgescheiden van de mensen om je heen. Zij hebben bijgedragen aan de persoon wie je nu bent. Verder leren we ook dat concurrentie leidt tot zelfontwikkeling en vooruitgang. Hierdoor vergelijken we onszelf met anderen en krijgen we vaak het gevoel dat we niet goed genoeg zijn. Ubuntu vertelt ons dat iedereen in deze wereld gelijk is. Dus in plaats van jezelf te meten met anderen, leert ubuntu ons oog te hebben voor de bijdragen van andere mensen aan ons dagelijks leven. Neem even de tijd om te denken aan alle mensen die jou hebben geholpen en die jou hebben gemaakt tot de persoon die je nu bent. Wees dankbaar! En andersom, wie heb jij geholpen op zijn pad? Merk op dat het leven draait om geven en nemen.
Als iemand zich bewust is van hoeveel zij aan anderen te danken heeft, dan ben ik het wel. Daar ben ik ook uiterst dankbaar voor. En inderdaad: het leven draait om geven en nemen. En eigenlijk méér om geven dan nemen.
Iedereen is in mijn visie echter niet gelijk, maar wèl gelijkwaardig. En wel hierom:
Ik ga er beslist niet mee akkoord om ongevraagd het bed te delen met iemand waar ik niet vrijwillig voor kies.(Zie de OP).
Dus begeef ik mij simpelweg niet in die cultuur, al draagt die cultuur alle facetten van gelijkheid. Ik ga dus voor gelijkwaardigheid, waarbinnen ik Nee! kan zeggen tegen zaken die ik niet wil.
Uiteraard is iedereen wel gelijk voor de wet.