Tijd, bezien door de God van Walsch(chatgpt)

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Messenger
Man/Vrouw: M

Tijd, bezien door de God van Walsch(chatgpt)

Bericht door Messenger »

Ik heb ChatGpt.com het volgende gevraagd:
Hoe legt de God van Neale Donald Walsch het begrip tijd uit?
ChatGpt schreef:
In *Gesprekken met God* legt de God die aan Neale Donald Walsch openbaringen geeft, het begrip tijd uit als een concept dat door de menselijke geest is gecreëerd en dat niet werkelijk bestaat in de absolute, goddelijke werkelijkheid. Tijd wordt gezien als een lineair begrip dat deel uitmaakt van de menselijke ervaring, maar het is in wezen een illusie.

Volgens deze openbaringen is alles wat bestaat, inclusief gebeurtenissen en ervaringen, tegelijkertijd aanwezig in de "juiste" werkelijkheid van God. Dit betekent dat er geen verleden, geen toekomst en geen lineaire voortgang van gebeurtenissen is in de goddelijke of spirituele dimensie. Alles is "nu", en wat wij als tijd ervaren, is een manier waarop wij de werkelijkheid ordenen om ons als mens te kunnen verhouden tot wat er gebeurt.

### Specifieke punten die de God in *Gesprekken met God* maakt over tijd:

1. **Tijd is een menselijke constructie**: Tijd is een manier voor de menselijke geest om gebeurtenissen te structureren en betekenis te geven aan de ervaringen die wij als mensen doormaken. Het is gebaseerd op onze perceptie van verandering en de opeenvolging van momenten. In de werkelijke, goddelijke ervaring is er geen tijd zoals wij die kennen.

2. **Alles is altijd aanwezig**: In de goddelijke werkelijkheid bestaat alles tegelijkertijd. Er is geen onderscheid tussen verleden, heden en toekomst. Wat wij als lineaire tijd ervaren, is dus slechts een perspectief vanuit onze menselijke beleving, maar van een hoger, goddelijk niveau gezien is alles eeuwig en onvergankelijk aanwezig.

3. **De ervaring van tijd is voor groei**: Hoewel tijd in de werkelijke zin van het woord niet bestaat, wordt het toch gebruikt als een hulpmiddel voor spirituele en persoonlijke groei. Het idee van tijd helpt ons te leren en te groeien door de ervaringen die we hebben, hoewel deze ervaringen op een diepere, spirituele niveaus niet van tijd gebonden zijn.

4. **Loslaten van tijd om in het "nu" te leven**: God moedigt aan om de fixatie op tijd los te laten en meer in het "nu" te leven. Het moment dat we ervaren is het enige moment dat er werkelijk is, en door ons volledig in het huidige moment te bevinden, kunnen we een dieper begrip van onze ware aard bereiken.

Samenvattend kan het begrip tijd in *Gesprekken met God* worden gezien als een nuttige illusie, een hulpmiddel dat mensen helpt om hun ervaringen te ordenen, maar niet een absolute werkelijkheid die de goddelijke orde of het universum zelf bepaalt. De boodschap is dat tijd, zoals wij het kennen, niet bestaat in de eeuwige realiteit van God, en dat het essentieel is om het "nu" te omarmen, omdat het enige moment dat echt bestaat, het moment van het nu is.
Ik ben onder de indruk van ChatGpt. Kennelijk goed thuis in de boeken van Walsch.
Laatst gewijzigd door Messenger op 15 jan 2025, 15:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Yours
Man/Vrouw: V

Re: Tijd, bezien door de God van Walsch(chatgpt)

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 15 jan 2025, 10:52 Ik heb ChatGpt.com het volgende gevraagd:
Hoe legt de God van Neale Donald Walsch het begrip tijd uit?
ChatGpt schreef:
In *Gesprekken met God* legt de God die aan Neale Donald Walsch openbaringen geeft, het begrip tijd uit als een concept dat door de menselijke geest is gecreëerd en dat niet werkelijk bestaat in de absolute, goddelijke werkelijkheid. Tijd wordt gezien als een lineair begrip dat deel uitmaakt van de menselijke ervaring, maar het is in wezen een illusie.

Volgens deze openbaringen is alles wat bestaat, inclusief gebeurtenissen en ervaringen, tegelijkertijd aanwezig in de "juiste" werkelijkheid van God. Dit betekent dat er geen verleden, geen toekomst en geen lineaire voortgang van gebeurtenissen is in de goddelijke of spirituele dimensie. Alles is "nu", en wat wij als tijd ervaren, is een manier waarop wij de werkelijkheid ordenen om ons als mens te kunnen verhouden tot wat er gebeurt.

### Specifieke punten die de God in *Gesprekken met God* maakt over tijd:

1. **Tijd is een menselijke constructie**: Tijd is een manier voor de menselijke geest om gebeurtenissen te structureren en betekenis te geven aan de ervaringen die wij als mensen doormaken. Het is gebaseerd op onze perceptie van verandering en de opeenvolging van momenten. In de werkelijke, goddelijke ervaring is er geen tijd zoals wij die kennen.

2. **Alles is altijd aanwezig**: In de goddelijke werkelijkheid bestaat alles tegelijkertijd. Er is geen onderscheid tussen verleden, heden en toekomst. Wat wij als lineaire tijd ervaren, is dus slechts een perspectief vanuit onze menselijke beleving, maar van een hoger, goddelijk niveau gezien is alles eeuwig en onvergankelijk aanwezig.

3. **De ervaring van tijd is voor groei**: Hoewel tijd in de werkelijke zin van het woord niet bestaat, wordt het toch gebruikt als een hulpmiddel voor spirituele en persoonlijke groei. Het idee van tijd helpt ons te leren en te groeien door de ervaringen die we hebben, hoewel deze ervaringen op een diepere, spirituele niveaus niet van tijd gebonden zijn.

4. **Loslaten van tijd om in het "nu" te leven**: God moedigt aan om de fixatie op tijd los te laten en meer in het "nu" te leven. Het moment dat we ervaren is het enige moment dat er werkelijk is, en door ons volledig in het huidige moment te bevinden, kunnen we een dieper begrip van onze ware aard bereiken.

Samenvattend kan het begrip tijd in *Gesprekken met God* worden gezien als een nuttige illusie, een hulpmiddel dat mensen helpt om hun ervaringen te ordenen, maar niet een absolute werkelijkheid die de goddelijke orde of het universum zelf bepaalt. De boodschap is dat tijd, zoals wij het kennen, niet bestaat in de eeuwige realiteit van God, en dat het essentieel is om het "nu" te omarmen, omdat het enige moment dat echt bestaat, het moment van het nu is.
Ik ben onder de indruk van ChatGpt. Kennelijk goed thuis in de boeken van Walsch.
Dag Messenger,

Ik heb inmiddels wel de ervaring dat je Chat GPT kritisch moet volgen, want het maakt fouten. Dat betekent dat je feitelijk meer kennis van de materie moet hebben dan ChatGPT zelf. Neem het dus niet allemaal voor zoete koek aan. Door het kritisch te volgen en vervolgens te corrigeren weet AI weer meer. Waar dit eindigt en/of het schaduwzijden heeft/krijgt weet ik ook niet. Maar omdat het niet meer weg te denken is, is het wel noodzakelijk om het te volgen.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Zou er nu niemand door hebben dat ChatGPT iedere door jou gewenste uitkomst genereert?
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
Messenger

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 15 jan 2025, 13:55Dag Messenger,

Ik heb inmiddels wel de ervaring dat je Chat GPT kritisch moet volgen, want het maakt fouten. Dat betekent dat je feitelijk meer kennis van de materie moet hebben dan ChatGPT zelf. Neem het dus niet allemaal voor zoete koek aan. Door het kritisch te volgen en vervolgens te corrigeren weet AI weer meer. Waar dit eindigt en/of het schaduwzijden heeft/krijgt weet ik ook niet. Maar omdat het niet meer weg te denken is, is het wel noodzakelijk om het te volgen.
Ik heb geen fouten kunnen zien nog in de gegeven antwoorden op mijn gestelde vragen.
De snelheid (binnen 60 seconden) waarop uitvoerig antwoord komt is bijzonder.

Natuurlijk is het van belang kritisch te zijn, er kunnen fouten in voorkomen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda

Bericht door peda »

Messenger schreef: 15 jan 2025, 15:07
Yours schreef: 15 jan 2025, 13:55Dag Messenger,

Ik heb geen fouten kunnen zien nog in de gegeven antwoorden op mijn gestelde vragen.

AI grijpt in beginsel qua informatie-voorziening terug op de inhoud van de boeken van Walsch zelf.
Wie de inhoud van de boeken zelve kent, krijgt dan ook van AI geen andere Walsch-visie te horen.
Wordt de vraagstelling uitgebreid dan gaat AI al naar gelang de vraagstelling te rade bij de bibliotheek-omgeving rond Walsch.
Dan kunnen, naar gelang de vraagstelling, ook de critici van Walsch hun inbreng leveren.
Kortom de vraagstelling beïnvloedt het door AI geleverde antwoord.
Omdat AI razendsnel door de totale Walsch -bibliotheek heen wandelt, worden uitkomsten geleverd die de individuele mens nooit binnen korte tijd kan verkrijgen of samenstellen. AI kan in mijn optiek dus een geweldige vooruitgang zijn bij een specifieke "' informatie-veredeling "'.
Mullog

Bericht door Mullog »

peda schreef: 15 jan 2025, 15:59

AI grijpt in beginsel qua informatie-voorziening terug op de inhoud van de boeken van Walsch zelf.
Wie de inhoud van de boeken zelve kent, krijgt dan ook van AI geen andere Walsch-visie te horen.
Wordt de vraagstelling uitgebreid dan gaat AI al naar gelang de vraagstelling te rade bij de bibliotheek-omgeving rond Walsch.
Dan kunnen, naar gelang de vraagstelling, ook de critici van Walsch hun inbreng leveren.
Omdat AI razendsnel door de totale Walsch -bibliotheek heen wandelt, worden uitkomsten geleverd die de individuele mens nooit binnen korte tijd kan verkrijgen of samenstellen. AI kan in mijn optiek dus een geweldige vooruitgang zijn bij een specifieke "' informatie-veredeling "'.
Volgens Yuval Noah Harari is dit de naïeve kijk op informatie. Dat is de gedachte dat meer informatie betere informatie oplevert. Dat meer informatie fouten in bestaande informatie corrigeert. De werkelijkheid blijkt weerbarstiger.
Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef: 15 jan 2025, 15:59

Tot nu toe vind ik ChatGpt een aanwinst.

Ik heb een poosje geleden aan Walsch zelf gevraagd wat God zei over het occulte, spiritisme en klopgeesten omdat sommige mensen daar last van hebben. Walsch kon zich niet herinneren dat daarover gesproken was. Ik had het ook niet opgemerkt tijdens het lezen.

Nu stelde ik die vraag aan ChatGpt en die gaf me het volgende antwoord:
In de boeken van Neale Donald Walsch, voornamelijk in de *Gesprekken met God*-serie, behandelt God verschillende spirituele en metafysische onderwerpen, maar het is niet zo dat er een specifieke focus ligt op occultisme, spiritisme, klopgeesten of entiteiten in de zin van uitgebreide hoofdstukken. Desondanks komen deze onderwerpen wel aan bod in de bredere context van de gesprekken tussen Walsch en God. De meeste van deze discussies vinden plaats in de boeken *Gesprekken met God* (de drie delen), maar ook in sommige van zijn latere werken.

Hier is een overzicht van de boeken waarin deze onderwerpen worden besproken:

1. **Gesprekken met God – Boek 1** (1995)
- In dit eerste boek komt God voor het eerst in gesprek met Neale Donald Walsch. Er wordt gesproken over het concept van de menselijke ervaring, de aard van het leven, en spirituele waarheid. De onderwerpen van occultisme, spiritisme en paranormale fenomenen worden kort aangestipt, vooral in verband met hoe mensen proberen contact te maken met het spirituele rijk en de manier waarop ze spirituele informatie zoeken. God legt uit dat alles energie is en dat veel van wat als "occult" wordt gezien, simpelweg te maken heeft met de manieren waarop mensen omgaan met onzichtbare energieën. Angst en verwarring worden vaak de drijvers achter de zoektocht naar dergelijke fenomenen.

2. **Gesprekken met God – Boek 2** (1997)
- Dit tweede deel breidt de gesprekken verder uit en bespreekt diepere spirituele kwesties, waaronder de rol van menselijke creatie, de schepping van de werkelijkheid en de zingeving van het leven. Hier wordt het idee dat mensen toegang hebben tot hogere bewustzijnsniveaus en dat er geen externe entiteiten of tussenpersonen nodig zijn om in contact te komen met de spirituele wereld verder verduidelijkt. God spreekt over de manier waarop mensen vaak op zoek gaan naar antwoorden buiten zichzelf, bijvoorbeeld via spiritisme of door contact te zoeken met geesten. Er is echter nadruk op het belang van zelfbewustzijn en het innerlijke weten in plaats van het afhankelijk zijn van externe praktijken.

3. **Gesprekken met God – Boek 3** (1998)
- Dit derde boek behandelt verder de implicaties van het leven vanuit spiritueel perspectief, inclusief het idee van reïncarnatie, de ziel en de aard van de menselijke ervaring. Er wordt gesproken over het belang van het begrijpen van de spirituele dimensies en de relatie tussen de fysieke en de niet-fysieke werelden. Het is in dit boek dat God onderwerpen als energie, entiteiten en de verschillende niveaus van bewustzijn verder uitdiept. Er wordt op een meer filosofische en spirituele manier gesproken over paranormale ervaringen en entiteiten, waarbij de nadruk ligt op de vreugde en de vrijheid van het leven, en het belang van liefde en mededogen als leidende principes.

4. **De ultieme uitdaging (The Final Chapter)** (2011)
- In dit latere boek wordt een breder scala van onderwerpen aangesneden, en hoewel de focus niet specifiek ligt op occulte zaken, kunnen er wel verwijzingen zijn naar de aard van spirituele werelden, de interactie met onzichtbare entiteiten, en de manier waarop we spiritueel kunnen groeien. Hier wordt het idee van multidimensionaal bestaan verder onderzocht.

Hoewel de boeken geen uitgebreide hoofdstukken aan occulte en paranormale fenomenen wijden, wordt het idee dat mensen toegang hebben tot hogere niveaus van bewustzijn en de mogelijkheid om met spirituele entiteiten of energieën in contact te komen, geregeld besproken. Het thema is altijd gekoppeld aan het idee van persoonlijke kracht, verantwoordelijkheid, en het belang van liefde en compassie.

God in Walsch's boeken benadrukt dat spiritisme of het communiceren met geesten niet verkeerd is, maar het wordt in een breder kader geplaatst: alles is energie, en de essentie van onze ervaringen is de intentie achter wat we doen en hoe we omgaan met de spirituele wereld. Angst en verwarring kunnen echter tot misbruik leiden, en daarom is het belangrijk om alles vanuit een plaats van liefde en helderheid te benaderen.
En dit antwoord is verrassend voor me. Het is "in de geest" van Walsch, en als ik het lees herinner ik me vaag delen van de reeks boeken waar het zijdelings en niet als echt onderwerp besproken is. Ik ga dat nog bespreken met Walsch, maar de samenvatting die ChatGpt in 10 seconden geeft vind ik verbluffend. :)