De duivel en het kwaad

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum
> > Lees de richlijnen goed door!

Let op: Het gedeelte Geloof is uitdrukkelijk niet voor forummers die elke vorm van geloof en of spirituele gebieden etc. afwijzen. Grappen maken over geloofstermen en of begrippen die in religie dan wel filosofie gebruikelijk zijn, of ze inhoudsloos verklaren, is verboden.

Moderatie: het moderatieteam
Messenger
Man/Vrouw: M

De duivel en het kwaad

Bericht door Messenger »

In Gesprekken met God van Neale Donald Walsch wordt de duivel niet gezien als een op zichzelf staand wezen of een externe kracht van kwaad, zoals in veel traditionele religies. In plaats daarvan zegt "God" in het boek dat de duivel een menselijke uitvinding is—een concept dat voortkomt uit angst en het geloof in dualiteit (goed versus kwaad).

Enkele belangrijke punten uit het boek hierover:

De duivel bestaat niet als een afzonderlijke entiteit –
Walsch’s God stelt dat er geen schepsel is dat op zichzelf kwaadaardig is of tegen God in opstand komt. Dit idee zou indruisen tegen het concept dat alles één is en dat alles voortkomt uit liefde.

Het kwaad is een illusie – Het boek stelt dat "goed" en "kwaad" subjectieve menselijke concepten zijn. Wat mensen als kwaad beschouwen, is simpelweg een uiting van angst en onwetendheid, niet een onafhankelijke kracht die tegen God strijdt.

Hel en verdoemenis bestaan niet – Er is geen eeuwige straf of duivelse macht die zielen kwelt. Mensen creëren hun eigen "hel" door hun overtuigingen en keuzes.

Angst versus liefde – In plaats van een strijd tussen goed en kwaad, spreekt het boek over een keuze tussen angst en liefde. De "duivel" kan in dit opzicht gezien worden als de angst die mensen ervan weerhoudt om hun ware goddelijke aard te omarmen.

Kort gezegd, in de visie van Gesprekken met God is de duivel niet een echte, externe entiteit, maar een menselijke projectie van angst en afgescheidenheid van het goddelijke.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Bastiaan73

Re: De duivel en het kwaad

Bericht door Bastiaan73 »

"De mooiste truc van de duivel is je ervan te overtuigen dat hij niet bestaat."

Baudelaire
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Bijbels gezien is Satan de verleider. Satan personifieert zichzelf op talloze wijzen en is altijd gerelateerd aan hebzucht, zelfzucht e.d. Satan is dus geen menselijke uitvinding, om het werk van Satan te zien hoef je nooit ver te zoeken. Het Kwaad an sich is al een opstand tegen God.

Kwaad, Satan, het Boze, met die uitdrukkingen duiden we hetzelfde aan. Bestudering van de Bijbel maakt ook duidelijk dat het Kwaad inherent is aan de schepping. Immers: zonder schepping kunnen we niets begeren in diezelfde schepping.

Ik verwerp dus volledig de filosofie van Neale Donald Walsch, ik zie dit als een gebrek aan zelfkennis van Neale Donald Walsch.

De Vader biedt zijn liefde aan, maar wel op voorwaarde dat de mens niet langer "de wereld" liefheeft. Wie eenmaal de liefde van de Vader kent heeft geen behoefte meer aan "de wereld". Het is de wereld zelve welke het veld van goed en kwaad is en waartoe de mens verbannen is (Genesis) . Aan de mens de keuze of hij wil sterven in het verbanningsoord. Of dat hij de zonde afwijst. Wie de zonde afwijst, wijst ook het boze af en dan kan het Woord gaan spreken in de mens.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

P.S. Dat er een duivelse macht is die zielen kwelt is voor mij een vaststaand feit. Iedere ziel die zichzelf niet kent wordt per definitie gekweld. Maar uiteraard ontkennen gekwelde zielen dit vervolgens weer. Hoe kan dat? Gekwelde zielen zijn niet thuis in de ziel.
peda

Bericht door peda »

De God-gesprekken van Walsch kwamen tot stand in het New-Age tijdperk van eind van de vorige eeuw.
Wie zich verdiept in de New-Age filosofie, begrijpt prima de Walsch-gedachtegang.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

peda schreef: 19 feb 2025, 10:49 De God-gesprekken van Walsch kwamen tot stand in het New-Age tijdperk van eind van de vorige eeuw.
Wie zich verdiept in de New-Age filosofie, begrijpt prima de Walsch-gedachtegang.
New Age is geen afgebakende filosofie. New Age is vooral syncretisch, het shopt overal wat elementen vandaan zodat iedereen zich er in thuis kan voelen. New Age is vooral opgekomen tijdens de jaren 60-70 (make love, not war) en Jezus was de eerste hippie. Walsch heeft meegesurft op dit verschijnsel. Maar te concretiseren valt het nooit, juist omdat het zo breed is en iedereen zich er bij kan thuis voelen.

En wat ook niet onbenoemd mag blijven is de belangstelling voor de oosterse religies in de jaren 60-70, Baghwan en andere goeroes zijn ook aantrekkelijk om in te shoppen. Je weet wel, Baghwan met de vrije seks (vooral voor hem zelf) en zijn ruime wagenpark.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 19 feb 2025, 10:33 Bijbels gezien is Satan de verleider. Satan personifieert zichzelf op talloze wijzen en is altijd gerelateerd aan hebzucht, zelfzucht e.d. Satan is dus geen menselijke uitvinding, om het werk van Satan te zien hoef je nooit ver te zoeken. Het Kwaad an sich is al een opstand tegen God.
Bijbels gezien 'klopt' dat wel, maar ik zie er geen waarheid in. De duivel is verzonnen om een zondebok voor het kwaad aan te wijzen. Maar hoe kan een ongewenste duivel bestaan als God alomtegenwoordig is en er niets dan God zelf is?
Dat kan dus ook niet. Dat de mens het kwaad kan scheppen komt door de vrije wil en Gods almacht die de uitkomsten daarvan realiseert.

Het kwaad is weg als we ervoor kiezen het niet langer te laten ontstaan. Maar de mens is vaak geneigd tot het kwaad.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 19 feb 2025, 10:35 P.S. Dat er een duivelse macht is die zielen kwelt is voor mij een vaststaand feit. Iedere ziel die zichzelf niet kent wordt per definitie gekweld. Maar uiteraard ontkennen gekwelde zielen dit vervolgens weer. Hoe kan dat? Gekwelde zielen zijn niet thuis in de ziel.
Wat raar, mijn ziel en die van andereen wordt niet gekwetst door een duivelse macht. Hoe zou dit toch komen?
Messenger

Bericht door Messenger »

peda schreef: 19 feb 2025, 10:49 De God-gesprekken van Walsch kwamen tot stand in het New-Age tijdperk van eind van de vorige eeuw.
Je kunt alle geloof dat vernieuwde inzichten heeft en oude inzichten inhaalt new-age noemen.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 19 feb 2025, 10:57
New Age is geen afgebakende filosofie. New Age is vooral syncretisch, het shopt overal wat elementen vandaan zodat iedereen zich er in thuis kan voelen. New Age is vooral opgekomen tijdens de jaren 60-70 (make love, not war) en Jezus was de eerste hippie. Walsch heeft meegesurft op dit verschijnsel. Maar te concretiseren valt het nooit, juist omdat het zo breed is en iedereen zich er bij kan thuis voelen.

En wat ook niet onbenoemd mag blijven is de belangstelling voor de oosterse religies in de jaren 60-70, Baghwan en andere goeroes zijn ook aantrekkelijk om in te shoppen. Je weet wel, Baghwan met de vrije seks (vooral voor hem zelf) en zijn ruime wagenpark.
De bijbel heeft mee gesurft op geloven van duizenden jaren geleden. En waarom zou de bijbel leidend moeten zijn als ik me er totaal niet bij thuisvoel?
Messenger

Bericht door Messenger »

Bastiaan73 schreef: 19 feb 2025, 10:27 "De mooiste truc van de duivel is je ervan te overtuigen dat hij niet bestaat."

Baudelaire
Naar mijn idee overtuigt juist God velen dat hij niet bestaat, geeft hen het gevoel niet aanwezig te zijn, geen gebeden te beantwoorden en al helemaal geen gesprek met Walsch te voeren of met mijzelf.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 19 feb 2025, 11:10
Tufkah schreef: 19 feb 2025, 10:33 Bijbels gezien is Satan de verleider. Satan personifieert zichzelf op talloze wijzen en is altijd gerelateerd aan hebzucht, zelfzucht e.d. Satan is dus geen menselijke uitvinding, om het werk van Satan te zien hoef je nooit ver te zoeken. Het Kwaad an sich is al een opstand tegen God.
Bijbels gezien 'klopt' dat wel, maar ik zie er geen waarheid in. De duivel is verzonnen om een zondebok voor het kwaad aan te wijzen. Maar hoe kan een ongewenste duivel bestaan als God alomtegenwoordig is en er niets dan God zelf is?
Dat kan dus ook niet. Dat de mens het kwaad kan scheppen komt door de vrije wil en Gods almacht die de uitkomsten daarvan realiseert.

Het kwaad is weg als we ervoor kiezen het niet langer te laten ontstaan. Maar de mens is vaak geneigd tot het kwaad.
Bij velen krijgt die neiging tot het kwaad ‘gestalte’ wat hier op aarde wordt botgevierd.
Messenger schreef: 19 feb 2025, 11:12 Wat raar, mijn ziel en die van andereen wordt niet gekwetst door een duivelse macht. Hoe zou dit toch komen?
Omdat jij en die anderen niet voor het kwaad gekozen hebben en dààr weer gestalte aan geven.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Het kwaad zit in ieder mens men is geneigd tot alle kwaad hen die dat ontkennen kennen zichzelf niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Messenger

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 19 feb 2025, 12:02 Het kwaad zit in ieder mens men is geneigd tot alle kwaad hen die dat ontkennen kennen zichzelf niet.
Het kwaad in mij blijft beperkt tot fantasie.
Messenger

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 19 feb 2025, 12:01 Bij velen krijgt die neiging tot het kwaad ‘gestalte’ wat hier op aarde wordt botgevierd.
Messenger schreef: 19 feb 2025, 11:12 Wat raar, mijn ziel en die van andereen wordt niet gekwetst door een duivelse macht. Hoe zou dit toch komen?
Omdat jij en die anderen niet voor het kwaad gekozen hebben en dààr weer gestalte aan geven.
Precies. En zo kies ik niet voor lijden ook, al heb ik meerdere aandoeningen.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 19 feb 2025, 12:05
Snelheid schreef: 19 feb 2025, 12:02 Het kwaad zit in ieder mens men is geneigd tot alle kwaad hen die dat ontkennen kennen zichzelf niet.
Dat moetje is gaan zeggen tegen de jongens in de loopgraven in de Oekraine.
Laatst gewijzigd door Snelheid op 19 feb 2025, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Satan is geen aangewezen zondebok, God zegt Zelf in de Bijbel dat Hij het kwaad heeft geschapen. Het kwaad is inherent aan de schepping, dat is omdat binnen de schepping alles uit 'twee' bestaat. Goed en kwaad bestaan uit elkaar.

Het Enige wat geen tegenstelling kent is God Zelf. Daarom is en blijft God onkenbaar. De liefde van de Vader is dan weer wel kenbaar, en dat werkt precies zoals het Evangelie dat vermeldt. Maar dat is een ervaringsweg. En waar de liefde van de Vader is, daar is geen plaats meer voor haat, hebzucht en al die andere gevoelens binnen de mens die de mens tot de zonde doen bewegen.
Messenger

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 19 feb 2025, 12:07
Messenger schreef: 19 feb 2025, 12:05
Dat moetje is zeggen tegen de jongens in de loopgraven in de Oekraine.
Goed lezen wat er geschreven is.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 19 feb 2025, 12:10
Snelheid schreef: 19 feb 2025, 12:07

Dat moetje is zeggen tegen de jongens in de loopgraven in de Oekraine.
Nogmaals moet je is gaan zeggen tegen de jongens in de loopgraven in de Oekraine ;of een man vroew die gewelddadig berooft wordt op straat,ga dat is doen ,wellicht wordt je dan wakker.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Messenger

Bericht door Messenger »

Tufkah schreef: 19 feb 2025, 12:08

Satan is geen aangewezen zondebok, God zegt Zelf in de Bijbel dat Hij het kwaad heeft geschapen.
God heeft geen woord in de bijbel geschreven. Dat is mensenwerk.

Maar wat namens God geschreven is bij Jesaja 45 vers 5 t/m 7 is wel juist. Daarmee is de bijbel niet juist.
Messenger

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 19 feb 2025, 12:13
Messenger schreef: 19 feb 2025, 12:10
Nogmaals moet je is gaan zeggen tegen de jongens in de loopgraven in de Oekraine ;of een man vroew die gewelddadig berooft wordt op straat,ga dat is doen ,wellicht wordt je dan wakker.
In mij blijft het kwaad beperkt tot fantasie.

Buiten mij bestaat het kwaad in de realiteit.

Nogmaals : leer eens goed lezen (en schrijven).
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Messenger schreef: 19 feb 2025, 11:16
Tufkah schreef: 19 feb 2025, 10:57

De bijbel heeft mee gesurft op geloven van duizenden jaren geleden. En waarom zou de bijbel leidend moeten zijn als ik me er totaal niet bij thuisvoel?

De Bijbel hoeft niet leidend te zijn voor iedereen. De praktijk wijst uit dat veel gelovigen zelfs stemmen op het Kwaad, zoals Poetin of Trump. (Of Trump verdedigen op een forum in NL). Het is zeker niet zo dat als je maar veel in de Bijbel leest dat het wel goed komt. Of andersom: dat niet-christenen verstoken blijven van de liefde van de Vader.

Datgene wat Jezus leert is toepasbaar voor alle mensen , ook al heeft iemand nul kennis van de Bijbel. Als een moslim de zonde afzweert dan kan hij ook op de smalle weg terecht komen. Als een moslim het ego afzweert (de jihad) dan komt hij ook op de smalle weg terecht. Als een moslim naastenliefde praktiseert betreedt hij ook het geestelijk leven.

Het is de mens die opdeelt: christenen naar de hemel en de anderen naar ? Aan dergelijke flauwekul doe ik niet mee, op de stoel van God zitten laat ik aan anderen over.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 19 feb 2025, 12:17
Snelheid schreef: 19 feb 2025, 12:13

Nogmaals op na de loopgraven op naar slachtoffer hulp en dat gaan vertellen;wellicht wordt je verbaal weg gejaagd en dan heb je in die loopgraven nog geluk;het kwaad zit gewoon in jou en in ieder mens vervelend he; en je zit er nog al mee want je maakt je er druk om .
VERITAS VOS LIBERABIT.
Messenger

Bericht door Messenger »

Snelheid schreef: 19 feb 2025, 12:22
Messenger schreef: 19 feb 2025, 12:17

Nogmaals op na de loopgraven op naar slachtoffer hulp en dat gaan vertellen;wellicht wordt je verbaal weg gejaagd en dan heb je in die loopgraven nog geluk;het kwaad zit gewoon in jou en in ieder mens vervelend he; en je zit er nog al mee want je maakt je er druk om .
Het is de domheid in jou die niet begrijpt wat er geschreven wordt. Welke leeftijd heb je eigenlijk?
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 19 feb 2025, 12:25
Snelheid schreef: 19 feb 2025, 12:22

Het is de domheid in jou die niet begrijpt wat er geschreven wordt. Welke leeftijd heb je eigenlijk?
Als je het niet kan winnen ga je maar schelden ,tja doe je best.
VERITAS VOS LIBERABIT.